2020-08-30, 13:23
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Då förstår jag varför vi inte kan ha en vetenskaplig dialog ! Du värderar din kunskap inom medicin/folkhälsa högre än vår stadsepdimolog

Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag har inte hört Anders Tegnells sommartal, men jag har läst vad har uttalat i Svenska Dagbladet 18:e mars 2020:
Enligt Anders Tegnell finns en delförklaring till att Sverige vidtar mindre dramatiska åtgärder också i att vår smittspridning ligger efter många andra länder.

– Det beror mycket på att vi gjorde ett jättejobb i Sverige när det gäller alla personer som kom hem ifrån Italien. Vi minskade smittspridningen från dem radikalt och det gör att vi nu har ett bättre läge och kan vara bättre förberedda än andra länder, säger Tegnell som särskilt lyfter fram hälso- och sjukvården samt smittskyddsenheter.

– Jag tycker att de har gjort ett fantastiskt jobb med att hitta så många av den här gruppen Italien-resenärer och uppenbarligen minimerat smittspridningen på ett helt fantastiskt sätt.
Anders Tegnells uttalande, visar hur uselt smittskyddet har skötts. Anders Tegnell förklarar att det var ett jättearbete att hitta Italien-resenärerna. Smittskyddspersonalen har alltså ägnat sig åt att smittspåra resenärerna från Italien. Det är ju helt vansinnigt. Resenärerna från Italien borde ha fångats in direkt vid ankomst, och satts i karantän. I så fall hade ingen smittspårning behövts.

Gjorde Folkhälsomyndigheten några försök att hålla uppsikt över smittspridning på från fler platser än dom kända?

Ifall resenärerna från Italien hade satts i karantän, så hade smittspårarna kunnat ägna uppmärksamhet åt att identifiera smitta från andra platser.

Det är ju en väldigt komplex fråga , Det är ju inte helt enkelt att bara stå på en flygplats och fånga upp plan från Italien. I min region dvs Skåne och Göteborg reser en väldigt stor andel från Kastrup. Men både i privat och statlig verksamhet fick vi order om att sätta vår personal 14 dagar i karantän redan v.8 först om de varit i lombardiet sedan blev det hela Italien. Detta var Fhm riktlinjer . Men det Tegnell säger är förenklat att de fick god koll på dessa resenärer och att de ej bidrog till samhällsspridning. Dock berättar han att de inte hade en aning om att smittan redan spreds som en löpeld bland ” internationellt resande utrikesfödda ” Där skapades en okontrollerbar samhällsspridning.Och det erkänner han då som en väldigt beklaglig miss. Det borde ju rimligen kunna ses som ett samband till den otroliga skillnaden på överdödligheten bland inrikesfödda och utrikesfödda.
Citera
2020-08-30, 13:27
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Haha ja nu blir det en defintitionsfråga av vad många är då Kina är ett rätt, stort land.

Men ja, generellt är selenbrist väldigt utbrett (även i sverige) p.g.a. urlakade jordar vilket gör att grönsakerna inte innehåller selen.

Googla kurera och selen så hittar du nog lite, kurera är en utförlig sida om du vill fördjupa dig.

Selenbrist och korrelationen med vissa cancerformer är känd och om jag minns rätt så utfördes dessa studier i Kina.

Jag tar mycket från minnet som jag läst genom åren (näringsterapi, basmedicin) så kan inte länka till allting.

Det är bra att veta det. Det är tur att jag äter sardiner ofta. Sardiner innehåller ganska mycket selen.
Citera
2020-08-30, 13:29
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jämför du döda/capita befinner sig Sverige på ungefär samma nivåer på de länder du räknar upp i sista stycket, så Sveriges strategi ter sig minst lika värdelös som deras. Inte ens ekonomin har vi klarat, även fast det var hela syftet med att inte stänga ned.
Klustersmitta börjar nästan kännas som ett uttjatat begrepp. Speciellt när klustren börjar bli väldigt många till antalet. Det är ju inget konstigt att smittsamma sjukdomar blossar upp i olika kluster från gång till annan. Covid19 är i det avseendet inte konstigare än vinterkräksjuka eller vattkoppor. Helt plötsligt är det bara där och alla på en arbetsplats eller förskola åker på skiten.

