2020-09-01, 02:37
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Det är väl redan klarlagt att artikeln du hänvisar till av Emanuel Karlsten var ett PK-arbete så att inte svenskarna skulle tro att COVID-strategin var fel.

Är har du råfakta från SCB genom Aftonbladet som pekar lite annorlunda:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPMgBG/flest-antal-doda-i-sverige-sedan-1869

Ja det verkar om media tycker att någons lands strategi är sämre än våran men ändå bra enligt det senaste och så vidare...

Covid-19 är och kommer vara en gäst i många hem framöver men inte i alla, avstånd och tvätta händer verkar vara lösningen men det stämmer inte. Lösningen är att man testar och ser vilka som är sjuka och isolerar dessa men det gör man dåligt.
Man testar Hej å Hå lite här och lite där, och testar man få så har man få sjuka.
Andra länder testar tiotusentals och har siffror som vi i Sverige tycker är höga men man kan räkna ut ganska enkelt att vi inte testar lika mycket som andra länder. Innebär detta att vi har färre smittade?
Citera
2020-09-01, 03:09
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Ja det verkar om media tycker att någons lands strategi är sämre än våran men ändå bra enligt det senaste och så vidare...

Covid-19 är och kommer vara en gäst i många hem framöver men inte i alla, avstånd och tvätta händer verkar vara lösningen men det stämmer inte. Lösningen är att man testar och ser vilka som är sjuka och isolerar dessa men det gör man dåligt.
Man testar Hej å Hå lite här och lite där, och testar man få så har man få sjuka.
Andra länder testar tiotusentals och har siffror som vi i Sverige tycker är höga men man kan räkna ut ganska enkelt att vi inte testar lika mycket som andra länder. Innebär detta att vi har färre smittade?

Den taktiken upplever jag som ett taktiskt drag från FHM. Finns det inga smittade så är ju Sverige en succé historia i kampen mot COVID-19.
Citera
2020-09-01, 03:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Vill man mäta eventuell överdödlighet under pandemin kan man räkna från 1/3-20 till 28/2-21 och jämföra med motsvarande perioder bakåt i tiden. Det vanliga är att man mäter på hela kalenderår för att få en längre period.

Alarmister/Sverigehatare vill helst ta dom 2 värsta pandemimånaderna som jämförelse vilket blir alldeles för kort jämförelse period

Ja men det blir också lätt missvisande att räkna på månader när pendemin knappt ens existerade... (i Sverige). Som januari, februari och halva mars utan dödsfall. Eller om det hypotetiskt sett inte blir mer i höst. Att slå ut det på ett helt år ger då en helt annan bild...

Men visst, om man gör så får man ju dock vara beredd att jämförelser med andra länder också handlar om samma tidsperiod. Om man till exempel jämför hur många dödsfall det var i snitt per dag och slår ut det på ett helt år så kommer även länder som Italien att få ett snitt som ser mycket bättre ut än i våras...

I april hade Italien uppåt 1000 dödsfall per dag, snittet för mars-april-maj är skyhögt.

Om vi även inkluderar månaderna därpå så sjunker deras totala genomsnitt. För sedan 1 juli har de ”bara” haft 30 dödsfall/dag. Senaste månaden har de legat på ett snitt på under 10 dödsfall. Om det inkluderas så drar det ned deras genomsnitt för hela perioden. Om vi sedan även lägger till januari och februari med neråt 0 dödsfall så sjunker deras genomsnitt än mer.

Om Italien hypotetiskt skulle stanna på nuvarande nivå och inte rapportera fler dödsfall så har de ”bara” haft i snitt 95 dödsfall per dag. Nuvarande 35 000 dödsfall delat på 365 dagar = I snitt 95 dödsfall/dag. (Och sedan ska det räknas om per invånare)

Bara ett exempel hur mycket det kan påverka statistiken att slå ut det här på ett helt år... Så ni vet vad efterfrågar ;-) För om vi nu bara ska mäta årsvis så kommer våra siffror även att jämföras hur det ser ut på ett helt år i andra länder.

Sedan kan man ju undra hur rättvist det blir att jämföra januari - december om ett virus slår till på hösten nästa gång. Säg hypotetiskt att ett land ligger 3 månader före ett annat land och drabbas av ett nytt virus i oktober 2021, medans det andra landet får viruset i januari 2022...

Hur tusan ska man då räkna och jämföra olika länder? Ska det ena landet räkna januari - december 2021 och det andra landet mäter alltså från januari - december 2022?

Det blir hyffsat fel och missvisande för båda länder.

Pga att länder inte drabbas exakt samtidigt ser jag det därför som mest rättvist att räkna från och med exempelvis första dödsfallet i respektive länder. Och inte från och med alla månader innan, med kanske 0 fall...
Senast redigerad av sjelvefan 2020-09-01 kl. 03:19.
Citera
2020-09-01, 03:30
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Den taktiken upplever jag som ett taktiskt drag från FHM. Finns det inga smittade så är ju Sverige en succé historia i kampen mot COVID-19.

För många år sedan fick jag uppdraget att göra en kundnöjdhetsundersökning på säljkontor jag skötte om ute i Europa, och jag kan säga så här att hur man frågar får man svar, det är väldigt enkelt att styra positiva resultat och även de negativa när man ställer frågor på rätt sätt.

Det är inte så svårt för psykologi är faktiskt ganska skrämmande och spännande....
Citera
2020-09-01, 03:43
Avslutad
När det gäller totala genomsnitten på dödsfallen så blir det snarare en större nackdel för oss att slå ut det på ett helt år och det sedan jämföra med exempelvis Norge...

