Jag säger inte att Sverige kommer att klara sig bättre, ens i längden, jämfört med Norge eller Finland, för det vet vi inte, tack vare att det rör sig om en ganska trög klustersmitta, (förutom när superspridare är i farten), som verkar vara lätt att, tillfälligt, trycka ner
Men jag konstaterar bara att alla som skrivit i tråden att vi skulle få en fruktansvärd smittspridning under sommaren fick fel i det. Nu påstår istället, (samma debattörer?), att vi kommer att få en fruktansvärd smittspridning i Sverige till hösten.
Inför sommaren fanns det de i tråden som trodde att den svenska sjukvården skulle braka ihop. En dåre skickade t.o.m efter en syrgasapparat ifrån Kina. En annan dåre undrade om det var säkert att använda industriell syrgas!
Så saknar alarmisterna och högerextremisterna i tråden, fullständigt, all moral? Har ni inte ens ett litet uns av självkritik?
Själv har jag, delvis, omprövat mina ståndpunkter, och varit öppen med det. Detta beroende på att det, efter en tid, stod klart att det rör sig om en klustersmitta. En annan orsak till att jag justerat mina ståndpunkter pga utvecklingen i Qatar. Där har man rapporterat in att ca 4,2 procent av befolkningen är bekräftat smittade. För även om det skulle krävas att över 80 procent av befolkningen är naturligt immuniserad mot klustersmittan, antingen med antikroppar och/eller med T-celler så håller det inte med att inbilla sig att det går 20 ej rapporterade covid-19 fall på varje rapporterat. För smittspridningen fortsätter snabbare i Qatar än i Sverige. Låt vara att takten avtagit från när den var som högst, och nu, nyligen, börjat avta ännu mer. Men inte är 80 procent av befolkningen smittad där nu, för då skulle smittspridning, i princip, helt upphört. Snarare så rör det sig om 40-60 procent.
Med andra ord så skulle antalet rapporterade covid-19 i Sverige behöva 5 dubblas för att vi skulle uppnå en effektiv naturlig immunitet emot klustersmittan, vilket inte kommer att ske, ens om ett effektivt och säkert vaccin dröjer flera år. Jämför detta med om det rört sig om en klassisk smitta som rullat in över befolkningen som en stor våg. Då hade vi kanske haft en 50 procentig immunitet hos befolkningen som bromsat smittspridningen rejält.
Den svenska pandemiplanen uppdaterades så sent som i november 2019. Där räknade man, troligtvis, med att få möta en klassisk smitta, och Folkhälsomyndigheten agerade därefter. I våra grannländer handlade man i stället i panik. Just för att det visade sig, senare, röra sig om en klustersmitta så kanske våra grannländer agerade rätt. Men det vet vi fortfarande inte, då smittskyddsåtgärderna som de vidtog kan ha skadat den övergripande folkhälsan. Ett riktigt facit har vi först om några år.