2020-08-30, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Jag vill nog hävda att det är enormt viktigt att följa de riktlinjer som finns för att få ner smittspridningen denna höst och vinter. Detta då vi har skjutit fram elektiv vård och har en stor vårdskuld.

Ja, jag vet själv flera som väntar på övertid i vanliga vårdköerna. På de flesta ställen har man inte ens påbörjat att beta av vårdskulden. Därför tycker jag att man från FHM borde ha gått fram med försiktighetsprincip så att man åtminstone ger chans åt sjukvården att komma igång och börja beta av det. Men det verkar som den enorma vårdskulden har saknats i kalkylen.
Citera
2020-08-30, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Fan vad roliga Aftonbladet är. Mitt i all denna tragedi finns det faktiskt en del humor också. Idag tog väl Aftonbladet priset.

De toppar just nu sin nyhetssida med:"JOHAN CARLSSON HYLLAR SVENSKA STRATEGIN"

Johans Carlsson som alltså sitter som GD för Folkhälsomyndigheten och ansvarar för den svenska strategin.

Han bjuder för övrigt på en del intressanta uttalanden; "– Vår bedömning har visat sig vara korrekt. Strategin ska hålla över tid. Vi är ett av få länder med begränsad smittspridning, till skillnad från flera länder i Europa där smittan kommer tillbaka kraftigt. Jag kallar den champagnekorkeffekten, säger Johan Carlson.
Tidningen frågar Carlson vad som styrde bedömningen:
– Vår absolut främsta avvägning har varit andra hälsoeffekter. Hur människor i skola och på arbetsplatser hade mått vid en större nedstängning, säger han.

Man undrar ju vad han kommer säga när/om Sverige får sin andra våg. Kommer det vara lika rätt då? Blir väl till att skylla på otur då....
Bra i alla fall att han erkänner att det varit andra överväganden än att stoppa smittan som varit avgörande när man valt strategi. Det är å andra sidan rätt uppenbart att det varit så.

Men rubriken är i alla fall det som bjuder på största humorn.

Det är ungefär som följande:

"KUNGEN HYLLAR MONARKIN"
"MAGDALENA ANDERSSON HYLLAR SOCIALDEMOKRATISK FINANSPOLITIK"
"DONALD TRUMP HYLLAR REPUBLIKANERNAS VAL AV PRESIDENTKANDIDAT"

Ibland visar verkligen Aftonbladet prov på journalistisk briljans!

AB är kända för att skapa clickbait. Sen att en del går på rubrikerna istället för att läsa innehållet är ju rätt talande för tiden och för vissas läsförståelse.
Citera
2020-08-30, 14:17
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Der er det seneste døgn registreret 112 nye coronatilfælde i Danmark. Det viser tal fra Statens Serum Institut (SSI) søndag.

Dermed er tendensen, hvor antallet af nye smittede generelt har ligget under 100 personer, brudt. I syv dage i træk blev der ellers registreret under 100 daglige nye smittede.
https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/112-nye-smittede/8269293

Den nedåtgående trenden bruten. Vad gör danskarna för fel?
Citera
2020-08-30, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Dom flesta alarmister/Sverigehatare i denna tråd är högerextrema. Rädsla, paranoia och myndighetsförakt hör hemma på högerkanten.

Förnekare är väl i så fall snarare vänstervridna/godtrogna/verklighetsfrånvända

Idioter finns dock på båda ytterkanterna.

