Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Så nu vet vi att det handlar om ett barn varannan dag under den lugna delen av pandemin samt ett barn behöver IVA vårdas var tionde dag ca. Du måste skilja på covid och MIS-C . MIS-C är en följdsjukdom som drabbar vissa barn efter covid infektion. Inga barn i MIS-C registreras tidigt i pandemin då inte sjukdomen var upptäckt då. Hur skulle det kunnat gå till. Man la märke till att betydligt fler och äldre barn drabbades av kawasakis .Hur kan det vara mycket osannolikt att man missat fall då man inte ens visste att sjukdomen fans? Vi missade de i Sverige. Det var ju inte bara 4 fall under pandemi toppen här och 46 fall under sommaren. Men ok tro att det är mycket osannolikt om du vill. Oro kommer i främsta fall för mig om jag saknar kunskap. Kunskap är trygghet, för de allra flesta, även för föräldrar.
Hur har du kunnat missa att jag gör skillnad på covid-19 och MIS-C???
Detta inlägg citerade du för en stund sedan:
Citat:
Ursprungligen postat av
DoraF
Det har nyligen publicerats en studie i BMJ gällande alla barn med covid-19 som tagits in på sjukhus i UK.
Det handlar om 651 barn. Av dessa dog 1%, ie 6 barn. Samtliga barn som dog hade andra sjukdomar sedan tidigare.
Av de 651 barnen fick 52 MIS-C. Inget av dessa barn har dött, enligt studien. Flertalet av barnen med MIS-C kom från etniska minoriteter och var runt 10 år.
Studien i BMJ använder WHO:s preliminära diagnoskriterier. Man hittade 52 fall i hela UK.
Naturligtvis går det att diagnostisera i efterhand. Det görs genom granskning av journaler.
Barn med MIS-C har så svåra symptom att det är väldigt osannolikt att de går under radarn utan de läkarundersöks och resultaten journalförs
https://www.bmj.com/content/370/bmj.m3249
Jo, det står nog klart för alla som läser här att du är väldigt väldigt orolig över MIS-C. Du skriver ju inlägg efter inlägg om sjukdomen. Varför läser du inte på om du saknar kunskap och anser att kunskap är trygghet?
Som det är nu verkar du vara oförmögen att ta till dig nya forskningsrön om MIS-C.
Inte ens experterna själva är oroade över MIS-C:s utbredning. De ser ju hur extremt ovanlig sjukdomen är.