2020-09-02, 14:32
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vi har snarare högre arbetslöshet jämfört med grannländerna.
Och det tror du beror på corona ?
Citera
2020-09-02, 14:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barfotaindianen
Men ge dig, jag skrev väldigt tydligt att det var JAG som räknat fel...
Jag kan inte räkna men du kan fan inte läsa

Okej, det går jag ge dig poäng för. Har börjat få sådant där åldersrelaterat problem med synen på kort och långt håll. Jävligt irriterande....
Citera
2020-09-02, 14:43
Medlem
22.4 per 100k för Region Stockholm. Snart är det fritt fram även för Stockholmare att åka till Norge utan karantän.
Citera
2020-09-02, 14:45
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Om man testar alla med symtom i båda länderna, vad betyder då antalet utförda test enligt dig?
Danmark testar brett, att de testar mer tyder på att de har större resurser och är bättre organiserade.
Citera
2020-09-02, 14:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barfotaindianen
Men skit i det nu.
Vad tror du, 50-100-150?!

Svårt att ge några siffor eller gissningar ett specifikt datum som ligger flera månader bort. Det jag tror kommer att hända är att vi får en andra våg under hösten med kraftig ökning av såväl smittade som döda. Om den peaken nås 1 okt, 1 nov eller 1 dec är svårare att gissa. Jag tror bara att den kommer och jag skulle bli ärligt talat förvånad över om dödstalen "bara" är 5 stycken om dagen resten av året i snitt. Jag tror inte på det. Jag tror snarare att vi får en repris av våren under hösten. Jag utesluter inte heller att det kan bli värre, eller tom mycket värre än det vi upplevde i våras. Är det svaret bra nog? Visar det sig att jag har fel skulle jag bara bli glad. Ingen prestige från min sida.
Jag tycker dock att man ska tillämpa försiktighetsprincipen vad gäller smittskydd och det finns massor av verktyg att ta till.
Citera
2020-09-02, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Danmark testar brett, att de testar mer tyder på att de har större resurser och är bättre organiserade.

Men om man bara testar folk med symptom? Eller testar man hejvilt i Danmark menar du?
Citera
2020-09-02, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jo, Sverige har, hittills, haft fyra gånger fler döda än resten av Norden i/med covid-19, ( även om man redan nu troligen kan dra ner minst 15 procent av de svenska dödsfallen, som inte hade med covid-19 att göra).

Men dödsfallen i/med covid-19 är inte hela historien. Man måste även räkna in de långsiktiga effekter som lockdownerna gett på den övergripande folkhälsan. Sedan måste man, i samband med detta, även räkna förlorade levnadsår, samt, givetvis, överdödlighet, inte bara i år, utan många år framåt.

Men jag utesluter inte att panikåtgärderna i övriga nordiska länder, även i slutändan, visar sig vara det mest effektiva, just pga att det rör sig om en trög klustersmitta som varit lätt att, tillfälligt, som det visat sig i Danmark, trycka ner. Men det viktigaste i höst blir hur väl befolkningarna i det nordiska länderna lyckas följa myndigheternas restriktioner och rekommendationer.

Om sedan Norge och Finland och kanske även Danmark, i slutändan, agerat bättre än Sverige gör mig ingenting. Det viktigaste är att vi får stopp på covid-19 helvetet så snabbt som möjligt med bibehållen god övergripande folkhälsa.

Jeg ved ikke hvorfor man skal fjerne 15% i Sverige og ikke i Danmark? I Danmark dør man også "med" og ikke "af" Covid19.

Angående langvarige effekter af "Lockdown" så var den relativt kort og kan vel knapt kaldes lockdown. Den havde været noget hårdere uden Internet, hjemmearbejde m.m.
I samme periode var der i Sverige, ikke i Danmark, en overdødelighed højere end hvad der blev tilskrevet Covid19. Så hvis det ikke var sygdommen var det måske effekten af manglende "lockdown"
Samtidig var der i Danmark et markant fald på 90% af "Ekstremt for tidligt fødte børn" (født før uge 28) Hvis man vil bruge "antal leveår vundet" som parameter har vi vundet mange der.

