2020-08-31, 11:33
Medlem
AndersTengells avatar
det här är sorgligt, men tyvärr bara en början på vad som kommer rapporteras kommande år

Viruset skadade Kjells lungor för alltid

Han kommer aldrig att bli helt återställd, berättade en läkare för honom för ungefär en vecka sedan. Läkaren hade undersökt röntgenbilder på Kjell Gardelands lungor, och konstaterade att skadorna som sjukdomen har orsakat är omöjliga att läka.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xP1WMj/viruset-skadade-kjells-lungor-for-alltid

jag hoppas att så många som möjligt förstår att det inte beror på intensivvården, utan är en direkt följd av sjukdomen.

tänk även på att det är dom värsta fallen, som tvingas gå med syrgas, som man får läsa om i nyheterna.. utöver detta lär det krylla av människor som fått mildare nedsatt lungkapacitet, gamla som unga.

hur kul är det tycker ni?

är man en soffpotatis kanske det funkar, men för en aktiv människa med livet framför sig vill man inte drabbas av detta varesig milt eller svårt.

förutom att det sänker livskvaliteten så sänker det även din livslängd ganska dramatiskt.

fyfan.
Citera
2020-08-31, 11:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Symptomraketen fortsätter uppåt med full kraft.
0,91% med symptom nu, inte varit så många sedan 26 juni. Hela julis nedgång utraderad.

https://csss-resultat.shinyapps.io/csss_dashboard/

Intressant, men kanske ändå inte särskilt förvånande? Skolstart m.m.
Vi får hoppas att det inte skenar nu, men jag befarar att det är precis vad som kommer att ske. Ser man till lutningen på kurvan så går den nästan lodrätt rakt upp nu.
Citera
2020-08-31, 11:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
det här är sorgligt, men tyvärr bara en början på vad som kommer rapporteras kommande år

Han kommer aldrig att bli helt återställd, berättade en läkare för honom för ungefär en vecka sedan. Läkaren hade undersökt röntgenbilder på Kjell Gardelands lungor, och konstaterade att skadorna som sjukdomen har orsakat är omöjliga att läka.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xP1WMj/viruset-skadade-kjells-lungor-for-alltid

jag hoppas att så många som möjligt förstår att det inte beror på intensivvården, utan är en direkt följd av sjukdomen.

tänk även på att det är dom värsta fallen, som tvingas gå med syrgas, som man får läsa om i nyheterna.. utöver detta lär det krylla av människor som fått mildare nedsatt lungkapacitet, gamla som unga.

är man en soffpotatis kanske det funkar, men för en aktiv människa med livet framför sig vill man inte drabbas av detta varesig milt eller svårt.

förutom att det sänker livskvaliteten så sänker det även din livslängd ganska dramatiskt.

fyfan.

Det är hemskt, men har varit väldigt tyst angående detta.
Citera
2020-08-31, 11:50
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell

fyfan.

Karin Nygård deltog i massmördaren Tegnells experiment - ”Det har varit förfärligt”

Massmördaren Tegnells vårdslösa experiment att låta ett okänt virus blåsa igenom befolkningen i lagom takt för att uppnå flockimmunitet har skördat tusentals oskyldiga dödsoffer. Nu börjar smittade tala ut om förlorat smak och luktsinne, andningsbesvär, problem med minnet och andra kognitiva förmågor. Karin Nygård lider av hjärntrötthet och hallucinationer, hennes smak och luktsinne har försvunnit.

Citat:
Karin Nygårds insjukande i covid-19 i mars och har fortfarande symptom efter 165 dagar med sjukdomen.
– Känns som att jag har ett blödande sår i pannan och att det rinner blod i mina ögon, berättar hon i Fråga doktorn.
Många av de som drabbats av covid-19 är sjuka under mycket lång tid.
Karin Nygårds insjuknade den 15 mars, och hon har fortfarande symptom, som hjärntrötthet och hallucinationer, och smak och lukt har försvunnit.
– Jag får hjärndimma, tappar bort ord, glömmer var jag är och vad jag gör, berättar hon i Fråga doktorn.
De värsta symptomen är huvudvärken och plötsliga svimningsattacker.
Tack vare hjälpen från husläkare, rehab och psykolog har hon lärt sig att hantera sjukdomen och att vila.
– Jag har lärt mig att känna av när jag måste begränsa intrycken. Efter ett sånt här samtal måste jag lägga mig och sova direkt.

