2020-09-02, 12:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sambucusnigra
DNA på ringen hon bar: De hade haft en intim relation.Hon tog av sig ringar vid dusch o disk.DNA fanns i ringen sedan innan.
Det tyder på en mkt slipad GM.
Jag skulle säga rationellt..
(Det är för mig intressant de bakomliggande faktorerna.)

Hon har kramats och brottats med sina släktingar på As kalas, hon har varit på jobb, cyklat, duschat, lagat mat och diskat stekpannor och uppläggningsfat. Hon bar hem sopor från kalaset och hon har tagit av och på ringarna många gånger. Hon har blött något så fruktansvärt så att hela jackärmarna och hela överdelen är DRÄNKT i blod, när hon skyddat sit huvud. Hon har t om flera frakturer på fingrarna.

Det är anmärkningsvärt att ingen annans DNA är på ringen.
Det är anmärkt att ens SDs DNA är kvar.

Eloge till forensikern som tänkte ut att det kunde finnas DNA där i vecket.
Citera
2020-09-02, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Lena hade i sin ryggdäck, Oxycodone, Mitrazapin och Imovane. Mitrazapin mot sin manodepressivitet vilket numer heter bipolaritet. Imovane för insomnia vilket är ett livsförstörande symptom på detsamna. Oxycodone föreskrevs mot smärta när hon bröt benet.
jav hade för mig men blev osäker..Det var väl L som åt Oxycodone?
vad det är för skillnad på Oxycodone samt Oxycontin minns jag inte.Vet du? Vilken ger en depoteffekt?och således eliminerar "Kick"
Citera
2020-09-02, 13:00
Medlem
Citat:
jav hade för mig men blev osäker..Det var väl L som åt Oxycodone?
vad det är för skillnad på Oxycodone samt Oxycontin minns jag inte.Vet du? Vilken ger en depoteffekt?och således eliminerar "Kick"
Skillnaden är kortids verkande eller långtids värkande effekt på Oxy därav olika namn ingen skillnad på drogen i sig själv. För "kick" den kortids verkande varianten.
Citera
2020-09-02, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har inte tagit mig tid att svara på det här inlägget tidigare, ber om ursäkt för det.

Med tanke på hur mycket Lena blödde, känns det svårt att tro att touch DNA skulle kunna fastna i sådan grad om man lägger ringen t ex på nattygsbordet och sedan finnas kvar hela dagen och även efter det blodiga dådet där Lena skyddar sitt huvud. Men jag vet för lite om var DNA:t satt fast och för lite om touch DNA.
Jag tycker att med åklagarens nya uppgifter i kompletteringen med bilder på att Lena tagit i massor av personer efter den 11:e på Aron kalas och bilder med Lena som handdiskar hemma stärker indiciet att SD är gm. Inte ensamt, men med blodet på tvättmaskinen och övrig bevisning pekar det åt samma håll.

Jag har svårt att bedöma ditt tankeexperiment med att lägga till en tredje och en fjärde person vid undersökningen som gjordes i Holland av ringen.

Nu var DNA fyndet så litet att hela provet konsumerades vid analysen. Jag vet inte om det inverkade på valet av hur man skulle utföra provet.

Och man testade även mot HD, vilket var negativt. Och annan.
Med tanker på den enormt stora siffran, 12 miljoner större sannolikhet att antagande I (Lena och SD) är sant än att antagande II är sant (Lena och annan) får mig att tänka att om man blandade in ytterligare personer kanske ändå de där miljonerna räcka till?

Aktbil 160, sid 150:

...

Nu har ju åklagarna rättat till en del fel och blivit tydligare också runt de tekniska detaljerna runt tidpunkter, mastuppkopplingar och de sista tidpunkterna för Lenas telefons signaler och slutligen avstängning.

Jag har uppfattat det som att man alltid utgår från minst tre personer när man gör en DNA analys med hjälp av statistiska metoder. Finns det bara DNA från två personer så fås snarare ett svar mer eller mindre direkt. Det är då tolkningen av de antaganden som labbet gjorde som kan framstå som ofullständig.

Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det jag fetat i ditt inlägg, i så fall måste han cyklat tillbaka till fyndplatsen, i TR-domen står så här

Jag får dock erkänna att jag är bättre på datoraktiviteter än positionsbestämning av mobiler så jag vet inte om man kan lita på de här mobiluppgifterna. Jag har ju noterat stora brister i redovisningen av datoraktiviteten och tolkningarna av den, kanske är mobilredovisningen lika undermålig?

Vad gäller platshistoriken i en mobil så kan den slås av och på manuellt och även redigeras i efterhand vilket också framgått av tidigare diskussioner. Den lokala noggrannheten kan också påverkas av lokala förhållanden, exempelvis när man kommer ut ur tät terräng så behöver den första ändringen i position inte ens vara i rätt riktning. Det är därför som geocachare ofta försöker mäta in en plats innan man hoppar in i ett snår.

