2020-09-01, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Från kompletteringen:

"Rapport med bilder från Lena Wesströms bostad (tilläggsprotokoll 6 sid 129-
135)
utvisande att Lena Wesström efter den 11 maj 2018 handdiskat till
styrkande av att DNA från Stefan Davidsson måste ha tillkommit på Lena
Wesströms ring efter deras möte den 11 maj 2018
"

På sid 105 ser man en bild som Lena tagit på middagen. En vit skål bredvid innehåller sallad, som återfinns i diskstället medan annan disk är i diskmaskinen. Även en stekpanna ligger på diskbänken upp- och ner vänd.

Det är väl svårt att veta om Lena hade ringarna på sig just då, men för att diska av två saker för hand verkar det otroligt omständligt att ta av sig alla ringarna. Tvivlar på det .

Ringarna har dock varit på flera gånger under de sista dagarna i Lenas liv. Det finns många bilder på Lenas händer i tidslinjen i Kompletteringen.

Dessutom har ju lena tagit på sig en skitig kjol när hon gick ut på mordkvällen en kjol som det fanns dna från stefan på DNAt på ringen kan ha hamnat där när hon klädde på sig.
Citera
2020-09-01, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Jag har min fulla rätt att få ändra mig baserat på den fakta som framkommit med tiden och jag har också tidigare påpekat att jag hade fullkomligt fel när jag trodde på att SD var den personen som dödsmisshandlade LW bakom bullerplanket, men i dag vet jag betydligt bättre än jag gjorde tidigare.

Bland annat när jag kunde konstatera att SD hade ett vattentätt alibi för tidpunkten då brottet begicks bakom bullerplanket förstod jag hur otroligt fel som jag tidigare haft beträffande SD.
Kan du vara vänlig och berätta vad det vattentäta alibit är? Menar du aktiviteten på datorn vid tidpunkten då hon antas blivit mördad? Utgår du från vittnesuppgifter om de som hörde skriken? Hur vet du att det var Lena dom hörde? Och vad det gäller datorn......hör och häpna det går att fixa till sånt lätt, och det kan likaväl vara en uppdatering. Tro mig, har pysslat med sånt och ibland kan man inte skilja på det. Oavsett vad de vise männen säger. Såååå får höra nu Jokermannnen
@ mvh Lottomannen
Citera
2020-09-01, 20:05
Medlem
Citat:
Från kompletteringen:

135)
"

På sid 105 ser man en bild som Lena tagit på middagen. En vit skål bredvid innehåller sallad, som återfinns i diskstället medan annan disk är i diskmaskinen. Även en stekpanna ligger på diskbänken upp- och ner vänd.

Det är väl svårt att veta om Lena hade ringarna på sig just då, men för att diska av två saker för hand verkar det otroligt omständligt att ta av sig alla ringarna. Tvivlar på det .

Ringarna har dock varit på flera gånger under de sista dagarna i Lenas liv. Det finns många bilder på Lenas händer i tidslinjen i Kompletteringen.

Ok så inget direkt bevis på att LW haft ringen på eller diskat själv då isåntfall behövs ju vittnesmål på att hon gjorde det och hade den på för att det ska kunna ha någon betydelse.
Citera
2020-09-01, 20:08
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
” Är en person som bedöms inte ha en allvarlig psykisk störning alltid mentalt frisk?
– Nej, majoriteten av de vi utreder har oftast någon typ av psykisk ohälsa. Det är nästan ingen som genomgår en rättspsykiatrisk undersökning som är mentalt helt frisk.”

https://www.rmv.se/aktuellt/allvarlig-psykisk-storning/

Hela poängen med begreppet är ju att personen inte kan hållas ansvarig för sin gärning. En person med psykiatriska diagnoser bestående av halva alfabetet kan således dömas till fängelse medan en person helt utan någon diagnos kan dömas till rättpsykiatrisk vård (i dessa fall har gärningspersonen oftast handlat under psykos).

Man behöver självklart inte ha en diagnos på papper för att ha en psykisk störning, psykopater blir sällan diagnostiserade exempelvis.
I de fall det faktiskt händer blir diagnosen oftast antisocial personlighetsstörning (ensamt eller i kombination med annan psykiatrisk diagnos).

Personlighetsstörningar går i princip aldrig obemärkt förbi omgivningen, man avviker oftast rejält på något eller flera plan.
Därmed inte sagt att alla psykopater eller personlighetsstörda personer mördar andra, absolut inte. Det är extremt ovanligt att mörda någon oavsett omständigheter.
Men om man nu är tillräckligt galen för att mörda någon så underlättar det nog att sakna empati (känslokall mordplanering och känslokallt utförande av mordet). Efteråt lär det knappast svida heller, att man har förstört livet för flera andra, kanske traumatiserat offrets anhöriga osv (man är alltså helt ua känslomässigt).

För att återknyta till tråden: jag tror att mördaren i detta fall är en psykopat.
Citera
2020-09-01, 20:11
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Från kompletteringen:

135)
"

Disk med ring på eller ej. Det nya materialet åklagaren lagt fram ska tydligen enbart vara ytterligare några indicier. En HR behöver att avgörande bevisning av betydande grad tillkommit för att kunna ändra en TR-dom.

