Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Jo, Sverige har, hittills, haft fyra gånger fler döda än resten av Norden i/med covid-19, ( även om man redan nu troligen kan dra ner minst 15 procent av de svenska dödsfallen, som inte hade med covid-19 att göra).
Men dödsfallen i/med covid-19 är inte hela historien. Man måste även räkna in de långsiktiga effekter som lockdownerna gett på den övergripande folkhälsan. Sedan måste man, i samband med detta, även räkna förlorade levnadsår, samt, givetvis, överdödlighet, inte bara i år, utan många år framåt.
Men jag utesluter inte att panikåtgärderna i övriga nordiska länder, även i slutändan, visar sig vara det mest effektiva, just pga att det rör sig om en trög klustersmitta som varit lätt att, tillfälligt, som det visat sig i Danmark, trycka ner. Men det viktigaste i höst blir hur väl befolkningarna i det nordiska länderna lyckas följa myndigheternas restriktioner och rekommendationer.
Om sedan Norge och Finland och kanske även Danmark, i slutändan, agerat bättre än Sverige gör mig ingenting. Det viktigaste är att vi får stopp på covid-19 helvetet så snabbt som möjligt med bibehållen god övergripande folkhälsa.
Jeg ved ikke hvorfor man skal fjerne 15% i Sverige og ikke i Danmark? I Danmark dør man også "med" og ikke "af" Covid19.
Angående langvarige effekter af "Lockdown" så var den relativt kort og kan vel knapt kaldes lockdown. Den havde været noget hårdere uden Internet, hjemmearbejde m.m.
I samme periode var der i Sverige, ikke i Danmark, en overdødelighed højere end hvad der blev tilskrevet Covid19. Så hvis det ikke var sygdommen var det måske effekten af manglende "lockdown"
Samtidig var der i Danmark et markant fald på 90% af "Ekstremt for tidligt fødte børn" (født før uge 28) Hvis man vil bruge "antal leveår vundet" som parameter har vi vundet mange der.
Jeg tror også influenza får det svært til vinter. Supermarkederne har meldt ud at Sprit og andre corona tiltag vil forblive og folk har fået en helt anden forståelse for smittespredning.
Hvordan du kan kalde det panikløsninger fatter jeg ikke. Det var vel snarere Sverige der strakte armene i vejret og opgav kampen med det samme.
Helt enig i din sidste bemærkning.