2020-08-31, 10:50
Medlem
Apropå det här med sex och att ställa upp mm, och där sex är ett problem i relationen tror jag att både män och kvinnor behöver veta och förstå mer om sin sexualitet och hur lust och kåthet fungerar och ha fler sätt att sätta ord på det.

Det finns alltid undantag men våra hjärnor är olika och kvinnors och mäns sexlust funkar lite olika.

Lyssnade på en podd om responsiv och spontan lust som jag tycker förklarade det ganska bra. Om man ser det så kanske man kan komma ifrån tänket om att ställa upp och ha ett roligare sexliv. Men om man ändå inte vill ha sex med sin partner tycker jag man ska vara tydlig med det och göra slut.
Citera
2020-08-31, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poludnitsa
Apropå det här med sex och att ställa upp mm, och där sex är ett problem i relationen tror jag att både män och kvinnor behöver veta och förstå mer om sin sexualitet och hur lust och kåthet fungerar och ha fler sätt att sätta ord på det.

Det finns alltid undantag men våra hjärnor är olika och kvinnors och mäns sexlust funkar lite olika.

Lyssnade på en podd om responsiv och spontan lust som jag tycker förklarade det ganska bra. Om man ser det så kanske man kan komma ifrån tänket om att ställa upp och ha ett roligare sexliv. Men om man ändå inte vill ha sex med sin partner tycker jag man ska vara tydlig med det och göra slut.
Håller med! Kommer du ihåg vad podden hette?

Generellt har ju kvinnor oftare responsiv sexlust medan män ofta har spontan sexlust. Det är ju alltid viktigt att ha koll på hur just ens egen partner fungerar, men vill man ha sex med en person av motsatt kön så kan man undvika många problem genom att tänka på att det är skillnad på hur manlig och kvinnlig sexlust fungerar generellt.

Det här uttrycket att ”män mår bra när de har sex medan kvinnor har sex när de mår bra”, grundar sig ju i skillnaden mellan spontan och responsiv sexlust.
Citera
2020-08-31, 12:27
Medlem
Har nog ställt denna frågan till alla feminister jag försökt föra en normal konversation med men aldrig fått ett svar:

Vad har män gjort som hindrat er personliga utveckling så att ni kan göra något vettigt av ert liv? Har en man hindrat er från att studera och skaffa ett välbetalt jobb?

Ge mig ett exempel på vad män har gjort som förstört era liv till den grad så att ni kan skylla på män när ni sitter i eran sunkiga lägenhet i förorten.

Är genuint intresserad av hur det är männens fel och inte ert eget.
Citera
2020-08-31, 12:41
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverhesitate
Nej, du är intresserad av att diskutera med sådana som håller med dig om din åsikt. Släpp sargen ett tag, testa att ta en riktig diskussion och försök motivera dina åsikter istället för att fegt undvika frågor.

Jag anser inte att svaret du senast gav var ett svar på frågan om varför du sätter dig på höga hästar och ger dig själv tolkningsföreträde kring vad som är en okej orsak till att säga nej till sex.

Ett tankefel du gör är att du utgår ifrån att alla andra kvinnor fungerar som du, och bara blir kåta vid ägglossning. För min del t.ex. så kan det räcka med en speciell blick från min man för att jag ska bli kåt, helt oavsett ägglossning.

Då blir det ju helt absurt när du börjar dividera om att kvinnor som jag (som enbart har sex när de är kåta) bara har sex för att stilla sin drift och att det inte är sin man man vill ligga med.

Snarare är det väl så att det för dig som bara blir kåt vid ägglossning spelar mindre roll vilken man du har sex med då, det är ju kroppens biologiska funktion som gör att du blir kåt, inte mannen.

Som jag skrev redan i mitt första inlägg till dig så är jag nyfiken på hur en person tänker och känner när han väljer att ha sex med någon som inte är kåt på honom. Därför har jag flera gånger frågat dig hur du tror din man tänker och känner kring att ha sex med dig när du inte är kåt.

Men det verkar som om svaret på den frågan skrämmer dig så mycket att du inte ens vågar fundera på det. Vare sig du tror att han tänder på känslan av att veta att du inte är kåt, eller om du tror att han önskar att han hade en kvinna som var kåt på honom, så säger det ju något negativt om honom som du inte vill kännas vid. Och om han inte vet om det utan luras att tro att du är kåt, då säger det något negativt om dig som du inte vill visa upp ens på ett anonymt forum.
Jag har forskningen på min sida rörande att kvinnors drift är lägre än männens med undantag för ägglossning.

