2020-09-01, 19:47
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Om motiv kan man enbart ha mer eller mindre underbyggda teorier, medan det i frågan om någon har dödat någon annan det ofta går att nå mycket stor sannolikhet. Strängt taget är det sedan ur ett juridiskt perspektiv beroende på uppsåtet hur dödandet skall klassificeras, som mord, dråp osv.

Att det här skulle klassificerats som tre mord vad gäller pappan framstår som så gott som klarlagt. Högst troligen har mamman gjort sig skyldig till mord som det bedömts i en hypotetisk rättsprocess. Möjligen hade det rört sig om medhjälp till mord. Eftersom vi inte fått några klara bevis på att hon var skyldig finns det också en möjlighet att hon skulle bedömts som oskyldig.

Jag tror vi är relativt överens om det. Men jag tycker inte att beskrivningen utvidgat självmord haltar främst pga de specifika omständigheterna i fallet, utan för att det generellt är en omskrivning för vad det handlar om och som du skriver fokuserar på gärningsmannens motiv och sinnestillstånd.

Sedan vet jag inte om det går så bra att särskilja i vilken mån det fanns en egen önskan att ta livet av sig hos föräldrarna och viljan att ta livet av barnen. Ni har ju utförligt polemiserat kring den frågan här, men jag har ingen klar uppfattning om hur samspelet kan ha sett. Men jag förstår att det berör och intresserar många.

Jag tycker också väldigt illa om beteckningen ”utvidgat självmord”. Den är möjligen på sin plats när flera medlemmar av en sekt bestämmer sig för att samtidigt ta sina liv.
När någon först mördar och sedan själv suiciderar, borde det alltid, i mitt tycke, benämnas som mord följt av självmord även om personerna är närstående.

Diskussionen i tråden har under sista tiden haft en slagsida för att försöka slå fast att föräldrarna måste varit deprimerade och suicidala och morden på barnen var en följd av detta (suicid - homicid).
Vi har inga sådan verifierade uppgifter, vi vet definitivt inte om det var så.
Det kan mycket väl vara så att morden på barnen var det primära och föräldrarnas eget planerade frånfälle en följd av att de inte tänkte leva vidare som dubbelmördare. ( homicid - suicid ).

Min poäng är att så länge det inte finns fler offentliga uppgifter är den ena teorin lika god eller dålig som den andra. Därför blir det lite tröttsamt att förespråkare för depressionsteorin gärna kallar alla andra för idioter och andra tillmälen.
Citera
2020-09-01, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag tycker också väldigt illa om beteckningen ”utvidgat självmord”. Den är möjligen på sin plats när flera medlemmar av en sekt bestämmer sig för att samtidigt ta sina liv.
När någon först mördar och sedan själv suiciderar, borde det alltid, i mitt tycke, benämnas som mord följt av självmord även om personerna är närstående.

Diskussionen i tråden har under sista tiden haft en slagsida för att försöka slå fast att föräldrarna måste varit deprimerade och suicidala och morden på barnen var en följd av detta (suicid - homicid).
Vi har inga sådan verifierade uppgifter, vi vet definitivt inte om det var så.
Det kan mycket väl vara så att morden på barnen var det primära och föräldrarnas eget planerade frånfälle en följd av att de inte tänkte leva vidare som dubbelmördare. ( homicid - suicid ).

Min poäng är att så länge det inte finns fler offentliga uppgifter är den ena teorin lika god eller dålig som den andra. Därför blir det lite tröttsamt att förespråkare för depressionsteorin gärna kallar alla andra för idioter och andra tillmälen.
Eftersom det diskuterats hur mycket som vad som KAN ha varit, utifrån och in, så fortsätter du ju ändå att älta och älta och älta. Det finns inte mer vatten att krama ur den här stenen. Bjärredfallet, som inte ens blev ett mål, är sekretessbelagt - med all rätt.
Citera
2020-09-01, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Eftersom det diskuterats hur mycket som vad som KAN ha varit, utifrån och in, så fortsätter du ju ändå att älta och älta och älta. Det finns inte mer vatten att krama ur den här stenen. Bjärredfallet, som inte ens blev ett mål, är sekretessbelagt - med all rätt.
Hannas roll i tragedin är väldigt intressant, det skulle vara givande att få diskutera vad som driver en mamma till ett sånt dåd. Men det försvinner i en textmassa av predikande om andra skribenter och fantasier om mörkläggningar.

Vad var hennes motiv, det känns inte troligt att båda drevs av något elitistiskt tänkande om sina barn?

Vad driver mammor att döda sina barn?
Citera
2020-09-01, 19:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Nej, det handlade alltså om vad du skrev här : (FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda) om att vissa forskare ansåg att man norde vända på ordningen murder - suicide till suicide - murder. Det är ett utslag av samma tankesätt som ligger bakom eufemismen utvidgat självmord.

