2020-09-01, 21:12
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Okej... Här var vad kurvan handlade om:

Det låter som det ändå kan vara ett tecken på att antalet fall är underskattade och att det testas för lite om man har en hög % och ligger mot ”röda” nivåerna...?

24 juni och framåt mitten av juli så låg vi som sagt på ”orange” nivå och 5-10 %. Vi var då bara 1 av 3 länder i Europa på den nivån. Majoriteten av länderna hade sina oranga-röda nivåer i mars-april-maj.

Om vi låg så högt så pass sent i pandemin, när alla dödsfall och sjukhusfallen sjönk, så blir jag än mer nyfiken nu på hur vi låg där när vi hade överlägset flest dödsfall och sjuka i våras....

Oavsett kurva. Fast det existerar det ju ingen data på som visar det i dessa kartor, för Sverige. Inte bara den kartan utan alla som är relaterat till ovanstående...

Jaja, får väl kolla på ”pinn-statistiken” då.

Oavsett kurva hade jag likväl undrat över varför Sverige som enda land i Europa har ”no data” i den period där det var som mest relevant att ha data.

Det kan absolut vara som du säger, men det resulterar ju också i att Sverige som enda land inte går att jämföra med i ett flertal kurvor där. Det tycker jag är olyckligt vilket som. Precis som jag hade sett det om exempelvis Italien hade haft ”no data” i nationell statistiken under mars-juni.

Det är inte riktigt lika relevant längre när de ligger på några få dödsfall och har det under mer kontroll, annat än att följa upp trender framöver om det vänder igen förstås!

Mer om syftet med kurvorna/kartorna:

https://ourworldindata.org/coronavirus/country/sweden?country=~SWE#are-countries-testing-enough-to-monitor-their-outbreak

Vi har data. Bara inte med den definitionen.
Här har du genomförda test och andel positiva för hela pandemin. Observera dock att det före v 24 avser positiva individer (även om det på denna sida står test).

https://covidstatistik.se/provtagningar#antal-veckovis

Som du säger är fallen kraftigt underskattade i början av pandemin, vilket bevisas av att vi ett tag hade 20% positiva individer. Vi testade ju i princip bara de som behövde sjukhusvård. Beräkningar pekar på att vi i mars/april hade 15000-20000 smittade per dag. Sett till dödsfallen är det inte alls orimligt. Men vi kommer ju aldrig kunna veta hur många det faktiskt var.

En del i tråden hävdar att vi är på väg mot en värre höst än vi hade vår....
Citera
2020-09-01, 21:14
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Försöker du medveten missleda eller missade du bara att faktiskt läsa förbi rubriken?

” Barn som testats negativt för covid-19 ska kunna gå i skolan trots milda sjukdomssymtom, enligt Folkhälsomyndighetens nya vägledning.”

Helt verklighetsfrånvänt förslag. Säkert att man kommer och springa och testa ungen stup i kvarten.
Nä, blir till att stanna hemma.
Citera
2020-09-01, 21:16
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Källa på att alla covid överlevare får rehabilitering.

https://www.hjart-lung.se/aktuellt/nyhetsarkiv/tips-och-rad-om-rehabilitering-efter-covid-19/

Hur definieras "covid överlevare" De som legat på IVA eller alla smittade?

Lite luddigt med "drabbats" också.

"De allra flesta personer som drabbats av covid-19 kommer att vara i behov av rehabilitering i någon form"
Citera
2020-09-01, 21:20
Medlem
Testonios avatar
Förmodat permanenta hjärtskador även hos dom som haft mild Covid:

https://www.biospace.com/article/releases/new-insights-into-how-covid-19-causes-heart-damage/

"So, it's possible that someone who becomes infected with COVID-19, even a mild case, could recover and then develop heart disease years later."

Men för all del. Festa på som vanligt.
Citera
2020-09-01, 21:30
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Förmodat permanenta hjärtskador även hos dom som haft mild Covid:

https://www.biospace.com/article/releases/new-insights-into-how-covid-19-causes-heart-damage/

"So, it's possible that someone who becomes infected with COVID-19, even a mild case, could recover and then develop heart disease years later."

Men för all del. Festa på som vanligt.

Intressant artikel
Covid19 drabbar hjärtat på ett unikt sätt.

The scientists also noted that the nuclear DNA seemed to be missing from many of the heart cells. Without DNA, cells can no longer perform any normal functions.

"It's the cell equivalent of being brain dead," adds Conklin. "Even after scouring scientific literature and conferring with colleagues, we cannot find these abnormal cell features in any other cardiac disease model. We believe they are unique to SARS-CoV-2 and could explain the prolonged heart damage seen in many COVID-19 patients."
Citera
2020-09-01, 21:47
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Hur definieras "covid överlevare" De som legat på IVA eller alla smittade?

Lite luddigt med "drabbats" också.

"De allra flesta personer som drabbats av covid-19 kommer att vara i behov av rehabilitering i någon form"

De som har legat på IVA får alltid rehabilitering. Men även människor som inte låg på IVA men som har varit sjuka under en längre period kan få rehabilitering.
Citera
2020-09-01, 21:47
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nej, vi svenskar är ett smart folk ...

Så långt håller jag med.

Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
... och har en mycket bra form av att tänka själva.

