2020-09-01, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tror också det.

https://csss-resultat.shinyapps.io/csss_dashboard/

Denna sida är intressant. Kan visserligen vara så att ovanligt många drabbats av "vanliga" förkylningar nu också senaste 7-10 dagarna, men jag TROR det kan röra sig en hel del om Covid19-fall. Lär väl visa sig om detta bara är rök, eller om det är både rök och eld. Jag skulle bli uppriktigt sagt förvånad om vi inte får en större spridning nu i höst.

Det är ju mer regel än undantag att det är en fullständig bakteriehärd när kidsen kommer tillbaka till verkligheten, dvs skolan, efter ledigheten. Små barn blir alltid sjuka vid skolstart. Covid eller ej.
Citera
2020-09-01, 16:45
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Hur många som är intagna på sjukhus är intressant, men det mäter ju inte riktigt smittläget idag, utan snarare hur det såg ut för två veckor sedan. Också intressant i vilken grupp smittan har skett. Unga hamnar ofta inte på sjukhus.
Vad gäller smittspridningen vore det intressant att veta hur man mäter. Ökar eller minskar antalet tester jämfört med föregående period?

Enligt denna sida har antalet snarare ökat.

Ja verkligen, vi tar statistik från en app vem som helst kan ladda ner och sätta sin egna sjukdom.

Har du hostat någon gång denna vecka?
Ja

+1
Citera
2020-09-01, 16:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det är ju mer regel än undantag att det är en fullständig bakteriehärd när kidsen kommer tillbaka till verkligheten, dvs skolan, efter ledigheten. Små barn blir alltid sjuka vid skolstart. Covid eller ej.

Så är det. Faktiskt något jag håller med dig om.

Det gör också att jag tror det finns en stor grogrund för smittspridning även av Covid19. Vanlig förkylning och Covid19 sprids på samma sätt, så varför bara det ena viruset skulle spridas och inte det andra förstår inte jag. Inte när vi vet att vi har samhällsspridning av Covid19. Frågan är väl snarare i vilken omfattning, snarare än om. På en del låter det som att Covid19 skulle vara över. Det tror inte jag.
Citera
2020-09-01, 16:48
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Hur många som är intagna på sjukhus är intressant, men det mäter ju inte riktigt smittläget idag, utan snarare hur det såg ut för två veckor sedan. Också intressant i vilken grupp smittan har skett. Unga hamnar ofta inte på sjukhus.
Vad gäller smittspridningen vore det intressant att veta hur man mäter. Ökar eller minskar antalet tester jämfört med föregående period?

Enligt denna sida har antalet snarare ökat.
Du kan inte hålla på och länka till den där sidan med självupplevda symptom.
Ganska säker på att de som åker och testar sig känner sig ännu mer säkra på att de har Corona än de som svarar att de upplever förkylningssymptom i en app.
Bland de som åker och testar sig var det senast 2,7% som hade covid V34, hur få är det inte då i appen med upplevda förkylningssymptom ? 1% ? 0,1 %
Den appen är helt värdelös i att förutse smittspridningen, speciellt nu när förkylningarna har kickat igång på allvar (drog själv lite Otrivin menthol precis)
Citera
2020-09-01, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Alltså ett antagande på en utsaga som inte kunde ge källa.
Prova googla på lokalpress rörande Rålambshovsskolan.

Där stängde man ner en hel skolklass 1 vecka under våren.
Eleverna i denna skola smittade även ner kunder i affären på andra sidan gatan, där bla en känd radiopersonlighet alltid handlade, som senare avled i Covid-19. Även ett gäng åldringar som också bor intill insjuknade då dom handlade i samma affär.

Nu idag 1/9 har C19 poppat upp i en Brommaskola, och som vanligt gäller patientsekretessen, men tittar man på tidsaxeln så lirar detta ihop med skolans öppning och inkubationstiderna. Så under denna vecka bör vi få åtminstone 1-2 exempel med källor om det nu börjar braka till igen.
Vet inte vad du yrarar om... Varför ska jag googla på "Rålambshovsskolan"... 🤔

Men hursomhelst det stämmer att personen här i tråden som återgav rykten om att skolor blivit tvungna att stänga (pga av personalbrist) inte angav källa.
Citera
2020-09-01, 16:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Ja verkligen, vi tar statistik från en app vem som helst kan ladda ner och sätta sin egna sjukdom.