Bara för att SD förespråkar munskydd betyder det inte att alla som också förespråkar munskydd sympatiserar med detta parti. Och att vidta försiktighetsprincip som många av övriga världens länder gör innebär inte att världen är globalt högerextremt. Sverige är extremt nu på något mystiskt sätt, kan ha med vänstern att göra men mest troligt att vi bara är korkade på något vis.
Citera
2020-08-30, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Något som fascinerar är Kina med en 140 gånger så stor befolkning som sverige, har nästan exakt samma siffror på smittade och döda som vi. Likheten är också att sjukdomen tappade farten där redan tidigt i våras.
Ja, de har haft resurser och framförallt valt rätt strategi från början. Hade de kört med flockimmunitet då skulle det resulterat i den största mänskliga katastrofen genom tiderna.
Citera
2020-08-30, 14:30
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Emilie, 34 deltog i massmördaren Tegnells experiment - nu känner hon ingen lukt
"Fortfarande är jag ganska tålmodig, men när tanken slår mig blir jag jätteledsen"

Massmördaren Tegnells vårdslösa experiment att låta ett okänt virus blåsa igenom befolkningen i lagom takt för att uppnå flockimmunitet har skördat tusentals oskyldiga dödsoffer. Nu börjar tidigare smittade tala ut om förlorat smak och luktsinne, andningsbesvär, problem med minnet och andra kognitiva förmågor.

Citat:
Emelie Rolén, 34, tappade luktsinnet när hon blev sjuk i covid-19.
Nu har det gått över tre månader och hon känner fortfarande ingen lukt.
– Jag vågar inte tänka på hur det skulle vara att aldrig få tillbaka luktsinnet. Då blir jag jätteledsen, säger Emelie Rolén.

Bortfall av lukt- och smaksinne är ett av de symtom som uppges vara vanliga vid covid-19-infektion.
Johan Lundström som är docent i klinisk neurovetenskap vid Karolinska institutet i Solna, har i en intervju i GP förklarat att kopplingen mellan covid-19 och påverkan på luktsinnet är tydlig.
– Flera studier visar att hos cirka 80 procent av de som blivit sjuka har luktsinnet påverkats. Ungefär 50 procent av dem har inför, under eller efter sjukdomen känt att de tappat sitt luktsinne helt och i 20-30 procent av fallen har det handlat om en kraftig reducering, säger han till tidningen.
Enligt Johan Lundström får 85 procent av de drabbade successivt tillbaka luktsinnet efter några månader, medan mellan 10 och 15 procent kan få bestående men.

källa expressen
Citera
2020-08-30, 14:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Kan du länka?
När jag tittar på Aftonbladet.se ser jag ingen sådan rubrik eller intervju med Johan Carlson.

Det är Svenska Dagbladet som är källan och Aftonbladet lade in det i coronaflödet med en klatschig rubrik tagen ur arslet.

https://www.svd.se/who-expert-sverige-forebild-i-pandemin
Citera
2020-08-30, 14:32
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Så nu vet vi att det handlar om ett barn varannan dag under den lugna delen av pandemin samt ett barn behöver IVA vårdas var tionde dag ca. Du måste skilja på covid och MIS-C . MIS-C är en följdsjukdom som drabbar vissa barn efter covid infektion. Inga barn i MIS-C registreras tidigt i pandemin då inte sjukdomen var upptäckt då. Hur skulle det kunnat gå till. Man la märke till att betydligt fler och äldre barn drabbades av kawasakis .Hur kan det vara mycket osannolikt att man missat fall då man inte ens visste att sjukdomen fans? Vi missade de i Sverige. Det var ju inte bara 4 fall under pandemi toppen här och 46 fall under sommaren. Men ok tro att det är mycket osannolikt om du vill. Oro kommer i främsta fall för mig om jag saknar kunskap. Kunskap är trygghet, för de allra flesta, även för föräldrar.
Hur har du kunnat missa att jag gör skillnad på covid-19 och MIS-C???
Detta inlägg citerade du för en stund sedan:

Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det har nyligen publicerats en studie i BMJ gällande alla barn med covid-19 som tagits in på sjukhus i UK.
Det handlar om 651 barn. Av dessa dog 1%, ie 6 barn. Samtliga barn som dog hade andra sjukdomar sedan tidigare.
Av de 651 barnen fick 52 MIS-C. Inget av dessa barn har dött, enligt studien. Flertalet av barnen med MIS-C kom från etniska minoriteter och var runt 10 år.
Studien i BMJ använder WHO:s preliminära diagnoskriterier. Man hittade 52 fall i hela UK.
Naturligtvis går det att diagnostisera i efterhand. Det görs genom granskning av journaler.
Barn med MIS-C har så svåra symptom att det är väldigt osannolikt att de går under radarn utan de läkarundersöks och resultaten journalförs
https://www.bmj.com/content/370/bmj.m3249

