Citat:
Det finns ju också dessutom två sorters långtidsskador- dels de som orsakats av covid-19, dels de som orsakats av IVA-vård. Andelen IVA-orsakade skador är högre än vid IVA-vård före pandemin. Situationen på IVA har på många håll varit pressad med stor andel ssk som saknar IVA-vubben på 1 år som snabbutbildats under endast några få dagar, samt låg personaltäthet där en IVA-ssk istället för 1-2 patienter, ansvarat för 10-12 patienter. Fokus har ofta varit endast att rädda liv- annan väldigt viktig förebyggande vård har ofta inte hunnits med. För de här som inte verkar ha förstått vidden av hur covid-19 drabbat vården och enskilda personer rekommenderar jag IVA-ssk Eveline Jacobsons sommarprat. Vi diskuterar huruvida C-19 kan orsaka permanenta skador utöver att du "kan råka dö". Att det är hyfsat låg dödlighet nu av C-19 är konstaterat sedan länge och behöver inte diskuteras vidare. Det som stör mig är att långtidsskaderisken nedspelas konsekvent av många här liksom FHM, Tegnell och nyhetsmedierna. Du har absolut ingenting att tjäna på att flytta målstolparna i den här diskussionen. Varför var det viktigt för dig att göra det? Vad vill du uppnå med det? Låt mig gissa, du driver en restaurant och du tycker det är viktigare att ha öppet än att dina kunder är fertila?
Nedsättningar och restsymtom efter intensivvård:
Fysiska:
Ex: muskelsvaghet, critical illness polyneuropati/myopati, nedsatt rörlighet, försvagad andningsmuskulatur, sväljningssvårigheter
Kognitiva:
Ex: minnesstörning/minnesförlust, mental långsamhet – latens, koncentrationssvårigheter, konfusion
Psykiska:
Ex: oro, ångest, depression, sömnstörning, posttraumatiskt stressyndrom
Fysiska:
Ex: muskelsvaghet, critical illness polyneuropati/myopati, nedsatt rörlighet, försvagad andningsmuskulatur, sväljningssvårigheter
Svår Covid-19 - exempel på andra komplikationer:
Njursvikt
Kardiell påverkan
Tromboembolism
Neurologiska komplikationer
Sekundära bakteriella infektioner
Trycksår
Kontrakturer
Malnutrition
Dysfagi