2020-08-19, 20:27
Medlem
Mest irriterande i trafiken är unga män (och ibland äldre män) som ju är överrepresenterade vid alla typer av trafikolyckor. Unga män mellan 18-25 år står för oproportionerligt stor del av dödsolyckor - de överskattar sin förmåga, saknar erfarenhet och är ofta påverkade av något. Unga män i svarta BMW:ar är värst. (Källa SvT "Unga män farligare än äldre i trafiken").

Jag vill även nämna manliga cyklister som ofta kör som galningar och sveper förbi tätt intill barn utan att ha en tanke på att barn är oberäkneliga och plötsligt kan snedda över en gångbana eller slänga ut med armar och ben.

Just nu är det mest irriterande jag vet dessa idioter som racar i vårat område i timmar var och varannan natt. Säkerligen mest unga, själviska män. Avskyr dem verkligen med hela mitt väsen...
Citera
2020-08-19, 20:37
Medlem
Running_mans avatar
Det som jag har irriterat mig på sista tiden är:
1. Idioter som ska köra om en utanför en skola eller annan plats där fotgängare(gärna barn) visstas trots att jag håller maxfart(30 eller 40) för att sedan sakta ner på 90-110-sträckorna, såpass låg hastighet att alla kör om idioten...

För att sedan köra om en igen när hastigheten sjunker(enligt skyltarna). Dom verkar ju inte vinna nån tid på det. Märks bäst under långfärder.

2. Det klassiska beteendet "tvåfiligt? ja då gasar jag väl på och hindrar omkörningar!" -För att sedan sakta ner när det blir enfiligt igen trots att hastighetsbegränsningen inte har ändrats. Klaustrofobi eller mittvajerskräck!?

Alltid på 2+1-väg med vajerräcke.

Jag pendlar 10 mil varje dag så nr. 2 ser jag ofta...
Citera
2020-08-19, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Det som jag har irriterat mig på sista tiden är:
1. Idioter som ska köra om en utanför en skola eller annan plats där fotgängare(gärna barn) visstas trots att jag håller maxfart(30 eller 40) för att sedan sakta ner på 90-110-sträckorna, såpass låg hastighet att alla kör om idioten...

För att sedan köra om en igen när hastigheten sjunker(enligt skyltarna). Dom verkar ju inte vinna nån tid på det. Märks bäst under långfärder.

2. Det klassiska beteendet "tvåfiligt? ja då gasar jag väl på och hindrar omkörningar!" -För att sedan sakta ner när det blir enfiligt igen trots att hastighetsbegränsningen inte har ändrats. Klaustrofobi eller mittvajerskräck!?

Alltid på 2+1-väg med vajerräcke.

Jag pendlar 10 mil varje dag så nr. 2 ser jag ofta...

Känner väl igen det där och det är mycket irriterande. Det är folk som bara har ett par-tre olika hastigheter, knappt något mellanting.

T.ex. saker som jag sett. En bil på 100 väg kör 90. Sen blir vägen plötsligt 80-väg och han kör fortfarande 90. Alltså en stunden kör han 10 för långsamt, sen 10 för fort. Sen kanske det blir 40 sträcka och han faktiskt sänker sig till 40. Sen blir det 60, men han ligger kvar på dryga 40. Men om det är 60 länge så kanske han är upp i nästan 60 efter någon kilometer.

Vääldigt tungt att trycka ner både gaspedalenm och bromspedalen på bilar som dessa
Citera
2020-08-20, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Om jag minns rätt så är det upp till 70 km/h som man får välja fil som man vill så länge både leder åt samma håll, t.ex. rakt fram.

Högre hastigheter så måste man hålla sig i högerfil så länge man inte ska köra om och då genast köra tillbaka till högerfilen.
Du minns rätt men min bil har inte läst dessa regler.
Citera
2020-08-20, 11:09
Medlem
Nog för att jag är människa jag med, och dagligen ser mängder med knasigheter och rena dumheter som andra trafikanter håller på med. Men även om jag är en mycket erfaren och kapabel förare själv, så är jag inte felfri jag heller utan gör missar ibland precis som alla andra.