Vad gäller de "undermåliga redovisningarna" så finns det en skillnad mellan de typer av redovisningar som en IT-tekniker respektive en IT-forensiker skriver. En tekniker kan skriva mer omfångsrikt medan en forensiker är styrd av vad utredningen ska omfatta och vad som behöver presenteras inför domstol och det blir därmed inte några kompletta redogörelser - (man vill undvika detaljer som missförstås eller kan skapa ovidkommande diskussioner).

Eftersom du ofta skriver om forensikern som "IT-teknikern" så kanske du förväntat dig mer av den typen av fullständig redogörelse och kanske därför uppfattar dem som bristfälliga?
Citera
2020-09-02, 13:10
Medlem
Citat:

När man försvara en misstänkt bör man ha i tanke att den misstänkte kan vara skyldig.
Men det kanske känns ok att försvara en mördare?

När man försvarar en misstänkt person måste man också ha i tanke att den utpekade, anklagade, misstänkta personen faktiskt kan vara helt oskyldig speciellt när den utpekade, anklagade, misstänkta personen inte kan bindas till själva mordplatsen trots många försök från polisen och åklagarnas sidor.

SD har också som bekant ett alibi för tidpunkten då brottet begicks.

Det är aldrig okey att försvara en mördare som bevisats av polisen och en åklagare att vara en mördare, men det är också aldrig okey att peka ut någon som en mördare som inte kan bindas till brottet som den är misstänkt för och som har ett alibi och dessutom har friats i en tingsrätt för den brottsmisstanke om att ha mördat en person, det vill säga LW.
Senast redigerad av JokerMannen 2020-09-02 kl. 13:13.
Citera
2020-09-02, 13:12
Medlem
Citat:
Hon har kramats och brottats med sina släktingar på As kalas, hon har varit på jobb, cyklat, duschat, lagat mat och diskat stekpannor och uppläggningsfat. Hon bar hem sopor från kalaset och hon har tagit av och på ringarna många gånger. Hon har blött något så fruktansvärt så att hela jackärmarna och hela överdelen är DRÄNKT i blod, när hon skyddat sit huvud. Hon har t om flera frakturer på fingrarna.

Det är anmärkningsvärt att ingen annans DNA är på ringen.
Det är anmärkt att ens SDs DNA är kvar.

Eloge till forensikern som tänkte ut att det kunde finnas DNA där i vecket.
Vart på ringen återfanns DNA?Utsida/Insida?
Citera
2020-09-02, 13:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Jag har uppfattat det som att man alltid utgår från minst tre personer när man gör en DNA analys med hjälp av statistiska metoder. Finns det bara DNA från två personer så fås snarare ett svar mer eller mindre direkt. Det är då tolkningen av de antaganden som labbet gjorde som kan framstå som ofullständig.

Tack för svar, även om jag rent matematiskt/statistiskt inte kan dra några större slutsatser, mer än att det påverkar resultatet i riktning mot lägre sannolikhet att alternativ I är mer sannolikt.

Det jag funderar på då är varför Holland väljer att använda ett sådant typ av hypotesupplägg om det är sämre för resultatets signifikans.
Jag funderar även på om NFC kunde bett om det upplägg som vi brukar ha. Varför har NFC efter det att de läst svaret från Holland inte bett om att de skulle göra den typen av hypotesmall som passar det svenska förfarandet?
Kan det lilla provmaterialet påverkat hypotesupplägget? Allt DNA blev förbrukat som jag uppfattade det.

Ja, mina frågor visar mina dåliga kunskaper (och förståelse), men jag är ändå nyfiken.

Tillägg:
Jag tänker på hur mycket fler områden än vad vi i Sverige kan göra, hela 27 stycken om jag minns rätt. Det var väl därför man skickade provet dit.
Det kanske gör att säkerheten är så mycket större än vad våra analyser är. Kan det påverka att man sätter upp hypotesen på det vis man gör?
Senast redigerad av notknapparen 2020-09-02 kl. 14:05.
Citera
2020-09-02, 13:24
Medlem
Enligt mitt synsätt:

Genom ett empatiskt förhållningssätt kan man "försvara" en fälld gärningsman.
Men fördöma handlingen som sådan.
Det är det som är skillnaden.

I ett försök att själv få finnas till såsom en enkel medmänniska.
Det kan bidra till ökad förståelse och att man själv växer som människa.

Det är ju mer givande att GE än att FÅ.
Citera
2020-09-02, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av truteller
Skillnaden är kortids verkande eller långtids värkande effekt på Oxy därav olika namn ingen skillnad på drogen i sig själv. För "kick" den kortids verkande varianten.
Ja, den med depoteffekt portionerar ut regelbundet och därmed blir det inte en s k Kick trots densamma VS. Dvs mindre risk för utveckling av ett beroende.
Citera
2020-09-02, 13:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
När man försvarar en misstänkt person måste man också ha i tanke att den utpekade, anklagade, misstänkta personen faktiskt kan vara helt oskyldig speciellt när den utpekade, anklagade, misstänkta personen inte kan bindas till själva mordplatsen trots många försök från polisen och åklagarnas sidor.