Har du hostat någon gång denna vecka?
Ja

+1

Japp. Man får ta det för vad det är. Det som ändå är bra med den, är att det fångar upp en självskattning och behandlar ett stort antal fall. Trenden är också väldigt intressant. Antalet som hostar är högre idag än för några dagar sedan. Den nedåtgående trenden är som sagt bruten. Det är sådana här appar som först fångar upp trender. De ligger 14 dagar före IVA-statistiken. Hade jag jobbat som ansvarig för beredskapen vid sjukhusen hade jag tagit sådan här statistik på allvar. Vi kan höra hur åskovädret har börjat mullra. Nu är frågan om det blir något regn eller inte.
Citera
2020-09-01, 16:55
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Så är det. Faktiskt något jag håller med dig om.

Det gör också att jag tror det finns en stor grogrund för smittspridning även av Covid19. Vanlig förkylning och Covid19 sprids på samma sätt, så varför bara det ena viruset skulle spridas och inte det andra förstår inte jag. Inte när vi vet att vi har samhällsspridning av Covid19. Frågan är väl snarare i vilken omfattning, snarare än om. På en del låter det som att Covid19 skulle vara över. Det tror inte jag.

Störst sannolikhet för en uppgång är ju när flest människor tror det är över....
Citera
2020-09-01, 16:57
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Du kan inte hålla på och länka till den där sidan med självupplevda symptom.
Ganska säker på att de som åker och testar sig känner sig ännu mer säkra på att de har Corona än de som svarar att de upplever förkylningssymptom i en app.
Bland de som åker och testar sig var det senast 2,7% som hade covid V34, hur få är det inte då i appen med upplevda förkylningssymptom ? 1% ? 0,1 %
Den appen är helt värdelös i att förutse smittspridningen, speciellt nu när förkylningarna har kickat igång på allvar (drog själv lite Otrivin menthol precis)

Kruxet är ju att vi inte riktigt vet. Visst kan det handla om vanliga förkylningar som du säger, men det kan också handla om Covid19. Det jag tycker är lite illavarslande är att det går väldigt brant uppåt nu bland de som har förkylningssymtom. Det borde inte ske med all social distansering, samt övriga corona-riktlinjer om att tvätta händerna osv. Dvs, övriga sjukdomar (om det bara handlar om det), borde inte öka så kraftigt. Vi får väl helt enkelt se om det i stora delar handlar om falsklarm eller inte.
Citera
2020-09-01, 16:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Störst sannolikhet för en uppgång är ju när flest människor tror det är över....

Utan tvekan är det så. Skulle förstås bli väldigt glad om det visade sig vara så, men absolut inget jag tar för givet, eller ens tror är troligt...
Citera
2020-09-01, 16:59
Medlem
Citat:
Japp. Man får ta det för vad det är. Det som ändå är bra med den, är att det fångar upp en självskattning och behandlar ett stort antal fall. Trenden är också väldigt intressant. Antalet som hostar är högre idag än för några dagar sedan. Den nedåtgående trenden är som sagt bruten. Det är sådana här appar som först fångar upp trender. De ligger 14 dagar före IVA-statistiken. Hade jag jobbat som ansvarig för beredskapen vid sjukhusen hade jag tagit sådan här statistik på allvar. Vi kan höra hur åskovädret har börjat mullra. Nu är frågan om det blir något regn eller inte.