Det är olämpligt och skadligt för att man även här måste utgå från ett brottsofferperspektiv och se mördandet som det primära och att terminologin då är viktig även här. Jag kan inte tänka mig att man skall avlägsna sig från brottsofferperspektivet ens om man fokuserar på mördarnas drivkrafter. I första hand är det ju intr dig jag argumenterar mot utan dess forskares uppfattning du refererar till.

Att forskningen som sådan är viktig inte minst i preventivsynpunkt håller jag med dig om och att det då är viktigt att titta på sådant som överidentifikation och extended self. Och det är säkert sådana faktorer som ligger bakom föräldrarnas svårförståeliga agerande när de beslutat att mörda barnen här.
Du har uppenbart snöat inne på ordvalet utvidgat självmord.

Jag vet precis hur diskussionerna går.
Förringa inte offret.
Det är inte självmord etc etc etc.

Frågan är vad det är du inte begriper?

Ge fan i att pålägga mig nåt ordval jag inte skriver öht.

Flertal föräldrar begår självmord i samband med mord på barn.
Det är ett faktum.

Likt Bjärred och till skillnad mot mord där barn mördas av okänd förövare.

Därav fördjupar sig nu forskningen utifrån just suicidologi.
För ATT det är ett troligt samband med filicide och suicide.

Forskningen börjar fokusera mer på föräldrarnas problem - såsom självmordstankar - istället för fokus på barn och mord.

Det är nämligen lönlöst att glo på mordet om det är självmordsbenägna föräldrar som är problemet.

En riskfaktor är psykisk ohälsa.
En annan är överidentifikation hos till synes normala föräldrar.
Det är då av vikt att förebygga självmord om en förälder är suicidal.
Citera
2020-09-01, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Hannas roll i tragedin är väldigt intressant, det skulle vara givande att få diskutera vad som driver en mamma till ett sånt dåd. Men det försvinner i en textmassa av predikande om andra skribenter och fantasier om mörkläggningar.

Vad var hennes motiv, det känns inte troligt att båda drevs av något elitistiskt tänkande om sina barn?

Det FINNS fall där mammor dödar barn. I detta fallet är det kanske så enkelt att Hanna och Oskar var i symbios redan innan barnen kom. De var ETT. Båda såg samma "problem", de diskuterade länge - de kom fram till ett beslut. Men att känslomässigt faktiskt göra det... jag fattar det inte heller.
Citera
2020-09-01, 20:09
Medlem
develis avatar
Citat:

Bra idé. Jag började igår.
Via symbiotiska synsätt och överidentifikation.

... men hamnat i nåt ordbajseri.

Kan Hanna varit mer bunden till Moa?
Kan krisen med Moa ha utlöst nåt posttraumatiskt eftersom hon högst troligt haft existentiell livskris innan via sin cancer.
När var detta? I samband med att M föddes?

Man ser att mödrar binder sig annorlunda till barn emotionellt än fäder.

Bara för att Hanna är en skuggfigur så är hon lika inne på att mörda sina döttrar.
Det gick bra med A i flera år men sen får M diagnos.
Citera
2020-09-01, 20:17
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kranskalle
Ok, tack för svar.

Det måste finnas många grundläggande brister hos ett föräldrapar som bestämmer sig för att döda sig själva och sina barn på sådana grunder, att man måste tala om djupt störda människor. Grav impulskontrollbrist, sjukligt låg framförhållning och tålamod, total oförmåga till empati, avsaknad av självbevarelsedrift, starka psykopatiska drag, okänsliga för att trampa över våra största tabun, oförmåga att känna rädsla, inga föräldrainstinkter mm.

Visar deras liv i övrigt upp ett mönster som tyder på dessa personlighetsdrag?

Det finns inget som säger att en person med elitistisk syn på människors värde samtidigt måste besitta de egenskaper och personlighetsdrag du räknar upp. Eller att det helt frankt alltid märks.

I vart fall har Oskar, med eller utan de egenskaper du nämner, varit fullt kapabel att strypa ihjäl sin hustru. Han (liksom Hanna) är därtill misstänkt för att också kvävt och strypt ihjäl sina båda döttrar,
odrogade och helt oförberedda på det brutala, flertal minuter långa, dödande våld de skulle utsättas för.
Kunde någon som kände Oskar tro att han kunde mörda så? Hade han visat sådana tendenser? Fick han hyllningarna från kollegorna trots att de redan tidigare hade sett hans brutala mordiska sidor? Det är inte så troligt att något uppmärksammat detta - ändå hade han den aparta förmågan att handgripligen mörda.

Det är väl just detta man brukar försöka peka på när man refererar att Hitler var vegetarian, stor djurvän, barnkär, blyg för kvinnor och inte känd för sitt mod.
Även en notorisk sadist som Ted Bundy gjorde politisk karriär för att han var så sympatisk och också uppskattad för sitt jobb på en hjälptelefonlinje för folk som mådde psykiskt dåligt.

