2020-09-01, 17:38
Medlem
Så jag kan sätta mig i bilen o köra över bron ner till Rødby och ta färjan till puttgarden handla på bordershop sen hem igen samma dag utan problem nu? Vet någon om man måste ha munskydd på bordershop?

Edit bor i Skåne
Citera
2020-09-01, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inicio
Så jag kan sätta mig i bilen o köra över bron ner till Rødby och ta färjan till puttgarden handla på bordershop sen hem igen samma dag utan problem nu? Vet någon om man måste ha munskydd på bordershop?

Edit bor i Skåne
Man måste ha munskydd på Bordershop.
Citera
2020-09-02, 01:27
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inicio

Edit bor i Skåne

Det är väl fortfarande så att boende i Skåne, Halland och Blekinge kommer in i Tyskland med genomfart Danmark utan krav på boende eller särskilt ärende? Vi som bor i de övriga länen kommer inte in i Tyskland med genomfart i Danmark.

Min vän som bor i västra götaland, har en dansk fru, kanske därför han kom in.

Jag tänker inte chansa och åka iaf
Citera
2020-09-02, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Det är väl fortfarande så att boende i Skåne, Halland och Blekinge kommer in i Tyskland med genomfart Danmark utan krav på boende eller särskilt ärende? Vi som bor i de övriga länen kommer inte in i Tyskland med genomfart i Danmark.

Min vän som bor i västra götaland, har en dansk fru, kanske därför han kom in.

Jag tänker inte chansa och åka iaf
Du kommer in i Danmark/Tyskland om du har en övernattning i Tyskland.
Citera
2020-09-02, 08:39
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stato
Du kommer in i Danmark/Tyskland om du har en övernattning i Tyskland.
Danmark har väl tagit bort de reglerna nu?
Citera
2020-09-02, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Danmark har väl tagit bort de reglerna nu?
Tyvärr har de bara tagit bort kravet på övernattningar i Danmark men om du ska vidare till Tyskland är inget förändrat:
https://politi.dk/coronavirus-i-danmark/rejser/for-transitrejsende
Citera
2020-09-02, 11:56
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stato
Tyvärr har de bara tagit bort kravet på övernattningar i Danmark men om du ska vidare till Tyskland är inget förändrat:
https://politi.dk/coronavirus-i-danmark/rejser/for-transitrejsende
Där står ju inget om att man måste bevisa nåt. Dessutom kan jag ju hävda att jag bara ska till Danmark.
Citera
2020-09-02, 16:55
Medlem
Verkar ju gå bra

Citat:
Kan jag resa genom Danmark till exempelvis Tyskland?
Inresa till Tyskland från Sverige är möjlig för alla resenärer på alla rutter och utan välgrundad anledning. Detsamma gäller för inresa till Sverige från Tyskland. För resa genom Danmark är det möjligt för alla personer att resa genom Danmark för att köra till Tyskland. För ytterligare information, se danska polisen.
https://www.scandlines.se/kundservice/avbestallning-och-ombokning
Citera
2020-09-02, 18:03
Medlem
Mittpunkts avatar
Om vi nu ska bena ut detta så är det alltså följande som gäller.

Bor du i Skåne, Halland eller Blekinge så kan du åka till Tyskland och handla alkohol utan att visa dokumentation på övernattning? Du kan resa fritt.

Bor du i övriga län i Sverige kan du inte åka till Tyskland med genomfart Danmark och handla alkohol utan att visa dokumentation på en eller sex nätter bokade i Tyskland? Exempel. Är du skriven i Östergötland och ska handla alkohol i Tyskland så kommer du inte in om du inte visar dokumentation på boende en eller sex nätter. Ska du åka över dagen kommer du inte in i Danmark.

Bor du övriga län i Sverige än Skåne, Halland eller Blekinge så kan du åka till Tyskland utan boende men med särskild ärende (hjärtsjuk pappa för exempel)?
Citera
2020-09-03, 01:12
Medlem
desammlass avatar
Tror folk missat en sak här som underlättar för många att åker man Trelleborg Travemünde och sover på färjan så räknas de som en bokad natt i Tyskland sen kör man till burg handlar där och åker hem via danmark så går de bra de funkade för mig i alla fall
Citera
2020-09-03, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av desammlas
Tror folk missat en sak här som underlättar för många att åker man Trelleborg Travemünde och sover på färjan så räknas de som en bokad natt i Tyskland sen kör man till burg handlar där och åker hem via danmark så går de bra de funkade för mig i alla fall

Känner ett par bekanta från Västra Götaland. Båda har åkt över dagen utan övernattning eller uppvisning av boende.
SÅ MAN kan åka färjan/bron UTAN krav på boka boende i Danmark eller Tyskland, så allt är som "vanligt" igen!!✌
Citera
2020-09-03, 21:32
Medlem
angarnas avatar
Kan ni sluta prata strunt nu. Läs hos forsea och scandlines vad som gäller nu. Jag är från östergötland och åkte ner i förrgår över dagen. Ingen kontroll in i Danmark eller Tyskland. Hem från puttgarden kollar danskarna snabbt och effektivt. I Helsingborg däremot står halva skånes poliskår och trakasserar de resande. Det gäller du vet dina rättigheter och hur mkt du får lasta. Då är det lugnt. Bränna skolor i Malmö, flyktingsmuggling eller upplopp skiter snuten i. Vidrigt. Skillnaden mot den professionella och välutbildade danska polisen är enorm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in