Jo, det står nog klart för alla som läser här att du är väldigt väldigt orolig över MIS-C. Du skriver ju inlägg efter inlägg om sjukdomen. Varför läser du inte på om du saknar kunskap och anser att kunskap är trygghet?
Som det är nu verkar du vara oförmögen att ta till dig nya forskningsrön om MIS-C.
Inte ens experterna själva är oroade över MIS-C:s utbredning. De ser ju hur extremt ovanlig sjukdomen är.
Citera
2020-08-30, 14:33
Medlem
Snart införlivar alla länder den svenska strategin. Den enda strategi som håller i längden.
Vad ska alla förståndshandikappade troll i denna tråd hitta på för argument att Sverige valt fel väg då, nu när alla länder snart har samma strategi! 😂
Citera
2020-08-30, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Folk har inte rest i samma utsträckning i sommaren, och det har inte varit några stora festivaler etc. Det har varit en betydligt lugnare sommar, och generellt träffar man också färre under sommaren än under skolterminerna, arbete etc.
Dessutom brukar vi generellt inte ha så mycket spridning av influensa, förkylningar under sommaren utan det brukar komma höst/vinter när vi rör oss mer inomhus och det är kallare tider. Jag tycker man ska ha lite is i magen innan man hoppar och tar slutsatsen att det nu är över här.
Instämmer på så vis att jag inte tror att det är över. Men arbetet mot en normalisering tror jag är otroligt viktigt. Kommer det en ny våg ett par veckor in på höstterminen kan det vara läge för nya åtgärder - men inte baserat på enbart smittotal, utan på antalet inläggningar av svåra fall på sjukhus. Men annars bör normaliseringsprocessen vara ett fokus för hela samhället.
Citera
2020-08-30, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Snart införlivar alla länder den svenska strategin. Den enda strategi som håller i längden.
Vad ska alla förståndshandikappade troll i denna tråd hitta på för argument att Sverige valt fel väg då, nu när alla länder snart har samma strategi! 😂

Ser inte ut som det är särskilt många som anammar den svenska strategin. Vi ser det inte på våra nordiska grannländer, Frankrike funderar på att stänga ned igen. Än så länge i vårt närområde så är väl Vitryssland/Belarus närmast vår strategi, men de har haft munskydd på hotellpersonal sedan länge tillbaka och man har även kunnat se polis med munskydd.
Citera
2020-08-30, 14:39
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är Svenska Dagbladet som är källan och Aftonbladet lade in det i coronaflödet med en klatschig rubrik tagen ur arslet.

https://www.svd.se/who-expert-sverige-forebild-i-pandemin
Tackar!

I SvD har artikeln rubriken " Carlson: Vår bedömning har visat sig vara korrekt"

Citat:
Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson tar åt sig av berömmet och säger att Nabarro är en tung person i debatten.

– Folk ska förstå varför saker görs. Det är som med vaccination och antibiotikaresistens. Det leder till resultat. Den acceptansen bygger svensk förvaltning på. Det går inte i alla samhällen, där tilliten kanske inte finns och man lever mer efter lagstiftning och tvång, säger han till SvD.

Han betonar att strategin är långsiktig.

– Vår bedömning har visat sig vara korrekt. Strategin ska hålla över tid. Vi är ett av få länder med begränsad smittspridning, till skillnad från flera länder i Europa där smittan kommer tillbaka kraftigt. Jag kallar den champagnekorkeffekten, säger Johan Carlson.

Vad styrde er bedömning?

– Vår absolut främsta avvägning har varit andra hälsoeffekter. Hur människor i skola och på arbetsplatser hade mått vid en större nedstängning, säger han.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in