2020-09-01, 08:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Kanske 4 fall där man gjort analys av strains.

Hur många som fått det två gånger vet vi ej. Finns ju många historier om folk som blivit sjuka två gånger så lär vara fler än dessa.

Vi lär nog få höra mer om detta i höst/vinter.

Jo, jag menade så klart bekräftade fall. Men om symptomen blir så svaga vid upprepade infektioner, att folk inte bryr sig om att söka vård (och det därför inte heller blir bekräftat att de infekterats igen), så är det ju heller inget att oroa sig för.
Citera
2020-09-01, 08:19
Medlem
Citat:
Kanske 4 fall där man gjort analys av strains.

Hur många som fått det två gånger vet vi ej. Finns ju många historier om folk som blivit sjuka två gånger så lär vara fler än dessa.

Vi lär nog få höra mer om detta i höst/vinter.

Jo då kanske vi får fall även i Sverige, många i t.ex Stockholm var ju sjuka i april så inte omöjligt att det kommer de som blir sjuka igen där
Citera
2020-09-01, 08:22
Medlem
Ett tiotal bekräftade fall enligt bnonews.com.
Citera
2020-09-01, 08:24
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Intressant. Dock ingen analys av "strains" I detta fall.

Bara 17000 som testat positivt i Danmark så sannolikheten att smittas två gånger där borde vara väldigt låg.
Hon är sjuksköterska och jobbar i hemtjänsten så det är nog stor risk att man återexponeras i alla fall:
En dansk sjuksköterska kan vara en av få som insjuknat i covid-19 två gånger. 41-åringen blev sjuk i april – och om igen i juli.

– Jag kräktes och var öm i hela kroppen. När det klingade av förlorade jag smak och lukt och jag fortsatte att känna mig vimmelkantig, berättar Marie-Louise Kleszewski om det första sjukdomsförloppet för tidningen Ekstra Bladet.

Den 11 april fick hon ett positivt testbesked.

Efter tillfrisknandet gick hon tillbaka till arbetet i hemtjänsten och började umgås med sin familj. Men i juli blev hon sjuk igen med liknande symptom som i april. Och den 10 juli fick hon åter ett positivt provsvar.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2020-09-01, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
De fall som har rapporterats har ju varit med kraftigare sjukdom andra gången och med (i de flesta fall) olika virusstammar då detta verkar kontrolleras oftare utomlands.

Nej, så är det inte.
Häromdagen var det en artikel om 8 återinsjuknade. 3 av dessa blev allvarligare sjuka.

Det kanske snarare är så att det är DU som vill läsa om de som blir svårare sjuka.

Danskan t.ex blev lika sjuk som sist. Inte sjukare.
Citera
2020-09-01, 08:27
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Varför blev det ingen äldreslakt i Japan som har världens äldsta befolkning? WP har tittat och jämfört med USA. Har inte sett någon sådan granskning i svenska medier. Borde vara given.
Finns väl inga som äter så mycket fisk ?
Ingen D-vitamin brist med andra ord.
Citera
2020-09-01, 08:38
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Karlsten är allt annat än PK och MSM. Aftonbladet tog inte med dödlighet i förhållande till befolkningsmängd som parameter om jag minns rätt, vilket man måste göra

Tror faktiskt att SCB lade upp ungefär samma rubrik på deras informationsblad om överdödligheten.
Citera
2020-09-01, 08:45
Medlem
virvelbaggs avatar
Hittade denna artikel om MIS-C ovanligt lättbegriplig och informativ. Var lite saker som jag tyckte var intressanta om man nu kan kalla MIS-C för intressant. De har sett på 694 fall där 11 dog i 42 stater, New York City och Washington, DC. Fler fall är dok under utredning. De äldsta ”barnen” som insjuknade är 20 år. Faktiskt är gruppen 15-20 15% av fallen. Barnen insjuknar 2-4 veckor efter covid-19 infektion.
De flesta är pojkar men det är inte så stor skillnad 55% mot 45%. Etnicitet spelar jätte stor roll, som vi tidigare sett i pandemin.

Man kan ju inte undgå att tänka på hur lätt tillgängligt andra länder har gett information om MIS-C medans vi i Sverige ”lagt locket på”. Det finns många föräldrar i Sverige som inte ens vet Vad MIS-C är. Man kanske borde vara extra försiktig med smittspridning i skolor med många invandrare för att skydda dessa barn extra i eller ge de möjlighet till hemundervisning. Någon form av plan hur vi kan skydda de extra utsatta barnen eller i all fall någon form av information….

https://www.cdc.gov/mis-c/cases/index.html
Citera
2020-09-01, 09:11
Medlem
virvelbaggs avatar
Finns också positiva nyheter om MIS-C. Man är på väg att finna bra behandlingar, undra hur vi ligger till där i Sverige.
https://web.musc.edu/about/news-center/2020/08/25/first-in-nation-treatment-for-mis-c-at-musc-shawn-jenkins-childrens-hospital
Citera
2020-09-01, 09:12
Medlem
Testningen kom igång sent i Sverige, kan vara en anledning till att man inte än har hittat nåt bekräftat fall av återinfektion.
Citera
2020-09-01, 09:16
Medlem
Varnas för Sverige i CNN
Fd CDC chefen säger alltså att Sverige valde ekonomin över att skydda befolkningen med ett katastrofalt resultat. Jag hoppas ni förstår att det är därför vi inte smittspårar. Regeringen vill helt enkelt inte skjuta till pengarna
https://twitter.com/TomHedrup/status/1300689951340756992
Citera
2020-09-01, 09:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Illa att immuniteten inte verkar vara längre.
Risk att det blir mindre lovande med vaccin då? Kanske måste man vaccinera sig två gånger per år för att få något sånär skydd? Verkar ju även illavarslande att många av de som blir sjuka gång nr2 tycks bli sjukare än första gången. Jävla skitvirus är vad detta är.

Låter i vart fall som vi kan glömma flockimmunitet genom nedsmittning. Den kan bara teoretiskt uppträda en kort period om ens då...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in