• 1
  • 2
2020-09-03, 03:42
Medlem
Narutoshippchops avatar
Tanken slog mig.
Hur kommer det sig att det inte finns 1 enda Disney eller Universal studios nöjespark i norden?
Enda jag kan komma att tänka på är Frankrikes Disneyland i Paris. Men alla attraktioner där är ju endast på Franska. Och om man dessutom jämför Grönalund och Liseberg med Universal och Disneyparkerna så är de riktigt mesiga och tråkiga i jämförelse. Någon som vet varför det är så begränsat?
Citera
2020-09-03, 03:45
Medlem
TonyFlygares avatar
För att ingen bor i Norden och ingen turistar i Norden. Varför finns det ingen Disneypark i Lagos?
Citera
2020-09-03, 03:46
Medlem
Naturligtvis eftersom företagen inte ser någon marknad här.
Citera
2020-09-03, 03:51
Medlem
Narutoshippchops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyFlygare
För att ingen bor i Norden och ingen turistar i Norden. Varför finns det ingen Disneypark i Lagos?

Kanske det men sjukt mycket folk turistar ju i Europa.
Och då finns det ändå bara 1 Disneypark i Frankrike.
Citera
2020-09-03, 04:08
Medlem
Attraktionerna i Paris är på engelska också. Jag tror att varannan åktur/show kör de på franska och varannan på engelska.
Citera
2020-09-03, 04:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Du är säkert svensk och därför tycker du att Sverige är en självklar plats, helt förståeligt.
Men det måste handla om att det inte är affärsmässigt lönsamt för dem att bygga här. Paris däremot är en så stor central region, nära alla Europas länder och befolkningar.
Att Grönan och Liseberg är små talar för och inte emot tesen att marknaden här är för liten.

Edit: Läste nu att Liseberg har runt 3 miljoner besök årligen och Grönan 1,5. Det är ändå inte lite. Disneyland Paris runt 10, parkerna i Kalifornien respektive Florida omkring 20 var.
Men det kanske räcker med en park i Europa, de får ju tänka på att om de öppnar en till så tappar parken i Paris besökare.

En till förklaring, men vi i tråden vet ju inte, kan bara spekulera, är att det är svårt med tillstånd, våra andra parkers ägare skulle kanske motarbeta en etablering, staten och kommunerna kan ha synpunkter på miljö och buller etc, vet att parkerna i USA åtminstone förr hade gigantiska fyrverkerier, dagligen.
Citera
2020-09-03, 05:55
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Tanken slog mig.
Hur kommer det sig att det inte finns 1 enda Disney eller Universal studios nöjespark i norden?
Enda jag kan komma att tänka på är Frankrikes Disneyland i Paris. Men alla attraktioner där är ju endast på Franska. Och om man dessutom jämför Grönalund och Liseberg med Universal och Disneyparkerna så är de riktigt mesiga och tråkiga i jämförelse. Någon som vet varför det är så begränsat?

Enkelt. Bristande kundunderlag.
Citera
2020-09-03, 05:59
Medlem
Citat:

Många turister ja, men alla besöker inte nöjesfält eller temaparker. Det finns för övrigt nöjesfält i flertal europeiska länder, och det finns länder som har flera nöjesfält samt temaparker. Nu finns ju Legoland på tre platser. Men de har olika besökssiffror. Jag vet inte om det finns utrymme för ytterligare ett Disneyland. Bland annat för att det finns konkurrens i form av andra nöjesfält och nöjesparker. Om det skulle startas ett nytt Disneyland, så vet jag inte ens om Norden skulle vara ett första alternativ.

Just nu är Tivoli och Liseberg de mest välbesökta nöjesparkerna i Norden, samtidigt som det finns andra nöjesfält och temaparker här. Men jag vet inte om det finns en marknad för Disneyland här bara för det.

Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Läste nu att Liseberg har runt 3 miljoner besök årligen och Grönan 1,5. Det är ändå inte lite. Disneyland Paris runt 10, parkerna i Kalifornien respektive Florida omkring 20 var.
Men det kanske räcker med en park i Europa, de får ju tänka på att om de öppnar en till så tappar parken i Paris besökare.

Fast nu är Paris en av världens mest besökta städer. Okej, kanske inte just för tillfället med tanke på Coronakrisen. Jag tänkte generellt. 2018 hamnade staden på andraplats (efter Bangkok), och staden brukar hamna på topp 10-listor över världens mest besökta städer. Utöver Paris så är det bara London som är jämförbart i Europa. Man brukar ha runt 15-20 miljoner internationella turister bara i Paris (plus lägg till fransmän som reser inrikes).

Jag tror inte det kommer förändras särskilt mycket. Nu besöker ju inte alla Disneyland bara för att de besöker Paris eller övriga Frankrike, men de kommer nog fortfarande locka till sig många turister. Just för att Paris är så pass välbesökt i vanliga fall.

Legoland lyckas också finnas på tre platser, dels Danmark, Tyskland, dels Storbritannien. Så kanske det finns utrymme för ytterligare Disneyland, även om jag är osäker.
Citera
2020-09-03, 06:01
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Legoland lyckas också finnas på tre platser, dels Danmark, Tyskland, dels Storbritannien. Så kanske det finns utrymme för ytterligare Disneyland, även om jag är osäker.

Kundbasen i Tyskland och UK är betydligt större än Sveriges och Lego är ju ett danskt företag så där finns det en helt annan koppling.

Ser inte det som någon förklaring till att det skulle kunna finnas Disneyland i Sverige.
Citera
2020-09-03, 07:39
Medlem
Ahryas avatar
Citat:
Tanken slog mig.

Det är helt enkelt fel klimat i Norden.
Citera
2020-09-03, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Kundbasen i Tyskland och UK är betydligt större än Sveriges och Lego är ju ett danskt företag så där finns det en helt annan koppling.

Ser inte det som någon förklaring till att det skulle kunna finnas Disneyland i Sverige.

Med tanke på att Tyskland och UK är större när det gäller antalet invånare (och troligen antalet internationella turister också), så kan kundbasen eventuellt vara större ja.

Men kollar man på besöksstatistik för nöjesparker i Europa så kan det vara ganska intressant. Hittade exempelvis -> https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...ankings#Europe

Tivoli hamnar på femte plats och Liseberg fick en sjunde plats. De har fler besökare än någon nöjespark i UK. Vilket inte är särskilt illa. Men det betyder inte att jag tror att det finns potential för ytterligare ett Disneyland inom Europa.
Citera
2020-09-03, 11:33
Medlem
Narutoshippchops avatar
Som någon nämnde kan klimatet spela roll. Men samtidigt har ju nöjesparker bara öppet i princip på sommaren när vädret är bra.

I USA har de dessutom stormar och tyfoner men de bygger både Disney och Universal parker ändå i riskzonerna.

Marknad borde finnas eftersom nordbor och européer hade rest långväga för att besöka en Universal/Disneypark. Själv hade jag lätt rest till finland/danmark om de hade en Universal studios/Disney nöjespark. Och svenskar är ju redan dessutom som alla vet sjukt Disneyinbitna. De ska ju trotts allt alltid glo religiöst på Kalle Anka vid jul.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in