Åklagarens material kan inte räknas som avgörande bevisning av betydande grad. Hälsningar från några juridiska och kriminologiska experter.
Citera
2020-09-01, 20:17
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Från kompletteringen:

135)
"

Alltså inget bevis för vem som diskat.
Citera
2020-09-01, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Dessutom har ju lena tagit på sig en skitig kjol när hon gick ut på mordkvällen en kjol som det fanns dna från stefan på DNAt på ringen kan ha hamnat där när hon klädde på sig.

Hur vet du att den var skitig när hon gick ut på mordkvällen?
Citera
2020-09-01, 20:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s

Så skulle det kunna vara.

Men det skulle kunna ha varit en ren kjol som hon satte på sig på morgonen när hon gick till polishuset.
Då har Stefans sperma förmodligen hamnat där i samband med mordet.

Spermafläckarn var fullt synliga för blotta ögat trots att kjolen var smutsig av jord/skospår och blodig efter mordet.
Jag har ganska svårt att tänka mig att man går med en fläckig kjol till polisen i ett ärende.
Generellt ser Lena alltid välklädd, prydlig och ren ut.

Man ser att ytor där maten lagas, badrum osv ser rena ut.
Hon verkar duscha ofta och byter ofta kläder.

Tyvärr finns det många indicier som inte är så starka.
Men det är ändå så många, lite här och lite där.
Och det är inte många som kan misstänkas kunna inloggningen till Lenas One mail...

Det är ju inte så att indicierna pekar åt något annat håll.
Citera
2020-09-01, 20:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chica16
Ok så inget direkt bevis på att LW haft ringen på eller diskat själv då isåntfall behövs ju vittnesmål på att hon gjorde det och hade den på för att det ska kunna ha någon betydelse.

Inte som jag har hittat...
Citera
2020-09-01, 20:21
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jag tycker att med åklagarens nya uppgifter i kompletteringen med bilder på att Lena tagit i massor av personer efter den 11:e på Aron kalas och bilder med Lena som handdiskar hemma stärker indiciet att SD är gm. Inte ensamt, men med blodet på tvättmaskinen och övrig bevisning pekar det åt samma håll.
Citat:
Jag tycker ändå att det är märkligt att Lenas DNA finns så djupt in på insidan av plösen, precis där det finns en blodfläck. Och de ser tvättade ut...suddiga konturer på fläckarna.
Tja, kanske är det väl som du nu antyder en väldig massa frågetecken kring de här indicierna. Men ponera då att åklagaren når framgång i hovrätten i att bevisa att det finns DNA från LW på SD:s sko och tvättmaskin (och kanske t.o.m. blod på hans tvättmaskin), och att det dessutom finns DNA (eller t.o.m. sperma) från SD på LW:s kjol och ring. Var hamnar vi då om det nu visar sig att åklagaren inte lyckas slå hål på SD:s 23:34-alibi?

I så fall kan det ju tyckas bli svårt att finna normala och naturliga förklaringar till alla de här fynden, och man skulle då nästan kunna börja fundera på om flera av de här bevisen är påhittade eller rentav planterade. Kan det i själva verket vara just det åklagaren försöker säga oss nu, att polisen kan ha fabricerat bevisning?
Senast redigerad av Draifos 2020-09-01 kl. 20:30.
Citera
2020-09-01, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Tja, kanske är det väl som du nu antyder en väldig massa frågetecken kring de här indicierna. Men ponera då att åklagaren når framgång i att visa att det finns DNA från LW på SD:s sko och tvättmaskin (och kanske t.o.m. blod på hans tvättmaskin), och att det dessutom finns DNA (eller t.o.m. sperma) från SD på LW:s kjol och ring. Var hamnar vi då om det nu visar sig att åklagaren inte lyckas slå hål på SD:s 23:34-alibi?

I så fall kan det ju tyckas bli svårt att finna normala och naturliga förklaringar till alla de här fynden, och man skulle då nästan kunna börja fundera på om flera av de här bevisen är påhittade eller rentav planterade. Kan det i själva verket vara just det åklagaren försöker säga oss nu, att polisen kan ha fabricerat bevisning?
Tingsrätten har ju tydligen konstaterat att dessa DNA fynd kan ha hamnat där naturligt eftersom att de har haft en långvarig relation och att det inte går att bevisa att dessa dna fynd har samband med mordet
Citera
2020-09-01, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Tja, kanske är det väl som du nu antyder en väldig massa frågetecken kring de här indicierna. Men ponera då att åklagaren når framgång i hovrätten i att bevisa att det finns DNA från LW på SD:s sko och tvättmaskin (och kanske t.o.m. blod på hans tvättmaskin), och att det dessutom finns DNA (eller t.o.m. sperma) från SD på LW:s kjol och ring. Var hamnar vi då om det nu visar sig att åklagaren inte lyckas slå hål på SD:s 23:34-alibi?

Vad surrar du om, hönshjärna?
SD har inget alibi, punkt.
Tror du någon fabricerat SDs mordhot mot Lena också?
Kanske det är fabricerat att han filmade genom hennes fönster?
Med din tankegång, varför skulle då inte ett mordvapen ha hittats hemma hos SD?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in