Men, något som är mycket viktigt i trafiken är att man inte låter sig irriteras när andra gör fel eller knasigheter, eller när nåt inte går som man tänkte. Att låta sig irriteras kan lätt gå ut över den egna körförmågan och omdömet i stunden, om känslorna börjar svalla. Dessutom ska man ha överseende med att andra kan råka göra fel, för man gör ju det själv ibland, och hellre visa sig vara förstående och hjälpsam när och om andra krånglar till det eller gör fel. Så jag försöker vara en god förare även på det viset, och lyckas oftast men inte alltid, och det finns såklart gränser på vad man kan tolerera.

Men nåt som jag ser dagligen, och undrar hur dessa förare tänker, är att folk generellt har mycket dålig koll på sin fordonsplacering och de kan plugga igen en hel korsning med sin småbil för de envisas att köra fram mot väjnings/stopp-linje och ligga 1-2 m ut från refuger eller annan kant, helt utan minsta anledning. Vi ska ju försöka göra oss så små vi kan i trafiken generellt sett.

Sen detta elände med brist på förståelse för hur man ska blinka, och att man ska blinka. Många slarvar enormt med detta, inte bara när det är ute på mer eller mindre tomma landsvägen utan ofta även inne i trängre livligare stadstrafik.

Men som jag redan varit inne på, så är en av de saker som absolut inte är bra i trafiken, och som ofta är delaktig i olyckor, är att folk inte klarar att hålla sig lugna utan låter sig irriteras av vad som sker runt dem.
Citera
2020-08-22, 18:04
Medlem
Det är sjukt irriterande när man blir påkörd bakifrån.

Har visserligen inte hänt mig sen årgången 2015-2018 när väldigt många nysvenskar kom hit och beviljades körkort av staten. 2020 har varit ett bra år peppar peppar, men jag tror det beror på att det drogs in betydligt mycket fler körkort under 2019 - helt rätt dock. De som inte kan hålla avstånd och kör mot rött utan att först kanske se med blicken lite längre fram, de ska bara inte ha körkort.
Citera
2020-08-22, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
Det är sjukt irriterande när man blir påkörd bakifrån.

Har visserligen inte hänt mig sen årgången 2015-2018 när väldigt många nysvenskar kom hit och beviljades körkort av staten. 2020 har varit ett bra år peppar peppar, men jag tror det beror på att det drogs in betydligt mycket fler körkort under 2019 - helt rätt dock. De som inte kan hålla avstånd och kör mot rött utan att först kanske se med blicken lite längre fram, de ska bara inte ha körkort.

Håller helt med.

Jag har som tur är bara blivit påkörd bakifrån en gång och behövt ta in bilen på rep på grund av det, men det hade kunnat hända många fler gånger för att folk ligger på tok för nära. Varför gör folk så? Finns inget att vinna på det.

Eller Jo, kör man i tät trafik i Stockholm så måste man tyvärr ligga relativt nära den som är framför, för gör man inte det och det finns en dryg billängds avstånd till den framför så kommer alltid någon idiot och tränger sig in i den luckan trots att det blir trafikfarligt. Har märkt det många gånger. Bor inte i Stockholm, men kör där ibland.

Man får välja, antingen köra för nära den framför och riskera att vara den idiot som man tycker andra är eller ha ett bra avstånd och andra lägger sig i den luckan och man kanske får en ännu värre sitution om de framför bromsar och du är den som kör in i den framför. Lika illa båda två nästan.
Citera
2020-08-23, 17:07
Medlem
M.Goldts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nog för att jag är människa jag med, och dagligen ser mängder med knasigheter och rena dumheter som andra trafikanter håller på med. Men även om jag är en mycket erfaren och kapabel förare själv, så är jag inte felfri jag heller utan gör missar ibland precis som alla andra.

