2020-09-03, 15:55
Medlem
Leipreachans avatar
Jag vet inte om jag placerar tråden i rätt ämne.

Men! När jag har varit i USA, Atlanta, NYC, Boston, Greensboro, Gatlinsburg. Så är set alltid att jag uppfattar en speciell doft som jag känt i alla städer. I Europeiska städer har jag inte alls upplevt alls den lukten. Det är svårt att beskriva. Men finns det någon som märkt av samma sak när ni har besökt olika städer i USA?
Citera
2020-09-03, 15:57
Medlem
321js avatar
Bra eller dålig lukt? Du får väl försöka att beskriva.
Senast redigerad av 321j 2020-09-03 kl. 16:05.
Citera
2020-09-03, 15:58
Medlem
WoodyLongschlongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan

Men! När jag har varit i USA, Atlanta, NYC, Boston, Greensboro, Gatlinsburg. Så är set alltid att jag uppfattar en speciell doft som jag känt i alla städer. I Europeiska städer har jag inte alls upplevt alls den lukten. Det är svårt att beskriva. Men finns det någon som märkt av samma sak när ni har besökt olika städer i USA?
Vad är det för sorts lukt? Stinker det avlopp eller vadå?
Citera
2020-09-03, 15:58
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan

Detta har jag hävdat i 25 år för kompisar.
Har besökt New York, LA, Boston, Charlotte,Chicago samt en massa andra städer i landet och lukten är helt annorlunda än vad man är van vid.

I New York upplever jag doften som talldoft, alltså en doft av tallskog på sommaren.
Väldigt märkligt.

Charlotte hade en likande doft, fast mer "tropisk".

Väldigt svårt att förklara dofter.
Citera
2020-09-03, 16:17
Medlem
Borde vara växtligheten om det luktar överallt och det inte luktar sopor. I NYC har du träd vars blommor luktar sperma tydligen. Det skulle mycket väl kunna tolkas som en skogslukt med mossa osv.
Citera
2020-09-03, 16:31
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Har besökt New York, LA, Boston, Charlotte,Chicago samt en massa andra städer i landet och lukten är helt annorlunda än vad man är van vid.

I New York upplever jag doften som talldoft, alltså en doft av tallskog på sommaren.
Väldigt märkligt.

Själv så tror jag att det beror på palmoljan och den där evinnerliga majssirapen som dom använder som sötningsmedel!
Alltså: Att jänkarna är välimpregnerade med dessa ämnen och därför sprider sina dofter i närmiljön! Detta är min humbla gissning
Senast redigerad av Andersdamaan 2020-09-03 kl. 16:33.
Citera
2020-09-03, 18:49
Avstängd
Knivur-273s avatar
Min gissning är att det kan ha med matlagning eller kanske snabbmatställen att göra. När jag besökte Minneapolis / St. Paul kände jag ingen som helst ovanlig lukt dock.
Helt normal lukt som inte fick mig att reflektera det minsta. Även på landsbygden var det ungefär samma lukt som i Sveriges landsbygd.
Jag är extremt känslig för konstiga lukter.
Det kan ha varit så att jag inte tänkte på det eftersom allt annat var så intressant och lite annorlunda.

Det jag reagerade på var att det var svårt att gå från hotellet till företaget jag konsulterade, utan att beträda gräsmattor och bli uttittad, alla åkte bil.

Fast det var länge sedan...
Senast redigerad av Knivur-273 2020-09-03 kl. 18:55.
Citera
2020-09-03, 18:53
Medlem
Leipreachans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung

Väldigt märkligt.

Det kan vara någon växt ja som växer över
hela USA kanske. Doften var ännu mer
påtaglig i Atlanta än NYC
Citera
2020-09-03, 20:06
Medlem
oenophiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tykeil
Borde vara växtligheten om det luktar överallt och det inte luktar sopor. I NYC har du träd vars blommor luktar sperma tydligen. Det skulle mycket väl kunna tolkas som en skogslukt med mossa osv.

Det borde vara detta trädet, vars blomdoft beskrivs som kloraktig musk/spermaluktande, här är en karta på var i NYC dessa träd är planterade, det verkar finnas en faslig massa:
https://tree-map.nycgovparks.org/tree-map/species/71298
Citera
2020-09-03, 20:12
Medlem
oenophiles avatar
Och här en artikel om Callery Pear samt Ginkoträd och deras lukter i amerikanska städer: https://www.vice.com/en_us/article/qk97b3/trees-smell-like-vomit-jizz-barf-semen-spring
Citera
2020-09-03, 20:51
Medlem
Eoppoyzs avatar
På de platser jag har varit på, så har jag inte märkt av någon speciell lukt, men jag kanske var där under fel årstid?
Citera
2020-09-04, 13:39
Medlem
448s avatar
Ha jag har känt av den här , för nån vecka senast.

Gick nästan omkring o fnissa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in