Pga att vår ”dödskurva” har legat konstant högre mars - augusti. Som resulterar i en ännu större avvikelse över tid i snittet, än om man bara jämför med sämsta perioden i båda länder.

Man kan se i ”dödskurvan” i länken hur snittet för Sverige bara avviker mer och mer för varje månad som inkluderas... När vi hade som flest dödsfall i april avvek vi som allra minst.

Så ett hett statistiktips är snarare att fokusera på de värsta månaderna om man vill vinkla det till Sveriges ”fördel” där ;-) (Eller fördel och fördel, vi ligger ju långt över då med)

Men ni gör ju som ni vill... Men räkna med att statistiknördar kollar upp allt :-)

Dödsfall/100 000 invånare:

22 april:

Sverige: 23
Norge: 3,5

30 augusti:

Sverige: 57,6
Norge: 4,9

https://www.vg.no/spesial/2020/corona/norden/

Tillägg: Hur man än räknar och mäter ser jag det närmast kört att siffrorna för 2020 skulle kunna bli till vår fördel på riktigt, även räknat på ett helt år. Fast då får man väl vänta så många år som nu behövs tills det blir till vår fördel :-)

Nä, jag har inget facit och jag kan inte spå. Men siffrorna ovan säger att vi har 11-12 ggr fler dödsfall idag den 30 augusti. Det är fyra månader kvar på året.

Hur tusan ska Norge hinna få så många fler dödsfall på de nivåer man ligger på idag innan året är slut och vi mäter årsvis? Om inte 100 % säkert så säger jag att det är 99 % omöjligt/orealistiskt.
Senast redigerad av sjelvefan 2020-09-01 kl. 03:59.
Citera
2020-09-01, 06:00
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
För många år sedan fick jag uppdraget att göra en kundnöjdhetsundersökning på säljkontor jag skötte om ute i Europa, och jag kan säga så här att hur man frågar får man svar, det är väldigt enkelt att styra positiva resultat och även de negativa när man ställer frågor på rätt sätt.

Det är inte så svårt för psykologi är faktiskt ganska skrämmande och spännande....

Enligt FHM budskap är nu Sverige skyddat från COVID-19 vilket blir intressant att observera under hösten.
Citera
2020-09-01, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Du tror fortfarande att det hjälper att ”tvätta händerna”, när "du" har andas in viruset?

Självklart eftersom det också smittar om du petar dig i ögonen. Finns studier på hur handtvätt minskar luftvägsvirus. Läs tråden.
Citera
2020-09-01, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ecuador har också hittat en återinfektion. Blev värre andra gången.

https://news.cgtn.com/news/2020-08-30/Ecuador-confirms-first-case-of-COVID-19-reinfection-Tn8RnpNU40/index.html
Sverige lär ju inte hitta återinfektioner i höst då så få testades under våren.
Citera
2020-09-01, 07:21
Medlem
Varför blev det ingen äldreslakt i Japan som har världens äldsta befolkning? WP har tittat och jämfört med USA. Har inte sett någon sådan granskning i svenska medier. Borde vara given.

Min slutsats efter att läst artikeln är att i Sverige är äldrevården ett ställe där man dumpar tärande gamlingar för att dö. Kulturellt har gamlingar inget värde i Sverige. Därutöver anställer man folk som inte är anställningsbara i andra delar av samhället. De hjälpande händerna är smutsiga dessutom. Alltså är den svenska äldrevården en avstjälpningsplats för folk som inte har plats i det övriga samhället.

Saxar

Japan has the world’s oldest population, with an average age of 47 and a life expectancy of more than 81 years. More than 28 percent of its residents are over the age of 65, ahead of Italy in second place with 23 percent, and compared with 16 percent of Americans.

But Japan has recorded 1,225 deaths from covid-19, the disease caused by the coronavirus, compared with about 180,000 in the United States. In Japan, 14 percent of the deaths have been in elder-care facilities. That is compared with more than 40 percent in the United States, despite a lower proportion of U.S. seniors living in nursing homes.

But culture also appeared to play an important role: Experts point to a higher priority given to elderly care within society, stronger measures already in place at care homes to prevent infections and high standards of hygiene.

https://www.washingtonpost.com/world/asia_pacific/japan-coronavirus-elderly-death-rate/2020/08/29/f30f3ca8-e2da-11ea-82d8-5e55d47e90ca_story.html
Citera
2020-09-01, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Det intressanta och mer rättvisa blir att se eventuell överdödlighet på årsbasis, d v s jämföra hela 2020 mot föregående år.
Nu när det inte blev 100 tusen döda till midsommar får vi endast räkna döda i mars, april och maj.
Citera
2020-09-01, 07:47
Medlem
Citat:
Det är väl redan klarlagt att artikeln du hänvisar till av Emanuel Karlsten var ett PK-arbete så att inte svenskarna skulle tro att COVID-strategin var fel.

Är har du råfakta från SCB genom Aftonbladet som pekar lite annorlunda:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPMgBG/flest-antal-doda-i-sverige-sedan-1869

Karlsten är allt annat än PK och MSM. Aftonbladet tog inte med dödlighet i förhållande till befolkningsmängd som parameter om jag minns rätt, vilket man måste göra
Citera
2020-09-01, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Sverige lär ju inte hitta återinfektioner i höst då så få testades under våren.
Men Danmark har hittat ett fall med återinfektion enligt Aftonbladet:
- https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Först sjuk i april, sedan sjuk i juli igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in