Skåne ökade förra veckan antalet utförda tester med drygt 10%, samtidigt minskade antalet positiva svar.
Dvs. Färre sjuka. Det säger väl mer om smittläget än appen.
Dock använder jag själv den, men mest för att jag tycker att alla borde försöka hjälpa till så mycket som möjligt.
Om någon kan ha nytta av mina svar där, så är det väl jättebra.
Citera
2020-09-01, 17:00
Avslutad
Angående denna statistiska karta:

”Are countries testing enough to monitor their outbreak? The share of COVID-19 tests that are positive”

Länk: (man får scrolla en bit) https://ourworldindata.org/coronavirus/country/sweden?country=~SWE#are-countries-testing-enough-to-monitor-their-outbreak

Ovanstående karta visar alltså i % hur stor andel som har haft viruset av alla som har testats (per dag sedan det började). Det är såklart osäker statistik pga att antal provtagningar och mörkertalen kan påverka mycket. Men, ett land stack ändå ut mer än övriga länder i kartan över Europa... (Gissa vilket).

För hur kommer det sig att det står ”no data” på enbart Sverige ända fram till efter 24 juni? 🤔

Det är samma sak med kartan: ”Daily COVID-19 tests per thousand people”.

Data för Sverige där är också från och med 24 Juni. (Exempelvis Norge och många andra länder från mars)

Som jag därför blir lite nyfiken på vad det beror på... Jag har inte svaren, men just nu ser jag bara tre rimliga förklaringar om ingen kommer med någon bättre:

1. Vi hade noll koll och det fanns helt enkelt inte ens någon vettig data att leverera, föränns den 24 juni.
2. Vi hade offentlig data, men av någon anledning kunde inte sajten hitta datan ändå.
3. Vi hade också data långt innan juni, men man valde trots det att inte dela med sig av det. Så som alla andra länder gjorde.

Jag vet ju att vi var tröga med testerna i början, men ändå... NÅGON slags statistik på hur många % som var smittade av alla testade lär väl ändå ha funnits innan dess!? Inte minst för vår egen skull när det gäller smittspårning och gällande att följa utvecklingen på olika sätt, men även med tanke på att hela Europa har rapporterat sin data innan dess...

Jag trodde vi var typ bäst i världen när det gäller att leverera korrekt och pålitlig statistik? Men tydligen kunde inte ”Our world in data” hitta vår data föränns i slutet av juni ändå. Allt annat finns sedan start: Antal smittade (alltså ej ”andelen” smittade), dödsfall osv.

Vi är hur som helst sist i Europa på ”no data” i den kartan. På Norge finns datan redan från 21 februari. Danmark och Finland veckan därpå. I princip hela Europa finns det data från och med åtminstone maj... Förutom Sverige.

När vi väl levererar vår data:

24 juni: MINST 5 % av alla testade var då smittade. Möjligtvis ”5-10 %”, lite svårt att se. Endast Ukraina och Bulgarien är markerade med samma färger då.

Övriga Europa 24 juni: Mellan 0-3 %. De flesta länder hade högst i mars-april-maj, när det också var som värst gällande allt annat... Så deras rapportering följer ju på så sätt utvecklingen någorlunda där, trots osäkerheten i denna statistik.

Övriga Europa har då inte data i den kartan som visar på ”flest andel smittade” först 3 månader EFTER att det var flest rapporterade dödsfall och sjukhusfall...

I mitten på juli minskar det sedan för Sverige till under 3 %. Mellan 6-25 augusti ökar det litegrann igen, till 3-5 %. Och sedan dess ligger det på 2-3 %.

Våra tre grannländer har alla legat konstant mellan 0-2 % sedan juni. (Högst andel smittade i mars/april, när det var som värst.).
Citera
2020-09-01, 17:09
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Angående denna statistiska karta:

”Are countries testing enough to monitor their outbreak? The share of COVID-19 tests that are positive”

Länk: (man får scrolla en bit) https://ourworldindata.org/coronavirus/country/sweden?country=~SWE#are-countries-testing-enough-to-monitor-their-outbreak

Ovanstående karta visar alltså i % hur stor andel som har haft viruset av alla som har testats (per dag sedan det började). Det är såklart osäker statistik pga att antal provtagningar och mörkertalen kan påverka mycket. Men, ett land stack ändå ut mer än övriga länder i kartan över Europa... (Gissa vilket).

