2020-08-31, 11:31
Medlem
Ser inte dem ute på samma sätt som tidigare (90-talet)..
Citera
2020-08-31, 11:36
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Fanns det klass2 moppar på 90-talet? Var det inte 30-moppar då?
Citera
2020-08-31, 11:37
Medlem
Ravenboxs avatar
En Piaggio Ciao typ?

Fördelen är ju att man slipper reg-skylt, nackdelen är att de inte går värst fort.. ungdomarna vill väl passa in bland alla som åker sina häftiga ”eu-moppar”, eller scootrar som vi sa förut.
Citera
2020-08-31, 11:38
Medlem
Ravenboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
Fanns det klass2 moppar på 90-talet? Var det inte 30-moppar då?
Har för mig att det var 30-moppar och ”eu-moppar” som gick i 50 jag. Det där med behörigheterna ändrades väl ungefär då man behövde vara 24 för tung MC om jag minns rätt.
Citera
2020-08-31, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ravenbox
En Piaggio Ciao typ?

Fördelen är ju att man slipper reg-skylt, nackdelen är att de inte går värst fort.. ungdomarna vill väl passa in bland alla som åker sina häftiga ”eu-moppar”, eller scootrar som vi sa förut.

Ja, sånna Piaggio Ciao och liknande. Användes på cykelvägar. Nu ser jag bara EU-mopeder som kör på bilvägen.
Citera
2020-08-31, 11:46
Medlem
Jag möter ibland mopeder på cykelvägar och de brukar vara utan registreringsskylt. Fast vissa bryter mot reglerna och kör 45-moped på cykelväg, troligen för att de inte vill köra på 2+1-vägen med 100 km/h hastighetsbegränsning bredvid.
Citera
2020-08-31, 14:19
Medlem
franges avatar
Börjar dyka upp allt fler och fler elcyklar med kraftigare motorer (upp till 750w istället för elcyklars max tillåtna 250w) och som kan driva själv utan att man trampar - exempelvis Rawbike. Dessa är klass 2 mopeder.
Citera
2020-08-31, 14:44
Medlem
Narutoshippchops avatar
Man måste väl åndå betala trafikförsäkring och vägskatt om man äger en klass 2 moped?
Citera
2020-08-31, 19:46
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Man måste väl åndå betala trafikförsäkring och vägskatt om man äger en klass 2 moped?

Man behöver inte betala fordonsskatt för en klass 2 moped, men trafikförsäkring måste man betala.
Citera
2020-09-03, 04:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ravenbox
En Piaggio Ciao typ?

Fast de går ju rätt bra ändå. Har då aldrig kört en äldre moped som går 30. De flesta går faktiskt 40 och över även original. Vet inte varför det är så faktiskt.

Jag skulle aldrig kunna ha en EU moped. Vad är fördelen ens om de äldre mopederna ändå går nästan lika fort? Polisen har dessutom tolerans på några kmh på äldre mopeder så är inga problem att ha en gammal moped som går 45kmh.

Här är en artikel om EU mopeder som går för fort helt original men detsamma gäller även 30 moppar. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=3719772
Senast redigerad av Smushkush 2020-09-03 kl. 04:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in