2020-09-03, 17:42
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Vet ej, men någon kurva ser det inte ut att röra sig om i alla fall:
https://youtu.be/jS-xkBtv5Wc

Men på en plan yta tänker du att något du inte kan föreställa dig vad det är, på något märkligt sätt skymmer sikten? Kan det vara ditt synfel som får dig att resonera så?

Återigen accepterar du inte helt rimliga förklaringar, samtidigt som du sväljer ett påhitt som du inte ens kan fatta hur det skulle funka.
Citera
2020-09-03, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Varför lägger du upp en länk till ett klipp utan att med ett ord berättar vad du försöker argumentera för?

Förlåt.
Mitt argument är superenkelt. Båtar ser inte ut att försvinna bakom en kurva. Videon visar en båt som inte tycks försvinna bakom en kurva. Videon stärker min tro att kurvan endast existerar i din inbillning.
Citera
2020-09-03, 17:44
Medlem
Citat:
Men på en plan yta tänker du att något du inte kan föreställa dig vad det är, på något märkligt sätt skymmer sikten? Kan det vara ditt synfel som får dig att resonera så?

Återigen accepterar du inte helt rimliga förklaringar, samtidigt som du sväljer ett påhitt som du inte ens kan fatta hur det skulle funka.

Inget synfel som orsakar det vi ser i videon, du ser samma sak. Ja, en förklaring till varför en båt tycks försvinna vid horisonten är "tänk dig att den åker över en kurva!" - jättelätt att inbilla sig, verkligen. Men varför ska jag acceptera det när verkligheten visar något annat? Varför gör du det?
Citera
2020-09-03, 17:45
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Förlåt.
Mitt argument är superenkelt. Båtar ser inte ut att försvinna bakom en kurva. Videon visar en båt som inte tycks försvinna bakom en kurva. Videon stärker min tro att kurvan endast existerar i din inbillning.

Trams. Alla som har friska ögon och varit vid havet har sett båtar göra precis det. Du måste vara bättre än så här.

Varför tror du man bygger fyrar så höga?
Citera
2020-09-03, 17:47
Medlem
Citat:
Trams. Alla som har friska ögon och varit vid havet har sett båtar göra precis det. Du måste vara bättre än så här.

Varför tror du man bygger fyrar så höga?

Har alla som varit vid havet zoomat in på båten med en Nikon P1000?

Fyrar byggs väl höga för att kunna lysa förbi vad det nu är som sker vid vattenytan, så som vi ser i videon. Inte olikt idén att de lyser "över kurvan".
Citera
2020-09-03, 17:47
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Inget synfel som orsakar det vi ser i videon, du ser samma sak. Ja, en förklaring till varför en båt tycks försvinna vid horisonten är "tänk dig att den åker över en kurva!" - jättelätt att inbilla sig, verkligen. Men varför ska jag acceptera det när verkligheten visar något annat? Varför gör du det?

Sluta bete dig nu. Man behöver inte tänka sig något alls. Det är bara att titta - om ens syn funkar.

Varför bygger man fyrar så höga?

På en platt jord hade man kunnat tända lampor direkt på stranden. De hade setts på miltals avstånd.
Citera
2020-09-03, 17:51
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Har alla som varit vid havet zoomat in på båten med en Nikon P1000?

Fyrar byggs väl höga för att kunna lysa förbi vad det nu är som sker vid vattenytan, så som vi ser i videon. Inte olikt idén att de lyser "över kurvan".

Lol. ”Vad det nu är som sker vid vattenytan” som är 40 meter högt, som Långe Jan är tvunget att vara högre än. Vad kan det vara? Spöken?
Citera
2020-09-03, 17:58
Medlem
Citat:
Vad är det då som sträcker sig 10-tals meter upp, som gjort att man i århundraden ansett sig behöva bygga höga fyrar?

Du har väl ett förslag? Hjälper det med en Nikon p tusen?

Men snälla Clay, jag behöver inte ha ett svar på vad som sker efter horisonten för att du ska kunna ifrågasätta idén att det rör sig om en kurva.

Videon talar sitt tydliga språk.

Du får fortsätta tro det är en kurva om du vill, du slipper ifrågasätta något som du tror kommer göra dig till en idiot i andras ögon. Behåll ditt ego och din tro. Det är okej.
Citera
2020-09-03, 18:00
Medlem
constants avatar
Citat:
Men snälla Clay, jag behöver inte ha ett svar på vad som sker efter horisonten...
Kan du förklara hur det kan förekomma en horisont om jorden är platt?

Det finns förklaringar till hur det kan förekomma en horisont på en sfärisk jord. Men inte på en platt. Om inte du plötsligt har något i bakfickan.
Citera
2020-09-03, 18:03
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Men snälla Clay, jag behöver inte ha ett svar på vad som sker efter horisonten för att du ska kunna ifrågasätta idén att det rör sig om en kurva.

Videon talar sitt tydliga språk.

Du får fortsätta tro det är en kurva om du vill, du slipper ifrågasätta något som du tror kommer göra dig till en idiot i andras ögon. Behåll ditt ego och din tro. Det är okej.

Men snälla lille vännen. Jo du behöver faktiskt komma med en bättre idé vad det skulle kunna vara om det inte är jordens rundning som gör att objekt skyms på avstånd på havet. Annars blir det ju bara fånigt.

Om inte en bättre idé, så i alla fall någon idé. Har du ingen värdighet alls?
Citera
2020-09-03, 18:05
Medlem
Citat:
Men snälla lille vännen. Jo du behöver faktiskt komma med en bättre idé vad det skulle kunna vara om det inte är jordens rundning som gör att objekt skyms på avstånd på havet. Annars blir det ju bara fånigt.

Om inte en bättre idé, så i alla fall någon idé. Har du ingen värdighet?

Videon räcker gott för att jag ska kunna komma med påståendet att det inte rör sig om någon kurva, med värdigheten i behåll. Tycker du det är fånigt att ifrågasätta en kurva så får du tycka det. En ganska fånig inställning att ha, om du frågar mig.
Citera
2020-09-03, 18:08
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Videon räcker gott för att jag ska kunna komma med påståendet att det inte rör sig om någon kurva, med värdigheten i behåll. Tycker du det är fånigt att ifrågasätta en kurva så får du tycka det. En ganska fånig inställning att ha, om du frågar mig.

Det är ingen som frågar dig vad du tycker om detta. Ditt resonemang gör att du blir helt ointressant. Du väljer att tro på något som helt saknar förklaring och väljer bort helt rimliga sammanhang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in