2020-09-03, 13:04
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men du kan ju inte förneka att medelåldern för dem som dog i C19 var väldigt hög? Är man 84år gammal så är man definitionsmässigt "nära döden".

De som var unga och medelåldern var endast några hundra - största delen sjuka dessutom.

Man talade först om biologisk ålder och hur många år man skulle förlora om man dog i covid.

Nej, man är faktiskt inte nära döden om man är 80, lever friskt och aktivt, de i släkten blir närmare 100, men har en viss sjukdom som just covid är farlig om man har.

Det är inte då OK att man kanske förlorar 15 år av sitt liv bara för att någon dåre säger att alla som är 80 är sjuka på alla sätt och vis och inte kan ta hand om sig själva.

Vi bör fortfarande tala om biologisk ålder, inte kronologisk ålder, och beräknad förlust i antal år. Inte bara säga att runt 80 brukar man bli i snitt så ingen ska få några extra år, du ska vara glad att du blev 80 men nu ska du dö.
Citera
2020-09-03, 13:05
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Undrar om det är förklaringen till de höga dödstalen på äldreboenden. Himla sjukt att de inte har bättre luftkvalitet än så när många är så känsliga, inte bara för coronaviruset utan för alla andra smittämnen som kan tänkas cirkulera även när det inte är pandemi.
Äldreboenden som används idag är vare sig en arbetsplats (för de boende) eller en sjukvårdsinrättning.

Ventilationen är likställd med den man kan förvänta sig i ett vanligt lägenhetshus som byggts under samma tidsperiod.

Skolornas ventilation regleras av andra regler, men där är prioriteten lagd på allmän luftväxling.
Citera
2020-09-03, 13:07
Medlem
Alarmisterna och munskyddstalibanerna har fått sin våta dröm besannad: Kanadas högsta hälsomyndighet Dr Theresa Tam rekommenderar munskydd medan man har sex.

Jag misstänker att den damen inte vet vad blowjob betyder?

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/df6b100b-63bb-4ac8-8ee3-b07a365bcc15
Citera
2020-09-03, 13:16
Avslutad
Smittade i Sverige de senaste 14 dagarna:* (c19.se)

20/8: 314
21/8: 246
22/8: 108
23/8: 32
24/8: 242
25/8: 227
26/8: 185
27/8: 307
28/8: 57
29/8: 0
30/8: 0
31/8: 285
1/9: 122
2/9: 98

=>
Extremt intressant statistikdag idag.

Siffran 314 ska alltså ut ur serien och ersättas av en ny idag. Jag skulle säga att vi får vara glada om vi klarar oss under 200 idag. Igår rapporterade nämligen både Stockholm och Västra Götaland 0 och Skåne bara 5. Också Östergötland som klumpar ihop rapporteringen kraftigt har länge bara rapporterat nollor.

Så vi får mentalt va beredda på bakslag idag, men låt oss hoppas på bästa möjliga.

*utgör grund för andra länders karantänskrav på svenskar
Senast redigerad av PresidentBahama 2020-09-03 kl. 13:22.
Citera
2020-09-03, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Ang det fetade.

Skriver verkligen Jnytt att det är många coronafall?

Jävla lögnare!
Flera klasser berörs:
- https://www.jnytt.se/

Det går väl inte tolka annat än som att det är flera fall?
Citera
2020-09-03, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Flera klasser berörs:
- https://www.jnytt.se/

Det går väl inte tolka annat än som att det är flera fall?

Då är frågan fortfarande? Skrev Jnytt att det var många fall, eller hittade du på det citatet?
Om du själv tycker att fler fall än ett, är många, så får du väl tycka det. Men man hittar inte på vad andra sagt bara för att man själv tycker något annorlunda.
Citera
2020-09-03, 13:36
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Både intressant och skrämmande saker det där. Tänkte bland annat på AC i somras. Tyvärr var jag tvingad att besöka en liten kiosk för att hämta ut ett paket och givetvis sitter det en sådan där AC-burk och blåser mig rätt i ansiktet.