Jo, det är skillnad mellan en klustersmitta och vanlig klustersmitta. Hade det rört sig om en vanlig slags smittspridning så hade uppåt 50 procent av befolkningen i Sverige haft en naturlig immunitet vid det här laget. Nu ligger vi på 10 procent, maximalt 15 procent total immunitet, (alltså inklusive T-cells immunitet). Här gör jag alltså en annan bedömning än Folkhälsomyndigheten. Att 16 procent av de som tagit en antikroppstest i Stockolm har fått ett positivt testresultat motsäger inte min bedömning Detta för att de som tar en antikroppstest har i allmänhet varit sjuka i misstänkt covid-19 infektion. tidigare Det rör sig alltså inte om ett representativt urval.
Citera
2020-08-30, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Haha ja nu blir det en defintitionsfråga av vad många är då Kina är ett rätt, stort land.

Men ja, generellt är selenbrist väldigt utbrett (även i sverige) p.g.a. urlakade jordar vilket gör att grönsakerna inte innehåller selen.

Googla kurera och selen så hittar du nog lite, kurera är en utförlig sida om du vill fördjupa dig.

Selenbrist och korrelationen med vissa cancerformer är känd och om jag minns rätt så utfördes dessa studier i Kina.

Jag tar mycket från minnet som jag läst genom åren (näringsterapi, basmedicin) så kan inte länka till allting.

Selen kopplas till svårighetsgraden av covid-19 visar färska studier.

https://kurera.se/selen-kopplas-till-svarighetsgraden-av-covid-19-men-vad-ar-selen/

Alltså viktigt med tillräckliga nivåer i kroppen av både D-vitamin och selen.
Citera
2020-08-30, 13:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Fan vad roliga Aftonbladet är. Mitt i all denna tragedi finns det faktiskt en del humor också. Idag tog väl Aftonbladet priset.

De toppar just nu sin nyhetssida med:"JOHAN CARLSSON HYLLAR SVENSKA STRATEGIN"

Johans Carlsson som alltså sitter som GD för Folkhälsomyndigheten och ansvarar för den svenska strategin.

Han bjuder för övrigt på en del intressanta uttalanden; "– Vår bedömning har visat sig vara korrekt. Strategin ska hålla över tid. Vi är ett av få länder med begränsad smittspridning, till skillnad från flera länder i Europa där smittan kommer tillbaka kraftigt. Jag kallar den champagnekorkeffekten, säger Johan Carlson.
Tidningen frågar Carlson vad som styrde bedömningen:
– Vår absolut främsta avvägning har varit andra hälsoeffekter. Hur människor i skola och på arbetsplatser hade mått vid en större nedstängning, säger han.

Man undrar ju vad han kommer säga när/om Sverige får sin andra våg. Kommer det vara lika rätt då? Blir väl till att skylla på otur då....
Bra i alla fall att han erkänner att det varit andra överväganden än att stoppa smittan som varit avgörande när man valt strategi. Det är å andra sidan rätt uppenbart att det varit så.

Men rubriken är i alla fall det som bjuder på största humorn.

Det är ungefär som följande:

"KUNGEN HYLLAR MONARKIN"
"MAGDALENA ANDERSSON HYLLAR SOCIALDEMOKRATISK FINANSPOLITIK"
"DONALD TRUMP HYLLAR REPUBLIKANERNAS VAL AV PRESIDENTKANDIDAT"

Ibland visar verkligen Aftonbladet prov på journalistisk briljans!
Citera
2020-08-30, 13:41
Medlem
I princip inga nya dödsfall. Ingen överdödlighet. Minskade smittotal. Få inlagda på IVA.

Detta trots att många verkar ha levt ungefär som vanligt under sommaren (under de ovanliga omständigheterna).

Nu måste samhället börja arbeta för en återgång till en normalisering. Rädslan för viruset kommer att bli farligare än själva viruset ju längre tiden går. Det är möjligt att det redan är försent.
Citera
2020-08-30, 13:41
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
I åldern 0-19 år har en (1) person dött med covid-19.

Den studie jag refererar till gäller alla barn som tagits in på sjukhus. Jag antar att barn med MIS-C alltid vårdas på sjukhus. I så fall har UK hittills haft 54 fall av MIS-C, varav inget dött.
Det stämmer väldigt dåligt med ditt påstående om att ett barn insjuknar varannan dag. Kan du länka din källa?
När det gäller bestående men så kan ingen veta ännu om det verkligen blir bestående men eller inte

Jovisst, men om t ex FHM ska göra ett utskick till alla föräldrar ska de också i konsekvensens namn varna för alla andra risker barn löper. Det finns mängder av sjukdomar som barn kan få, exempelvis det mycket smittsamma RS-virus som flera barn vårdas på sjukhus varje år för.
Det handlar om 46 barn från mitten av maj till i början av augusti. Det är ju bara att räkna ut själv hur många det bli, och detta i den lugna delen av pandemin.
Vi har redan varit inne i denna diskussion tidigare. Så det blir bara jobbigt att leta reda på länken fler gånger. Många artiklar valdes att vinklas på det sett att man inte skrev att det handlade om fall efter mitten av maj, vilket inte låter så farligt om man tror att det är fall som skedde även i våras. Samma sak gäller nog den studien du refererar till. Innan mitten av maj hade sjukdomen inte ännu fått sitt namn och man var osäker på vad det var, därför registrerades inte alla.

