2020-09-01, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iditarod
Du forutsetter at Fenvatnets opplysninger er riktige. Kan dette dokumenteres? Jeg kan ikke se at politiet har gitt opplysninger om hvilke notatbøker som mangler, og hvilket tidsrom som er loggført i de angivelig bortkomne notatbøkene. Hvis dette kan dokumenteres, ønsker jeg en link til politiets uttalelse.

Jeg ønsker også ønsker en link på dette. Fikser du mens jeg tar meg en båttur?
Citera
2020-09-01, 16:55
Medlem
Citat:
Du har ikke belegg for å hevde at seperasjonspapirene var "utvilsomt godt gjemt". Ekteparet hadde hadde vært gift i nærmere 50 år. I løpet av den tid vil det samle seg opp anselige mengder papirer. Noen samler på gamle kvitteringer, avtaler og andre dokumenter. Folk flest i denne alderen scanner ikke papirene, for så kaste dem. Neida, dette lagres iår etter år, og det kan bli utrolige mengder, så mye papirer at de etterhvert havner i arkivskap eller pappesker i boder og rom i kjelleren. Og når da politiet skal begynne å etterforske, så har vel ikke disse pappeskene førsteprioritet. Det vil da selvfølgelig gå mye tid til å ettergå dette. Jeg synes denne forklaringen er like god som teorien om at papirene var "utvilsomt godt gjemt"

Kan være som du skriver eller hva hvis de bare hadde sklidd ned mellom sofaen og veggen. Hvis ingen tenkte noe mer på de og når politiet tok frem sofaen så hang de klistret på baksiden. Fort gjort hvis man åpner døren for å lufte og de blåser ned bak hvis det f.eks var mye vind den dagen.
Citera
2020-09-01, 17:12
Medlem
Citat:
Hvis TH er skyldig i dette, er det vel lite sannsynlig at han noterte eventuelle avslørende ting i en notisbok. Så dum er han ikke. I følge flere i tråden blir TH karakterisert med ord ala "slu", "beregnende" etc. Og nå skal han ha vært så dum, at han som evt drapsmann har skrevet avslørende notater, for så fjerne notatbøkene?

Hvis ting er så enkelt som du antyder, hvorfor kan ikke TH bare finne frem notatbøkene?

Hvorfor må politiet lete etter de? Nå var poenget her at z-z-z hevder TH ikke skjuler noen ting, selv om fakta kan indikere det stikk motsatte. Notatbøkene er et eksempel på at ting ser ut til å skjules. Akkurat som mobillogger som er slettet.

Selvsagt er det tvilsomt om notatbøkende inneholder avslørende detaljer om forsvinningen. Men de vil uten tvil bidra til å gi et helhetsbilde av systematikeren og hva tiden har blitt brukt til i forkant av hendelsen.

I en etterforskning undersøkes både små og store detaljer som kan bidra til å forklare sammenhenger, også i forhold til å utelukke ting og bekrefte eventuell uskyld.
Citera
2020-09-01, 17:14
Medlem
Citat:
Her er vi helt på linje, Bjoddska! Det er en god del som peker mot TH, men jeg har mine tvil om det blir reist tiltale. Brøske uttalte en målsetning/forhåpning om at saken skulle bli oppklart i løpet av 2019. Uttalelsen falt i midten av oktober 2019, hvis jeg ikke husker feil. Politiet har jobbet kontinuerlig etter denne uttalelsen, det har snart gått et år , og det er fortsatt ikke reist tiltale. Det viser med all tydelighet, at saken langtfra er så enkel som noen skal ha det til.
Ikke bra tegn at det nå skiftes påtaleleder heller. Da unngår jo den som skiftes ut negativ omtale den dagen saken henlegges eller at man taper rettssaken. Og den nye påtalelederen tok jo bare imot stafettpinnen fra sin forgjenger. Kanskje et signal om at politiet står ved sin hypotese, men at de begynner å få kalde føtter i fht. å få TH dømt.
Citera
2020-09-01, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpeedMax
Kan være som du skriver eller hva hvis de bare hadde sklidd ned mellom sofaen og veggen. Hvis ingen tenkte noe mer på de og når politiet tok frem sofaen så hang de klistret på baksiden. Fort gjort hvis man åpner døren for å lufte og de blåser ned bak hvis det f.eks var mye vind den dagen.

Tror også det var de gebrokkent talende svenske bandittene med norsk morsmål som slipet ned sålen på THs sko slik at disse ikke ville sette avtrykk. For på den måten å kaste mistanke på TH. Er som kjent meget enkelt å "lure politiet" inn på feil spor.
Dessuten var de amatører og ikke profesjonelle kidnappere! Derfor kjørte de rundt med det dyrebare forgandlingskortet fullt synlig i baksetet midt på lyse dagen. Men de ville ha frihet så de bestemte seg for å droppe alle penge-krav og ta til takke med vaskeutstyret.
Citera
2020-09-01, 17:47
Medlem
Citat:
Jeg ønsker også ønsker en link på dette. Fikser du mens jeg tar meg en båttur?
Jeg tviler på at det er fort gjort å fremskaffe den linken. Mulig du rekker å ta en tur-retur med Hurtigruten, innen vi har noe håndfast. Men for all del - jeg håper jeg tar feil!
Citera
2020-09-01, 17:54
Medlem
Citat:

Papirene ble selvfølgelig funnet i pipeløpet. TH forsøkte å brenne opp papirene i ovnen, men fikk ikke dreis på dette. Dette kan han takke seg selv for. Det var kanskje ikke så lurt å fyre med rå ved. Selv om han gjorde et kupp da han kjøpte den rå veden til halv pris.
Gjerrighet varer lengst!
Citera
2020-09-01, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Hvis ting er så enkelt som du antyder, hvorfor kan ikke TH bare finne frem notatbøkene?

