2020-09-03, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Japp, då var andra vågen här!
Verkligen förskräckliga siffror från Stockholm..

Fem patienter med covid-19 vårdas just nu i intensivvård vid akutsjukhus, det är 1 färre än vid förra rapporten. Därutöver vårdas 23 patienter med covid-19 på akutsjukhus eller inom geriatrisk vård. Totalt vårdas 28 patienter med covid-19 i olika former av sjukhusvård. Vilket är tio färre än vid senaste lägesrapporten den 27 augusti.
Vad skall Domedagsprofeterna skriva om nu då???
Ja just det, snart smäller det vänta bara😀😀

Att Sverige gjorde rätt visar sig allt mer, sunt förnuft och hålla avstånd räcker gott o väl....
Vi grejade detta elegant
Citera
2020-09-03, 18:43
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag utesluter inte att det kan brista någon gång framöver.

Jag anser att du förtjänar beröm för att du uttrycker dig trevligare än du har gjort tidigare.

Citat:
Superspridare är en sak. Klustersmitta en annan. Att den stora religösa sekten i Sydkorea, i sig, var ett väldigt stort kluster, och att det avgränsades till viss del av det, var inget, vare sig jag eller någon annan förstod ifrån början. Jag/vi i allmänhet, trodde väl att sekten avgränsades pga myndigheternas åtgärder. Att sedan smittan spreds vidare, på ett mer begränsat sätt, i det sydkoreanska samhället, var ingenting man kopplade ihop med klustersmitta. Det dröjde länge innan jag, överhuvudtaget, hörde talas om det begreppet. Alltså långt efter att jag lärde känna begreppet "flockimmunitet".

Naturligtvis så var det mycket som var okänt i början. Myndigheterna borde ha agerat därefter, med en medvetenhet att mycket var okänt. Jag har retat mig mycket på svenska myndigheters arrogans.

Samtidigt som vi kunde beskåda hur asiatiska länder tog strid mot epidemin, så var svenska myndigheter kaxiga, och trodde att dom visste hur det nya okända viruset skulle hanteras.

Citat:
Folkhälsomyndigheten hade inte mycket annat att välja mellan än att följa den nyligen uppdaterade pandemiplanen.

Ifall det som har skett i Sverige är ett resultat av pandemiplanen, så hoppas jag att den pandemiplanen slängs i soptunnan.

Citat:
Att följa utländska politikers panikbeslut hade varit ett direkt tjänstefel. När det sedan kom fram att det rörde sig om en tämligen trög klustersmitta, någon gång i maj, tror jag att det var, så hade situationen inom den svenska sjukvården redan börjat att förbättrats och katastrofen inom äldreomsorgen började man få stopp på. Då var det enda vettiga att fortsätta med en strategi, som bara en månad senare, när tillräckligt många hade testat, gav ett gott, även direkt synligt, resultat. Inte ens Folkhälsomyndigheten kan skruva tillbaka klockan och rätta till tidigare missbedömningar.

Vi kan inte vrida tillbaka klockan. Men ska inte heller förlåta det som har hänt.

Citat:
Fast nu leder inte Giesecke folkhälsomyndigheten längre.

Jag vet. Men Johan Gieseckes uttalande var ett bra exempel på den arrogans som har präglat Sveriges hantering av Covid-19. Anders Tegnell visade ett annat exempel på arrogans, när han skapade onödig osämja med Italien.

Citat:
Det har även förekommit självsäkra uttalanden om flockimmunitet ifrån andra, men den, i sig, var inte målet i den svenska strategin. Istället så sågs fockimmunitet som ett ofrånkomligt faktum.

Under vilka förutsättningar är flockimmunitet ett ofrånkomligt faktum?

Citat:
Nu vet vi, eftersom det rör sig om en klustersmitta, så kommer vi att få flockimmunitet först när befolkningen blivit vaccinerad. Tegnell har, för övrigt, påpekat att, även när man inte var medveten om att det rörde sig om en klustersmitta, att full flockimmunitet inte kan uppnås utan hjälp ett vaccin.

Folkhälsomyndigheten har varit väldigt intresserade av just immunitet.

