2020-09-03, 19:52
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Har svarat på dina frågor. Kanske får räcka där då?
Du har svarat, men dina svar stämmer inte med verkligheten.

Vi kan se längre om vi tittar på ett fjäll som sakta stiger.

Du har inte heller förklarat VAD det är som gör att vi inte kan se längre än fem kilometer på en platt jord. Trots att vi uppenbart kan det, men horisonten är där någonstans.

Så nej. Du har inte svarat på mina frågor. Eller, du har svarat med svaren stämmer inte.
Citera
2020-09-03, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Du har svarat, men dina svar stämmer inte med verkligheten.

Vi kan se längre om vi tittar på ett fjäll som sakta stiger.

Du har inte heller förklarat VAD det är som gör att vi inte kan se längre än fem kilometer på en platt jord. Trots att vi uppenbart kan det, men horisonten är där någonstans.

Så nej. Du har inte svarat på mina frågor. Eller, du har svarat med svaren stämmer inte.

Botten försvinner först. Ju längre bort objektet kommer, desto mer hamnar i den här "dimman" på grund av perspektiv. Alltså ser du ett fjäll som befinner sig bortom horisonten, men du ser inte hela fjället. Och ju längre bort du tar dig från fjället, desto mer hamnar i samma dimma. Ett flygplan flyger över dimman, men hamnar även det så småningom i samma dimma på grund av perspektiv då den flyger närmare horisonten. Nu gissar jag bara, men det låter väl som en rimlig förklaring?

Och nej, jag kan inte förklara exakt vad den här dimman är för något, men jag kan säga att den inte liknar en kurva vid närmare granskning. Det enda den har gemensamt med en kurva, är att botten på objekt tycks försvinna först.
Citera
2020-09-03, 20:19
Medlem
constants avatar
Citat:
Botten försvinner först. Ju längre bort objektet kommer, desto mer hamnar i den här "dimman" på grund av perspektiv. Alltså ser du ett fjäll som befinner sig bortom horisonten, men du ser inte hela fjället. Och ju längre bort du tar dig från fjället, desto mer hamnar i samma dimma. Ett flygplan flyger över dimman, men hamnar även det så småningom i samma dimma på grund av perspektiv då den flyger närmare horisonten.
Så runt hela jorden (eller din platta jord) så har vi en konstant dimma som alltid är lika tjock? Eller menar du att horisonen är närmare betraktaren om dimman är tjockare, och längre bort om luften är riktigt tunn?

Och jo, man kan se hela fjället om det sticker upp ovanför horisonten och om vädret är vettigt.
Citat:
Nu gissar jag bara, men det låter väl som en rimlig förklaring?
Inte det minsta. Men tack för att du försökte komma med en förklaring.
Citat:
Och nej, jag kan inte förklara exakt vad den här dimman är för något, men jag kan säga att den inte liknar en kurva vid närmare granskning. Det enda den har gemensamt med en kurva, är att botten på objekt tycks försvinna först.
Annars är det ett fenomen som uppstår om man står på en sfärisk planet.
Citera
2020-09-03, 20:19
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Botten försvinner först. Ju längre bort objektet kommer, desto mer hamnar i den här "dimman" på grund av perspektiv. Alltså ser du ett fjäll som befinner sig bortom horisonten, men du ser inte hela fjället. Och ju längre bort du tar dig från fjället, desto mer hamnar i samma dimma. Ett flygplan flyger över dimman, men hamnar även det så småningom i samma dimma på grund av perspektiv då den flyger närmare horisonten. Nu gissar jag bara, men det låter väl som en rimlig förklaring?

Tycker din gissning inte låter rimlig alls. En dimma gör saker suddiga tills dom till slut suddas ut men att den skulle få halva Turning Torso att synas helt klart och halva vara helt under ytan med en skarp gräns emellan låter inte alls rimligt om det skulle bero på dimma.
Citera
2020-09-03, 20:20
Medlem
Citat:
Så runt hela jorden (eller din platta jord) så har vi en konstant dimma som alltid är lika tjock? Eller menar du att horisonen är närmare betraktaren om dimman är tjockare, och längre bort om luften är riktigt tunn?
Inte det minsta. Men tack för att du försökte komma med en förklaring.
Annars är det ett fenomen som uppstår om man står på en sfärisk planet.

Vad är orimligt med den förklaringen?
Citera
2020-09-03, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Tycker din gissning inte låter rimlig alls. En dimma gör saker suddiga tills dom till slut suddas ut men att den skulle få halva Turning Torso att synas helt klart och halva vara helt under ytan låter inte alls rimligt att det skulle bero på dimma.

