2020-09-03, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Kan du sluta att tala i gåtor, tack. Fram med det, berätta vad det är för "något" som hindrar det på din platta jord.

Jag vet att det i din värld är jättesvårt att fundera själv, komma till nya slutsatser som inte innefattar kurvor, men jag behöver faktiskt inte ha ett färdigpaketerat svar åt dig för att du ska kunna koppla om i hjärnan och tänka för dig själv. Du klarar det!

Titta på videon, se för dig själv att det absolut inte ser ut att röra sig om någon kurva, och ta stegen därifrån. Jag vet inte mer än vad jag ser i videon.
Citera
2020-09-03, 18:10
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Jag vet att det i din värld är jättesvårt att fundera själv, komma till nya slutsatser som inte innefattar kurvor, men jag behöver faktiskt inte ha ett färdigpaketerat svar åt dig för att du ska kunna koppla om i hjärnan och tänka för dig själv. Du klarar det!

Titta på videon, se för dig själv att det absolut inte ser ut att röra sig om någon kurva, och ta stegen därifrån. Jag vet inte mer än vad jag ser i videon.

Färdigpaketerad? Du har ju ingenting. Helt tom är du.
Citera
2020-09-03, 18:18
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag har vad verkligheten visar oss.

Haha. Nädu, försökt inte. Verkligheten, så som den är, uppenbarar sig exakt som den du tror är platt. Finns ingen som påstår att man ska se välvningen på vattenytan, när man står på marken på ett klot som har en omkrets på 4000 mil.

Däremot ser man ett krön som välvningen orsakar 5 km bort.
Citera
2020-09-03, 18:21
Medlem
constants avatar
Citat:
Hade lite hopp där, en liten stund, att du skulle klara av det.
Men okej, om det nu är så att alla andra är så korkade så de inte kan förstå, kan du då inte ha vänligheten att förklara för oss?

Det kanske helt enkelt är som så att det är för svårt för oss. Men varför måste du hålla en så fantastisk upptäckt hemlig? Vill du inte att fler ska förstå?

Så fram med evidensen och dina förklaringar nu.
Citera
2020-09-03, 18:24
Medlem
Citat:
Men okej, om det nu är så att alla andra är så korkade så de inte kan förstå, kan du då inte ha vänligheten att förklara för oss?

Det kanske helt enkelt är som så att det är för svårt för oss. Men varför måste du hålla en så fantastisk upptäckt hemlig? Vill du inte att fler ska förstå?

Så fram med evidensen och dina förklaringar nu.

Förklara vad, exakt? Att videon tydligt visar någonting som inte alls ser ut som en kurva? Ser du inte det själv? Är väl som att jag skulle peka på ett äpple, som du säger är ett päron, och sen ber du mig förklara varför det inte är ett päron.

Jo förstår du, så ser inte ett päron ut.

Jag vill verkligen att fler ska förstå hur ett äpple ser ut, men när man bestämt säger sig se ett päron så finns det inte mycket mer jag kan göra.
Citera
2020-09-03, 18:30
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Förklara vad, exakt? Att videon tydligt visar någonting som inte alls ser ut som en kurva? Ser du inte det själv? Är väl som att jag skulle peka på ett äpple, som du säger är ett päron, och sen ber du mig förklara varför det inte är ett päron.

Jo förstår du, så ser inte ett päron ut.

Jag vill verkligen att fler ska förstå hur ett äpple ser ut, men när man bestämt säger sig se ett päron så finns det inte mycket mer jag kan göra.

Vad är det som skymmer nederdelen av ett fyrtorn, när man kan se toppen med dess lampa?
Citera
2020-09-03, 18:30
Medlem
Citat:
Hur man kan se en horisont på en platt jord.

Var någonstans i videon tycker du horisonten skulle ligga? Bortom dimman som båten
försvinner in i? Du förstår väl hur horisonten i det här scenariot endast är den brytpunkt där vi inte kan se längre, alltså inte en gräns där en bakomliggande kurva orsakar den, utan att vi helt enkelt, av någon anledning, inte ser längre?
Citera
2020-09-03, 18:33
Medlem
constants avatar
Citat:
Var någonstans i videon tycker du horisonten skulle ligga?
Jag tittar inte på någon video, jag frågar dig hur det kan finnas en horisont på en platt jord.

Tror du att du kan hålla dig till den frågan och ge mig ett svar?
Citera
2020-09-03, 18:35
Medlem
constants avatar
Citat:
Du förstår väl hur horisonten i det här scenariot endast är den brytpunkt där vi inte kan se längre, alltså inte en gräns där en bakomliggande kurva orsakar den, utan att vi helt enkelt, av någon anledning, inte ser längre?
Visst kan man se längre bort än horisonten. Har du aldrig sett moln? Solen? Flygplan? Fyrverkeri?

Men frågan är hur det kan förekomma en horisont på en platt jord.
Citera
2020-09-03, 18:36
Medlem
Citat:
JAg tittar inte på någon video, jag frågar dig hur det kan finnas en horisont på en platt jord.

Tror du att du kan hålla dig till den frågan och ge mig ett svar?

Tittar du inte på videon så kan vi strunta i att fortsätta skriva här, då den är en stor del av min anledning att ifrågasätta kurvan.

I videon presenteras du en båt som åker bortom horisonten. Du ser hur båten sakta försvinner från din syn, i vad som tycks vara en osynlig dimma. Allt ser extremt okurvigt ut, och horisonten ligger som en sorts barriär i hur långt över vattnet vi kan se innan den här dimman börjar.

Vad händer bortom horisonten? Vet inte. Men någon kurva ser det inte ut att röra sig om.
Citera
2020-09-03, 18:38
Medlem
Citat:
Att något saknar förklaring är inte detsamma som att det blir ointressant, enligt mig. Men det låter som en till sån där härligt vetenskaplig ådra du har i dig, en jag tråkigt nog inte delar.
Är avsaknaden av vetenskaplig ådra hos dig orsaken till att du nu nästan ett år senare fortfarande inte kunnat visa på några brister gällande bevisen för jordens runda form enligt en vetenskaplig metod och du inte kommit längre än till "den ser platt ut och därför är den platt"?
Citat:
min avsikt är att visa på hur de bevis som används för att övertyga människor om jordens runda form, är högst bristfälliga enligt en vetenskaplig metod.
Vilken vetenskaplig metod avser du använda när du kommer igång?

(FB) Flat Earth--Jorden är platt
Citera
2020-09-03, 18:39
Medlem
constants avatar
Citat:
Tittar du inte på videon så kan vi strunta i att fortsätta skriva här, då den är en stor del av min anledning att ifrågasätta kurvan.
Jag ska inte behöva titta på en video för att diskutera här. Speciellt inte vad gäller min fråga:

Hur kan vi ha en horisont på en platt jord?

Kan du svara på det nu. tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in