Citat:
Ursprungligen postat av
Sjuntorparn
Äntligen bekräftat i text. Tack Flickpojken.
Jag är med i matchen igen. Har köpt dyrare än vad jag sålde för. Klassikern. Dock inte lika mycket. Men tillräckligt för att vara tillfreds igen. Känslan när kursen stiger efter man har sålt är obeskrivlig.
Det var aldrig ens menat som en trade. Var mer ett beslut i stridens hetta när omsättningen stack den där dagen. Utan att det gick att läsa någonstans om anledningen. (mer än att SWEMET är värt det.) Kändes som en pump å dump. Blev ju sen aldrig någon dump.
Räcker ju dock att 10 pers vill öka samtidigt för att ge dessa bolag en rejäl skjuts uppåt.
Ja, ibland är de så uppenbart att de inte finns nån anledning att inte säga de rakt ut : ). Bara att se ett geni i arbete är en upplevelse som lyfter din lilla mäniska, uppfyller henne med en kännsla av mening och ödmjukhet, en förvisning om att livet är störe än henne själv. Och värt att leva.
Där har du stötestenen i aktie handel. Nyckeln är att va kall och följa principer som man aldrig frångår. Så länge man håller sej till dom så är de inte de enskilda besluten de är fel på utan principerna. Dessa kan omformas och sedan får man se om se om resultaten blir bättre.
De tillvägagångssätt ger en helt annan överblick och leder gradvis till insikter om vad som funkar. Till skillnad från godtyckligt hoppa mellan aktier.
För att få sinnefrid och undviks hintsight bias ska man också glömma akter man inte köpte.. Fram tills dess att köp kan bli aktuellt igen. De är precis som med tjejer blir de inget ska man glömma den tjejen och se framåt.
På samma sätt är de enskilda akterna och företagen betydelselösa. Kärleken till en aktie är bara en osund fetish och i praktiken är varge aktie som går upp lika bra.
Kika på Zutec ; ). Jokern i min portfölj för tillfället.