2020-09-03, 10:56
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Om GM tog sig till mordplatsen medelst fordon hade förloppet kunna se ut såhär.

GM med medhjälpare befinner sig i en bil med uppsikt med uppsikt över Grand. Kanske strax norr om Grand, då Rådmansgatan är den förväntade vägen. När LOP börjar gå söderut kör man i förväg och släpper av GM runt korsningen, eller mot Sergels Torg. Han går sedan raskt norrut för att hitta dem. Från korsningen ser han dem framför sig när de byter sida. Direkt till höger har han Dekorima, överlägger i en sekund och inser att det är perfekt. Därefter går han dit och ställer sig, ungefär samtidigt som Morelius tittar upp. Enkelt, och förbigår helt problemet med vittneskedjorna längs västra och östra Sveavägen.

Om Morelius iakttagelse om vapnet i högra jackfickan är korrekt talar det emot att rocken är uppknäppt för lättare vapentillgång (exempelvis hölster). Att han just hoppat ut i kylan blir i så fall ett närmare alternativ.
Det som är märkligt är att ingen annan sett och hört dessa WT som Robert. I alla fall ingen som vi känner till.
Citera
2020-09-03, 11:03
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
J

Först ser han inte mannen med den blå jackan. Sedan är det bara jackan Fauzzi ser. Det är på jackans färg Fauzzi igenkänner mannen.

Det kan inte jag tolka på annat sätt än att NF identifierar AB via färgen på hans jacka. Alltså samma färg som mannen hade på sin jacka när han promenerade bakom paret Palme. Vilket innebär att det är samma man. Alltså enligt NF.

2 män med blå jacka. Då MÅSTE det vara samma person.

Fast mannen NF mötte på Sveavägen hade en jacka som räckte till lårens mitt som påminde om en Tensonjacka och hade ingen axelremsväska som NF noterade.Fast sådana detaljer behöver man kanske inte bry sig om. https://imgur.com/a/eDatAlT
Citera
2020-09-03, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
2 män med blå jacka. Då MÅSTE det vara samma person.

Fast mannen NF mötte på Sveavägen hade en jacka som räckte till lårens mitt som påminde om en Tensonjacka och hade ingen axelremsväska som NF noterade.Fast sådana detaljer behöver man kanske inte bry sig om. https://imgur.com/a/eDatAlT
Det var enbart min tankegång. Inget facit. Men det är faktiskt Fauzzi själv som hävdar att han först inte såg mannen han mötte efter skotten fallit. Sedan hävdar han att han såg mannen och jackan och kände igen honom på jackans färg. Står i förhöret 860303.

Samtidigt åskådliggörs problemet med MOP. Det mesta kan tolkas på olika sätt. Mycket blir märkligt undanglidande. Ytterst få saker kan säkert fastställas.
Citera
2020-09-03, 11:28
Medlem
Citat:
Jo, visst befann han sig där på Sveavägen. Troligtvis mötte Schaeffer honom på sin väg mot Kungsgatan

https://drive.google.com/file/d/1ZVfEyfSVCfINiZr_vHTb915AWaA4DhU7/view

Man i mörk jacka. Där Fauzzi själv säger att han var klädd i en mörk dunjacka.

Förhör Fauzzi 860303.

http://www.itdemokrati.nu/page36d.html

Först ser han inte mannen med den blå jackan. Sedan är det bara jackan Fauzzi ser. Det är på jackans färg Fauzzi igenkänner mannen.

Det kan inte jag tolka på annat sätt än att NF identifierar AB via färgen på hans jacka. Alltså samma färg som mannen hade på sin jacka när han promenerade bakom paret Palme. Vilket innebär att det är samma man. Alltså enligt NF.

Antingen var det AB som gick bakom OP. Eller så var det två olika män som hade samma färg på sina jackor enligt NF. Eller så existerade inte mannen. Antingen påhittad eller sedd vid ett annat tillfälle.

Här finns det mycket att reda ut.

Hur mycket kunde NF se på det avstånd han befann sig på? Hur var det med ljusförhållanden på Sveavägens östra sida utanför Skandiahuset? Gick det verkligen att se färgen på ABs jacka? Kunde han med säkerhet se att det var paret Palme han mötte? Eller var det något han själv lagt till i efterhand? På mordplatsen tog det lång tid att få fram identiteten på OP och framför allt LP. Ingen kände igen henne.

Sedan är frågan vem som är mest trovärdig? NF eller AB? Där AB hävdar att han aldrig gick norr om Bankomaten.

Ska man gå på den enklaste förklaringen så är det AB NF ser i något läge under sin promenad. Och att det inte finns någon annan man där då.
Ja som sagt, det finns en del att fundera på här.

