2020-09-01, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Tillägg.

Ser nu att Jan är polisman Jan Hedlund som arbetade vid Solna polisstation.

Tomas har kartlagt OP. Är av estnisk börd. Haft lokal i GS. Köpt pistol eller revolver. Rörde sig buffligt, något klumpigt och haltade något. Reste ofta till Estland. Bar alltid glasögon på grund av stark närsynthet.

40-45 år. Kraftigt voluminöst byggd. Något jäst om magen. Lunkande, lufsande gång. Haltande på grund av en skada i sin häl. Bodde på Kammakargatan.

Vem är Tomas?

Det är en annan Jan som Harry hänvisar till än som förhörs. Den förhörde är ingenjör.

Intressant fall annars. Wall skriver ju om ett galleri i S som ev användes för övervakning av OP. Vore intressant om Tomas gick att koppla till den verksamheten.

I övrigt så verkar PU ha lagt ned mycket möda på det här tipset. Jag får det till ca dussinet handlingar i det ena uppslagsnumret och ca två dussin i det andra uppslagsnumret.
Citera
2020-09-01, 13:21
Medlem
Övervakning Av Olof Palmes Hemgång Fredagen Den 28/2 1986.

ÖVERVAKNING AV OLOF PALMES HEMGÅNG FREDAGEN DEN 28/2 1986.

BAKGRUND:
Fredagen den 28 februari 1986, efter en såvitt känt normal arbetsdag, anlände Olof Palme till sitt
hem på Västerlånggatan 31 i Gamla stan ungefär klockan halv sju, eller strax dessförinnan. Hans
livvakter hade inte varit i tjänst sedan förmiddagen, då han förklarat att han inte skulle behöva dem
mer under dagen. Vid arbetsdagens slut promenerar Olof Palme hem.

METODER:
ÖVERVAKNINGSFAS
Med ÖVERVAKNING förstås en fortsättning på genomförd kartläggning. Kunskap om objektets vanor
har utvecklat kartläggningen och en fas har inträtt där efterföljandet är den primära arbetsmetoden.
Med övervakning följer stor risk att övervakaren exponerar sig. (A11544)

RESULTAT AV ANALYS:
En sammanfattning av rutiner för Olof Palmes hemfärd/hemgång enligt Säpo's PM om övervakning (A11544) ger följande

Karta Google:
Från Rosenbad till Västerlånggatan 31 (LOP bostad) 8 min gångtid (550 m)
https://maps.app.goo.gl/EB2uz96mqaDyuJuB6

• Vid hemgång till fots eller med livvaktsbil kommer Olof Palme ALLTID att passera Café Gråmunken vid Västerlånggatan 18. (Z8136)

Se A11544: Mellan 17.30-19.00 sitter en man på Café Gråmunken och spanar ut mot Västerlånggatan där Olof Palme passerade innan han kom hem ca 18.30. (Z8136)

• Vid hemgång med tunnelbana och fortsatt till fots från Gamla stan TB kommer Palme att komma upp på Västerlånggatan från någon av gränderna och ALLTID bli synlig från korsningen Kåkbrinken & Västerlånggatan. (Z8049)

Se A11544: Mellan kl. 17.00-18.00 uppehåller sig en man söder om LOP bostad på Västerlånggatan och bort till Kåkbrinken. (Z8049)
BEDÖMNING:
En jämförelse av observationer av platser och tider för misstänkt övervakning (Z8049, Z8136) blir därmed intressant och ger vid handen att oavsett vilket sätt Olof Palme än valde för att komma hem fredagen den 28/2 så blev han övervakad vid hemkomsten till Gamla Stan och sin bostad vid kl. 18.30.

Intressant är också att övervakning från Kåkbrinken tycktes avbrytas kl. 18, fick övervakarna information från förrädare att Olof Palme skulle promenera hem?