”I mitten av maj hade Svensk barnreumatologisk förening kännedom om fyra misstänkta MIS-fall. I dag ligger siffran på omkring 50 misstänkta fall. Drygt tio av barnen har fått intensivvård och ytterligare tre har fått behandling med konstgjord lunga utanför kroppen. Barnen har med något undantag i övrigt varit friska. ”

Artikeln är publicerad 5 augusti så 46 barn mellan 15 maj till max 5 augusti. Så 46 fall på 82 dagar.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/barn-drabbas-av-hyperinflammation-efter-covid-19-oerhort-sallsynt-med-dodsfall

Andra länder har valt att ge information till föräldrar då snabb vård ger bättre prognos och sjukvården ska kontaktas omgående om man misstänker MIS-C.
Citera
2020-08-30, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Fan vad roliga Aftonbladet är. Mitt i all denna tragedi finns det faktiskt en del humor också. Idag tog väl Aftonbladet priset.

De toppar just nu sin nyhetssida med:"JOHAN CARLSSON HYLLAR SVENSKA STRATEGIN"

Johans Carlsson som alltså sitter som GD för Folkhälsomyndigheten och ansvarar för den svenska strategin.

Han bjuder för övrigt på en del intressanta uttalanden; "– Vår bedömning har visat sig vara korrekt. Strategin ska hålla över tid. Vi är ett av få länder med begränsad smittspridning, till skillnad från flera länder i Europa där smittan kommer tillbaka kraftigt. Jag kallar den champagnekorkeffekten, säger Johan Carlson.
Tidningen frågar Carlson vad som styrde bedömningen:
– Vår absolut främsta avvägning har varit andra hälsoeffekter. Hur människor i skola och på arbetsplatser hade mått vid en större nedstängning, säger han.

Man undrar ju vad han kommer säga när/om Sverige får sin andra våg. Kommer det vara lika rätt då? Blir väl till att skylla på otur då....
Bra i alla fall att han erkänner att det varit andra överväganden än att stoppa smittan som varit avgörande när man valt strategi. Det är å andra sidan rätt uppenbart att det varit så.

Men rubriken är i alla fall det som bjuder på största humorn.

Det är ungefär som följande:

"KUNGEN HYLLAR MONARKIN"
"MAGDALENA ANDERSSON HYLLAR SOCIALDEMOKRATISK FINANSPOLITIK"
"DONALD TRUMP HYLLAR REPUBLIKANERNAS VAL AV PRESIDENTKANDIDAT"

Ibland visar verkligen Aftonbladet prov på journalistisk briljans!

Goda kålsupare, Aftonbladet.
Verkar som det sprids något intryck om att det nu är över i Sverige och det bara sprids i andra länder.
Tror personligen det är långt ifrån över. Bara där jag bor är det stor skillnad nu från i våras på människors beteenden. Det är mer "före corona" som man ser ute nu, folk har slutat bry sig, antagligen för att det är så medier, FHM etc vill ge intryck av. Det bådar inte gott och man blir oroad och förundrad över den blindhet som råder.
Citera
2020-08-30, 13:44
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det handlar om 46 barn från mitten av maj till i början av augusti. Det är ju bara att räkna ut själv hur många det bli, och detta i den lugna delen av pandemin.
Vi har redan varit inne i denna diskussion tidigare. Så det blir bara jobbigt att leta reda på länken fler gånger. Många artiklar valdes att vinklas på det sett att man inte skrev att det handlade om fall efter mitten av maj, vilket inte låter så farligt om man tror att det är fall som skedde även i våras. Samma sak gäller nog den studien du refererar till. Innan mitten av maj hade sjukdomen inte ännu fått sitt namn och man var osäker på vad det var, därför registrerades inte alla.