Busshållplatsen hon nämner ligger i dag vid Sveavägen 54 ungefär.
Något söder om Bonnierhuset. Då är kl alltså 23.17. Gissningsvis låg den där även 1986.
Eftersom de inte hört några skott på sträckan Tunnelgatan-Kungsgatan måste man anta att de promenerar minst två minuter före Palme.
Palme bör alltså ha påbörjat sin promenad ungefär samtidigt som Schaeffer började gå från busshållplatsen och söderut. 4.5 minuter före mordet - vilket är en rimlig promenadtid.
Om de mött NF borde i så fall mötet ha ägt rum någonstans mellan Tunnelgatan och Kungsgatan, ganska nära Apelbergsgatan.

Mannen liknar ”den bild som är framtaget av polisen”
Antar att det syftar på fantombilden som publicerades samma dag som förhöret, för några andra bilder känner jag inte till.
Fauzzi liknar fantombilden mer än AB, så det bör ha varit honom Schaeffer mötte, och om de mötte honom i höjd med Apelbergsgatan kan det stämma bra med ett möte med Palme vid La Carterie.
Men var befann sig då AB och hans sällskap? Ingen har sett dem verkar det som. Kan de ha befunnit sig alla fyra inne i bankomaten, eller var de övriga tre redan norr om Adolf Fredriks kyrkogata? Men då måste Scaeffer mött dem någonstans på vägen.
AB borde ha varit kvar, men ingen har sett honom, Stod han i ett prång, eller var han ute och rörde på sig?
Jag tror att NF befann sig strax norr om Adolf Fredriks kyrkogata vid skottögonblicket. Allt norr om den platsen gör det omöjligt att se någon liggande man och en blåklädd person halvvägs inne i en port.
130 meter max.
Citera
2020-09-03, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay

Något söder om Bonnierhuset. Då är kl alltså 23.17. Gissningsvis låg den där även 1986.
Eftersom de inte hört några skott på sträckan Tunnelgatan-Kungsgatan måste man anta att de promenerar minst två minuter före Palme.
Palme bör alltså ha påbörjat sin promenad ungefär samtidigt som Schaeffer började gå från busshållplatsen och söderut. 4.5 minuter före mordet - vilket är en rimlig promenadtid.
Om de mött NF borde i så fall mötet ha ägt rum någonstans mellan Tunnelgatan och Kungsgatan, ganska nära Apelbergsgatan.

Antar att det syftar på fantombilden som publicerades samma dag som förhöret, för några andra bilder känner jag inte till.
Fauzzi liknar fantombilden mer än AB, så det bör ha varit honom Schaeffer mötte, och om de mötte honom i höjd med Apelbergsgatan kan det stämma bra med ett möte med Palme vid La Carterie.
Men var befann sig då AB och hans sällskap? Ingen har sett dem verkar det som. Kan de ha befunnit sig alla fyra inne i bankomaten, eller var de övriga tre redan norr om Adolf Fredriks kyrkogata? Men då måste Scaeffer mött dem någonstans på vägen.
AB borde ha varit kvar, men ingen har sett honom, Stod han i ett prång, eller var han ute och rörde på sig?
Jag tror att NF befann sig strax norr om Adolf Fredriks kyrkogata vid skottögonblicket. Allt norr om den platsen gör det omöjligt att se någon liggande man och en blåklädd person halvvägs inne i en port.
130 meter max.
Rimligt resonemang enligt mig. Jag tror också att Schaeffer började promenera söderut från busshållplatsen ungefär samtidigt som paret Palme började promenera söderut från bokhandeln.

AB verkar vara märkligt svårfångad. Liksom hans sällskap. Och om jag fattat det rätt så gick aldrig AB in till bankomaten. Där de sedan i sin tur måste ha hunnit långt eftersom de aldrig hörde några skott. Samtidigt som vi har IMs gäng där inom 2 minuter före skotten. Ett gäng som inte är identifierade. Om de ens existerar.

Den centrala frågan återstår. Såg NF AB, eller såg han en annan man som hade samma färg på jackan som Björkman?
Citera
2020-09-03, 12:24
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:

130 meter max.

Eftersom du säger att Bankomatens klocka inte var synkad med Bankomaten på västra sidan så kanske det är så enkelt att AB:s gäng hunnit mkt längre än vi tror?

Eller så gick de genast över Sveavägen efter uttagen? De skulle ju till västra sidan.

Men att ingen såg AB är ett fortsatt problem. En längre Tensonjacka är inte detsamma som en midjekort bullig täckjacka.

Enda förklaringen jag kan se är att han stod ute vid trottoarkanten och spanade efter polarna medan folk travade förbi med blicken rakt fram bakom hans rygg. Sa han inte att det rörde sig folk där han befann sig?
Citera
2020-09-03, 13:41
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Eftersom du säger att Bankomatens klocka inte var synkad med Bankomaten på västra sidan så kanske det är så enkelt att AB:s gäng hunnit mkt längre än vi tror?

