Inte för att jag ofta ger tummen upp för ETC men deras slakt av Fredrik Reinfeldts nya alster är riktigt läsvärd:
Reinfeldts nya USA-bok – en infantil pinsamhet
I dagarna publiceras ”3 november 2020 ödesvalet” av Fredrik Reinfeldt. Den påstås handla om de stora problem som USA står inför och en demokrati i upplösning. Rasmus Landström finner istället den minst informativa boken om Amerikas kris som han har läst.
/.../Reinfeldt däremot tycks anse att USA:s största problem är att dess ledare är så o-presidentlik. Sida upp och sida ner fyller han boken med skvaller, som att vice president Mike Pence spelat golf på Trumps anläggningar (vem bryr sig) eller att den ansvarstagande Joe Biden besökt Irak åtta gånger under kriget (vilket, förstår man implicit, ansvarsbefriar honom från att han propagerade för det). Vi får också veta saker som att Reinfeldt tidigt var ett fan av Obama eftersom han införde... hold it... skattesänkningar för låg- och medelinkomsttagare, dvs jobbskatteavdraget. Att Obamas skattereform saknade det svenska jobbskatteavdragets regressiva karaktär nämner han givetvis inte. Boken fullkomligt kryllar av sådana imbecilla karakteristiker
/.../När jag slår igen boken känns det som om jag har läst den minst informativa boken om amerikansk politik någonsin. Här finns ingenting om opioidkrisen, ingenting om Big Techs strypgrepp på ekonomin, om massfängslandet av svarta medborgare, om de skenande sjukvårdskostnaderna för vanligt folk etc. Vem är den tilltänkta läsaren egentligen, frågar jag mig flera gånger under läsningen? Jag har ingen aning. MUF:arna i Täby kan ju redan det här. Gymnasieelever kommer somna av den. Möjligen är det någon slags arbetsansökan som ”senior rådgivare” åt en storbank. Men frågan är då varför Bonniers ska ge ut eländet?
https://www.etc.se/kultur-noje/reinfeldts-nya-usa-bok-en-infantil-pinsamhet
Det är sant! Dessa nyliberaler och Demokrater i USA kommer aldrig att förstå varför Trump vann presidentvalet 2016 eller här i Sverige varför SD växer för den delen. Fredrik Reinfeldt exemplifierar i Sverige verkligen den politiker som är så vanlig på vänsterkanten i USA som totalt tappat kontakt med verkligheten.