Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Folkhälsomyndighetens alla presskonferenser finns att se på, även på YouTube. Ta dig tid att se de första av dem ...
Jag har gjort som du sade. Jag har letat upp
listan över Folkhälsomyndighetens presskonferenser på Youtube. Presskonferenserna börjar 6:e mars 2020, alltså när inflödet av smittbärare redan pågick för fullt, och det redan var för sent att stoppa epidemin från att nå Sverige.
Jag gick in och tittade på
presskonferensen från 6:e mars. Det jag kunde se, bekräftar allt som har gått galet med Folkhälsomyndighetens hantering av Covid-19. Presskonferensen är en pajas-uppvisning.
Anders Tegnell sade:
Nu kan man dela in den här utvecklingen vi ser i 3 olika faser, som vi och ECDC och andra myndigheter i Världen ser framför sig.
Vi har den fasen som vi är i nu, att vi har en pågående försök att stoppa smittspridningen från att komma till vårt land. Och det gör vi väldigt effektivt med den här grundläggande åtgärden: att personer som har varit till riskområden, när dom kommer hem, ska vara väldigt noga med att inte gå till arbetet när dom börjar bli sjuka, utan stanna hemma, ta kontakt med sjukvården om det inte snabbt blir bättre, så att man kan få vård och hjälp därifrån. Och sedan så fångar sjukvården dom som eventuellt är smittade, smittspårar runt om och bryter dom här smittkedjorna. Det är där vi är; det är det vi ska jobba med; det är det vi lägger ner väldigt mycket resurser just nu.
Anders Tegnell presenterar en vansinnig metod för att stoppa att komma till Sverige; och han säger att metoden är "effektiv". Anders Tegnells metod går ut på att resenärer från områden med smittspridning inte ska fångas in vid gränsen. Istället ska resenärerna kliva rakt in i samhället, och gå till arbetet som vanligt, tills dom får symtom på sjukdom. Därefter ska smittbärarna vänta med att ta kontakt med sjukvården.
När en individ får symtom på sjukdom, så har sjukdomen redan hunnit spridas vidare. Jag blir galen av att höra Anders Tegnells dårskap.
Anders Tegnell förklarar att när någon har blivit sjuk, så genomförs smittspårining. Ifall resenärerna hade fångats in vid gränsen, så hade det inte behövts någon smittspårning. Allt är ju så dumt det bara kan bli.
Anders Tegnell går vidare och förklarar att det pågår en fantastiskt massa smittspårning. Tacka för det. Smittspårningen pågick som ett resultat av att myndigheterna valde att släppa in resenärer från områden med pågående epidemi. Smittspårningen var helt onödigt extra-arbete.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
... och kom ihåg att de, då, inte satt inne med något facit.
Precis. Anders Tegnell hade inte facit. Därför borde han ha visat ödmjukhet inför det okända.
Folkhälsomyndigheten ställdes inför ett nytt och okänt virus. Trots det, så valde dom att vara kaxiga, och förutsatte att dom visste hur viruset skulle hanteras.
Folkhälsomyndigheten kunde se hur andra länder genomförde kraftiga åtgärder. Men dom tog inte varning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Det är alltid lätt att vara efterklok.
Med det uppdrag som Anders Tegnell har, så är det inte tillräckligt att vara efterklok. Anders Tegnells ambition ska vara att vara efterklok i förväg.