2020-09-02, 12:22
Medlem
PommesOchKebabs avatar
Asperger = Autism

Man använder inte ordet Asperger längre utan man säger Autism.

Så nu kan ni sluta använda det ordet och kanske lärt er något nytt. Tack!

// PoK
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Han ser väl ut som vem som helst. Alldaglig. Hade du inte känt till fakta och bakgrund tror jag inte du hade reagerat något särskilt.

Nja, baserat på bilderna som släppts på honom tycker jag han ser sliten ut, och hans utseende matchar väldigt väl hans bostad, får man lov att säga.

Måste erkänna att jag är imponerad över hur vissa i gruppen gissade rätt att ölinköpen skett sent på kvällen; bra profilering!
Citera
Medlem
Mejl från tingsrätten:
Citat:
Förundersökningsprotokoll lämnas endast ut i pappersform.
Din begäran medför en kostnad på 4188 kr
Citera
2020-09-02, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kissdroppe
Man ska definitivt ha dessa människor under uppsikt. Asperger kallades tidigare för "autistisk psykopati", eftersom man såg tecken på låg empatiförmåga.

Oroväckande många autister/aspergare har mördat och i media beskrivits som "psykiskt sjuka". Folk tror då att det handlar om att gärningsmännen hört röster eller har schizofreni, när det i själva verket handlar om en aspergare/autist - igen.

Titta på skolskjutarna i USA de senaste 10 åren, väldigt många av dem har haft ovanstående diagnoser.
Personer med den diagnosen är lite överrepresenterade i viss typ av brott (kommer ihåg t.ex. mordbränder etc, kan vara så vid skolskjutningar också), men den statisitken jag har sett visar att vanliga människor är lika sannolika att mörda som dem.

Om du inte vill diskriminera borde du hålla uppsikt över alla runtomkring dig om du vill minska chansen att bli utsatt för ett mordförsök.
Citera
2020-09-02, 12:26
Medlem
ballobass avatar
Mejl från tingsrätten:
Citat:
Förundersökningsprotokoll lämnas endast ut i pappersform.
Din begäran medför en kostnad på 4188 kr

Jag åker mer än gärna och hämtar ut dessa papper om vi får ihop pengarna !
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotterbruck
Nja, baserat på bilderna som släppts på honom tycker jag han ser sliten ut, och hans utseende matchar väldigt väl hans bostad, får man lov att säga.

Måste erkänna att jag är imponerad över hur vissa i gruppen gissade rätt att ölinköpen skett sent på kvällen; bra profilering!
Finns väl en sån i varje trappuppgång i sverige.
Citera
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalmarCarlscronit
Vad är det för diagnos Niclas Nyqvist har?
Det skrivs lite om autism, är det Aspergers syndrom?
(tråden är så stor, orkar inte leta)

Aspergers enligt presskonferensen.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihly
Finns ju fall i t.ex. USA där psyksjuka mördare har gått årtionden mellan sina mord av olika anledningar, finns alltid "outliners." Om man inte är en riktigt bra ljugare så lutar det väl åt att det varit tur/slumpen som gjort att han inte begått mera brått. Men vem vet.

Sant. Det var ju nyligen ett fall där gått nära 20 år senast. Oftast där kan man ju härleda till att personen blivit gammal inte känt samma sexuella behov som tidigare därav slutat mörda. Här var det ju som det verkar ett annat motiv, psyksjuk sådant. Men som sagt av åklagaren förmodligen bara tur att det inte blev fler (som man vet om).
Citera
2020-09-02, 12:27
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirLawless77
Skulle gissa på att han har flera diagnoser, människor med lättare autism fungera oftast bra i samhället.
Sen finns det flera sorters autism.

Vad menar du med "flera sorters autism"?
Det framkom i den där neuropsykiatriska utredning som läckte ut, att han lider av klassisk autism. Han har svårt att tolka sociala signaler, tolkar yttranden bokstavligt. Han blir uttröttad av mycket intryck och sociala kontakter. Han är upptagen med ords exakta innebörd, och det gör ett vanligt resonemang svårt. Det är det vanliga helt enkelt.
Den handlingen var från december 2011, och på presskonferensen nyss sas att han har haft sin nuvarande diagnos sedan just 2011, så det bör ju vara autismen man syftar på.
I det här fallet verkar man ju på allvar mena att om en person med autism känner för att mörda, så kan autisten inte hejda sig. I värsta fall kan man tolka det som att man menar att det var rätt av DN att mörda, eftersom det hjälpte honom att bli ångestfri.

Den enda diagnosen han hade 2011 (utöver autism), är "psykiska störningar och beteendestörningar orsakade av alkohol, skadligt bruk" (F10.1). Och risken för att han hunnit supa sig till en hjärnskada redan i gymnasiet är väl ganska låg.
Citera
2020-09-02, 12:28
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karmapolis
Rätt tramsigt svar. Han ser ut som vem som helst, och inte särskilt nedgången med välansatsat skägg.
Hantverkare, mekaniker, sysadmin, butiksantställd, t.o.m polis!

Jag håller med dej.
Svårt att tro att han begått så grova brott.
Men det är väl svårt att se på utseendet hur folk är eller vad de har gjort.
Citera
2020-09-02, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unleashit
Du är för dum för ditt eget bästa.

https://svt.se/nyheter/lokalt/ost/aklagaren-om-dubbelmordet-han-gick-och-letade-efter-lampliga-offer

Tydligen. Du som är misslyckad, eller hur?
Citera
2020-09-02, 12:29
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Mejl från tingsrätten:
Typiskt att dom ska trilskas inledningsvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in