Källor:
SOU 1999:88 Del. 1 Brottsutredningen i översikt s. 147-148 2.2.2. Händelseförloppet i översikt

A 11544- Säpo 1986-04-24 PM om övervakning av Olof Palme.
Senast redigerad av Utredaren 2020-09-01 kl. 13:25.
Citera
2020-09-01, 13:29
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Det är en annan Jan som Harry hänvisar till än som förhörs. Den förhörde är ingenjör.

Intressant fall annars. Wall skriver ju om ett galleri i S som ev användes för övervakning av OP. Vore intressant om Tomas gick att koppla till den verksamheten.

I övrigt så verkar PU ha lagt ned mycket möda på det här tipset. Jag får det till ca dussinet handlingar i det ena uppslagsnumret och ca två dussin i det andra uppslagsnumret.
Harry hänvisar till en Jan som är polis. Inte till Tomas som inte är det. Det gäller att hålla isär 3 olika personer. Återigen.

https://drive.google.com/file/d/11-_6DJU7aKFSRzWREoPwuRFfdR7FlEMf/view

https://drive.google.com/file/d/1iusc4J0Ikh39F_e26kc3AWZuGY4uJhqc/view

Jo, det finns bevisligen ett ganska omfattande material som gäller Tomas. Som nu i dagarna har begärts ut. Men inte av mig för att undvika alla missförstånd. Till dess att det materialet släpps och redovisas offentligt så avstår jag från att kommentera vidare av olika anledningar. Sedan är det fritt fram.

Vilket inte på något sätt ska förväxlas med att jag blivit hotad. Eftersom det inte finns någon i hela världen som har stake nog till att kunna göra det.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-09-01 kl. 13:50.
Citera
2020-09-01, 14:25
Medlem
HAARPs avatar
Angående alla observationer med WT-män mordkvällen.

Om dessa WT-män var del av en hemlig mordkonspiration varför var de så oförsiktiga och lät sig observeras av ett flertal vittnen när de helt öppet talade i sina WT ?

Kunde de inte varit lite diskreta och valt underskymda och mörka platser som portgångar och liknande för att inte röja sig för vittnen när de tog fram sina WT och pratade? Det hade jag gjort om jag varit del av en hemlig mordkonspiration.

Min slutsats blir att WT-männen inte hade med mordet att göra och därför inte brydde sig om de sågs av vittnen eller ej.

Palmes statssekreterare Ulf Dahlsten fick efter mordet information om en operation med WT som inte hade med mordet att göra och därför inte behövde utredas. Det tror jag stämmer.

Eftersom observationerna gjordes i närheten av LOP och den väg de följde den här kvällen så misstänker jag SÄPO mer än Stay behind , knarkspaning.

När OP avsade sig livvaktsskydd den här kvällen så bestämde sig kanske SÄPO för ”diskret” övervakning och beskydd på avstånd istället för livvakterna.

Tyvärr misslyckades detta totalt när en ensam gärningsman plötsligt dök upp och sköt OP.

Därför tror jag att SÄPO inte ville berätta om sin misslyckade operation för allmänheten och la locket på.
Citera
2020-09-01, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Angående alla observationer med WT-män mordkvällen.

Om dessa WT-män var del av en hemlig mordkonspiration varför var de så oförsiktiga och lät sig observeras av ett flertal vittnen när de helt öppet talade i sina WT ?

Kunde de inte varit lite diskreta och valt underskymda och mörka platser som portgångar och liknande för att inte röja sig för vittnen när de tog fram sina WT och pratade? Det hade jag gjort om jag varit del av en hemlig mordkonspiration.

Min slutsats blir att WT-männen inte hade med mordet att göra och därför inte brydde sig om de sågs av vittnen eller ej.

Palmes statssekreterare Ulf Dahlsten fick efter mordet information om en operation med WT som inte hade med mordet att göra och därför inte behövde utredas. Det tror jag stämmer.

Eftersom observationerna gjordes i närheten av LOP och den väg de följde den här kvällen så misstänker jag SÄPO mer än Stay behind , knarkspaning.

