2020-09-01, 00:39
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Det är helt oknepigt eftersom det förhåller sig på det viset. Du kan själva läsa på ex. Avanzas sida att de tar 1,05kr per miljon och månad i premie om du är 40 år gammal. Avkastningen beror ju helt på vad du väljer att placera dina pengar i oavsett om du har ISK eller KF. Samma med skatten, du betalar inte mer pga KF utan båda schablonbeskattas. Skillnaden är att skatten dras från ditt konto istället för hamnar på deklarationen, vilket enligt mig är en stor fördel eftersom ingen då kan räkna baklänges och få reda på ditt kapital. En KF kan absolut vara mer låst, ex. är pengarna helt låsta första året på Nordea. Däremot på ex. Avanza kan du ta ut rubbet förutom 1000kr redan första dagen.

Ok. Då förstår jag att du inte pratar om någon "riktig" KF. (Som har försäkring på riktigt).
Men då blir skyddet därefter också. Fattar att du inte bryr dig om "försäkringsbolagets" eventuella solvens. (Då försäkringsbiten är försumbar i ditt val).
Citera
2020-09-01, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ok. Då förstår jag att du inte pratar om någon "riktig" KF. (Som har försäkring på riktigt).
Men då blir skyddet därefter också. Fattar att du inte bryr dig om "försäkringsbolagets" eventuella solvens. (Då försäkringsbiten är försumbar i ditt val).

Försäkringsdelen i de KF som erbjuds som alternativ motsvarande ISK är ju absolut minimum för att uppfylla kraven på att räknas som en försäkringsprodukt, så naturligtvis är försäkringsbiten försumbar. Den existerar ju endast som ett nödvändigt ont för att komma åt de egenskaper som en försäkring erbjuder.
Citera
2020-09-01, 01:00
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Försäkringsdelen i de KF som erbjuds som alternativ motsvarande ISK är ju absolut minimum för att uppfylla kraven på att räknas som en försäkringsprodukt, så naturligtvis är försäkringsbiten försumbar. Den existerar ju endast som ett nödvändigt ont för att komma åt de egenskaper som en försäkring erbjuder.

Ja, det finns sådana KF. Ungefär som när företag säljs för enbart en krona. För att kringgå reglementet. Men en traditionell kapitalförsäkring har betydligt större försäkringsdel än vad du pratar om.
Exempelvis att vid arbetsoförmögenhet hos den försäkrade, så "betalar" (sätter in på ens konto) försäkringsbolaget pengarna. Du snackar om en fusk-KF, inte en riktig.

Själv har jag riktig KF, via jobbet. Den försäkringsdelen är riktigt nice!
Citera
2020-09-01, 01:05
Medlem
Citat:
Du snackar om en fusk-KF, inte en riktig.

Diskuterar helt enkelt de KF som man normalt överväger när man väljer mellan KF och ISK, och vill ha så lika egenskaper som möjligt, dvs. eget innehåll och schablonbeskattning. Att blanda in KF med traditionell förvaltning känns ju inte sådär superrelevant i sammanhanget.
Citera
2020-09-01, 01:07
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Diskuterar helt enkelt de KF som man normalt överväger när man väljer mellan KF och ISK, och vill ha så lika egenskaper som möjligt, dvs. eget innehåll och schablonbeskattning. Att blanda in KF med traditionell förvaltning känns ju inte sådär superrelevant i sammanhanget.

Jag kanske är konservativ?
(Inte bara kanske..)

Kapitalförsäkring utan försäkring är ren idioti, då är det bättre att välja ISK.
Citera
2020-09-01, 01:36
Medlem
Citat:
Kapitalförsäkring utan försäkring är ren idioti, då är det bättre att välja ISK.

Vilket bra och välgrundat argument du framför, jag och alla andra som läser detta är övertygade!
Citera
2020-09-01, 01:45
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Vilket bra och välgrundat argument du framför, jag och alla andra som läser detta är övertygade!

Tackar för komplimangen!
Ärligt talat, kör ISK i stället, finns ingen anledning alls att köra en fejk-KF såvida inte någon annan (ens bolag/arbetsgivare) betalar för den. Men även i sådana fall ser jag tveksamheter. Antagligen också skatteverket.
Citera
2020-09-01, 01:51
Medlem
Citat:
Tackar för komplimangen!
Ärligt talat, kör ISK i stället, finns ingen anledning alls att köra en fejk-KF såvida inte någon annan (ens bolag/arbetsgivare) betalar för den. Men även i sådana fall ser jag tveksamheter. Antagligen också skatteverket.

Jag är av helt motsatt uppfattning, finns för mig ingen som helst anledning att välja ett ISK som är en dålig kopia av KF utan några egentliga fördelar.
Citera
2020-09-01, 07:37
Medlem
buzzkillingtons avatar
Schablonintäkten som skatten på ditt ISK beror på kan kvittas mot räntekostnader för bolån. Samma sak gäller inte för kapitalförsäkringar. Kan göra stor skillnad.
Citera
2020-09-01, 07:43
Medlem
Nackdelar kapitalförsäkring

I en kapitalförsäkring är sparandet ofta bundet under en viss tid, exempelvis fem år. Vill du avbryta sparandet tidigare får du ofta betala en avgift som kan vara ganska hög.
Kapitalförsäkringar är ofta en dyr sparform. Det är vanligt med en fast årlig avgift och en procentuell årlig avgift som tas ut på det totala sparbeloppet. Om du sparar i fonder får du dessutom betala fondavgifter. Ta reda på vilka avgifter som gäller för just den kapitalförsäkring du är intresserad av, och jämför gärna olika alternativ.
Citera
2020-09-01, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
Schablonintäkten som skatten på ditt ISK beror på kan kvittas mot räntekostnader för bolån. Samma sak gäller inte för kapitalförsäkringar. Kan göra stor skillnad.

Gäller dock inte för majoriteten eftersom de flesta med bolån även har inkomst av tjänst, men lever du på dina kapitalinkomster så absolut. Risken med bolån i kombination med ISK är istället att man inte får tillbaka hela källskatten på utdelning från utländska aktier. Så skulle säga att för de allra flesta är det fördel KF på denna punkt.
Citera
2020-09-01, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Nackdelar kapitalförsäkring

I en kapitalförsäkring är sparandet ofta bundet under en viss tid, exempelvis fem år. Vill du avbryta sparandet tidigare får du ofta betala en avgift som kan vara ganska hög.
Kapitalförsäkringar är ofta en dyr sparform. Det är vanligt med en fast årlig avgift och en procentuell årlig avgift som tas ut på det totala sparbeloppet. Om du sparar i fonder får du dessutom betala fondavgifter. Ta reda på vilka avgifter som gäller för just den kapitalförsäkring du är intresserad av, och jämför gärna olika alternativ.

Nackdelen skulle bestå i att man måste kolla villkoren innan man öppnar en KF? För öppnar du en KF hos ex. Avanza, Nordea eller Nordnet finns ingen årlig avgift. Endast Nordea av dessa begränsar uttag under första året, förutom det till skatten naturligtvis. På dessa plattformar kostar inte KF mer än ISK, istället kan du tjäna en passiv slant på din KF hos ex. Avanza.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in