Hvorfor må politiet lete etter de? Nå var poenget her at z-z-z hevder TH ikke skjuler noen ting, selv om fakta kan indikere det stikk motsatte. Notatbøkene er et eksempel på at ting ser ut til å skjules. Akkurat som mobillogger som er slettet.

Selvsagt er det tvilsomt om notatbøkende inneholder avslørende detaljer om forsvinningen. Men de vil uten tvil bidra til å gi et helhetsbilde av systematikeren og hva tiden har blitt brukt til i forkant av hendelsen.

I en etterforskning undersøkes både små og store detaljer som kan bidra til å forklare sammenhenger, også i forhold til å utelukke ting og bekrefte eventuell uskyld.

Jeg er langt på vei enig. Dette virker selvfølgelig merkelig, men jeg utelukker ikke at det det kan finnes en (god) forklaring. Vi vet egentlige veldig lite, det eneste vi vet, er at det angivelig skal mangle noen bøker.
Citera
2020-09-01, 18:24
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rips
Det er da flere «hvis» på at TH er skyldig. Og store «hvis». Det har blitt spekulert i de mest utrolige «hvis».

Hvis kontordamen løy. Hvis sønnen løy. Hvis datteren løy. Hvis datteren ryddet opp etter drapet. Hvis han betalte noen for skuespill. Hvis han betalte noen gor krypto. Hvis han gikk rundt med forkledning. Hvis han brukte plankebiten til å lirke ut fasttelefonen. Hvis han ikke gikk inn i huset. Hvis han ringte fra garage. Hvis han betalte kriminelle. Hvis han installerte kamera på forretningsbygget for å skaffe seg alibi.

Her er vel temmelig mange «hvis» på å få det til at han har gjort dette. Det er jo nettopp de utrolige «hvis» på denne siden, dom gjør at jeg heller mot at han er skyldig. Rett og slett alt for mange «hvis».
Det er nettopp fravær av «hvis» som er blitt TH’s store problem. Veldig mange av de 38 punktene må ha et «hvis» for at TH skal redde skinnet, noen uoverkommelige.

En og annen tilfeldighet kanskje, men ikke 38 tilfeller av uflaks. Flere av disse har han også aktivt bidratt med selv.
Citera
2020-09-01, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjoddska
Ikke bra tegn at det nå skiftes påtaleleder heller. Da unngår jo den som skiftes ut negativ omtale den dagen saken henlegges eller at man taper rettssaken. Og den nye påtalelederen tok jo bare imot stafettpinnen fra sin forgjenger. Kanskje et signal om at politiet står ved sin hypotese, men at de begynner å få kalde føtter i fht. å få TH dømt.

Veldig god oppsummering. Og jeg har tenkt at det ikke er tilfeldig at Haris Hrenovica har skiftet beite. Jeg tror han ble en belastning. Det oppstod en isfront mellom politi/påtalemyndighet og TH og hans familie. Jeg er ikke overbevist om at sistnevne alene har skylden for denne isfronten.
Citera
2020-09-01, 18:29
Medlem
Citat:
Ståle Kihle er vel ikke alene om å lese disse dokumentene? Dokumentene er klausulerte, men evt. advokalfullmektig har vel adgang til dette, etter å ha undertegnet taushetserklæring?
For øvrig har politiet med stødig hånd kjempet mot at advokaten skulle få tilgang til disse dokumentene. Advokaten har bedt om innsyn, noe politiet har nektet. Det måtte til en avgjørelse i retten før politiet ga etter. Politiet hadde muligheten til å anke, men skjønte at dette ikke var hensiktsmessig. Advokat Kihle har blitt kritisert for at har vært passiv. Forklaringen er at han har vært avskåret fra mengder med viktige dokumenter.

Det er feil, politiet motsatte seg at barna skulle få innsyn i etterfoskningen. Og de får ikke innsyn etter dommen heller.
Citera
2020-09-01, 18:45
Bannlyst
Citat:
Jeg er langt på vei enig. Dette virker selvfølgelig merkelig, men jeg utelukker ikke at det det kan finnes en (god) forklaring. Vi vet egentlige veldig lite, det eneste vi vet, er at det angivelig skal mangle noen bøker.

Ja den forklaringen bør være god. Siden 1978 har TH skrevet i disse notatbøkene hver eneste dag der han drøfter tanker, planer og alt mulig rart. Tykke bøker. Alt var nøye datert. Dette er ikke av de små oransje notisblokkene, vi snakker her om tykke bøker, og de blir ikke borte av seg selv. Egentlig spiller det ikke noen rolle om hvilke periode det mangler bøker for. Men det er jo selvfølgelig interessant for den perioden før AE forsvant, og også perioden rundt og rett før 2012, når skilsmissepapirene ble undertegnet.
Hagen-paret feiret ikke 60-års-dag i 2010, en dag som selvfølgelig bør markeres, og rett etterpå blir altså disse papirene undertegnet. Hvorfor feirer ikke en milliardær sin 60-årsdag?
TH har selvfølgelig leitet etter disse papirene, siden skilsmisse er et vanlig motiv når det gjelder konedrap. Han skjønner jo at det kan kaste et dårlig lys over han. Jeg vet ikke hvor du har ifra at Anne samlet på alt mulig. Kvitteringer fra Rimi fra 1992. Gjør du det? Samler på alt mulig som du aldri kommer til å få bruk for? Har du svære pappesker i garasjen med alle mulige papirer, f.eks. kvittering for en paraply kjøpt på Lindex i 1967? Absolutt alle regningene du har betalt gjennom hele livet? Strømregning fra 1985? Vel, ikke alle er slik at de samler på søppel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in