Jag kallar det för en dimma, för det påminner om en dimma, men det är inte en faktisk dimma.

Här, titta så förstår du vad jag menar:
https://youtu.be/jS-xkBtv5Wc
Citera
2020-09-03, 20:24
Medlem
constants avatar
Citat:
Vad är orimligt med den förklaringen?
Tyckte jag svarade på det, men det finns massor. Exempelvis dyker det inte upp en horisont bara för att det är dimmigt. Saker kan försvinna, men inte under horisonten. Och så kunde du inte förklara varaför jag kan se ett svagt stigande fjäll en mil bort, trots att man ser längst marken.

Det förklarar inte heller varför man vid kusten eller ute till havs först (eller sist) ser toppen på fartyg.

Edit: Apropå fjäll, eller kanske ännu högre toppar. Har du tänkt på att om du mäter vinkeln till toppen för att beräkna dess höjd, så blir höjden lägre ju längre bort du befinner dig, om jorden skulle vara platt. Hur förklarar du det?
Senast redigerad av constant 2020-09-03 kl. 20:31.
Citera
2020-09-03, 20:26
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag kallar det för en dimma, för det påminner om en dimma, men det är inte en faktisk dimma.
Men den "grumligheten" är alltså konstant över hela planeten?

Du har alltså upptäckt något helt nytt fysiskt fenomen. Ska din vetenskapliga förklaring om jordens form även innefatta en förklaring för det?
Citera
2020-09-03, 20:34
Medlem
Citat:
Tyckte jag svarade på det, men det finns massor. Exempelvis dyker det inte upp en horisont bara för att det är dimmigt. Saker kan försvinna, men inte under horisonten. Och så kunde du inte förklara varaför jag kan se ett svagt stigande fjäll en mil bort, trots att man ser längst marken.

Det förklarar inte heller varför man vid kusten eller ute till havs först (eller sist) ser toppen på fartyg.

Om dimman begränsar hur långt du kan se, vad skulle då dyka upp om inte en horisont?

"kan inte försvinna under horisonten" vad baserar du det på?

Har du någon exempelbild på det här fjället du nämner?

Nej, just nu är det inte förklarat varför saker tycks försvinna botten först. Precis som hela dimman i sig är ganska oförklarlig. Men den finns där, på video, för alla att se.
Citera
2020-09-03, 20:35
Medlem
Citat:
Men den "grumligheten" är alltså konstant över hela planeten?

Du har alltså upptäckt något helt nytt fysiskt fenomen. Ska din vetenskapliga förklaring om jordens form även innefatta en förklaring för det?

Jag har inte upptäckt någonting, det är samma fenomen som fått dig att tro båtar försvinner bakom en kurva.

Det måste den väl göra, tänker jag?
Citera
2020-09-03, 20:49
Medlem
constants avatar
Citat:
Om dimman begränsar hur långt du kan se, vad skulle då dyka upp om inte en horisont?
Men en horisont är inte något som "dyker" upp för att det är dimmigt. Om det är dimma så kan du inte se lika långt, men det blir ingen horisont för det.

Du måste få till en förklaring till hur det skulle kunna uppstå.
Citat:
"kan inte försvinna under horisonten" vad baserar du det på?
Förklara istället hur saker kan försvinna under en horisont på en platt jord.
Citat:
Har du någon exempelbild på det här fjället du nämner?
Tog bara en bild jag hittade. Vet inte avstånd, men garanterat mer än fem kilometer.
https://www.kirunalapland.se/wp-content/uploads/2018/04/Laddjujavri_h%C3%B6st_foto_Anneli-Jaako180427115733-1024x573.jpg
Citat:
Nej, just nu är det inte förklarat varför saker tycks försvinna botten först. Precis som hela dimman i sig är ganska oförklarlig. Men den finns där, på video, för alla att se.
Jo, det är förklarat varför saker försvinner under horisonten. Och vad jag vet har aldrig någon forskare observerat någon oförklarlig "dimma" som ska göra att skepp på avstånd först (eller sist) syns med toppen först.

Eftersom jag inte vet hur din film är tagen, är den ointressant.
Citera
2020-09-03, 20:52
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag har inte upptäckt någonting, det är samma fenomen som fått dig att tro båtar försvinner bakom en kurva.

Det måste den väl göra, tänker jag?
Fast fenomenet får sin förklaring om man kan acceptera en sfärisk jord.

Om du vill påstå att jorden är platt och att det är en mystisk dimma som ger exakt samma fenomen som skulle uppstått på en sfärisk jord så vore det tacknämligt om du kunde ge lite mer än en film och din tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in