2020-09-03, 21:03
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Bilden på fjället säger mig inte så mycket, alldeles för mycket i förgrunden för att kunna avgöra avståndet och då kunna säga om det saknas något nertill eller inte.
Hoppades att du skulle klara av min förklaring utan bilder, filmer och sånt. För det där att någon mystisk dimma skapar en horisont har jag redan förklarat att det inte kan stämma.

Jättesorgligt att du aldrig varit till fjälls, eller till havs, eller ens vid kusten, men skit i det nu.

Hur förklarar du att en vinkelmätning mot ett högt berg gör att berget blir lägre ju längre bort man befinner sig, om jorden är platt?
Senast redigerad av constant 2020-09-03 kl. 21:06.
Citera
2020-09-03, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Hoppades att du skulle klara av min förklaring utan bilder, filmer och sånt. För det där att någon mystisk dimma skapar en horisont har jag redan förklarat att det inte kan stämma.

Jättesorgligt att du aldrig varit till fjälls, eller till havs, eller ens vid kusten, men skit i det nu.

Hur förklarar du att en vinkelmätning mot ett högt berg gör att berget blir lägre ju längre bort man befinner sig, om jorden är platt?

Att du säger det inte kan stämma, det baserar du precis ingenting, för du har ingenting att jämföra med.

Jag förklarade väl innan hur saker som är längre bort från dig, också hamnar mer i "dimman" pga perspektiv? Då blir det väl ganska naturligt att ett berg som försvinner botten först, till slut bara visar sin topp?
Citera
2020-09-03, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Har sagt det ett antal gånger: Jag vet inte hur filmen är tagen. Därför är den ointressant.

Det finns massor med frågor du kan svara på utan att blanda in filmen.

Och om filmen visar något fantastiskt fenomen, så borde väl någon mer än den som höll i kameran observerat det, eller vad tror du?

Ni tittar på samma fenomen och säger att det sker på grund av en kurva, men sen vill ni inte granska fenomenet närmare? Förstår inte den inställningen riktigt.

Nej, det finns inte så värst många frågor jag kan svara på rörandes fenomenet, förutom att det inte tycks orsakas av en kurva.
Citera
2020-09-03, 21:18
Medlem
constants avatar
Citat:
Att du säger det inte kan stämma, det baserar du precis ingenting, för du har ingenting att jämföra med.
Jag säger att du får komma med en förklaring, men det har du inte gjort och då kanske jag drar till med att det inte kan fungera.

Om du förklarar hur det kan uppstå en horisont på en platt jord, utan att blanda in någon dimma som du heller inte kan förklara, så tar jag givetvis det i beaktande.

Men hittills så har du antingen saknat förklaring, eller så har jag falsifierat det du sagt. Så är det, och du är oärlig om du påstår något annat.
Citat:
Jag förklarade väl innan hur saker som är längre bort från dig, också hamnar mer i "dimman" pga perspektiv? Då blir det väl ganska naturligt att ett berg som försvinner botten först, till slut bara visar sin topp?
Okej, det är perspektiv nu. Du har släppt den mystiska dimman?

Det där med berget handlade om din mystiska dimma, inte om något annat.

Men okej, botten på båtarna försvinner alltså först på grund av dimma eller perspektiv?

Oavsett vilket, kan du förklara hur det kan bli så på en platt jord?
Citera
2020-09-03, 21:23
Medlem
constants avatar
Citat:
Ni tittar på samma fenomen och säger att det sker på grund av en kurva, men sen vill ni inte granska fenomenet närmare? Förstår inte den inställningen riktigt.
Det finns inga som helst tveksamheter kring jordens form, det är granskat, studerat och jag vet inte allt, men tråden handlar om att du eller någon ska kunna få fram ett endaste litet evidens för att jorden är platt.
Citat:
Nej, det finns inte så värst många frågor jag kan svara på rörandes fenomenet, förutom att det inte tycks orsakas av en kurva.
Du har precis allt du kan få som visar att jorden är sfärisk, men det kan du inte acceptera, utan föredrar att tro jorden är platt, trots att du där helt saknar evidens.

Du hör inte själv hur galet det är?

Kan du förklara hur man kan ha en horisont på en platt jord? Utan att blanda in mystisk dimma eller mystiska optiska fenomen?

Nähe.
Citera
2020-09-03, 22:53
Medlem
Citat:
Förklaringen till hur vi kan ha en horisont på en platt jord är i grunden identisk på en rund, för vi ser inte längre.

Så du anser att solen är max 5 km bort?
Citera
2020-09-03, 22:59
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Enligt signaturen "Dendummasillen" gäller det bara på marknivå, så solen är enligt henne max fem kilometer bort vid soluppgång- och nedgång.
Citera
2020-09-03, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta

Nej, då har du missförstått. Horisonten och "dimman" (vet inte vad jag annars ska kalla fenomenet) börjar ca 5km ut när du står vid stranden. Allt som rör sig mot dig, eller bort från dig på himlen, kommer så småningom träffa horisonten (och därmed dimman) och antingen synas som att den går upp eller ned ur samma dimma. Ett fenomen som i dagsläget förklaras med att det går upp eller ned bakom en kurva. Så om du tänker dig solen, eller ett flygplan, så har den färdats långt bortom horisonten innan den till slut "träffar" horisonten (och därmed dimman) på grund av ditt perspektiv där du står.
Citera
2020-09-03, 23:25
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Nej, då har du missförstått. Horisonten och "dimman" (vet inte vad jag annars ska kalla fenomenet) börjar ca 5km ut när du står vid stranden. Allt som rör sig mot dig, eller bort från dig på himlen, kommer så småningom träffa horisonten (och därmed dimman) och antingen synas som att den går upp eller ned ur samma dimma. Ett fenomen som i dagsläget förklaras med att det går upp eller ned bakom en kurva. Så om du tänker dig solen, eller ett flygplan, så har den färdats långt bortom horisonten innan den till slut "träffar" horisonten (och därmed dimman) på grund av ditt perspektiv där du står.

För att vara en grej du kom på under eftermiddagen idag har du hunnit brodera ut den en hel del. Känns det lite viktigt att använda uttryck som "som i dagsläget förklaras"?

Är det dimman som gör att Södra korset inte kan ses på norra halvklotet? Men vad är det som gör att det just idag är tidig vår i Perth, samtidigt som hösten just börjat här?
Citera
2020-09-03, 23:25
Medlem
constants avatar
Citat:
Så eftersom solen färdats länge, så kan man se den vid horisonten även om den är längre bort än fem kilometer? Liksom ett flygplan som åkt från exempelvis Mallorca.

Men inte saker som står still som fyrar och andra höga byggnader?
Citera
2020-09-03, 23:29
Medlem
constants avatar
Citat:
Horisonten och "dimman" (vet inte vad jag annars ska kalla fenomenet) börjar ca 5km ut när du står vid stranden.
Så om man sitter i en båt 4990 meter från stranden, då är alltså horisonten bara tio meter därifrån?

Hur förklarar du det?

Alternativt: Hur kan "dimman" veta var den ska börja?
Citera
2020-09-03, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
För att vara en grej du kom på under eftermiddagen idag har du hunnit brodera ut den en hel del. Känns det lite viktigt att använda uttryck som "som i dagsläget förklaras"?

Är det dimman som gör att Södra korset inte kan ses på norra halvklotet? Men vad är det som gör att det just idag är tidig vår i Perth, samtidigt som hösten just börjat här?

Det känns mycket viktigt, då dagens förklaring är en uppenbar bluff. Gillar inte uppenbara bluffar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in