”I mitten av maj hade Svensk barnreumatologisk förening kännedom om fyra misstänkta MIS-fall. I dag ligger siffran på omkring 50 misstänkta fall. Drygt tio av barnen har fått intensivvård och ytterligare tre har fått behandling med konstgjord lunga utanför kroppen. Barnen har med något undantag i övrigt varit friska. ”

Artikeln är publicerad 5 augusti så 46 barn mellan 15 maj till max 5 augusti. Så 46 fall på 82 dagar.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/barn-drabbas-av-hyperinflammation-efter-covid-19-oerhort-sallsynt-med-dodsfall

Andra länder har valt att ge information till föräldrar då snabb vård ger bättre prognos och sjukvården ska kontaktas omgående om man misstänker MIS-C.

Det är klart beklämmande och måste vara jättejobbigt för de som drabbas. Men enligt väldigt envisa skribenter här inne har ju dessa 50 barn drabbats av något helt annat och det var närmast en slump att de hade Covid19 samtidigt. De fortsätter nämligen att skriva att de varit inskrivna MED Covid19 och inte fått sina besvär AV Covid19. Det är så löjligt alltihopa.
Citera
2020-08-30, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
I princip inga nya dödsfall. Ingen överdödlighet. Minskade smittotal. Få inlagda på IVA.

Detta trots att många verkar ha levt ungefär som vanligt under sommaren (under de ovanliga omständigheterna).

Nu måste samhället börja arbeta för en återgång till en normalisering. Rädslan för viruset kommer att bli farligare än själva viruset ju längre tiden går. Det är möjligt att det redan är försent.

Folk har inte rest i samma utsträckning i sommaren, och det har inte varit några stora festivaler etc. Det har varit en betydligt lugnare sommar, och generellt träffar man också färre under sommaren än under skolterminerna, arbete etc.
Dessutom brukar vi generellt inte ha så mycket spridning av influensa, förkylningar under sommaren utan det brukar komma höst/vinter när vi rör oss mer inomhus och det är kallare tider. Jag tycker man ska ha lite is i magen innan man hoppar och tar slutsatsen att det nu är över här.
Citera
2020-08-30, 13:45
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jag undrar verkligen hur du tänker här.
Anser du alltså att Spanien skulle ha haft ett bättre läge med vår strategi?
Dvs om de skulle ha haft lindrigare restriktioner då hade de fått färre döda?
Jag fattar inte din "logik". Kan du förklara?

När det gäller antalet döda så hade det inte gjort någon skillnad, eftersom de också fick in skiten på äldreboenden. De lever också tillsammans mellan generationer. Det hjälpt inte lockdowner ett skit emot, snarare tvärtom.

Vad gäller smitta inom övriga åldersgrupper så hade den säkert varit större utan lockdowner, men det spelar ingen roll. Det viktigaste är att inte iva blir överfulla och sjukvården inte överbelastas.

Men hade Spanien gjort som vi så hade man sluppit massarbetslöshet, social misär och ruinerade statsfinanser. Saker som är förödande för den övergripande folkhälsan.
Citera
2020-08-30, 13:51
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Goda kålsupare, Aftonbladet.
Verkar som det sprids något intryck om att det nu är över i Sverige och det bara sprids i andra länder.
Tror personligen det är långt ifrån över. Bara där jag bor är det stor skillnad nu från i våras på människors beteenden. Det är mer "före corona" som man ser ute nu, folk har slutat bry sig, antagligen för att det är så medier, FHM etc vill ge intryck av. Det bådar inte gott och man blir oroad och förundrad över den blindhet som råder.

Delar din analys till 100%. Jag tror inte heller att det är över. Covid19 har bara tagit en tillfällig paus under sommaren. Vi går in i andra halvlek nu under hösten. Övriga Europa upplever nu en andra våg. Sjukdomen ökar nu ånyo i många länder i Europa. Det gäller även länder som tidigare drabbats hårt och borde ha minst samma immunitet som Sverige, om inte ännu högre.
Varför Sverige inte skulle drabbas av en andra våg har jag svårt att se. Jag tror det bara är en tidsfråga, men jag tror vi ser det tidigast om en månad eller två. Över är det knappast.

De enda länder som jag anser har gjort rätt är länder som initialt slog till kraftfullt och hårt och därigenom lyckades kväsa smittan. Nya Zeeland är väl bästa exemplet. Klarar de att hålla i det hela till vi får vaccin kommer de utan tvekan att utmålas till världens vinnare och Sverige hamnar förstås på jumboplats tillsammans med länderna i sydamerika och möjligen Spanien och Italien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in