Men, något som är mycket viktigt i trafiken är att man inte låter sig irriteras när andra gör fel eller knasigheter, eller när nåt inte går som man tänkte. Att låta sig irriteras kan lätt gå ut över den egna körförmågan och omdömet i stunden, om känslorna börjar svalla. Dessutom ska man ha överseende med att andra kan råka göra fel, för man gör ju det själv ibland, och hellre visa sig vara förstående och hjälpsam när och om andra krånglar till det eller gör fel. Så jag försöker vara en god förare även på det viset, och lyckas oftast men inte alltid, och det finns såklart gränser på vad man kan tolerera.

Men nåt som jag ser dagligen, och undrar hur dessa förare tänker, är att folk generellt har mycket dålig koll på sin fordonsplacering och de kan plugga igen en hel korsning med sin småbil för de envisas att köra fram mot väjnings/stopp-linje och ligga 1-2 m ut från refuger eller annan kant, helt utan minsta anledning. Vi ska ju försöka göra oss så små vi kan i trafiken generellt sett.

Sen detta elände med brist på förståelse för hur man ska blinka, och att man ska blinka. Många slarvar enormt med detta, inte bara när det är ute på mer eller mindre tomma landsvägen utan ofta även inne i trängre livligare stadstrafik.

Men som jag redan varit inne på, så är en av de saker som absolut inte är bra i trafiken, och som ofta är delaktig i olyckor, är att folk inte klarar att hålla sig lugna utan låter sig irriteras av vad som sker runt dem.

Instämmer till fullo. Nu är jag dock en person som poängterar direkt livsfarliga körbeteenden i trafiken om det försätter mig och mitt fordon i riskzon, är dock ingen paragrafryttare. Så sent som förra veckan såg jag en kränkt bilist som inte kunde hålla aggressionen i schack; en kort katt och råtta-lek senare blev resultatet till två timmar lång incidenthantering med x antal blåljus.
Citera
2020-08-23, 17:36
Medlem
brianmolkos avatar
Bilar med frivillga avgasknallar, låter som skottlossning
Citera
2020-08-23, 17:40
Medlem
Paddington75s avatar
Lyxbilar i bussfiler.. det smärtar att med egna ögon se bevis på att det lönar sig att armbåga sig fram i livet.
Citera
2020-08-27, 10:50
Medlem
Det mest irriterande är alla kebabrallybilar som ligger så nära på motorväg att dom kan känna min parfymlukt.

Är det så jävla svårt att hålla avstånd?!

Bonus: samma människor som ovan ska alltid kaxa sig när man trycker på tutan eftersom att de kör som inavlade apor. Då kokar mitt blod på riktigt.
Citera
2020-08-31, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faaasaaan
Folk som motorvägspåfarter inte lyckas komma upp till mer än 70 km/h.

Folk som på motorvägspåfarter anser att de ska ha "fri lejd" ut i vänsterfilen, trots att de ligger 30 km/h lägre i hastighet än de som redan är där.

Det där är mycket irriterande! Jag kör på en sådan påfart varje dag och skulle säga att nästan varannan gång hamnar jag bakom en förare som inte har förstått att påfarten är en accelerationssträcka. Det är meningen att man ska öka hastigheten så att man smidigt kan flyta in i trafiken på motorvägen. Men nähädå, det går långsamt upp i kanske 70-80 km/h på påfarten, sedan ut på motorvägen och lika långsamt upp i 100-110 km/h.... otroligt! Om det hade hänt någon enstaka gång, med en gammal gubbe bakom ratten, hade jag kunnat köpa det, men det ser ut att vara fullt normala människor, unga friska män och kvinnor som inte kan köra bil! Fick de inte lära sig något när de tog körkort?

Ett annat irritationsmoment är bilister som inte klarar av filkörning när det svänger. Hur många gånger har det inte hänt att man ligger i ett tvåfiligt körfält, där båda fälten svänger åt samma håll, och bilisten i ytterfilen helt sonika sneddar över innerfilen trots att jag redan är där! Det värsta av allt är att de själva är helt omedvetna om det. Jag tror inte ens de har noterat att deras bil är långt över det inre körfältet och att det redan finns en bil där. Noll koll och noll uppmärksamhet, det stör mig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in