Eller så gick de genast över Sveavägen efter uttagen? De skulle ju till västra sidan.

Men att ingen såg AB är ett fortsatt problem. En längre Tensonjacka är inte detsamma som en midjekort bullig täckjacka.

Enda förklaringen jag kan se är att han stod ute vid trottoarkanten och spanade efter polarna medan folk travade förbi med blicken rakt fram bakom hans rygg. Sa han inte att det rörde sig folk där han befann sig?
Att hela gänget stod inne i bankomatlokalen är en möjlighet, särskilt om de tillhörde någon grupp ute på övning. Boforskopplingen är värd att begrunda.
Citera
2020-09-03, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta

Precis!
De var synkade på sätt och vis genom att de båda inte verkar ha avvikit inom en felmarginal på +- 2 min i förhållande till en övervakningsapplikation, men deras inbördes förhållanden går inte att fastställa.
Därmed kan som du säger kompisarna ha hunnit en bit norrut, kanske så pass mycket som en fyraminuterspromenad, och då skulle de hamna i närheten av Kammakargatan på den östra sidan. 150-200 meter framför NF.
Men problemet med AB kvarstår.
Att han inte blivit sedd behöver nödvändigtvis inte betyda att han inte varit där, alla som passerat platsen kan ha missat eller glömt honom.
Men att även han själv skulle ha glömt att han stått där i två till fyra minuter alldeles ensam efter att kompisarna gått vidare är lite svårt att greppa, och det samtidigt som ingen annan sett honom.
Om han var mannen med blå jacka, så var han 65 meter norr om bankomaten, men han förnekar bestämt att han ens var tio meter norrut.
Det går att få en viss bäring på de flesta som rörde sig längs trottoaren, men vittnet som gått ca fem meter bakom Palme vid mordet går inte riktigt att få kläm på.
Vi får nog anta att polisen inte heller kommit längre i den frågan. Han har ju hela tiden varit bestämd med att han såg kompisarna komma ut, och sedan finns ingen större tidslucka innan skotten, mer än några få steg.
Han kan ju ha kommit i skymundan bakom annonspelaren på något sätt förstås, det är också en liten möjlighet.
Citera
2020-09-03, 14:43
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Det var enbart min tankegång. Inget facit. Men det är faktiskt Fauzzi själv som hävdar att han först inte såg mannen han mötte efter skotten fallit. Sedan hävdar han att han såg mannen och jackan och kände igen honom på jackans färg. Står i förhöret 860303.

Samtidigt åskådliggörs problemet med MOP. Det mesta kan tolkas på olika sätt. Mycket blir märkligt undanglidande. Ytterst få saker kan säkert fastställas.

Nej jag beskyller inte dig för det och alla kan självklart få ha sina egna teorier och tolkningar . Men man kan inte bara helt okritiskt läsa förhörsprotokollen tycker jag. NF drar slutsatsen att det är samma person med ledning av färgen på jackan och han inte sett någon annan person med blå jacka där han gått. Ett väldigt svagt argument anser jag.

NF på väg norrut i mörkret och kylan med huvan uppfälld över huvudet och free-style hörlurar är kanske inte helt uppmärksam på vad han passerar på vägen. https://imgur.com/a/BYX008t

Går NF också med blicken riktad ner framför sig på trottoaren så skulle han mycket väl kunna passerat AB utan ha noterat honom om han stått intill en mörk vägg eller portgång i närheten av Bankomaten och väntat på eftersläntarna i gruppen. Det är en bred trottoar också så de har inte behövt passera varandra på armlängd avstånd heller.

De i gruppen som var med vid bankomaten säger att de skiljdes där. Finns ingen som säger att AB följde med norrut upp till den norra annonspelaren där NF mötte Tensonmannen. Eftersläntarna som AB väntade på vid bankomaten skulle komma söderifrån så det fanns ingen anledning för honom att gå norrut heller.
Senast redigerad av HAARP 2020-09-03 kl. 15:23.
Citera
2020-09-03, 14:45
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Precis!
De var synkade på sätt och vis genom att de båda inte verkar ha avvikit inom en felmarginal på +- 2 min i förhållande till en övervakningsapplikation, men deras inbördes förhållanden går inte att fastställa.
Därmed kan som du säger kompisarna ha hunnit en bit norrut, kanske så pass mycket som en fyraminuterspromenad, och då skulle de hamna i närheten av Kammakargatan på den östra sidan. 150-200 meter framför NF.
Men problemet med AB kvarstår.
Att han inte blivit sedd behöver nödvändigtvis inte betyda att han inte varit där, alla som passerat platsen kan ha missat eller glömt honom.
Men att även han själv skulle ha glömt att han stått där i två till fyra minuter alldeles ensam efter att kompisarna gått vidare är lite svårt att greppa, och det samtidigt som ingen annan sett honom.
Om han var mannen med blå jacka, så var han 65 meter norr om bankomaten, men han förnekar bestämt att han ens var tio meter norrut.
Det går att få en viss bäring på de flesta som rörde sig längs trottoaren, men vittnet som gått ca fem meter bakom Palme vid mordet går inte riktigt att få kläm på.
Vi får nog anta att polisen inte heller kommit längre i den frågan. Han har ju hela tiden varit bestämd med att han såg kompisarna komma ut, och sedan finns ingen större tidslucka innan skotten, mer än några få steg.
Han kan ju ha kommit i skymundan bakom annonspelaren på något sätt förstås, det är också en liten möjlighet.

