2020-09-02, 08:22
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Det fetade er et godt poeng, til sammen med resten av innlegget ditt.

Men for å adressere det du sa om at man ikke mistenker noen uten grunn...

Jeg har svært vanskelig for å tro at man går til det skrittet å sikte noen for drap uten grunn.

Edit: Jeg tror politiet har skoene på.
Hva? Dette tar kaka.. Du mener det var Brøske som var for ivrig i starten og trampet inn med Sporax-sko? Noe han holdt hemmelig fordi det var flaut å innrømme? Ble det etterhvert en trådsannhet hos politiet?

Hvis du nå skal komme med påstander som ikke kan dokumenteres og antyde at politiet har gjort feil i etterforskningen så er dette opp til deg!
Link?

Citera
2020-09-02, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stomperud
Det er da veldig så godt mange her tror at de kjenner TH, ja de kjenner han så godt at de kan til og med svare for han
Interessant at du påpeker dette. I denne tråden myldrer det av karakteristikker. Negative, selvfølgelig. TH er gjerrig, psykopatisk, hevngjerrig, narssisitisk, voldelig. TH har alle disse egenskapene, og listen er langt fra komplett. Disse karakteristikkene er ikke grepet ut av løse lufta. Nei, de kommer selvsagt fra folk som har inngående kjennskap til TH. Og de kjenner ikke bareTH, det florerer med negative karakteristikker av barna. Det er jo helt opplagt at man kjenner både TH og barna veldig godt. Det samme gjelder selvfølgelig de fleste vitner så langt i saken. Vitnene er troverdige. denne troverdigheten styrkes betraktelig, hvis de kan sette TH eller barna i et dårlig lys. Det stilles aldri spørsmål ved motivet for å vitne, om vitnet kan ha sin egen agenda etc. Og det er selvfølgelig ingen grunn til å stille spørsmål, hvorfor skal man det? Man kjenner jo disse vitnene, på samme måte som man kjenner TH og barna! Man kjenner også vitnene som har hatt omgang med TH og AEH gjennom flere tiår, vitner som ikke har noe negativt å si noe om TH. Disse vitnene kjenner man så godt, at man uten å blunke, kan fastslå at disse vitnene pr definisjon har betraktelig lavere troverdighet enn de førstnevnte vitnene.
Sånn er det bare!
Citera
2020-09-02, 09:42
Medlem
Citat:
Det fetade er et godt poeng, til sammen med resten av innlegget ditt.

Men for å adressere det du sa om at man ikke mistenker noen uten grunn...

Jeg har svært vanskelig for å tro at man går til det skrittet å sikte noen for drap uten grunn.

Edit: Jeg tror politiet har skoene på.

Men om det finns olika sätt att se på saker, finns olika åsikter.
Kan finnas flera "grunder" ...
Kan vara att polisen ofta hittar rätt, men det har hänt att de tagit fel.
I Sverige har vi t ex Olle Möller -fallet ... ingen vet om han var skyldig eller inte.
Med flera.
Tror du på att det kan vara smart att diskutera kryptovaluta på arbetsplatsen -
och sedan dräpa sin fru med betalning av kryptovaluta för att få henne tillbaka?
Jag tror ju inte att TH kan vara så korkad!
Den synvinkeln jag har väger för mig tyngre än alla diffusa "indicier" ...
Tänk på att polisen ofta går logiskt tillväga, efter vissa mallar.
Äkta man bör misstänkas, etc. Alkohol, osämja, skilsmässoplaner? Misstänkt!
Men "förstahandslogiken" leder inte alltid rätt.
Det är så vanligt med skilsmässoplaner nuförtiden ... AEH var/är inte så gammaldags
som kanske TH.
Alkohol är också vanligt. Små bråk också, även stora.
Liksom skvaller!
Citera
2020-09-02, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenvatnet
Nå prater du i ring igjen som vanlig. Sandemose skreiv at TH kommer til å sette inn privatetterforsker. Jeg skreiv at spørsmålet heller er hvorfor han i så tilfelle ikke har gjordt det fra begynnelsen når de (ifølge TH) var helt på villspor. For ifølge han er det et villspor at de skiftet hypotese over til drap. Han gikk jo over til naboen og var helt stresset.
Viktige spor går tapt når de etterforsker det som en drapssak hvis han hadde vært uskyldig.
Alt peker jo mot TH som drapsmann da.
For hvem ellers skulle ha interesse av å drepe Anne og kamuflere det som en kidnapping? Ingen.
Brevet må dermed være falskt, De folkene i "andre enden" må være TH eller noen som står han nær.
Nå kommer du vel til å spørre om link der det står at han gikk over til naboen når han fikk vite om endring av hypotese