Citat:
Inte i normalfallet. Hade det rör sig om en klassisk smitta som svept genom befolkningen så hade den svenska strategin, redan ifrån början, (med undantag av att man inte lyckades skydda det äldre äldre), varit helt rätt och strategin i omvärlden helt fel.

Nej, Folkhälsomyndighetens plan var usel redan från början. Förstahandsalternativet borde ha varit att stoppa smittan vid gränsen. Ifall det visar leda till för mycket bekymmer i förhållande till sjukdomens farlighet, så kan man senare lätta på restriktionerna vid gränsen. Svenska myndigheter gjorde inte ens minsta lilla försök att stoppa smittan vid gränsen. Sverige retirerade omedelbart, helt utan strid.

Inte under några omständigheter kan det vara en bra strategi inleda kriget med att retirera.

Citat:
Nu rörde det sig om en ganska trög klustersmitta, (med undantag av när superspridare är inblandade), som dessutom, tillfälligt, är ganska lätt att trycka ner. Men det visste man inte ifrån början.

Ja, just därför borde Folkhälsomyndigheten ha visat ödmjukhet inför det okända.

Citat:
Ja, typ i maj, inte i februari eller mars.
Citat:
Jag kan instämma att man tjänar på att införa smittskyddsåtgärder så tidigt som möjligt, speciellt om de är kraftfulla, t.ex. lockdowner, speciellt om man, från början, förstår hur den specifika smittan fungerade, vilket alltså ingen, vare sig i Sverige eller utlandet gjorde i januari, februari och mars.

Helst ska man ingripa såpass tidigt att man inte behöver sätta samhällen i karantän. En "lockdown" kan ses som tecken på ett misslyckande.

Citat:
Men eftersom nu vi inte kan vrida klockan tillbaka, så får vi se framtiden an. Och då verkar det svenska åtgärderna fungera bra, förmodligen bättre än de nuvarande åtgärderna i våra nordiska grannländer. För där verkar nya kluster uppstå lättare än här. Alltså är det där som man, med större säkerhet, kan behöva införa strängare åtgärder, på nytt. Även om vi i Sverige också förbereder oss för kraftfulla åtgärder vid lokala klusterutbrott av smitta. Nej, panik, i sig, är inte alls bra. Men just i detta fall så verkar en tidig men kort nedstängning kanske varit det mest effektiva för att, snabbt, få ner smittspridningen till en mycket låg nivå. Men lockdowner ger, precis som du skriver, oönskade andra effekter på folkhälsan. Vi får se hur omfattande dessa effekter blir för olika länder i världen. Först då kan vi göra en slutsummering, alltså först om några år.

Att sätta samhällen i karantän är skadligt. Men det finns en sak som skrämmer mig ännu mer. Det är den strategi som vissa asiatiska länder har genomfört, som bygger på sofistikerad övervakning av medborgarna. När epidemin har gått över, så ser jag en risk att myndigheterna behåller övervakningssystemen i smyg, och då med helt andra syften än smittskydd.

Jämfört med asiaternas övervakningssystem, så ser jag en fördel i att sätta områden i karantän. Att sätta ett område i karantän är ett stort ingrepp i medborgarnas liv. Därför kan myndigheterna inte hålla ett område i karantän under längre tid än vad som är nödvändigt för att stoppa epidemin. Det går inte att behålla avspärrningar i smyg; till skillnad från övervakningssystemen.
Citera
2020-09-03, 18:44
Medlem
Citat:
Japp, nu ökar smittan, så det dog några av den anledningen för 4-8 veckor sedan.
Eller hur menar du?

Att vi ska ha förhöjd beredskap för skyddet av äldre. Även om siffrorna över döda är gamla så har FHM hela tiden kört den här stilen att det är eftersläpningar.
Citera
2020-09-03, 18:52
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
hej!

kul att du har uppmärksammat detta.

jag har skrivit ett inlägg om det tidigare i tråden, att extremt många elitidrottare tvingats lägga sina karriärer på hyllan.

det mörkas något fruktansvärt, skylls på diverse "träningsskador" och överansträngningar. det stämmer inte, det beror på covid-19 men det finns anledning för organisationerna att hålla tyst om det.

ett av dom större utbrotten i idrottsvärlden har skett inom längdskidåkning, både norge, finland och sverige är drabbade. jag tror detta började redan i slutet av 2019 då norska landslaget har nån typ av träningssamarbete med det kinesiska.. sen spred det sig till övriga nordiska åkare.

kommer återkomma kring detta, men var uppmärksam!