Där säger jag emot. Svenskar har tyvärr en stark tendens att vara godtrogna och konformistiska. Svenskarna har förmågan att tänka själva, men väljer att avstå.

Men nu håller vi på att glida in på politik, mer än medicin. Därför fortsätter jag mitt svar i politik-sektionens Covid-19-avdelning; i tråden "Coronapandemin är befolkningens ansvar och inte regeringens. Vad anser ni?" Ge gärna respons där; så att vi båda slipper varningar för "off-topic".

Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Om råden inte följs varför har vi så låg smittspridning jämfört med övriga Europa då?

Har vi så låg smittspridning jämfört med övriga Europa?

Det är först dom senaste 2 veckorna som Sverige har haft lägre smittspridning än genomsnittet för Europa. Beträffande dödsfall, så har Sverige legat under Europas genomsnitt den senaste månaden. Innan så låg Sverige under lång tid markant över Europas genomsnitt.

Tyder det på att Folkhälsomyndighetens råd har varit verksamma?

I några europeiska länder ökar smittspridningen snabbt just nu. I Spanien och Frankrike rusar smittspridningen uppåt. Vad säger det om Anders Tegnells strategi? Anders Tegnells strategi går ut på att bygga upp immunitet genom infektion.

Både Spanien och Frankrike har redan gått igenom en period med brutal smittspridning. Den smittspridningen borde ha gett avtryck i form av immunitet. Trots det, så ökar smittspridningen igen; rejält. Är Sverige bättre skyddat än Spanien och Frankrike? I så fall varför?
Citera
2020-09-01, 21:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Så långt håller jag med.

Där säger jag emot. Svenskar har tyvärr en stark tendens att vara godtrogna och konformistiska. Svenskarna har förmågan att tänka själva, men väljer att avstå.

Men nu håller vi på att glida in på politik, mer än medicin. Därför fortsätter jag mitt svar i politik-sektionens Covid-19-avdelning; i tråden "Coronapandemin är befolkningens ansvar och inte regeringens. Vad anser ni?" Ge gärna respons där; så att vi båda slipper varningar för "off-topic".

Har vi så låg smittspridning jämfört med övriga Europa?

Det är först dom senaste 2 veckorna som Sverige har haft lägre smittspridning än genomsnittet för Europa. Beträffande dödsfall, så har Sverige legat under Europas genomsnitt den senaste månaden. Innan så låg Sverige under lång tid markant över Europas genomsnitt.

Tyder det på att Folkhälsomyndighetens råd har varit verksamma?

I några europeiska länder ökar smittspridningen snabbt just nu. I Spanien och Frankrike rusar smittspridningen uppåt. Vad säger det om Anders Tegnells strategi? Anders Tegnells strategi går ut på att bygga upp immunitet genom infektion.

Både Spanien och Frankrike har redan gått igenom en period med brutal smittspridning. Den smittspridningen borde ha gett avtryck i form av immunitet. Trots det, så ökar smittspridningen igen; rejält. Är Sverige bättre skyddat än Spanien och Frankrike? I så fall varför?
Jag nöjer mig med att konstatera att du instämmer i den här jävla gnällkören mot svenskarna och inte alls bara "är kritisk mot den svenska strategin".
Citera
2020-09-01, 22:02
Medlem
Beaver14s avatar
Fy fan. Spanien drämmer på med över 8000 nya fall. Om jag förstår rätt är det dock en uppsamling för flera dagar, det har varit lite lägre rapportering senaste dagarna.

I våras hade de som mest strax under 10000 på en dag. Hoppas det inte börjar synas på dödstalen också. Dock har det gått upp lite, sett till att de nästan legst på nollnivå ett tag.
Citera
2020-09-01, 22:19
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Ja, märkligt med föräldrar som oroar sig för sin avkomma, speciellt i ljuset av att det varit flera bekräftade fall på en grannskola.

Föräldrar som talar om barn som avkomma känns ännu märkligare. Den överdrivna rädslan för C-19 är nog farligare än C-19, mycket farligare.
Citera
2020-09-01, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Fy fan. Spanien drämmer på med över 8000 nya fall. Om jag förstår rätt är det dock en uppsamling för flera dagar, det har varit lite lägre rapportering senaste dagarna.

I våras hade de som mest strax under 10000 på en dag. Hoppas det inte börjar synas på dödstalen också. Dock har det gått upp lite, sett till att de nästan legst på nollnivå ett tag.
Det är givetvis ingen bra utveckling, men siffrorna från i våras kan man inte lita på. Mörkertalet var nog minst 50 gånger den officiella siffran. Därav var dödstalen oclså mycket högre.
Citera
2020-09-01, 22:22
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Intressant artikel
Covid19 drabbar hjärtat på ett unikt sätt.

The scientists also noted that the nuclear DNA seemed to be missing from many of the heart cells. Without DNA, cells can no longer perform any normal functions.

"It's the cell equivalent of being brain dead," adds Conklin. "Even after scouring scientific literature and conferring with colleagues, we cannot find these abnormal cell features in any other cardiac disease model. We believe they are unique to SARS-CoV-2 and could explain the prolonged heart damage seen in many COVID-19 patients."

Hela studien om du har svårt att somna :

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.08.25.265561v1.full.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in