Du etterspør link til hvor jeg har lest at TH har skrevet notatbøker i 40 år. Og at det er tykke bøker.
Jeg regner med at z-z-z forlengst har funnet denne linken, men ikke vil poste den, fordi det da setter deg i et tåpelig lys, og vil gi meg en fordel. For jeg er jo ikke med i TT. Du har allerede dummet deg loddrett ut når du påsto at husverten ikke esksisterer. Jeg postet link som viste at husverten Gerd eksisterte. Alikevel bablet du videre om at det ikke står noe om at husverten hadde sagt noe ufordelaktig om TH, noe jeg langt tidligere understreket at hun ikke hadde sagt. Du prøver på forskjellige hersketeknikker bl.a som å legge ord i munnen på meg for å seinere kunne motsi det (stråmann), men til ingen nytte. Ser bare dumt ut. Det funker sikkert i et debattforum på TV for der kan man ikke gå tilbake å lese slik som her, men her i et tekstforum, så fungerer det dårlig med stråmannsteknikken din.
Du sier at du ikke er med i noen TT, men det er jo tydelig at du prøver å motsi eller usannsynliggjøre alt som peker på TH som GM. Eksempelvis skreiv Moschata at alle THs medarbeidere trodde på TH og at det ikke var noen konflikt eller mistanker mot TH der på Futurum, noe jeg etterspurte link til, en link som uteble. Men jeg hørte ikke et ord fra deg til Moschata om han kunne dokumentere dette.
Så her har vi jo din posisjon plassert.
Her står det litt om notatbøkene:
https://www.vg.no/nyheter/i/P9Jvd5/o...ns-notatboeker

Det har ju stått att läsa att medarbetare till TH inte hade märkt eller tänkt på att han var frånvarande på arbetet den aktuella morgonen, men att han kom som vanligt men något senare än vanligt, vad jag kan minnas. Minns inte var jag läste detta -
I det sammanhanget borde det väl framkommit om medarbetarna försökt att betvivla TH:s heder generellt ...
Liksom enda dotterns make dragit till sitt hemland i denna härva, kunde ju en medarbetare
slutat arbeta på Futurum, på grund av stress åtminstone.
Men det har inte vad jag vet framkommit något negativt om TH där.
Men, ingen länk, tyvärr. Eftersom inget framkommit.

.
Citera
2020-09-02, 10:01
Medlem
Citat:
Hvis informasjon man eventuelt deler er noe som man vet enten via bekjente eller familie, hvordan mener du at man skal dokumentere det?

Man risikerer jo da selvfølgelig at det blir betegnet som "rykter og sladder", men det er såvidt meg bekjent aldri slått fast noe sted at "rykter og sladder" aldri stemmer. Heller motsatt.

Ingen røyk uten ild.

Hvis du kun vil "debattere" innenfor noen slags fastsatte rammer og regler så anbefaler jeg at du melder deg inn i et profesjonelt debattlag, eller diskuterer saken i et annet forum.

Nå mener jeg uansett at det ikke er noe å debattere i denne saken, det er en kriminalsak under etterforskning, og hvis man vil "score debattpoeng", fremme påstander med dokumentasjon og bla bla bla, så finnes det andre areaner.

Her kan man dele informasjon, og det er opp til enhver bruker å bruke sin egne innebygde kildekritikk i forhold til hva man tror på eller ikke.

