Citat:
Citat:
Jag har inte hört Anders Tegnells sommartal, men jag har läst vad har uttalat i Svenska Dagbladet 18:e mars 2020:
Gjorde Folkhälsomyndigheten några försök att hålla uppsikt över smittspridning på från fler platser än dom kända?
Ifall resenärerna från Italien hade satts i karantän, så hade smittspårarna kunnat ägna uppmärksamhet åt att identifiera smitta från andra platser.
Enligt Anders Tegnell finns en delförklaring till att Sverige vidtar mindre dramatiska åtgärder också i att vår smittspridning ligger efter många andra länder.Anders Tegnells uttalande, visar hur uselt smittskyddet har skötts. Anders Tegnell förklarar att det var ett jättearbete att hitta Italien-resenärerna. Smittskyddspersonalen har alltså ägnat sig åt att smittspåra resenärerna från Italien. Det är ju helt vansinnigt. Resenärerna från Italien borde ha fångats in direkt vid ankomst, och satts i karantän. I så fall hade ingen smittspårning behövts.
– Det beror mycket på att vi gjorde ett jättejobb i Sverige när det gäller alla personer som kom hem ifrån Italien. Vi minskade smittspridningen från dem radikalt och det gör att vi nu har ett bättre läge och kan vara bättre förberedda än andra länder, säger Tegnell som särskilt lyfter fram hälso- och sjukvården samt smittskyddsenheter.
– Jag tycker att de har gjort ett fantastiskt jobb med att hitta så många av den här gruppen Italien-resenärer och uppenbarligen minimerat smittspridningen på ett helt fantastiskt sätt.
Gjorde Folkhälsomyndigheten några försök att hålla uppsikt över smittspridning på från fler platser än dom kända?
Ifall resenärerna från Italien hade satts i karantän, så hade smittspårarna kunnat ägna uppmärksamhet åt att identifiera smitta från andra platser.
Det är ju en väldigt komplex fråga , Det är ju inte helt enkelt att bara stå på en flygplats och fånga upp plan från Italien. I min region dvs Skåne och Göteborg reser en väldigt stor andel från Kastrup. Men både i privat och statlig verksamhet fick vi order om att sätta vår personal 14 dagar i karantän redan v.8 först om de varit i lombardiet sedan blev det hela Italien. Detta var Fhm riktlinjer . Men det Tegnell säger är förenklat att de fick god koll på dessa resenärer och att de ej bidrog till samhällsspridning. Dock berättar han att de inte hade en aning om att smittan redan spreds som en löpeld bland ” internationellt resande utrikesfödda ” Där skapades en okontrollerbar samhällsspridning.Och det erkänner han då som en väldigt beklaglig miss. Det borde ju rimligen kunna ses som ett samband till den otroliga skillnaden på överdödligheten bland inrikesfödda och utrikesfödda.