Det vore jävligt intressant om du faktiskt kunde länka en enda elitidrottare som fått sådana hjärtskador, eller andra skador som följd av covid att de behövt sluta med idrotten. Inte ens den där twittermamman skriver det.

Jag påstår inte att det inte kan hända, då vi sett vanliga människor som intensivvård tagit mycket hårt på och som behöver rehab. Men du påstår stensäkert att det redan nu är extremt många elitidrottare som fått lägga av. Extremt för mig är hundratals. Ge mig 1.
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Klart det mörkas. Gigantiska mängder sponsorpengar som står på spel...

Du tror inte sponsorerna skulle märka om personen slutade tävla?
Senast redigerad av Beaver14 2020-09-03 kl. 18:57.
Citera
2020-09-03, 18:56
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
...

Att sätta samhällen i karantän är skadligt. Men det finns en sak som skrämmer mig ännu mer. Det är den strategi som vissa asiatiska länder har genomfört, som bygger på sofistikerad övervakning av medborgarna. När epidemin har gått över, så ser jag en risk att myndigheterna behåller övervakningssystemen i smyg, och då med helt andra syften än smittskydd.

Jämfört med asiaternas övervakningssystem, så ser jag en fördel i att sätta områden i karantän. Att sätta ett område i karantän är ett stort ingrepp i medborgarnas liv. Därför kan myndigheterna inte hålla ett område i karantän under längre tid än vad som är nödvändigt för att stoppa epidemin. Det går inte att behålla avspärrningar i smyg; till skillnad från övervakningssystemen.
På vilket sätt skulle man kunna behålla övervakningen i smyg?

Vi är dessutom redan tämligen övervakade av myndigheterna, det är bara att vi inte tänker på det. Dessutom får vi inte glömma FRA.

Att vi däremot godmodigt och frejdfullt delar med oss av vårt liv till bolag som Facebook och Google är nästan än mer skrämmande. Sen att våra politiker kryper för att få hit Facebooks servrar är verkligen sjukt.
Men det är än annan diskussion
Citera
2020-09-03, 19:09
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nyfiken fråga (om det är sant att du är insatt i det här): hur gör man egentligen testningen på människor? Ger man dem vaccinet, väntar tio dagar (whatever), och sedan får dom andas in en dos med virus? Eller svälja dem? Är sådana test ens etiskt godtagbara?

Eller räknar man ut hur många som har smittats naturligt under - låt oss säga de närmaste tre månaderna, och jämför med en kontrollgrupp som inte fått vaccinet?

Det senare. Att utsätta försökspersoner för ett för ett potentiellt dödligtvirus är, förstås, oetiskt.
Citera
2020-09-03, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
COVID-19 Can Wreck Your Heart, Even if You Haven’t Had Any Symptoms:

Nu börjar det regna in rapporter om hjärtskador som Covid orsakar.

Told ya...

https://www.scientificamerican.com/article/covid-19-can-wreck-your-heart-even-if-you-havent-had-any-symptoms/

Du glömde nog att läsa hela artikeln!
Citera
2020-09-03, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det vore jävligt intressant om du faktiskt kunde länka en enda elitidrottare som fått sådana hjärtskador, eller andra skador som följd av covid att de behövt sluta med idrotten. Inte ens den där twittermamman skriver det.

Jag påstår inte att det inte kan hända, då vi sett vanliga människor som intensivvård tagit mycket hårt på och som behöver rehab. Men du påstår stensäkert att det redan nu är extremt många elitidrottare som fått lägga av. Extremt för mig är hundratals. Ge mig 1.

Du tror inte sponsorerna skulle märka om personen slutade tävla?

