Citat:
Om motiv kan man enbart ha mer eller mindre underbyggda teorier, medan det i frågan om någon har dödat någon annan det ofta går att nå mycket stor sannolikhet. Strängt taget är det sedan ur ett juridiskt perspektiv beroende på uppsåtet hur dödandet skall klassificeras, som mord, dråp osv.
Att det här skulle klassificerats som tre mord vad gäller pappan framstår som så gott som klarlagt. Högst troligen har mamman gjort sig skyldig till mord som det bedömts i en hypotetisk rättsprocess. Möjligen hade det rört sig om medhjälp till mord. Eftersom vi inte fått några klara bevis på att hon var skyldig finns det också en möjlighet att hon skulle bedömts som oskyldig.
Jag tror vi är relativt överens om det. Men jag tycker inte att beskrivningen utvidgat självmord haltar främst pga de specifika omständigheterna i fallet, utan för att det generellt är en omskrivning för vad det handlar om och som du skriver fokuserar på gärningsmannens motiv och sinnestillstånd.
Sedan vet jag inte om det går så bra att särskilja i vilken mån det fanns en egen önskan att ta livet av sig hos föräldrarna och viljan att ta livet av barnen. Ni har ju utförligt polemiserat kring den frågan här, men jag har ingen klar uppfattning om hur samspelet kan ha sett. Men jag förstår att det berör och intresserar många.
Att det här skulle klassificerats som tre mord vad gäller pappan framstår som så gott som klarlagt. Högst troligen har mamman gjort sig skyldig till mord som det bedömts i en hypotetisk rättsprocess. Möjligen hade det rört sig om medhjälp till mord. Eftersom vi inte fått några klara bevis på att hon var skyldig finns det också en möjlighet att hon skulle bedömts som oskyldig.
Jag tror vi är relativt överens om det. Men jag tycker inte att beskrivningen utvidgat självmord haltar främst pga de specifika omständigheterna i fallet, utan för att det generellt är en omskrivning för vad det handlar om och som du skriver fokuserar på gärningsmannens motiv och sinnestillstånd.
Sedan vet jag inte om det går så bra att särskilja i vilken mån det fanns en egen önskan att ta livet av sig hos föräldrarna och viljan att ta livet av barnen. Ni har ju utförligt polemiserat kring den frågan här, men jag har ingen klar uppfattning om hur samspelet kan ha sett. Men jag förstår att det berör och intresserar många.
Jag tycker också väldigt illa om beteckningen ”utvidgat självmord”. Den är möjligen på sin plats när flera medlemmar av en sekt bestämmer sig för att samtidigt ta sina liv.
När någon först mördar och sedan själv suiciderar, borde det alltid, i mitt tycke, benämnas som mord följt av självmord även om personerna är närstående.
Diskussionen i tråden har under sista tiden haft en slagsida för att försöka slå fast att föräldrarna måste varit deprimerade och suicidala och morden på barnen var en följd av detta (suicid - homicid).
Vi har inga sådan verifierade uppgifter, vi vet definitivt inte om det var så.
Det kan mycket väl vara så att morden på barnen var det primära och föräldrarnas eget planerade frånfälle en följd av att de inte tänkte leva vidare som dubbelmördare. ( homicid - suicid ).
Min poäng är att så länge det inte finns fler offentliga uppgifter är den ena teorin lika god eller dålig som den andra. Därför blir det lite tröttsamt att förespråkare för depressionsteorin gärna kallar alla andra för idioter och andra tillmälen.