När OP avsade sig livvaktsskydd den här kvällen så bestämde sig kanske SÄPO för ”diskret” övervakning och beskydd på avstånd istället för livvakterna.

Tyvärr misslyckades detta totalt när en ensam gärningsman plötsligt dök upp och sköt OP.

Därför tror jag att SÄPO inte ville berätta om sin misslyckade operation för allmänheten och la locket på.
Nej Säpo är inte intresserade av att lösa mordet.
Det kan vara så att just Säpo fick in en katt bland hermelinerna!
Baserat på vittnena som hävdade att, tre stressade män kommer imot dom och den ena uppger "de skulle inte döda honom"
Dessa vittnesmål är lika trovärdiga som andra vittnen.
Hur var det nu, KP hade begärt handlingar från Säpo men nekades till det. Bara det är talande.
Citera
2020-09-01, 15:11
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Anti Avsan är ett förslag på gärningsman som faller ihop som ett korthus vid granskning. Flickornas vittnesmål inkommer sent och förhören är virriga. Har personligen lutat åt att det kan stämma ändå av diverse orsaker, men vad som fått mig att tveka är vittneskedjan runt östra Sveavägen. Dekorimahörnet är vältrafikerat före skotten och inga flickor syns till. Tittar man på de vittnesmål som överhört delar av radiotrafiken runt mordplatsen, exempelvis Kjell Fernberg eller Åke Malmström, har de hört svenska och inte finska.

AA är vidare av estnisk börd och pratar inte finska. Estniska och finska går eventuellt att kommunicera på, men kan omöjligt misstas för varandra. Frågade en estnisk utbytesstudent om detta en gång och hon beskrev skillnaden som större än mellan svenska och danska. Flickorna beskriver i förhören samstämmigt en normalbygd eller smal man av medellängd, med ljusbrunt hår. En rejäl skillnad mot den 193 centimeter långa, svarthåriga kroppsbyggaren Avsan.

Sammanfattningsvis finns alltså ingenting som knyter AA till Sveavägen. Även om Dekorimamannen fanns bommar han samtliga kriterier. Det kan alltså vara frågan om en helt vanlig polis och jurist som fått en massiv förtalskampanj riktad mot sig, baserat på rena missförstånd.
vart tog"pekka" vägen, varför inga dokument utbegärda om honom osv
Citera
2020-09-01, 17:03
Medlem
H24s avatar
Trist att Engström och hans utstämplingstid får dominera debatten. Ett urklipp med nya uppgifter, och gamla som får för lite uppmärksamhet.

Citat:
Inne på Bohemia, ett sextiotal meter från mordplatsen, satt just då en grupp unga kvinnor och åt middag. En av dem, som jag kallar G, anmälde tidigt till Palmeutredarna vad hon upplevde där. Hon hörde en hög knall utifrån gatan, och en av väninnorna runt bordet, en libanesiska, blev uppskrämd men G lugnade henne. Det var nog bara en avgassmäll, sa G. Då hördes ytterligare en knall, något mer dämpad. G drog därav slutsatsen att bilen hade hunnit en bit uppför backen och sa till väninnan: ”Du ser, vi är inte i Beirut nu”. Kort därefter, någon halvminut eller så, såg G en man klädd i mörkt komma in på restaurangen. Hon reagerade på hans avvikande utseende och uppträdande. Han satte sig med ryggen mot G vid ett bord intill dörren, utan att ta av sig ytterkläderna. Där satt han stilla en stund med händerna framför sig på bordet, utan att beställa något. Därefter reste han sig och gick ut på gatan igen.

Citat:
Har räknat lite mer på Sigge Cedergrens vittnesmål. Han ser alltså fyra personer raskt gående Malmskillnadsgatan norrut. En kvinna, tre män, en med walkie/talkie. Tidpunkten uppskattar han såhär: Han lämnar Oxen strax efter 23, därefter går det 3-4 minuter till han är i korsningen. Säg att han ser dessa 23:10 enligt egen uppskattning.