För hur kommer det sig att det står ”no data” på enbart Sverige ända fram till efter 24 juni? 🤔

Det är samma sak med kartan: ”Daily COVID-19 tests per thousand people”.

Data för Sverige där är också från och med 24 Juni. (Exempelvis Norge och många andra länder från mars)

Som jag därför blir lite nyfiken på vad det beror på... Jag har inte svaren, men just nu ser jag bara tre rimliga förklaringar om ingen kommer med någon bättre:

1. Vi hade noll koll och det fanns helt enkelt inte ens någon vettig data att leverera, föränns den 24 juni.
2. Vi hade offentlig data, men av någon anledning kunde inte sajten hitta datan ändå.
3. Vi hade också data långt innan juni, men man valde trots det att inte dela med sig av det. Så som alla andra länder gjorde.

Jag vet ju att vi var tröga med testerna i början, men ändå... NÅGON slags statistik på hur många % som var smittade av alla testade lär väl ändå ha funnits innan dess!? Inte minst för vår egen skull när det gäller smittspårning och gällande att följa utvecklingen på olika sätt, men även med tanke på att hela Europa har rapporterat sin data innan dess...

Jag trodde vi var typ bäst i världen när det gäller att leverera korrekt och pålitlig statistik? Men tydligen kunde inte ”Our world in data” hitta vår data föränns i slutet av juni ändå. Allt annat finns sedan start: Antal smittade (alltså ej ”andelen” smittade), dödsfall osv.

Vi är hur som helst sist i Europa på ”no data” i den kartan. På Norge finns datan redan från 21 februari. Danmark och Finland veckan därpå. I princip hela Europa finns det data från och med åtminstone maj... Förutom Sverige.

När vi väl levererar vår data:

24 juni: MINST 5 % av alla testade var då smittade. Möjligtvis ”5-10 %”, lite svårt att se. Endast Ukraina och Bulgarien är markerade med samma färger då.

Övriga Europa 24 juni: Mellan 0-3 %. De flesta länder hade högst i mars-april-maj, när det också var som värst gällande allt annat... Så deras rapportering följer ju på så sätt utvecklingen någorlunda där, trots osäkerheten i denna statistik.

Övriga Europa har då inte data i den kartan som visar på ”flest andel smittade” först 3 månader EFTER att det var flest rapporterade dödsfall och sjukhusfall...

I mitten på juli minskar det sedan för Sverige till under 3 %. Mellan 6-25 augusti ökar det litegrann igen, till 3-5 %. Och sedan dess ligger det på 2-3 %.

Våra tre grannländer har alla legat konstant mellan 0-2 % sedan juni. (Högst andel smittade i mars/april, när det var som värst.).
Har försökt framföra detta flera gånger. Vi kom igång sent med allmän testning. Vi kan dock inte säga att vi har någon form av smittspårning dock. Det utlovade 100k tester i veckan vilket det är i underkant har vi än inte kommit upp i. I våras var situationen än mer prekär då man avbröt tidigt med testning och gjorde det bara på inlagda sjukhusfall. VI har alltså fortfarande ingen tillförlitlig data än mindre kan vi göra jämförelser.

Vi får helt enkelt gissa och dra slutsatser från indirekta källor från t.ex. antal döda i vissa regioner och från vilka grupper som blivit hårdast drabbade. Barn har vi ingen koll på alls då man i stort sett inte testat dem. Vi får gå på reportage i tidningarna då man försökt trots svårigheter att kartlägga smittan. I Stockholm t.ex. hemligstämplar man siffror under 10 för olika områden av någon märklig anledning. Hursomhelst lite länkar kring smittspridningen i Stockholm trots allt:

https://www.expressen.se/nyheter/qs/koderna-avslojar-har-smittas-flest/
https://www.dn.se/sthlm/rinkeby-kista-och-spanga-tensta-varst-drabbat-av-coronasmittan/

Om att Uppsala nu äntligen drar igång test av skolungdom:

https://via.tt.se/pressmeddelande/region-uppsala-borjar-testa-barn-for-covid-19-infektion?publisherId=3235664&releaseId=3281112
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in