Ja, dold bakom reklampelaren har jag också tänkt på. Men det är fortsatt någonting MYCKET besynnerligt med AB. Om vi säger 2-4 minuters väntan på polarna som befann sig söderut och lägger ihop det med att han i princip omgående såg GM och paret Palme så undrar man för det första hur packad han egentligen var?

Det finns förstås en möjlighet att han först efter 2-4 minuters väntan ute vid trottoarkanten bestämmer sig för att knalla hemåt, går in mot Skandiahuset, vänder söderut och börjar gå så sakteliga och då upptäcker paret Palme och GM.

Då har de passerat bakom hans rygg och han kan kanske ha varit dold bakom reklampelaren.

"Det är nåt med den där jävla reklampelaren" säger IM. Kan det ha varit att paret Palme såg den berusade AB och väjde undan för honom. Det berättar inte LP något om men OP kanske såg honom och styrde stegen och hon bara följde med?

Vilka är det vi har på sträckan minuterna före mordet som inte såg AB? Schaeffer, Rolders sällskap, NF, det unga paret som NF mötte, Hellgren, möjligen även de båda skådespelande damerna. Minns inte på rak arm om det var fler.

Nu ska vi minnas att man i allmänhet inte registrerar människor man möter på trottoaren. Det var sent, det var mörkt och kallt. Alla ville väl in i värmen så fort som möjligt. Bred trottoar också.

Men Rolders sällskap dröjde kvar i ett par minuter vid Dekorima. De borde ha sett AB.

De 4-5 personer som skymde sikten för NF direkt efter skotten?

AB är ett stort mysterium.
Senast redigerad av Basfakta 2020-09-03 kl. 14:52.
Citera
2020-09-03, 14:48
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Att hela gänget stod inne i bankomatlokalen är en möjlighet, särskilt om de tillhörde någon grupp ute på övning. Boforskopplingen är värd att begrunda.

Ja, att alla befann sig inne i Bankomatlokalen har jag också tänkt på. Men då har alltså AB helt missat det? Han säger ju att han väntade utanför på kompisarna.

Den här Boforskopplingen som du säger har jag personligen så väldigt svårt att ta in.

Ett gäng Boforsanställda på firmafest varav åtminstone en rejält påverkad? Skulle någon av dessa ha skjutit Palme? Var det här med festandet bara ett trick menar du?

Tycker idén är besvärlig faktiskt.
Citera
2020-09-03, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Nej jag beskyller inte dig för det och alla kan självklart få ha sina egna teorier och tolkningar . Men man kan inte bara helt okritiskt läsa förhörsprotokollen tycker jag. NF drar slutsatsen att det är samma person med ledning av färgen på jackan och han inte sett någon annan person med blå jacka där han gått. Ett väldigt svagt argument anser jag.

NF på väg norrut med huvan uppfälld över huvudet och free-style hörlurar är kanske inte helt uppmärksam på vad han passerar på vägen. https://imgur.com/a/BYX008t

Går NF också med blicken riktad ner framför sig på trottoaren så skulle han mycket väl kunna passerat AB utan ha noterat honom om han stått intill en mörk vägg eller portgång i närheten av Bankomaten och väntat på eftersläntarna i gruppen. Det är en bred trottoar också så de har inte behövt passera varandra på armlängd avstånd heller.

De i gruppen som var med vid bankomaten säger att de skiljdes där. Finns ingen som säger att AB följde med norrut upp till den norra annonspelaren där NF mötte Tensonmannen. Eftersläntarna som AB väntade på vid bankomaten skulle komma söderifrån så det fanns ingen anledning för honom att gå norrut heller.
Jag vet. Jag läser hans förhör kritiskt. Och AB förnekar att han gick norr om Bankomaten. Liksom att hans kompisar inte hörde några skott. Och det är här vi har problemet.

Idag efter drygt 34 år är det omöjligt att med säkerhet fastställa vad som är korrekt. Till slut hamnar man i en tro. Där tron skiljer sig mellan olika skribenter. Där slutsatsen blir som så många tidigare. Att nya förhör och nya kunskaper förhoppningsvis ska få det att klarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in