2020-09-02, 15:37
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Ja att testa folk med symtom är bra men rätt meningslöst för att minska smittspridningen eftersom de ska hålla sig hemma. Viktigare att testa "hejvilt" för att fånga upp de asymptomatiskt sjuka och hitta kluster snabbt.
Okej att asymptomatisk infektion (och smittspridning) är en grej, men hur ska en sån bred testning av medborgare utan symptom egentligen gå till? Om jag, som känner mig frisk, går och testar mig imorrn och får ett negativt testsvar på fredag, så kan jag ju i teorin redan då ha infekterats under tiden som gick sedan testet. Svaret säger alltså, i detta fall, inte så mycket alls, annat än att jag två dagar tidigare inte var infekterad.

Det är givetvis inte ett möjligt alternativ att testa hela befolkningen varje vecka. Alltså måste fokus ligga på att testa misstänkt infekterade personer, på grund av uppvisade symptom eller andra orsaker.
Citera
2020-09-02, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Villon
Okej att asymptomatisk infektion (och smittspridning) är en grej, men hur ska en sån bred testning av medborgare utan symptom egentligen gå till? Om jag, som känner mig frisk, går och testar mig imorrn och får ett negativt testsvar på fredag, så kan jag ju i teorin redan då ha infekterats under tiden som gick sedan testet. Svaret säger alltså, i detta fall, inte så mycket alls, annat än att jag två dagar tidigare inte var infekterad.

Det är givetvis inte ett möjligt alternativ att testa hela befolkningen varje vecka. Alltså måste fokus ligga på att testa misstänkt infekterade personer, på grund av uppvisade symptom eller andra orsaker.

Precis detta! Helt meningslöst att testa folk hejvilt. Idag negativ - imorgon kanske positiv. Spelar roll?

Antikroppstesterna anser jag vara en aning mer meningsfulla. Då ser man åtminstone om människan har haft smittan redan eller ej. (Jo, jag vet att det inte är heltäckande, men ändå..).
Citera
2020-09-02, 15:48
Medlem
anonymous-users avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
5 döda igår och 7 idag. I måndags vet väl ingen, eftersom det redovisades ett konstigt minustal? Visst börjar det öka igen..?

3 döda i måndags. Onsdagar brukar de köra mot registren för att hitta missade fall. Tittar man på senaste veckors onsdagstal kan man misstänka att de bara gör det varannan vecka nu.
Citera
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
5 döda igår och 7 idag. I måndags vet väl ingen, eftersom det redovisades ett konstigt minustal? Visst börjar det öka igen..?

Ja, man blir nästan lite skadeglad. Fast det är fult.

Onsdagar har alltid högre siffror för att man då samkör med dödsregistret.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:

Exakt, annars så kan det ju stå ett gäng på gatan som sticker upp pinnar i folks näsor på måfå. Inte speciellt effektivt eller trevligt.

Det bästa sättet att förebygga nya kluster är att det finns en viss immunitet hos befolkningen, förutom, naturligtvis, att befolkningen följer myndigheternas restriktioner och rekommendationer. Iof är detta ingen garanti mot uppkomsten av nya kluster, och, absolut inget som gör förlusten av människoliv i våras befogad, utan bara ett epidemiologiska faktum.
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-09-02 kl. 16:02.
Citera
2020-09-02, 15:49
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Antikroppstesterna anser jag vara en aning mer meningsfulla. Då ser man åtminstone om människan har haft smittan redan eller ej. (Jo, jag vet att det inte är heltäckande, men ändå..).
Det beror på vad testerna ska tjäna för funktion - det är ju bara tester för pågående infektion som kan identifiera pågående smittspridning.
Citera
2020-09-02, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert

Sedan tror jag att du missuppfattat begreppet "förlorade levnadsår". Om t.ex en 10 årig pojke tar livet utav sig pga att pappa förlorade jobbet pga lockdownen och började supa och slå mamma och 10 åringen, som inte kunnat få stöd i skolan pga att den var stängd och dessutom inte fått träffa sina kompisar på länge, så innebär detta dödsfall, inte bara tragik i sig utan också 75 förlorade levnadsår. Både för sig själv, men också för samhället i övrigt.45 förlorade arbetsår, konsumtion, plus den glädje pojken kunnat ge andra under sin, förväntade, livstid. Detta motsvarar, i förlorade levnadsår, inga jämförelser i övrigt, förlusten av 150 äldre äldre avlidna i/med covid-19 som, ändå, bara haft ett ca halvår kvar vardera innan de dött av någon annan orsak.

Hvis et barn, der ellers ville være født alt for tidligt først bliver født 4-6 uger senere og dermed undgår en større risiko for alvorlige sygdomme og komplikationer, har det da en stor forskel på den forventede levetid.
Citera
2020-09-02, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Undskyld, hvis det provokerede, men at høre 3 landes strategi omtalt som panikløsninger provokerer også.
Specielt når det drejer sig om lande der, indtil videre, klarer sig bedre og en strategi der er ganske velkendt for at være effektiv.

Der var en der spurgte til det danske test/positiv tal.
Siden opdateringen i går er der taget 32890 prøver. 18362 testede individer og 111 positive. Så det er vel 0,6-0,7% positive.
Vad gör ni för fel? Räknar ni näsan och halsen som 2 prov fast att det är på en människa?
Citera
2020-09-02, 16:01
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Precis detta! Helt meningslöst att testa folk hejvilt. Idag negativ - imorgon kanske positiv. Spelar roll?

Vad säger du? De PCR-tester som genomförs i Sverige är mycket träffsäkra. Värre är det med antikroppstesterna. De kan vi glömma helt med tanke både på träffsäkerheten och antikroppars vara eller icke-vara. Det finns faktiskt olika sådana: https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.08.31.276675v1.full.pdf
Citat:
Det beror på vad testerna ska tjäna för funktion - det är ju bara tester för pågående infektion som kan identifiera pågående smittspridning.
Folk blandar ihop testning och smittspårning samt detta i kombination. Båda sakerna måste till och har inte funnits i Sverige. Det dök upp ett dokument från FHM för några dagar sedan som liknade en strategi. Vi får väl se och hoppas på en lugn utveckling under hösten.

Någon som har i huvudet hur länge det tog från utbrotten i södra Europa tills det bröt ut här upp i Norden på riktigt?
Citera
2020-09-02, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Verkar fortfarande vara en hel del som jobbar hemma i Stockholm. De jag känner till som arbetar i Stockholm säger att det är väldigt lugnt i centrum dagtid jämfört med vad det brukar.

Så du menar att det bara är i Stockholm som man arbetar hemma ? Man gör inte det i andra större städer ? Men visst jobbar en hel del på distans men det gäller både här och där.
Roligt att du säger att det är lugnt i Stockholm, några påstår att det är inbördeskrig !
Citera
2020-09-02, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Vad gör ni för fel? Räknar ni näsan och halsen som 2 prov fast att det är på en människa?

Jeg tvivler kraftigt på at jeres 10000 test pr dag er det samme som 10000 testede individer.
Citera
2020-09-02, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Så du menar att det bara är i Stockholm som man arbetar hemma ? Man gör inte det i andra större städer ? Men visst jobbar en hel del på distans men det gäller både här och där.
Roligt att du säger att det är lugnt i Stockholm, några påstår att det är inbördeskrig !

Vi har ju lägre smittspridning för tillfället i större delarna av landet. Tror man ser effekterna av skol- och universitetsöppningarna längre fram i september.
Ingen aning om krig eller inte, men när det är lite folk i restaurangerna på lunchtid i Stockholm en vardag så kan man nog dra slutsatsen att det verkar ovanligt lugnt där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in