Frågan är om det kan stämma. Han kör vidare, Apelbergsgatan till Luntmakargatan. När mordet sker befinner han sig på Luntmakargatan, i branta delen ner mot Tunnelgatan där han blockeras av en okänd bil. Från korsningen till denna plats är det cirka 85 meter. Om vittnesmålet är korrekt måste han möta denna grupp senare, säg 23:20. Han tappar bort gruppen, men minns det som att även de gick Apelbergsgatan västerut, alltså "framför" honom. Han ser dock inte till dem igen, han hinner inte ikapp dem så att säga.

Om de var kvar i området hade de nästan kunna se GM komma upp för trappen. Om GM flytt Malmskillnadsgatan söderut hade han kunnat springa rätt i famnen på dem. Om de gick vidare mot Luntmakargatan-Tunnelgatan borde de varit där exakt när skotten föll. Detta måste kontrolleras mot Margareta Eklund, som 2018 meddelar att hon inte vill delta i förhör.

Citat:
Strax efter börjar Matti 2:s berättelse. M2 hävdar sig se en walkie/talkie-man i hörnet Tunnelgatan-Olofsgatan runt 23:05. Mannen samverkar först med en polisbil och säger därefter i radion att objektet befinner sig på Sveavägen och att Operation Elsa (möjligtvis Operation Alfa) är påbörjad. M2 hävdar sig via media senare känna igen denna man som Per Jörlin.

Därefter går han vidare mot Drottninggatan. Nära Tegnérlunden stöter han ihop med en polis i en bil, med samma signalement som Thelestams bil i samma område. Detta bör alltså ske i samband med att Palme lämnar Grand, ungefär "bakom" biografen för den som inte är med på var vi är någonstans. Polisen verkar nervös och säger åt honom att dra, det är en fyllerazzia på G. Denna polis menar han sig senare känna igen som Kenneth Wikström. Mer om detta senare.

Citat:
Betydligt hetare är undanskymda Kjell Fernberg som via polisradion hör kodad svensk kommunikation.

Citat:
Observatör 24: En kvinna, “Anna-Britta”. Som tillsammans med en väninna promenerade på Holländaregatan, ett kvarter väster om biografen Grand. Klockan var cirka 23.05. Föreställningen på Grand skulle snart sluta. Plötsligt kom tre män “besinningslöst rusande” i bredd. Mannen i mitten var lång och blond. En av männen avvek mot vänster, Kammakargatan i riktning mot Sveavägen. De två andra fortsatte söderut i riktning mot Adolf Fredriks kyrkogata. (LB 441 f; OMmop 21 f).

Citat:
Två personer, vittnena, är på väg längs Klarabergsgatan mot t-banan vid Sergels Torg. Då kommer tre män springande rakt ut framför dem i full panik. Avstånd 1,5 - 2 meter. Två av dem var långa och mörkklädda den tredje var betydligt kortare och hade ljus rock. De ser utländska ut med sitt mörka hår men den kortväxte skriker TVÅ gånger på ren stockholmdialekt "Han skulle ju inte döda honom!" med panik i rösten. Männen har så bråttom och är så upprörda, att de inte verkade ta notis om vittnena. Männen hoppar in i en låg sportbilsliknande bil och försvinner bort mot Sergels Torg. Åhlens-klockan visar just nu 23.24 eller 23.25.

Citat:
Han pratar hellre om fadäsen med en narkotikaspanare som, enligt Nässén, var placerad i mordkorsningen men lämnade sitt pass i förtid och missade mordet. Och att narkotikaspaningen följaktligen pågick för fullt när mordet skedde. Och om det är sant är det en uppseendeväckande slump att det just var den spanaren som försvann i förtid. – En dag ska jag berätta allt jag vet, säger Nässén.
Citera
2020-09-01, 17:23
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Man får väl anta att detta utretts och att inget konkret kunnat hittats? Precis som med SE?

