2020-08-30, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Jag vet inte hur siffrorna ser ut i Belarus/Vitryssland men de körde ju svenska strategin med något fler munskyddskrav t.ex på hotell. Som jag förstått det slog man ned på deras strategi väldigt tydligt att de var värre än Sverige, men en del missnöje mot herr diktator där förutom valfusk och övervåld mot befolkningen var också hans hantering av covid-19. Vi ser inte någon hylla det landets strategi så antagligen har vi inte siffrorna eller så är inte siffrorna så vackra. I Sverige ser notan inte så bra ut nu, och vi kommer säkert få dödsfall pga notan för vårdskulden som ej betats av. Det är inte dödsfall pga att de sjuka haft covid-19 men pga att de inte fått vård eftersom vi haft sjukvården på pause i ett halvår pga covid-19

Det är nog ingen som vet hur siffrorna ser ut i diktaturen Belarus. Deras diktator verkar skita i sin befolkning.

Ev överdödlighet under 2020 kan bli intressant att analysera.
Citera
2020-08-30, 15:08
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Hur har du kunnat missa att jag gör skillnad på covid-19 och MIS-C???
Detta inlägg citerade du för en stund sedan:

Studien i BMJ använder WHO:s preliminära diagnoskriterier. Man hittade 52 fall i hela UK.
Naturligtvis går det att diagnostisera i efterhand. Det görs genom granskning av journaler.
Barn med MIS-C har så svåra symptom att det är väldigt osannolikt att de går under radarn utan de läkarundersöks och resultaten journalförs
https://www.bmj.com/content/370/bmj.m3249

Jo, det står nog klart för alla som läser här att du är väldigt väldigt orolig över MIS-C. Du skriver ju inlägg efter inlägg om sjukdomen. Varför läser du inte på om du saknar kunskap och anser att kunskap är trygghet?
Som det är nu verkar du vara oförmögen att ta till dig nya forskningsrön om MIS-C.
Inte ens experterna själva är oroade över MIS-C:s utbredning. De ser ju hur extremt ovanlig sjukdomen är.
Gillar att du tillskriver mig känslor jag aldrig skrivit att jag har, lite omoget av dig kanske. Jag är i första hand arg inte orolig!

Du skriver att inga barn har dött i MIS-C i England det är ju inte ens sant!

Although fatalities from MIS-C are very rare, they have been recorded. A 14-year-old boy in London died from the disease.
https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-8639007/Coronavirus-DOES-trigger-inflammatory-condition-MIS-C-children.html

Men jo de är sällsynta. Hur många barn som blir drabbade vet vi nog inte fören en ny topp har skett i ett land som registrerar sjukdomen. Så dividera om det nu är tämligen ointressant.
Jag tror i alla fall att det handlade om fler barn en 4 i Sverige under våran pandemi topp, med tanke på att det är 46 barn under sommarmånaderna. Jag tror sjukdomen fick sitt namn i April och väldigt få fall innan dess har man kunskap om.
Citera
2020-08-30, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Det är nog ingen som vet hur siffrorna ser ut i diktaturen Belarus. Deras diktator verkar skita i sin befolkning.

Ev överdödlighet under 2020 kan bli intressant att analysera.

Belarus är nog inte öppna med särskilt mycket siffror om sitt land. Det kommer bli väldigt intressant att titta på överdödligheten i Sverige. Än så länge ser vi inget krafttag i Sverige för att beta av vårdskulden. Senaste budet från regeringen var väl att man skulle göra en utredning. Får vi om några veckor/månader fler klusterutbrott så kommer nog sjukvården pausas på fler ställen igen vilket nog kommer att ha förödande konsekvenser för många.
Citera
2020-08-30, 15:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Kan du länka?
När jag tittar på Aftonbladet.se ser jag ingen sådan rubrik eller intervju med Johan Carlson.

Står med stora bokstäver högst upp när jag tittar nu. De har tom kompletterat med en bild på Carlsson.
Citera
2020-08-30, 15:24
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Står med stora bokstäver högst upp när jag tittar nu. De har tom kompletterat med en bild på Carlsson.
Fortfarande ingen länk.
Citera
2020-08-30, 15:31
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Gillar att du tillskriver mig känslor jag aldrig skrivit att jag har, lite omoget av dig kanske. Jag är i första hand arg inte orolig!