SD har också som bekant ett alibi för tidpunkten då brottet begicks.

Det är aldrig okey att försvara en mördare som bevisats av polisen och en åklagare att vara en mördare, men det är också aldrig okey att peka ut någon som en mördare som inte kan bindas till brottet som den är misstänkt för och som har ett alibi och dessutom har friats i en tingsrätt för den brottsmisstanke om att ha mördat en person, det vill säga LW.

Självklart är det den andra sidan av myntet.
Och som du säger är det inte rätt att döma någon som inte är fälld. Då tänker jag på att man utgår från att den som inte är dömd är oskyldig.

I det här fallet har vi haft tillgång till FUP, och vi har fått bevis på att mgm inte bara farit med en lögn eller två, utan raderat, undanhållit, ändrat version många gånger och till och med förstört bevis.

Vi vet också att den misstänkte vägra att lämna sitt google lösenord.

DET gör att han inte är trovärdig.
Åklagarna håller honom ännu som misstänkt utom rimligt tvivel.

Att han tidigare dödshotat inte bara Lena utan barn, gör att för mig är det inte konstigt att han är den skyldiga i mina ögon. Jag tror på åklagarnas bedömning och jag tror inte annorlunda än de som utrett ärendet i två långa år.

STEFAN DAVIDSSON:
Om du ska ha minsta lilla trovärdighet lämnar du ut ditt lösenord!!!
Ingen oskyldig sitter och trycker på det när man ska till HR och har varit misstänkt i två år!

Det säger sig självt att du inte är ärlig och döljer saker.
Citera
2020-09-02, 14:06
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trie

Vad gäller platshistoriken i en mobil så kan den slås av och på manuellt och även redigeras i efterhand vilket också framgått av tidigare diskussioner. Den lokala noggrannheten kan också påverkas av lokala förhållanden, exempelvis när man kommer ut ur tät terräng så behöver den första ändringen i position inte ens vara i rätt riktning. Det är därför som geocachare ofta försöker mäta in en plats innan man hoppar in i ett snår.

Vad gäller de "undermåliga redovisningarna" så finns det en skillnad mellan de typer av redovisningar som en IT-tekniker respektive en IT-forensiker skriver. En tekniker kan skriva mer omfångsrikt medan en forensiker är styrd av vad utredningen ska omfatta och vad som behöver presenteras inför domstol och det blir därmed inte några kompletta redogörelser - (man vill undvika detaljer som missförstås eller kan skapa ovidkommande diskussioner).

Eftersom du ofta skriver om forensikern som "IT-teknikern" så kanske du förväntat dig mer av den typen av fullständig redogörelse och kanske därför uppfattar dem som bristfälliga?
Man bör kanske använda IT-forensiker, det är så han kallar sig i fup.

Det största problemet här är inte att redogörelsen inte är fullständig, den har däremot presenterats på ett sådant sätt att den lätt kan tolkas fel. I fup var det det ganska okej, där stod det ungefär "det inte går att avgöra om händelsen är manuell eller eller automatisk"

Citat:
Slutsats/antagande
Jag menar att osäkerheten i alla möjliga scenarion gör att det inte går att säga
att det som avsätter webbhistorik i datorn vid tiden 23 .34 sker på grund av en
aktiv handling av någon som sitter vid datorn, eller om det uppstår på grund av
en synkronisering till eller från Google Drive. Automatiskt eller för att något
förändrats på en annan enhet som sedan synkroniserats till datorn (Backup and
syne är installerat i aktuell dator).

Vid rättegången menade att han på sin dator fått liknande "uppdateringar" automatiskt och det har tolkats av TR som att det även gäller 23.34-händelsen. Han borde ha förtydligat att han menade Backup and Sync-loggen och inte cachehistoriken. Det här är ju ganska viktigt och centralt och borde verkligen genomlysas på ett bättre sätt.

Det som bekymrar mig också (ang hans kompetens) är att han spekulerar i att 23.34-händelsen skulle kunna orsakas av en synkning från en annan enhet. En sådan synkning kan inte påverka cachehistoriken på det sätt som skedde vid 23.34, det har jag kunnat verifiera genom egna tester.

Han använder också begreppet "webbhistorik", det rätta är egentligen cachehistorik. Webbhistoriken påverkas mellan olika synkade enheter, om man på enhet A besöker en webbplats så synkas adressen till enhet B. Men 23.34 handlar alltså om cacheminnet där bilder, javaskript och sådant sparas för att en webbsida snabbare kan laddas om.

23.34-händelsen kanske inte är ett alibi även om det kan konstateras att den sannolikt är manuell, men det måste ändå vara bättre att kunna utgå ifrån korrekt information.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-09-02 kl. 14:36.
Citera
2020-09-02, 14:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Vart på ringen återfanns DNA?Utsida/Insida?

Då måste jag lyssna på forensikern igen, med som jag minns det var det på en vass kant på ringen.
Jag är dock inte van vid den nya Rättegångspodden, så det är bra om någon annan på rak arm minns eller kan citera vad han sa om hur han topsade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in