Det syns helt enkelt inte alltid utanpå, en fasad döljer mycket.
I Bjärredsfallet är det väl också redan fastlagt att föräldrarna var bra på att upprätthålla en fasad - ingen hade ju märkt något. Inte ens testamentvitterna Han*sson anande att de bevittnade förberedelser till mord och suicid.
Senast redigerad av Solglittret 2020-09-01 kl. 20:32.
Citera
2020-09-01, 20:17
Bannlyst
Citat:
Om motiv kan man enbart ha mer eller mindre underbyggda teorier, medan det i frågan om någon har dödat någon annan det ofta går att nå mycket stor sannolikhet. Strängt taget är det sedan ur ett juridiskt perspektiv beroende på uppsåtet hur dödandet skall klassificeras, som mord, dråp osv.

Att det här skulle klassificerats som tre mord vad gäller pappan framstår som så gott som klarlagt. Högst troligen har mamman gjort sig skyldig till mord som det bedömts i en hypotetisk rättsprocess. Möjligen hade det rört sig om medhjälp till mord. Eftersom vi inte fått några klara bevis på att hon var skyldig finns det också en möjlighet att hon skulle bedömts som oskyldig.

Jag tror vi är relativt överens om det. Men jag tycker inte att beskrivningen utvidgat självmord haltar främst pga de specifika omständigheterna i fallet, utan för att det generellt är en omskrivning för vad det handlar om och som du skriver fokuserar på gärningsmannens motiv och sinnestillstånd.

Sedan vet jag inte om det går så bra att särskilja i vilken mån det fanns en egen önskan att ta livet av sig hos föräldrarna och viljan att ta livet av barnen. Ni har ju utförligt polemiserat kring den frågan här, men jag har ingen klar uppfattning om hur samspelet kan ha sett. Men jag förstår att det berör och intresserar många.

Citat:

Inte för att det spelar särskilt stor roll i skuldfrågan, tror jag att det är en rimlig bedömning att det var fadern som tog död på barnen. Med samma rimlighetsbedömning kan man sluta sig till att det var modern som var mest påstridig för att det skulle ske. Planeringen inför morden, förhållandet till barnen, deras inbördes förhållande, valet av metod, deras respektive personlighet, planering av livet inför 2018, polisens jämna fördelning av skuld. Ja, mycket talar för att modern var pådrivande. Vad som drev henne är svårare att svara på, men en blandning av depressivitet, ältande, utmattning, oförmåga att prata om sina svårigheter utanför hemmet, sjuklig oro för barnen, symbiotisk relation till barnen och en partner som inte förmådde få henne ur de destruktiva tankarna är sannolikt viktiga pusselbitar.
Citera
2020-09-01, 20:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Det finns inget som säger att en person med elitistisk syn på människors värde samtidigt måste besitta de egenskaper och personlighetsdrag du räknar upp. Eller att det helt frankt alltid märks.

I vart fall har Oskar, med eller utan de egenskaper du nämner, varit fullt kapabel att strypa ihjäl sin hustru. Han (liksom Hanna) är därtill misstänkt för att också kvävt och strypt ihjäl sina båda döttrar,
odrogade och helt oförberedda på det brutala, flertal minuter långa, dödande våld de skulle utsättas för.
Kunde någon som kände Oskar tro att han kunde mörda så? Hade han visat sådana tendenser? Fick han hyllningarna från kollegorna trots att de redan tidigare hade sätt hans brutala mordiska sidor? Det är inte så troligt att något uppmärksammat detta - ändå hade han den aparta förmågan att handgripligen mörda.

Det är väl just detta man brukar försöka peka på när man refererar att Hitler var vegetarian, stor djurvän, barnkär, blyg för kvinnor och inte känd för sitt mod.
Även en notorisk sadist som Ted Bundy gjorde politisk karriär för att han var så sympatisk och också uppskattad för sitt jobb på en hjälptelefonlinje för folk som mådde psykiskt dåligt.

I Bjärredsfallet är det väl också redan fastlagt att föräldrarna var bra på att upprätthålla en fasad - ingen hade ju märkt något. Inte ens testamentvitterna Han*sson anande att de bevittnade förberedelser till mord och suicid.
Helt frankt så insjuknade A för flera år sen.
Borde hon inte ha mördats tidigare?
Finns väl ingen anledning att engagera sig i ett (enligt dig) så defekt barn.
Han gjorde allt för sin sjuka dotter, de sökte med ljus och lykta efter hjälp åt A.

Habegär och jakt efter status. En syn på barn som mindre värda om de inte högpresterar.
Jakten efter uppskattning utifrån att aldrig duga.
Du verkar extremt skamfixerad.