Du skriver att inga barn har dött i MIS-C i England det är ju inte ens sant!

Although fatalities from MIS-C are very rare, they have been recorded. A 14-year-old boy in London died from the disease.
https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-8639007/Coronavirus-DOES-trigger-inflammatory-condition-MIS-C-children.html

Men jo de är sällsynta. Hur många barn som blir drabbade vet vi nog inte fören en ny topp har skett i ett land som registrerar sjukdomen. Så dividera om det nu är tämligen ointressant.
Jag tror i alla fall att det handlade om fler barn en 4 i Sverige under våran pandemi topp, med tanke på att det är 46 barn under sommarmånaderna. Jag tror sjukdomen fick sitt namn i April och väldigt få fall innan dess har man kunskap om.
Jag tycker väldigt illa om att du tillskriver mig saker som jag inte skrivit. Du ljuger!

Jag har aldrig påstått att inga barn dött av MIS-C i UK.
Citera
2020-08-30, 15:35
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Belarus är nog inte öppna med särskilt mycket siffror om sitt land. Det kommer bli väldigt intressant att titta på överdödligheten i Sverige. Än så länge ser vi inget krafttag i Sverige för att beta av vårdskulden. Senaste budet från regeringen var väl att man skulle göra en utredning. Får vi om några veckor/månader fler klusterutbrott så kommer nog sjukvården pausas på fler ställen igen vilket nog kommer att ha förödande konsekvenser för många.
Blir jäkligt intressant att analysera överdödligheten i Sverige när året är slut. Dödstalen är ju väldigt väldigt osäkra fortfarande gällande dödsorsak.
Citera
2020-08-30, 15:42
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Folkhälsomyndighetens alla presskonferenser finns att se på, även på YouTube. Ta dig tid att se de första av dem ...

Jag har gjort som du sade. Jag har letat upp listan över Folkhälsomyndighetens presskonferenser på Youtube. Presskonferenserna börjar 6:e mars 2020, alltså när inflödet av smittbärare redan pågick för fullt, och det redan var för sent att stoppa epidemin från att nå Sverige.

Jag gick in och tittade på presskonferensen från 6:e mars. Det jag kunde se, bekräftar allt som har gått galet med Folkhälsomyndighetens hantering av Covid-19. Presskonferensen är en pajas-uppvisning.

Anders Tegnell sade:
Nu kan man dela in den här utvecklingen vi ser i 3 olika faser, som vi och ECDC och andra myndigheter i Världen ser framför sig.

Vi har den fasen som vi är i nu, att vi har en pågående försök att stoppa smittspridningen från att komma till vårt land. Och det gör vi väldigt effektivt med den här grundläggande åtgärden: att personer som har varit till riskområden, när dom kommer hem, ska vara väldigt noga med att inte gå till arbetet när dom börjar bli sjuka, utan stanna hemma, ta kontakt med sjukvården om det inte snabbt blir bättre, så att man kan få vård och hjälp därifrån. Och sedan så fångar sjukvården dom som eventuellt är smittade, smittspårar runt om och bryter dom här smittkedjorna. Det är där vi är; det är det vi ska jobba med; det är det vi lägger ner väldigt mycket resurser just nu.
Anders Tegnell presenterar en vansinnig metod för att stoppa att komma till Sverige; och han säger att metoden är "effektiv". Anders Tegnells metod går ut på att resenärer från områden med smittspridning inte ska fångas in vid gränsen. Istället ska resenärerna kliva rakt in i samhället, och gå till arbetet som vanligt, tills dom får symtom på sjukdom. Därefter ska smittbärarna vänta med att ta kontakt med sjukvården.

När en individ får symtom på sjukdom, så har sjukdomen redan hunnit spridas vidare. Jag blir galen av att höra Anders Tegnells dårskap.

Anders Tegnell förklarar att när någon har blivit sjuk, så genomförs smittspårining. Ifall resenärerna hade fångats in vid gränsen, så hade det inte behövts någon smittspårning. Allt är ju så dumt det bara kan bli.

Anders Tegnell går vidare och förklarar att det pågår en fantastiskt massa smittspårning. Tacka för det. Smittspårningen pågick som ett resultat av att myndigheterna valde att släppa in resenärer från områden med pågående epidemi. Smittspårningen var helt onödigt extra-arbete.