Låter onekligen som att det finns förutsättningar för ökad smitta i vinter då, när det blir torrare. Det känns inte helt bra. Som sagt - väldig tyst om luftströmmar, AC och luftfuktighet från Folkhälsomyndighetens sida. Man kan ju även tycka att skolorna borde sett över sina ventilationssystem under sommaren när de hade chansen, eftersom skolorna stod tomma.

Jag hävdar att du inte behöver oroa dig för det. Såvida du inte befinner sig i extrem miljö som exempelvis ett trångt utrymme med litet omlopp av luft. Hade smittan spridits sig luftburet som det ni beskriver , hade vi sett helt andra mönster i smittspridningen. Flera experter har uttalat sig om detta vilket ni kan googla på.
Citera
2020-09-03, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Alarmisterna och munskyddstalibanerna har fått sin våta dröm besannad: Kanadas högsta hälsomyndighet Dr Theresa Tam rekommenderar munskydd medan man har sex.

Jag misstänker att den damen inte vet vad blowjob betyder?

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/df6b100b-63bb-4ac8-8ee3-b07a365bcc15

Som jag förstod det tyckte hon att det var bäst att man hängav sig åt onani. Men om man måste ligga så får man ligga med fullt skydd. Vår FHM tyckte väl också det var bäst att man undvek nya kontakter för det syftet med.
Citera
2020-09-03, 13:43
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0taAlarmist
Jo, man antar ingenting förrän solida bevis föreligger. Du har fått det om bakfoten. Hälso- och sjukvården fungerar inte så; ingen forskning fungerar så.

Du kan ingenting om forskning. Du ägnade dig inte åt forskning före februari, och du gör det inte nu heller.

Du vet ingenting om vem jag är eller vad jag har för utbildning så STFU. Jag har dock pluggat virologi och det har uppenbarligen inte du eftersom det du säger motsäger vad som står i första kapitlet i boken.
Citera
2020-09-03, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Då är frågan fortfarande? Skrev Jnytt att det var många fall, eller hittade du på det citatet?
Om du själv tycker att fler fall än ett, är många, så får du väl tycka det. Men man hittar inte på vad andra sagt bara för att man själv tycker något annorlunda.
Nu var det inte jag som skrev det första citatet. Jag bara konstaterade att flera klasser var berörda.
Citera
2020-09-03, 13:51
Medlem
allt.o.ingets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
USA har som mest rapporterat knappt 80 000 en enskild dag.

Jag kan inte komma på något land som kan ha rapporterat fler. Dvs det är ett oroväckande världsrekord som indien slog igår.

Ett väldigt väntat världsrekord. Indien är extremt tätbefolkat och svårt att sia var taket ligger där. 150 000-200 000/dag? Det bor 1000 miljoner där. Tre gånger USA på en betydligt mindre yta.
Citera
2020-09-03, 14:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Jag hävdar att du inte behöver oroa dig för det. Såvida du inte befinner sig i extrem miljö som exempelvis ett trångt utrymme med litet omlopp av luft. Hade smittan spridits sig luftburet som det ni beskriver , hade vi sett helt andra mönster i smittspridningen. Flera experter har uttalat sig om detta vilket ni kan googla på.

Tycker det verkar vara VÄLDIGT skilda budskap som förmedlas. Verkar ju onekligen som att smittan kan smitta via aerosoler.

Jag tror nämligen inte att en coronasmittad skulle lyckas smitta ned 53 av 61 deltagare om det bara handlade om en droppsmitta. Antagligen sprids smittan genom aerosoler vid sång som sedan dansar runt i luften en bra stund för övriga att andas in.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4qPAeE/en-sangare-var-sjuk--smittade-nastan-hela-koren

På ett sätt är det märkligt att vi fortfarande diskuterar frågan. Jag tror absolut att denna smitta är air-born och att det inte räcker med att befinna sig en armlängdsavstånd från alla för att vara säker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in