Det finns ju massor! Tex Tove Alexandersson. Nej just det, hon var ju helt frisk igen..
Men vänta bara tills hon haft covid-19 fem gånger. Då jävlar!!

Personen gräver nog djupt just nu på nätet efter exempel.. kanske kommer hitta ett fall till....som vi sen kan avskriva efter lite letande..
Citera
2020-09-03, 19:21
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Testning är en nödvändighet för effektiv smittspårning. Ingen testing - ingen effektiv smittspårning. Fast det är klart, om man som FHM bestämmer att vi inte ska överlåta smittspårning till varje individ så gör ju inte testning någon stor skillnad.

Har inte så jättebra koll på Singapore, så jag Googlade runt lite. Jämfört med Sverige så har Singapore tydligen:
- En äldre befolkning
- Avsevärt högre befolkningstäthet. Det är nästan dubbelt så stor befolkningstäthet i Singapore jämfört med Stockholm, och dessutom bor det mer än 3x så mycket folk i Singapore jämfört med Stockholm.
- Singapore har en betydligt högre BNP per capita än Sverige. Baserat på det skulle gissa på att deras sjukvård är betydligt bättre än Sveriges.

En av de största skillnaderna är dock antagligen att Singapore blev drabbat av SARS-1 under 2003. Dom hade redan byggt up en expertis och lärt sig av sina tidigare misstag.

Så nej, det hade nog inte så mycket med "tur" att göra. Det är väl bara att inse fakta: Singapores motsvarighet till FHM har mer erfarenhet, högre kompetens och mer resurser. Det är väl ändå det mest rimliga och logiska svaret, eller hur?

Ja, så kan det vara, men fler per miljon invånare har smittats i Singapore än i Sverige.
Citera
2020-09-03, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Men gosse, det jag säger är jag inte tror att det kommer bli stor dödlighet I höst. Inte i Sverige, inte i Norge - inte i något av våra grannländer.

Förstår du? Jag säger ju att jag inte tror att vi kommer ha någon hög dödlighet någonstans I Norden, men det är inte tack vare någon unik flockimmunitet i Sverige.

Sveriges flockimmunitet var en idiotisk misriktad satsning som ledde till att mer 5 000 svenskar dog i onödan, till i princip ingen nytta.

Det är ca 900 svenskar som dött enbart av covid. De flesta av dessa mellan 80 -100 år med multisjukdomar.
Citera
2020-09-03, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Varför gör det nästan dubbelt så många tester som det är personer som testar sig i Danmark? Samma sak igår. Behöver man verkligen testa folk mer än en gång om dagen?

https://www.ssi.dk/sygdomme-beredskab-og-forskning/sygdomsovervaagning/c/covid19-overvaagning

Jeg gav dig også forklaringen i går og den står i dit link. Nogen får taget 2 test, men hovedgrunden er at man ikke er testet før man har et resultat.
Det kan tage mere end 24 timer, eller kan bare ikke nå at blive analyseret på grund af tidspunktet hvor prøven er taget. Det kommer først med dagen efter og der vil altid være "lag".
Citera
2020-09-03, 19:32
Medlem
Citat:
Det finns ju massor! Tex Tove Alexandersson. Nej just det, hon var ju helt frisk igen..
Men vänta bara tills hon haft covid-19 fem gånger. Då jävlar!!

Personen gräver nog djupt just nu på nätet efter exempel.. kanske kommer hitta ett fall till....som vi sen kan avskriva efter lite letande..
Det är inte helt ovanligt att elitidrottare faller ihop och stendör förövrigt men det har inget med Covid att göra iofs. Dolda hjärtproblem och extrem fysisk ansträngning akompanjerat med mental press. Förövrigt har både Paolo Dybala i Juventus och Albin Ekdal i Sampdoria haft Covid, utöver ett helt gäng andra spelare i Serie A. Och mig veterligen har ingen fått problem efter tillfrisknandet? Tilläggas bör att det runt dessa råder stenkoll på deras fysik, däribland hjärtat, då de är vandrande pengapåsar.
Senast redigerad av karlkula12 2020-09-03 kl. 19:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in