2020-08-30, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Tja, förväntat.
Världen är stor. Hjälper föga att några kaxiga byfånar lovprisar Tegnell i den här tråden.

Ah, "Sverigebilden"!

Första halvan av pandemin: Ett hånfullt skällsord man klistrade på förnekarna för att visa vilka fjantar de var.

Andra halvan av pandemin: Något alarmisterna vill skydda till varje pris och gråter över att se befläckas.
Citera
2020-08-30, 21:32
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
När Tegnell sa att smittan skulle gå ner till sommaren var det ramaskri i tråden. Vilken jävla idiot han var som trodde detta. Det här är minsann inget vanligt virus.

Vadå vanligt virus? Vissa virus funkar bättre när det är varmt och de är vanliga, men inte norrut där det aldrig är riktigt varmt. Alla länder är inte som kalla Sverige. Och har andra virus.

Du menar nog att detta är inte som influensa. Och så visade det sig bete sig som influensa. Med säsongsbetoning.

Fast vet vi verkligen varför det mattades av under sommaren? Andra länder där det är betydligt varmare än en svensk sommar, där har det inte stannat av. Så vi vet inte ens om det bara är vår livsstil under sommaren som påverkat eller om det finns en äkta temperaturpåverkan.

Vi kommer veta det. Men just nu gör vi inte det.

Inte konstigt att dra fel slutsatser ibland. Ser man på ett varmt land där viruset härjar som värst kanske inte det första man tänker är att i Sverige stannar det nog av bara vi också får det varmare.

Det här handlar inte om att gissa rätt eller fel. Det handlar om att försöka dra slutsatser av fakta man vet.
Citera
2020-08-30, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Kan inte vara ett roligt liv just nu för de äldre och svagare. Antar att många tusentals lever i social halvmisär och kommer att få göra det tills näta sommar.

Det är inte alls kul kan jag lova dig.

Jag tillhör de "svagare" fö så föredrar jag ordet riskgrupp framför svag.

Stort sett isolerad sedan I mars. Sommaren har varit en räddning då jag kunnat träffa vänner och familj ute, på håll.

Ett vaccin är väl min biljett ut i samhället igen. Eventuella biverkningar är en risk jag gladeligen tar för att få tillbaka mitt liv.

Social halvmisär är det definitivt och jag och många andra bävar inför stundande höst och vinter.

Må 2021 anlända snabbt med ett vaccin som skyddar.

De år jag har kvar skulle jag gärna spendera med vänner och familj, samtidigt vill jag inte kasta in handduken innan min tid är kommen så att säga.

Skönt att många ändå förstår att det inte är hållbart och inte speciellt trevligt att leva isolerat.
Citera
2020-08-30, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Vadå vanligt virus? Vissa virus funkar bättre när det är varmt och de är vanliga, men inte norrut där det aldrig är riktigt varmt. Alla länder är inte som kalla Sverige. Och har andra virus.

Du menar nog att detta är inte som influensa. Och så visade det sig bete sig som influensa. Med säsongsbetoning.

Fast vet vi verkligen varför det mattades av under sommaren? Andra länder där det är betydligt varmare än en svensk sommar, där har det inte stannat av. Så vi vet inte ens om det bara är vår livsstil under sommaren som påverkat eller om det finns en äkta temperaturpåverkan.

Vi kommer veta det. Men just nu gör vi inte det.

Inte konstigt att dra fel slutsatser ibland. Ser man på ett varmt land där viruset härjar som värst kanske inte det första man tänker är att i Sverige stannar det nog av bara vi också får det varmare.

Det här handlar inte om att gissa rätt eller fel. Det handlar om att försöka dra slutsatser av fakta man vet.

Jag påpekade bara det ironiska i att IMBILDEN hävdade att minsann alla visste att spridningen skulle avta under sommaren. Sanningen var att den här tråden var proppfull av domedagsprofeter i mars som i kör sjöng att Tegnell var en idiot och det aldrig skulle avta under sommaren (om vi inte körde lockdown, då skulle viruset vara utrotat innan sommaren).
Citera
2020-08-30, 21:42
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Det skiter jag i. Jag talar om de som skriver att "Tegnell har aldrig haft rätt".

Det är en stor skillnad på de som hävdar att han NÄSTAN aldrig haft rätt och de som skriver att han ALDRIG haft rätt.

De förstnämnda är nämligen tänkande individer som lyssnar på vad han säger och tar ställning efter det. De sistnämnda är hjärndöda hjärntvättade får som bräker ur sig att Tegnell har fel om han kallar en katt för en katt i sin iver att såga allt som "motståndaren" säger.

