2020-09-01, 12:16
Medlem
Merwinnas avatar
Jaha, nu öppnar FHM för både tvångskarantän, karantänsättning av geografiska områden, munskyddsplikt och aggressivare smittspårning. Antar att tiden är mogen nu. Vi skulle inte längre tycka att det var något oerhört att bli instängda i våra bostäder, eller att vår bostadsort spärrades av med vägspärrar. Eller att vi förseddes med var sin smittspårningsapp. Allt det som många tyckte var HELT otänkbart i vintras.

På ett sätt kanske det var lika bra att vi fick den här generalrepetitionen, om det skulle komma en ännu värre epidemi - eller annan typ av kris, eller krig - senare. För vi har varit fredsskadade, godtrogna och bortskämda här i Sverige - på många sätt.
Senast redigerad av Merwinna 2020-09-01 kl. 13:01.
Citera
2020-09-01, 12:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Du verkar fortfarande inte förstå vad ipsis inlägg handlar om, och som jag försökte förtydliga.

Jag är också kritisk till en del som gjorts av myndigheter o s v i denna nya och extrema situation. Det innebär inte att jag behöver sitta dygnet runt och skriva 1000-tals liknande inlägg. Men förmodligen fyller detta sverigehat och upprepande ett slags behov hos några besatta personer.

Det är inget sverigehat att hysa kritik mot en uppenbart misslyckad strategi. Detta är dessutom ett diskussionsforum. Tycker man inte om det är det fritt att lämna eller ta en paus. Jag tog nyss en promenad i det vackra vädret.
Citera
2020-09-01, 12:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Råder det nu konsensus om att munnskydd faktiskt hjälper? Större delen av EU använder ju mask men det verkar inte hjälpa nämnvärt. De allra flesta verkar ju ha blöjan på hakan eller att den sitter helt fel.

Många tycks använda fel skydd på fel sätt. Används rätt skydd på rätt sätt så hjälper de mycket bra.
Citera
2020-09-01, 12:19
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Råder det nu konsensus om att munnskydd faktiskt hjälper? Större delen av EU använder ju mask men det verkar inte hjälpa nämnvärt. De allra flesta verkar ju ha blöjan på hakan eller att den sitter helt fel.
När du kommer med denna typ av inlägg (gång på gång) vad grundar du det på då (förutom "önsketänkande")?
Och varför skriver du "blöjan" när det handlar om ett munskydd?
Citera
2020-09-01, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ha ha! Ber om ursäkt! Jag tror fortfarande de snabba skolstängningarna i Norge och Danmark tidigt bidrog till att minska smittan. Detta i kombination med tester och smittspårning tryckte snabbt ned smittan till låga nivåer där de kvarstått.

Der er vi helt enige. Jeg misforstod dig og troede at du mente at ingen strategi nytter og Sverige vil blive ramt hårdest, uanset hvad man gør.
Citera
2020-09-01, 12:24
Medlem
Förhoppningsvis FHM har äntligen börjat ändra sin felaktiga strategi.
Nu handlar det om att bekämpa utbrott och undvika ökande smittspridning.
Det är långtifrån Gieseckes strategi att öka smittspridningen där det är låg och hålla den under kontroll där som är hög.

Insatser mot nya utbrott av covid-19

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/september/insatser-mot-nya-utbrott-av-covid-19/
Citera
2020-09-01, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ett problem är ju att dessa icke ängsliga människor riskerar att smitta andra. Personer som kanske befinner sig i riskgrupp. Igår presenterades vilka som skulle piroriteras vid vaccination. Det är 2,6 miljoner människor man anser vara extra viktiga att vaccinera. Merparten i riskgrupp, men även vårdanställda osv.

Absolut, men nu är ju rekommendationerna att personer i riskgruppen ska så mycket som möjligt undvika att röra sig i sociala sammanhang, detta är givetvis ohållbart i längden.

En stor fråga är ju hur många som faktiskt kommer att vaccinera sig. Av ren nyfikenhet så har jag frågat familjemedlemmar och bekanta som är runt 80 år, ingen av dessa har tanken på att vaccinera sig då man tycker att det är slöseri på resurser att sikta in sig på högre åldersgrupper. Finns chansen att många äldre människor resonerar liknande?
Citera
2020-09-01, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
När du kommer med denna typ av inlägg (gång på gång) vad grundar du det på då (förutom "önsketänkande")?
Och varför skriver du "blöjan" när det handlar om ett munskydd?
Vad i hela friden babblar du om? Jag har inte ens nämnt munnskydd tidigare mer än att att jag möjligen hoppas att Sverige går den norska och finska vägen snarare än den danska eller franska när det kommer till reglementet. Angående den andra meniningen är så det en omskrivning för munnskydd.
Citera
2020-09-01, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Återigen, skillnaden i dödstal handlar om hur stort inflöde det var av smittan och tidpunkten för åtgärder. En skillnad i tidpunkt på två veckor och högt inflöde ger en 10-faldig skillnad i dödlighet. Om om åtgärden varit frivillig social distansering eller hård lock-down har haft mindre betydelse. Finns publicerat och länkar till i tråden

Smittan började spridas den 26 februari i både Norge och Sverige.

Den 5 mars hade Sverige minst 60 smittade, nästan alla från norra Italien.
https://sverigesradio.se/artikel/7422470

Enligt Worldometer hade Sverige 87 smittade 5. mars, Norge hade 94.

Det första dödsfallet i Sverige var den 11 mars, i Norge den 12 mars.

Den 13. mars hade Norge 377 smittade från ôsterrike, och 127 från Italien.
Den 13. mars hade Norge totalt 996 smittade, Sverige hade 923.

Justerat för befolkningen var smittan från utlandet mycket högre i Norge.
Den 12 mars införde Norge de strängaste åtgärderna någonsin.
I Sverige kom endast rekommendationer, och FHM pratade om flockimmunitet i mars.

I Norge (och Danmark) planade kurvan ut, medan den i Sverige gick rakt upp.

https://pbs.twimg.com/media/EgwWbkbXgAEGt4M?format=jpg&name=large
Citera
2020-09-01, 12:32
Medlem
Skåne minskar igen! Trots ökad testning senaste veckan.

Bra jobbat mina skånska bröder och systrar!
Citera
2020-09-01, 12:33
Medlem
Klang och jubel i tråden när det hintas om att ni eventuellt kan bli påtvingade munskydd av Överste Löfvén förstår jag.

Ett stort år för världens ledare som insett hur enkelt det är att få hela befolkningar att kyssa deras skor över en natt.
Citera
2020-09-01, 12:36
Medlem
Citat:
Vad i hela friden babblar du om? Jag har inte ens nämnt munnskydd tidigare mer än att att jag möjligen hoppas att Sverige går den norska och finska vägen snarare än den danska eller franska när det kommer till reglementet. Angående den andra meniningen är så det en omskrivning för munnskydd.

At skulle bære et munnskydd i den kollektive trafik er jo en detalje som alle bør kunne efterleve. Hvis man har diverse sygdomme som gør det svært er man i Danmark undtaget.
Vi havde 14 dage med anbefaling før det blev lovpligtigt og det hjalp ikke en fis. Man var stadig underlig og sikkert syg, hvis man bar det.

For 10-15 år siden skulle alle rygere vænne sig til rygeforbud i den kollektive trafik og argumentet er stort set det samme som med munnskydd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in