Ingenting av det jag nämnde är utrett. Matti-breven har helt enkelt inte behandlats av PU, en journalist upptäckte dem i osorterat material. Vittnet på Bohemia har negligerats av utredningen, det är Lars Borgnäs som pratar med henne.

Trion med springande män på Holländargatan är oidentifierade, liksom trion på Klarabergsgatan. I det första fallet påstod dåvarande spaningsledare att de var identifierade, vilket de vid närmare kontroll visade sig inte vara. I den senare har vittnena själva klagat på avsaknad av återkoppling. Inga konfrontationer, närmare förhör och uppgiftslämnarna upplever att protokollen inte matchar vad de har berättat.

När det gäller knarkspaningen kan nämnas att exempelvis Margareta Eklund inte vill delta i förhör. Bygger PU på frivillighet? När det gäller Föllinge (Ove Persson) återstår det att se om det finns förhör med honom, eventuella är utbegärda. Då han enligt sina arbetsuppgifter ska ha befunnit sig på mordplatsen tar jag för givet att utredningen noggrant genomlyst honom, och bland annat kontrollerat eventuell vapentillgång.
Senast redigerad av H24 2020-09-01 kl. 17:34.
Citera
2020-09-01, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Ingenting av det jag nämnde är utrett. Matti-breven har helt enkelt inte behandlats av PU, en journalist upptäckte dem i osorterat material. Vittnet på Bohemia har negligerats av utredningen, det är Lars Borgnäs som pratar med henne.

Trion med springande män på Holländargatan är oidentifierade, liksom trion på Klarabergsgatan. I det första fallet påståd dåvarande spaningsledare att de var identifierade, vilket de vid närmare kontroll visade sig inte vara. I den senare har vittnena själva klagat på avsaknad av återkoppling. Inga konfrontationer, närmare förhör och uppgiftslämnarna upplever att protokollen inte matchar vad de har berättat.

När det gäller knarkspaningen kan nämnas att exempelvis Margareta Eklund inte vill delta i förhör. Tydligen är det frivilligt. När det gäller Föllinge (Ove Persson) återstår det att se om det finns förhör med honom, eventuella är utbegärda. Då han enligt sina arbetsuppgifter ska ha befunnit sig på mordplatsen räknar jag med en noggrann genomlysning av PU.

I så fall får vi ju konstatera att det är en stor mörkläggning och att mördaren inte kommer att hittas. Alternativet är att detta på något sätt bedömts vara oväsentligt och att vi inte får reda på varför. Jag tror att oavsett vad som läggs fram kommer folk alltid att hitta konstiga detaljer, telefonsamtal osv. När det gäller mörkläggningen förstår jag fortfarande inte vilka som ligger bakom och att den kan pågå i över 30 år.
Citera
2020-09-01, 17:56
Medlem
Davys avatar
Skönt att privatsparna äntligen har lösningen på mordet nära.

Andersson har ju sagt att man inte hör hemma här om man inte begär ut dokument från PU.

Man kanske inte hör hemma här om man tror att dokument från Staten ska lösa detta.

Men visst, begär ut dina dokument från Staten.
Citera
2020-09-01, 18:15
Medlem
Tavlan "Maskeraden".
https://online.auktionsverket.se/1710/490550-thomas-tarendi-2-serigrafier/380490550.jpg
Citera
2020-09-01, 18:47
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Skönt att privatsparna äntligen har lösningen på mordet nära.

Andersson har ju sagt att man inte hör hemma här om man inte begär ut dokument från PU.

Man kanske inte hör hemma här om man tror att dokument från Staten ska lösa detta.

Men visst, begär ut dina dokument från Staten.
Maskandet är en liten fablaisse..
Men annars så är det ju fint att läsa igenom allt det övriga som andersson och de andra ger allmänheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in