Jeg er enig i mye av det du skriver! Det jeg påpeker, er at når man deler slike ting i gruppa, så man gjøre det klart at dette er et tips, dette er foreløpig kun et rykte, dette er innsideinformasjon. De fleste gjør jo nettopp det, men det er enkelte som presenter rykter som fakta, og jeg vil anta at de fleste synes at dette er å strekke strikken vel langt. Når dette gjentar seg gang på gang, også etter at dette er påtalt av andre i tråden, svekker dette troverdigheten til den som ufortrødent fortsette med dette. Det finnes noen som er i tvil om TH er skyldig. Hadde disse oppført seg like useriøst, så hadde disse blitt angrepet i samlet flokk, og det med god grunn!
Citera
2020-09-02, 10:35
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iditarod
Jeg er enig i mye av det du skriver! Det jeg påpeker, er at når man deler slike ting i gruppa, så man gjøre det klart at dette er et tips, dette er foreløpig kun et rykte, dette er innsideinformasjon. De fleste gjør jo nettopp det, men det er enkelte som presenter rykter som fakta, og jeg vil anta at de fleste synes at dette er å strekke strikken vel langt. Når dette gjentar seg gang på gang, også etter at dette er påtalt av andre i tråden, svekker dette troverdigheten til den som ufortrødent fortsette med dette. Det finnes noen som er i tvil om TH er skyldig. Hadde disse oppført seg like useriøst, så hadde disse blitt angrepet i samlet flokk, og det med god grunn!

Det er tydeligvis noe med hvordan man presenterer det, da. Og når.

For det var jo noen som tidlig sa at 0914 var til sønnen, men svært få trodde på det før det ble bekreftet i media.

Så er det da slik at man ikke kan dele opplysninger, før majoriteten er med på de..?

Edit: For nå er det vel ikke lenger noen som tviler på det. Håper jeg.
Senast redigerad av Niffy 2020-09-02 kl. 10:43.
Citera
2020-09-02, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Hvorfor ber du ikke de som ihuga støtter th om dokumentasjon for alt de lirer av seg av udokumenterte påstander.
De fleste gjør jo nettopp det! zzz er jo et lysende eksempel. Her graves det fram uttalelser fra utallige norske medier. Jeg kan på stående fot ikke huske tilfeller hvor z-z-z har kommet med påstander, uten samtidig å linke til artikler som bekrefter påstandene. Z-z-z er jo enestående dyktig til dette, så dyktig at h*n stadig blir spurt av andre om h*n vil være behjelpelig med å finne dokumentasjon og linker. z-z-z har noen få ganger tatt feil, men da er z-z-z vært raskt ute med å beklage dette.
Jeg har aldri "liret av meg udokumenterte påstander". Og dette skyldes ikke at jeg er feilfri. Jeg holder fast ved at det er elementært å trekke et skille mellom rykter og fakta. Man kan ikke spre om seg med rykter, for så å presentere ryktene som fakta! Påstander må på en eller annen måte underbygges, hvis de skal ha troverdighet. Hvis man ikke en gang gidder å forsøke å underbygge påstandene, blir påstandene hengende i løse lufta.
Hvem sikter du til, når du påstår at noen ihuga støtter TH, og at disse fremsetter udokumenterte påstander?
Citera
2020-09-02, 11:04
Medlem
Niffys avatar
Citat:
De fleste gjør jo nettopp det! zzz er jo et lysende eksempel. Her graves det fram uttalelser fra utallige norske medier. Jeg kan på stående fot ikke huske tilfeller hvor z-z-z har kommet med påstander, uten samtidig å linke til artikler som bekrefter påstandene. Z-z-z er jo enestående dyktig til dette, så dyktig at h*n stadig blir spurt av andre om h*n vil være behjelpelig med å finne dokumentasjon og linker. z-z-z har noen få ganger tatt feil, men da er z-z-z vært raskt ute med å beklage dette.
Jeg har aldri "liret av meg udokumenterte påstander". Og dette skyldes ikke at jeg er feilfri. Jeg holder fast ved at det er elementært å trekke et skille mellom rykter og fakta. Man kan ikke spre om seg med rykter, for så å presentere ryktene som fakta! Påstander må på en eller annen måte underbygges, hvis de skal ha troverdighet. Hvis man ikke en gang gidder å forsøke å underbygge påstandene, blir påstandene hengende i løse lufta.
Hvem sikter du til, når du påstår at noen ihuga støtter TH, og at disse fremsetter udokumenterte påstander?