Jeg tror også influenza får det svært til vinter. Supermarkederne har meldt ud at Sprit og andre corona tiltag vil forblive og folk har fået en helt anden forståelse for smittespredning.

Hvordan du kan kalde det panikløsninger fatter jeg ikke. Det var vel snarere Sverige der strakte armene i vejret og opgav kampen med det samme.

Helt enig i din sidste bemærkning.
Citera
2020-09-02, 14:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Vad snackar du om? På riktigt alltså?
Allt tyder på minskande smittspridning. Har du belägg för annat. Förutom din app?

Hög sjukfrånvaro i skolorna i och runt Stockholm nu. Virus brukar trivas på hösten speciellt några veckor efter skolstart och fram till julafton. Vi får väl se, men jag tror inte Covid19 kommer utgöra något undantag.
Citera
2020-09-02, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hög sjukfrånvaro i skolorna i och runt Stockholm nu. Virus brukar trivas på hösten speciellt några veckor efter skolstart och fram till julafton. Vi får väl se, men jag tror inte Covid19 kommer utgöra något undantag.

Det är väldigt hög sjukfrånvaro i Skåne också. Dock testas alla jag känner till (inklusive barn).
Minskande antal nya covid även i Skåne nu.
Citera
2020-09-02, 14:52
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Sverige
+7 döda
+1 iva
+153 fall

Finland
+0 döda
+0 iva
+19 fall

Danmark
+1 döda
+0 iva
+111 fall

Norge rapporterar senare

Tar du hänsyn till befolkningsmängden så har Danmark, nu, en snabbare ökning av covid-19 fall än Sverige. Visst man testar mera, men det kan ju också bero på att man behöver testa mera, dvs att en massa folk känner sig krasslig och vill testa sig. Någon som vet hur stor andel av de PCR testade som fått positivt provsvar den senaste veckan i Danmark?
Citera
2020-09-02, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Mycket glädjande smittosiffra!

Även med hänsyn taget till att fler testas så verkar det vara ca 50% över det rullande 7-dagars-medelvärdet. Antalet aktiva smittofall per vecka är nog därmed fortfarande >10 000. Om alla sköter sig så är det bara att hoppas på att det inte tar sig igen om ett par månader när viruset får bättre vädermässiga förutsättningar, men risken finns fortfarande där. Ju lägre smittspridning vi kan ha i samhället när vintersäsongen kommer, desto bättre är det givetvis. Försiktigt optimistisk kan man väl möjligen vara men jag skulle inte ropa hej ännu. Det tror jag inte ens FHM har gjort heller faktiskt.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-09-02 kl. 15:02.
Citera
2020-09-02, 14:55
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Ännu ett bevis för att lockdown (samtidigt som resten av norden) inte hjälp speciellt i Sverige.

Kolla på den här grafen och se när dödskurvan vänder för de länder med lockdown.
https://ig.ft.com/coronavirus-chart/?areas=swe&areas=nor&areas=dnk&areas=fin&areasRegi onal=usny&areasRegional=usnj&byDate=1&cumulative=0 &logScale=0&perMillion=1&values=deaths

Danmark vänder 9e April
Norge 14e april
Finland 23e April
Och det är inte så att det vänder tvärt ner, vänder på ungefär samma sätt som Sverige den 16e April
Varför anser ni att Sveriges kurva skulle dyka långt före våra Nordiska grannländer om vi införde lockdown samtidigt ???

Inse bara att Sverige hade en helt annan start och explosionsartad smittspridning i början, det tillsammans med de många invandrarna gjorde att det var mer eller mindre kört i mitten på mars.

En lockdown i slutet på februari hade kunna gjort skillnad, i mitten på mars minimal skillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in