Som det är för de flesta män föredrar min man när jag är riktigt kåt, det blir roligare då. Men att som du börja yra om att vara snustorr, fråga om jag spelar teater eller "bara ligger där" visar hur konstigt du ser på det hela. Låt mig förklara det igen en sista gång:
Jag tycker om att ha sex med min man, inte enbart pga driften.
Din fråga är alltså felställd.

Det är inte att sätta sig på höga hästar att konstatera att en bruten
rygg helt säkert innebär att sex blir just en plåga, det innebär ju fysisk smärta. Att vägra sin man sex pga lägre lust gör inte det. Problemet vi diskuterar har ingenting med dig och om du blir kåt av ögonkast att göra. Det finns kvinnor med väldigt hög drift, men de är inte så många. Problemet männen säger att de har är att deras kvinnor inte bryr sig om deras drifter och behov.
Citera
2020-08-31, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverhesitate
Håller med! Kommer du ihåg vad podden hette?

Generellt har ju kvinnor oftare responsiv sexlust medan män ofta har spontan sexlust. Det är ju alltid viktigt att ha koll på hur just ens egen partner fungerar, men vill man ha sex med en person av motsatt kön så kan man undvika många problem genom att tänka på att det är skillnad på hur manlig och kvinnlig sexlust fungerar generellt.

Det här uttrycket att ”män mår bra när de har sex medan kvinnor har sex när de mår bra”, grundar sig ju i skillnaden mellan spontan och responsiv sexlust.

Den hette sex på riktigt tror jag.

Förenklat tror jag hon förklarade det som att män tex kanske mer spontant bara blir sugna på pannkakor medans kvinnor behöver känna pannkaksdoften först och då kommer på att dom vill ha pannkakor, och när dom väl äter pannkakor kommer dom ihåg att dom älskar pannkakor och vill äta mer pannkakor, och oftare .
Citera
2020-08-31, 13:01
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:

Den responsiva lusten beror på kvinnors lägre drift. Som jag försökt att förklara med diverse liknelser till hunger behover en man inte stimuli för att märka av sin drift eftersom den är högre, medan kvinnor ofta inte "märker att de är kåta" (i själva verket är vi alltid en aning kåta, både män och kvinnor) "av sig själva lika ofta.
Kvinnors lust upplevs därför också anpassningsbar. Ju mer sex vi får desto mer vill vi ha.

För att fortsätta liknelsen:
Vi blir hungriga oavsett vad och behöver äta för att bli tillfredsställda. Dock kan doft av mat påminna oss om att vi är hungriga innan dess hungern gjort sig påmind av sig själv.

Att folk skiljer sig är väl en del av grundproblemet här, dvs frågeställningen blir varför folk skiljer sig och vad som kan göras åt det. Sedan ingår nog folk ofta relationer för lätt och snabbt idag, om vi har utgångspunkt i att familjen bör hållas ihop.
Citera
2020-08-31, 13:07
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Den hette sex på riktigt tror jag.

Förenklat tror jag hon förklarade det som att män tex kanske mer spontant bara blir sugna på pannkakor medans kvinnor behöver känna pannkaksdoften först och då kommer på att dom vill ha pannkakor, och när dom väl äter pannkakor kommer dom ihåg att dom älskar pannkakor och vill äta mer pannkakor, och oftare .
Se där!
Citera
2020-08-31, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Se där!

Haha, ja kul .
Citera
2020-08-31, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Män ”offrar” sig inte för sina fruar.
Förstår inte vad det är för konstiga relationer du lever i med de kraven att dina partners ska ”offras”.

Människor har samarbeten med varandra för att fungerande mänskliga relationer ger 1+1 = 3 och där 3 kan delas med 2.
Det vill säga du får en tvåsidig vinst.

Alltså inte: 1+1 =1 eller -1 +2.

Det är ju vad du får uppleva som priviligerad, för du uttrycker dig väldigt priviligerat här.

För de som inte är priviligerade (män tex) finns det inget sammarbete, de får offra sig.
Citera
2020-08-31, 13:47
Medlem
Citat:
Se där!
Det är spännande med en klok kvinnlig debattör på dessa sidor, klok på det sättet kvinnor var innan 40 år av feminism. Uppenbarligen äger du förmågan att möta en man och det är ju en grundförutsättning för en lyckad relation mellan en man och en kvinna. Misstänker att du får igen vad du ger, misstänker också att du inte är helsvensk.

Spännande med en konstruktiv debatt på dessa sidor!
Citera
2020-08-31, 13:51
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Haha, ja kul .
Jag tog tidigare upp saken ur kristna mäns perspektiv, då jag talat med många sådana om just manlig sexualitet pga att många kristna män kämpar hårt med att styra sin drift åt rätt håll. Män går alltså runt och är helt spontant kåta, eller i "bästa" fall behöver de extremt lite stimuli för att lusten ska stegras.
För troende män blir det en kamp bara att åka och handla eftersom Jesus sagt att man inte bör inlåta sig i lustfyllda tankar på sex med andra än sin hustru. Därför blir det än tydligare för mig hur män har det om deras egna kvinnor inte tillfredställer dem hemma och de samtidigt år ut och år in ska vara trogna sin fru och stanna i förhållandet.

