2020-08-29, 18:52
Medlem
Som aktie guru Peter Lynch som var en otroligt framgångsrik fond förvaltare menade att de tråkigaste aktierna med de mest tråkigaste namnen var oftast de bästa. Swemet är nog inte den mest spännande aktien men har nog en hel del potential och kan nog överraska mera. Fint resultat blev det i alla fall men tålamod krävs nog här och jag ligger kvar tillsvidare.
Citera
2020-08-31, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trxhobit
Som aktie guru Peter Lynch som var en otroligt framgångsrik fond förvaltare menade att de tråkigaste aktierna med de mest tråkigaste namnen var oftast de bästa. Swemet är nog inte den mest spännande aktien men har nog en hel del potential och kan nog överraska mera. Fint resultat blev det i alla fall men tålamod krävs nog här och jag ligger kvar tillsvidare.

Swemet kunde ju marknadsföra sig för att driva kursen om man använde begrepp som "Smart-grid" och "IoT". Swemet är ju en tech-aktie och det är ganska avancerade grejer de sysslar med.

Lyckligtvis gör man inte det, så jag hoppas på en behaglig resa uppåt i lagom tempo. Jag blir nervös över alltför höga PE och brukar vilja sälja då när "framtiden redan är intecknad".

Svagt upp senast jag tittade... det bör kunna ticka på lite uppåt ett tag?
Citera
2020-08-31, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Swemet kunde ju marknadsföra sig för att driva kursen om man använde begrepp som "Smart-grid" och "IoT". Swemet är ju en tech-aktie och det är ganska avancerade grejer de sysslar med.

Lyckligtvis gör man inte det, så jag hoppas på en behaglig resa uppåt i lagom tempo. Jag blir nervös över alltför höga PE och brukar vilja sälja då när "framtiden redan är intecknad".

Svagt upp senast jag tittade... det bör kunna ticka på lite uppåt ett tag?
Själv tror jag att den kommer hålla sig på runt 2.7 fram tills någon nyhet kommer.
Citera
2020-08-31, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tattarfan
Själv tror jag att den kommer hålla sig på runt 2.7 fram tills någon nyhet kommer.

Ja, så länge de inte uppdaterar årsvinsten i datan så...

Det står fortfarande 0,10 när rullande årsvinst nu är 0,17...
Citera
2020-09-02, 23:22
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Välkommen i gänget då... what took you so long??

Tack för vänlighet. Tuvär är jag sämst i klassen för närvarande : ).

Mitt mitt fundamentala misstag va nog att jag inte insåg att torparn är ett geni tidigare....

Samt delvis mitt köp i Prebona. Vilket är ibland de pundigaste köp jag gjort nångång.
Citera
2020-09-03, 10:47
Medlem
Det var ju en jävla Swemet att vara seg!!

Nu backar den tillbaka igen och volymen är närmast obefintlig.

Här sitter jag och blir sugen på att öka... men jag får hålla mig, jag har redan 30.000 aktier. Jag sprider ju alltid risk! Men visst, det hade varit kul att komma in på listan över storägare! Jag tror det räcker med drygt 100.000 aktier!
Citera
2020-09-03, 13:27
Medlem
Sjuntorparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
torparn är ett geni
Äntligen bekräftat i text. Tack Flickpojken.

Jag är med i matchen igen. Har köpt dyrare än vad jag sålde för. Klassikern. Dock inte lika mycket. Men tillräckligt för att vara tillfreds igen. Känslan när kursen stiger efter man har sålt är obeskrivlig.

Det var aldrig ens menat som en trade. Var mer ett beslut i stridens hetta när omsättningen stack den där dagen. Utan att det gick att läsa någonstans om anledningen. (mer än att SWEMET är värt det.) Kändes som en pump å dump. Blev ju sen aldrig någon dump.
Räcker ju dock att 10 pers vill öka samtidigt för att ge dessa bolag en rejäl skjuts uppåt.
Senast redigerad av Sjuntorparn 2020-09-03 kl. 13:52.
Citera
2020-09-03, 13:54
Medlem
Jag har också köpt de senaste dagarna. Har 3900 aktier just nu med inhköpspris omkring 2,45. Planen är att skaffa 5000 innan jag återgår till att köpa på mig Fagerhult
Citera
2020-09-03, 14:15
Medlem
Jag tycker ju att aktien är mer prisvärd nu för 2.40 efter att rapporten bekräftar att det går bra, vinsten ökar... än vad den var för 2 kr när jag köpte.
Citera
2020-09-03, 17:01
Medlem
Sjuntorparns avatar
Citat:
Jag tycker ju att aktien är mer prisvärd nu för 2.40 efter att rapporten bekräftar att det går bra, vinsten ökar... än vad den var för 2 kr när jag köpte.

Japp. Borde väl vara tryggt trots lite svängningar. Siffror svart på vitt ljuger inte. Har nu köpt 30 000 aktier, gav 2.44.
Har inte mer pesetas löst.
Citera
2020-09-03, 19:27
Medlem
Sjuntorparns avatar
Från rapporten:
"Swemet har fördjupat samarbetet med STAR Instrument, den kinesiska mätartillverkare bolaget är distributör för, Swemet kommer vidare att agera agent för STAR i större upphandlingar. Tillsammans förbereder nu bolagen en större offert i Sverige där Swemet tar lokalt projektansvar."

Hur stor är en "större offert" tror vi?
Senast redigerad av Sjuntorparn 2020-09-03 kl. 19:32.
Citera
2020-09-03, 21:27
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuntorparn
Äntligen bekräftat i text. Tack Flickpojken.

Jag är med i matchen igen. Har köpt dyrare än vad jag sålde för. Klassikern. Dock inte lika mycket. Men tillräckligt för att vara tillfreds igen. Känslan när kursen stiger efter man har sålt är obeskrivlig.

Det var aldrig ens menat som en trade. Var mer ett beslut i stridens hetta när omsättningen stack den där dagen. Utan att det gick att läsa någonstans om anledningen. (mer än att SWEMET är värt det.) Kändes som en pump å dump. Blev ju sen aldrig någon dump.
Räcker ju dock att 10 pers vill öka samtidigt för att ge dessa bolag en rejäl skjuts uppåt.

Ja, ibland är de så uppenbart att de inte finns nån anledning att inte säga de rakt ut : ). Bara att se ett geni i arbete är en upplevelse som lyfter din lilla mäniska, uppfyller henne med en kännsla av mening och ödmjukhet, en förvisning om att livet är störe än henne själv. Och värt att leva.

Där har du stötestenen i aktie handel. Nyckeln är att va kall och följa principer som man aldrig frångår. Så länge man håller sej till dom så är de inte de enskilda besluten de är fel på utan principerna. Dessa kan omformas och sedan får man se om se om resultaten blir bättre.

De tillvägagångssätt ger en helt annan överblick och leder gradvis till insikter om vad som funkar. Till skillnad från godtyckligt hoppa mellan aktier.

För att få sinnefrid och undviks hintsight bias ska man också glömma akter man inte köpte.. Fram tills dess att köp kan bli aktuellt igen. De är precis som med tjejer blir de inget ska man glömma den tjejen och se framåt.

På samma sätt är de enskilda akterna och företagen betydelselösa. Kärleken till en aktie är bara en osund fetish och i praktiken är varge aktie som går upp lika bra.

Kika på Zutec ; ). Jokern i min portfölj för tillfället.
Senast redigerad av Flickpojken 2020-09-03 kl. 21:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in