Om du såg mindre kallblodigt på den bakgrundshistoria som de facto finns om föräldrarna så skulle nog även du hamna mer rätt.

Hur båda föräldrarna beskrivs, att det finns en sorg - en livskris.
Fleråriga kollegor har intet ont att säga om dem. De har två fina töser.

Ditt tjat om Hitler och Bundy är rejält malplacerat.

De är två föräldrar.

Jag är rätt säker på att även om två föräldrar försöker ha en fasad så lyser det igenom vilken otrevlig personlighet det rör sig om.

Statusjakten, prestige, hätskhet och avundsjuka brukar inte gå obemärkt förbi.
Det empatistörda.
Även om de inbillar sig det själva via grav hybris.
Att de går obemärkta förbi alltså.
Citera
2020-09-01, 20:30
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kranskalle
Inte för att det spelar särskilt stor roll i skuldfrågan, tror jag att det är en rimlig bedömning att det var fadern som tog död på barnen. Med samma rimlighetsbedömning kan man sluta sig till att det var modern som var mest påstridig för att det skulle ske. Planeringen inför morden, förhållandet till barnen, deras inbördes förhållande, valet av metod, deras respektive personlighet, planering av livet inför 2018, polisens jämna fördelning av skuld. Ja, mycket talar för att modern var pådrivande. Vad som drev henne är svårare att svara på, men en blandning av depressivitet, ältande, utmattning, oförmåga att prata om sina svårigheter utanför hemmet, sjuklig oro för barnen, symbiotisk relation till barnen och en partner som inte förmådde få henne ur de destruktiva tankarna är sannolikt viktiga pusselbitar.

Intressant!
Skulle dock inte en mycket kompetent, intelligent man, omvittnat vältränad, verbal och målmedveten, som då kanske tydligen besatt den mycket unika egenskapen att handgripligen kunna strypa och kväva ihjäl sina barn, också kunna säga nej till sin hustru? Eller i vart fall ta barnen med sig därifrån?

Han var kapabel att strypa ihjäl henne - men kunde inte helt frankt säga nej till hennes knäppa mordidéer...?
Citera
2020-09-01, 20:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Intressant!
Skulle dock inte en mycket kompetent, intelligent man, omvittnat vältränad, verbal och målmedveten, som då kanske tydligen besatt den mycket unika egenskapen att handgripligen kunna strypa och kväva ihjäl sina barn, också kunna säga nej till sin hustru? Eller i vart fall ta barnen med sig därifrån?

Han var kapabel att strypa ihjäl henne - men kunde inte helt frankt säga nej till hennes knäppa mordidéer...?
Helt frankt så var Hanna säkert kapabel att döda sina barn.
Likt andra mödrar som mördar.

"hennes knäppa mordidéer"

Bra beskrivning av hennes önskan att döttrarna ska dö i avskedsbrevet.
Citera
2020-09-01, 20:39
Bannlyst
Citat:

Kunde någon som kände Oskar tro att han kunde mörda så? Hade han visat sådana tendenser? Fick han hyllningarna från kollegorna trots att de redan tidigare hade sätt hans brutala mordiska sidor? Det är inte så troligt att något uppmärksammat detta - ändå hade han den aparta förmågan att handgripligen mörda.

Nej, ett elististiskt synsätt kräver inte de egenskaperna som jag radade upp, vilket jag heller inte har påstått. Men att föräldrarna "bestämde sig för att döda sina barn för att de hade så dåliga förutsättningar att göra karriärer, eftersom barnens karriär i föräldrarnas ögon var det enda som kunde göra livet värt att leva, gör det. Särskilt när de väl bestämt sig för detta "inser de att de inte själva ville leva vidare och att föräldrarna var i psykiskt ok skick och hade kunskap om att barnen snart skulle bli friska".

Då är det rimligt att anta att det måste finnas "många grundläggande brister hos ett föräldrapar som bestämmer sig för att döda sig själva och sina barn på sådana grunder, att man måste tala om djupt störda människor. Grav impulskontrollbrist, sjukligt låg framförhållning och tålamod, total oförmåga till empati, avsaknad av självbevarelsedrift, starka psykopatiska drag, okänsliga för att trampa över våra största tabun, oförmåga att känna rädsla, inga föräldrainstinkter mm."

Precis som att det är rimligt att anta att Ted Bundy och Hitler hade flera av dessa grundläggande brister i sin personlighet, även om de faktiskt aldrig dödade sina egna barn och Ted aldrig ville dö. Många har dessutom berättat om Bundy och Hitler och det är långtifrån ett porträtt av psykisk hälsa som framläggs. Sen att de kunde charma människor när det krävdes är en annan sak.

Jag påstår inte att du har fel utan är mer utforskande kring om det fanns andra tecken på dessa personlighetsdrag i föräldrarnas övriga liv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in