källa svt
Senast redigerad av GaretheGOLFERbale 2020-08-31 kl. 11:56.
Citera
2020-08-31, 11:51
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Intressant, men kanske ändå inte särskilt förvånande? Skolstart m.m.
Vi får hoppas att det inte skenar nu, men jag befarar att det är precis vad som kommer att ske. Ser man till lutningen på kurvan så går den nästan lodrätt rakt upp nu.
Om det inte är förkylningar som spökar, iom med att det gått upp så mycket måste det märkas på de officiella provtagningarna den här veckan.
Citera
2020-08-31, 11:52
Medlem
Citat:
Det är hemskt, men har varit väldigt tyst angående detta.
Det har inte alls varit tyst om allvarliga restsymtom efter Covid-19. Aftonbladet, Expressen, GP har haft upprepade artiklar om detta.
Citera
2020-08-31, 11:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Om det inte är förkylningar som spökar, iom med att det gått upp så mycket måste det märkas på de officiella provtagningarna den här veckan.

Det borde märkas absolut. Vi borde snart få svaret. Skulle bli allvarligt förvånad om vi inte drabbas av en rejäl andra våg i höst.
Citera
2020-08-31, 11:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Det har inte alls varit tyst om allvarliga restsymtom efter Covid-19. Aftonbladet, Expressen, GP har haft upprepade artiklar om detta.

Tycker det mest fokus på hur många som dör. Främst i USA och i Sydamerika.
Citera
2020-08-31, 11:55
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Det borde märkas absolut. Vi borde snart få svaret. Skulle bli allvarligt förvånad om vi inte drabbas av en rejäl andra våg i höst.
Ja, på fredag har vi svar.
Jag tror tvärt om mot dig, tror det är förkylningar. Tycker det borde gått upp redan förra veckan men istället hade vi en klar nedgång.
Citera
2020-08-31, 11:57
Medlem
Inge.Smarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Här får Tegnell och FHM några råd om hur de ska hantera kritiken under hösten på Expressen Debatt:

Fem goda råd för att rädda Sverigebilden
Här kommer därför fem icke-bindande rekommendationer för hur regeringen och Folkhälsomyndigheten kan hantera kritiken mot coronalinjen. Rekommendationerna kommer inte att räcka för att trycka ned kritiken helt. Detta skulle kräva större åtgärder.
/.../
1. Fortsätt att kritisera åtgärder som har minimerat smittan i andra länder. Om smittan i Sverige stiger kraftigt under hösten, skyll på slumpen.

2. Meddela omvärlden att det är den som har blivit galen. Säg (obs, utan ironi) att endast den svenska framgångssagan vilar på vetenskaplig grund.

3. Vägra oböjligt att byta strategi trots dramatiskt ökade kunskaper om hur Sars-CoV-2 beter sig och de allvarliga komplikationer det orsakar i många fall.

4. Undvik i framtiden att jobbmejla om att man kan skynda på flockimmuniteten genom att låta viruset löpa genom barnakroppar på skolor. Det blir inte bra om mejlen begärs ut innan de hunnit raderas.

5. Om allt annat misslyckas så skyll på äldreboendena, gärna på deras utrikesfödda personal.

Markus Balázs Göransson

Fil. Dr. i internationell politik
https://www.expressen.se/debatt/fem-goda-rad-for-att-radda-sverigebilden/

Är det meningsfullt att sprida sådan dynga vidare? Fjanten har ju bara satt ihop en massa raljerande svammel i ett försök att vara rolig.
Kallar du detta seriös debatt? Det är ju bara trams som hör bättre hemma i ett kåseri än på en debattsida.

"Fil. Dr." minsann. Den examinator som godkände hans doktorsuppsats var troligen berusad, mutad eller nära släkt.
Citera
2020-08-31, 11:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Ja, på fredag har vi svar.
Jag tror tvärt om mot dig, tror det är förkylningar. Tycker det borde gått upp redan förra veckan men istället hade vi en klar nedgång.

Tänk på inkubationstiden. Sedan blir inte smittan som störst första varvet, utan först ska de enstaka sjuka smitta ned andra, vilket tar en vecka, sedan ska dessa personer smitta ned andra, vilket tar ytterligare en vecka. Sedan ett varv till + en veckas inkubationstid. Det är därför vi inte ser någon omedelbar ökning samma dag som skolorna öppnar. Det kan ta en månad, eller tom en längre.
Citera
2020-08-31, 12:02
Medlem
Nu har BNO börjat spåra återinsjukna. 8 hittills. De som det finns uppgifter om hade mild coronainfektion första gången. Andra gången hade 3 svårare infektion, varav 2 allvarlig sjukdom.

https://bnonews.com/index.php/2020/08/covid-19-reinfection-tracker/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in