Jag tänker att det kan vara så att kvinnor helt enkelt många gånger inte förstår hur viktigt det är att mannen blir mätt hemma. Självklart vill och behöver även kvinnor sex på hemmaplan, men för en man är hela grejen betydligt
påtagligare. Jag har tex aldrig hört en kristen kvinna säga att hon öht har problem att hålla blicken och tanken i schack på ICA.
Citera
2020-08-31, 13:54
Medlem
Citat:
Jag har forskningen på min sida rörande att kvinnors drift är lägre än männens med undantag för ägglossning.

Som det är för de flesta män föredrar min man när jag är riktigt kåt, det blir roligare då. Men att som du börja yra om att vara snustorr, fråga om jag spelar teater eller "bara ligger där" visar hur konstigt du ser på det hela. Låt mig förklara det igen en sista gång:
Jag tycker om att ha sex med min man, inte enbart pga driften.
Din fråga är alltså felställd.

Det är inte att sätta sig på höga hästar att konstatera att en bruten
rygg helt säkert innebär att sex blir just en plåga, det innebär ju fysisk smärta. Att vägra sin man sex pga lägre lust gör inte det. Problemet vi diskuterar har ingenting med dig och om du blir kåt av ögonkast att göra. Det finns kvinnor med väldigt hög drift, men de är inte så många. Problemet männen säger att de har är att deras kvinnor inte bryr sig om deras drifter och behov.
Att kvinnors drift generellt är lägre utom vid ägglossning innebär inte att kvinnor inte kan bli kåta vid andra tillfällen än när de har ägglossning!

Tillskriv mig inte sådant jag inte skrivit, jag har inte ”yrat” om att vara snustorr. Men när du tar upp det så hoppas jag du vet att det finns kvinnor som inte går omkring och är ständigt våta och som kräver upphetsning för att bli våta. Penetration utan fuktighet kan göra ont och skada slemhinnorna, men jag antar att du tycker att det bara är att använda glidmedel inför tömningen.

Så ditt svar på min fråga gällande hur din man känner inför att ha sex med dig när du inte är kåt är alltså att han tycker det är roligare när du är kåt men att han tycker det är okej att tömma i dig även när du inte är kåt. Då vet han alltså om att du inte är kåt men struntar i det, eller fejkar du kåthet?

Ditt sättande på höga hästar är att du anser att du har rätt att avgöra när det är okej eller inte för någon att säga nej till sex.

Det var inte en bruten rygg du skrev om först utan om att du anser att du inte ”kan” ha sex om du är sjuk, trots att du absolut skulle kunna klara att sära på benen för en tömning även då och att det egentligen handlar om att du inte VILL ha sex när du är sjuk.

Personligen har jag initierat och haft sex när jag haft några brutna revben, däremot har jag sagt nej till sex andra gånger när jag helt enkelt inte haft lust med sex. Till skillnad från dig har jag nämligen en hög sexlust som jag är rädd om och vill behålla.

Så vem är du att försöka bestämma vad som är en okej anledning eller inte till att inte vilja ha sex? Kliv ner från dina höga hästar och inse att alla inte fungerar som du själv.

Ja, många män tycker att deras kvinnor inte bryr sig om deras drifter och behov, och många kvinnor tycker att deras män inte bryr sig om deras känslor och behov.

Din ”lösning” på problemet är att kvinnor har ”ställa upp sex”, men inom många förhållanden skulle det vara sista spiken i kistan. Det finns väldigt många kvinnor som skulle känna sig oälskade och tappa all attraktion till sin man om han vill använda henne att tömma i när hon inte är sugen på sex.

För vissa kvinnor skulle det fungera att vara tömningskärl, men min gissning är att majoriteten av kvinnor inte vill ha ställa upp sex. Hade jag haft sex på det sätt du och din man har så hade jag mist min höga sexlust, och det hade både jag och min man tyckt rejält illa om.

Själv anser jag att båda personerna i ett förhållande ska må bra och känna sig älskade, och därför är det viktigt att man ser till hur båda personerna är och vad de behöver när man löser problemet. Grunden till problemlösning är kommunikation, och olika par kan lösa problemet på olika sätt. Vissa kommer inte att kunna lösa det för att de helt enkelt inte kan bli kompatibla, och då är separation bättre än livslångt lidande.

Tror man däremot att sära på benen är en universallösning för ett långt och lyckligt äktenskap, då är man fel ute.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in