Jeg har vanskelig for å uttale meg om z-z-z uten å bli ufin, men jeg må si meg enig i at hun alltid underbygger sine uttalelser med linker, selv om hverken hun eller de alltid treffer.
Citera
2020-09-02, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Men om det finns olika sätt att se på saker, finns olika åsikter.
Kan finnas flera "grunder" ...
Kan vara att polisen ofta hittar rätt, men det har hänt att de tagit fel.
I Sverige har vi t ex Olle Möller -fallet ... ingen vet om han var skyldig eller inte.
Med flera.
Tror du på att det kan vara smart att diskutera kryptovaluta på arbetsplatsen -
och sedan dräpa sin fru med betalning av kryptovaluta för att få henne tillbaka?
Jag tror ju inte att TH kan vara så korkad!
Den synvinkeln jag har väger för mig tyngre än alla diffusa "indicier" ...
Tänk på att polisen ofta går logiskt tillväga, efter vissa mallar.
Äkta man bör misstänkas, etc. Alkohol, osämja, skilsmässoplaner? Misstänkt!
Men "förstahandslogiken" leder inte alltid rätt.
Det är så vanligt med skilsmässoplaner nuförtiden ... AEH var/är inte så gammaldags
som kanske TH.
Alkohol är också vanligt. Små bråk också, även stora.
Liksom skvaller!

Olle Möller led en forferdelig skjebne. I 1939 ble han anklaget for voldektsforsøk og mishandling med dødelig utgang. Offeret var den 10-årige Gerd Johansson. i 1959 ble han anklaget for drapet på 34-årige Ruth Lind. I begge sakene nektet han skyld og i begge sakene ble dømt på indisier. Når det gjeder drapet på Gerd Johansson, mener flere at det er mye som peker mot Hugo Färnström. I 1955 forsvant 5-årige Kerstin Blom, hun ble senere funnet voldtatt og drept. Liket ble funnet i en koffert i Albysjön. Nok en gang kom Olle Möller i søkelyset, men denne gangen hadde han vanntett alibi. I 1964 blir Hugo Färnström pågrepet og dømt for dette mordet, og det endte med livstidsdom.. For de som vil finnes ut mer om Olle Möller, finnes det en veldig god bok, flere podcaster og en tråd om dette på Flashback.
Senast redigerad av Iditarod 2020-09-02 kl. 11:26.
Citera
2020-09-02, 11:25
Medlem
Citat:
Det er tydeligvis noe med hvordan man presenterer det, da. Og når.

For det var jo noen som tidlig sa at 0914 var til sønnen, men svært få trodde på det før det ble bekreftet i media.

Så er det da slik at man ikke kan dele opplysninger, før majoriteten er med på de..?

Edit: For nå er det vel ikke lenger noen som tviler på det. Håper jeg.

Nei, jeg har ingen grunn til å tvile på at opplysningene om telefonsamtalene er riktige. Men telefonsamtalen ble vel heller ikke presentert som et faktum? Og da er jo alt etter boka. Jeg har desverre ikke tid til å sjekke dette akkurat nå. Det var ikke noe klanderverdig ved dette, så vidt jeg kan huske.
Citera
2020-09-02, 11:44
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Nei, jeg har ingen grunn til å tvile på at opplysningene om telefonsamtalene er riktige. Men telefonsamtalen ble vel heller ikke presentert som et faktum? Og da er jo alt etter boka. Jeg har desverre ikke tid til å sjekke dette akkurat nå. Det var ikke noe klanderverdig ved dette, så vidt jeg kan huske.

Det ble tidlig opplyst her om at 0914 var til sønnen, men det ble møtt med massiv motstand, siden det ikke (foreløpig) hadde bllitt nevnt i media.
Senast redigerad av Niffy 2020-09-02 kl. 11:48.
Citera
2020-09-02, 11:51
Medlem
Farkostens avatar
Nå er det en stund siden vi har snakket om VE, TEH, GHH, RU osv.

Er det noen som vet noe om hvordan det står til med disse gutta om dagen?

PS: Jeg tenker selv, og trenger ingen link eller bekreftet dokumentasjon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in