Sen finns det ju tänkande individer som inte alls stödjer Anders, precis som det finns nötter som tror att det är en liten förkylning det handlar om.
Citera
2020-08-30, 21:45
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enelalm

Stort sett isolerad sedan I mars. Sommaren har varit en räddning då jag kunnat träffa vänner och familj ute, på håll.

Ett vaccin är väl min biljett ut i samhället igen. Eventuella biverkningar är en risk jag gladeligen tar för att få tillbaka mitt liv.

Social halvmisär är det definitivt och jag och många andra bävar inför stundande höst och vinter.

De år jag har kvar skulle jag gärna spendera med vänner och familj, samtidigt vill jag inte kasta in handduken innan min tid är kommen så att säga.

Skönt att många ändå förstår att det inte är hållbart och inte speciellt trevligt att leva isolerat.

Precis. Vore ganska värdigt att få ta ut sina sista år genom att kunna leva och inte sitta inlåst med livet som insats om man skulle våga sig ut till affären.

Det är er jag tänker på när jag frivilligt begränsar min vardag för att minska smittspridningen, eller inte bidra till den.
Citera
2020-08-30, 21:47
Medlem
Citat:
Sen finns det ju tänkande individer som inte alls stödjer Anders, precis som det finns nötter som tror att det är en liten förkylning det handlar om.

Absolut!

Men det finns inga tänkande individer som tror att lockdowns helt utrotade viruset, att det är farligast för de äldre eller att spridningen inte avtog under sommaren. Alltså finns det inga tänkande individer som tror att Tegnell aldrig haft rätt.
Citera
2020-08-30, 21:49
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Sveriges internationella anseende har fallit snabbt och hårt under Coronakrisen – som en sten i ett gruvschakt eller kanske snarare som mytgestalten Ikaros i solen.

https://www.expressen.se/debatt/fem-goda-rad-for-att-radda-sverigebilden/
Tillspetsat men tyvärr helt sant.
Citera
2020-08-30, 21:53
Medlem
Citat:
Absolut!

Men det finns inga tänkande individer som tror att lockdowns helt utrotade viruset, att det är farligast för de äldre eller att spridningen inte avtog under sommaren. Alltså finns det inga tänkande individer som tror att Tegnell aldrig haft rätt.

Tegnell har haft fel för mycket och för ofta, det som är problemet.
Citera
2020-08-30, 22:01
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Absolut!

Är man en tänkande individ kan man även lista ut att Anders inte cyklar runt i sin kofta och ensam och kommer på olika strategier ( syftar inte på dig) .
Citera
2020-08-30, 22:08
Medlem
Citat:
Precis. Vore ganska värdigt att få ta ut sina sista år genom att kunna leva och inte sitta inlåst med livet som insats om man skulle våga sig ut till affären.

Det är er jag tänker på när jag frivilligt begränsar min vardag för att minska smittspridningen, eller inte bidra till den.

Kan inget annat än tacka för det. Jag vet att många resonerar som dig och det värmer.

Tyvärr finns det många som har en annan åsikt, även folk som står mig nära. Har fått höra att så länge jag håller mig hemma så kan alla andra leva på som vanligt. Till viss del håller jag med. Jag håller mig ju hemma främst för att jag inte har råd att smittas men även för att det är vad jag kan göra just nu, för att inte belasta vården i onödan för egentligen vet jag ju inte hur jag skulle klara av Covid annat än att mina läkare säger att blir du allvarligt sjuk så är chansen att klara dig liten. Däremot håller jag mig inte hemma för att folk ska kunna vara vårdslösa. Det är lätt att rensa undan oss för vi gör det ju självmant just nu.

För min del får folk gärna leva på men tänka efter om vad som verkligen är viktigt för dem och för alla andra. Gå på fest kanske man kan göra senare, ta en fika med en vän är lättare att göra smittsäkert. Handla mat, nya skor eller annat låter rimligt. Nöjesshoppa kanske man kan avstå. Jobba hemifrån om man har möjlighet och inte mår dåligt av det tycker jag är utmärkt.

Jag väljer att tro att många verkligen gör vad de kan, för sig själva och för andra och för mig är ni guld värda. Utan er så kanske jag inte vågat gå promenader om dagarna.

Det är en knepig situation för alla. Jag hoppas vi snart kan återgå till våra liv igen.
Citera
2020-08-30, 22:13
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enelalm

Jag förstår dig till 100%
Även om jag inte tillhör riskgrupp så är tanken hos dessa och att samhället tar stor skada av den distansering vi nu har.
Vaccin, ja tack även om det finns vissa biverkningar men det är vägen ut ur mörkret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in