Citat:
... och kom ihåg att de, då, inte satt inne med något facit.

Precis. Anders Tegnell hade inte facit. Därför borde han ha visat ödmjukhet inför det okända.

Folkhälsomyndigheten ställdes inför ett nytt och okänt virus. Trots det, så valde dom att vara kaxiga, och förutsatte att dom visste hur viruset skulle hanteras.

Folkhälsomyndigheten kunde se hur andra länder genomförde kraftiga åtgärder. Men dom tog inte varning.

Citat:
Det är alltid lätt att vara efterklok.

Med det uppdrag som Anders Tegnell har, så är det inte tillräckligt att vara efterklok. Anders Tegnells ambition ska vara att vara efterklok i förväg.
Citera
2020-08-30, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Borde vara lätträknade länder i världen som är så korkade att man släpper viruset att härja fritt i samhället.

Håller helt med. Dessutom att antal smittade i övriga länder som ex. Frankrike, Spanien är på ”höga” tal (måste jämföras antal smittade/capita) kan väl kanske förklaras med att 1) betydligt fler turister där jmf med Sverige senaste månaderna (=bra för oss i Sverige att turister inte vågar komma hit) 2) fler testar sig där i dessa länder jämfört med tidigare.
Att ”bedåras” av den svenska strategin tror jag är direkt felaktigt. Min åsikt.
Citera
2020-08-30, 15:46
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Intressant. Precis samma visa som i Sverige då, med den enda skillnaden att underliggande sjukdomar kryper ner lägre i åldrarna i USA (inte helt oväntat... fetton). Deras vänstermedia (CNN) är lite som vår högermedia (Fria Tider), när det gäller att blåsa upp Covid.

Exakt! Helt sinnessjuk denna agendamedia. Som jag proklamerat hela tiden; det är sociala mediers plus agendamedias fel att hela denna jävla corona-cirkus blivit så här uppblåst. Ponera att coronan kom för 20år sedan, inte ett enda sketet land hade agerat med lockdown. Alla hade kört Sveriges strategi men knappelunda med lika hårda rekommendationer. I dagsläget är däremot varenda politiker fullständigt livrädd för den obildade mobben på nätet. Precis som på denna tråd, okunskap föder irrationell rädsla och samtliga alarmister här är tyvärr skrämmande obildade.
Citera
2020-08-30, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Snart införlivar alla länder den svenska strategin. Den enda strategi som håller i längden.
Vad ska alla förståndshandikappade troll i denna tråd hitta på för argument att Sverige valt fel väg då, nu när alla länder snart har samma strategi! 😂
Naturligtvis eller trodde du att man skulle ha nedstängningar varannan månad? Nu vet man vad man har att göra med och det finns bättre behandlingar så det är bara att gratulera vår smarta grannländer.

Förståndshandikappade? Vad mäter du framgång i, antal döda eller att du har jobbet kvar? Vad är vinsten du ser? Den ekonomiska delen kan vi utvärdera nästa år men antalet döda hittills vet vi. Har vi otur så blir det 5000 till före årsskiftet men troligen inte eftersom bättre behandlingar nu finns.

Du är inte i riskgruppen nu får man anta och inte jag heller fast vi båda kommer att bli gamla någon gång eller svårt sjuka. Kanske FHM tänker lite mer på oss då och sjukvården fungerar bra när nästa pandemi sveper in.

Att slå sig för brösten och hylla FHM känns ju lite underligt. Dom har ju inte gjort mycket annat än stått och glott. Ansvarsfulla svenskar har gjort det stora jobbet och vi får hoppas det håller i sig och även trycker ner andra smittor. Listan över de få åtgärder som behövs för att hantera en pandemi hyffsat finns nu och den myndigheten kan läggas ner. Hur vi kan hålla oss friska i övrigt ordnar en sökning på google.
Citera
2020-08-30, 15:56
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Dom flesta alarmister/Sverigehatare i denna tråd är högerextrema. Rädsla, paranoia och myndighetsförakt hör hemma på högerkanten.

Förnekare är väl i så fall snarare vänstervridna/godtrogna/verklighetsfrånvända

Idioter finns dock på båda ytterkanterna.
I den mån det stämmer är det ju ett svenskt fenomen.
I t.ex USA är det snarare tvärtom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in