Citat:
Ursprungligen postat av
HenAnnan
Finns det någon som vet mer?
- Finns det någon användarbas i Sverige?
- I så fall: Var betalar man med dessa betalningsmedel?
- Är det mer utspritt i andra delar av världen?
- Jag antar att det finns alternativ i Kina och på andra ställen. Finns det någon som framgångsrikt lyckats förmå folk att använda mobilen istället för kreditkortet, och som fått betalningsflödet att ta andra vägar än via bank/kortutgivare?
Användarbasen är potentiellt alla som har betal- eller kreditkort. När nu SHB [äntligen] hoppat på Apple Pay-tåget lär den sista bastionen ha fallit.
Kontaktlöst, oavsett om det är kort, telefon eller klocka betalas i terminaler som stödjer dessa. Det vill säga nästan överallt i dag.
Jag vet inte hur det ser ut när det gäller kontaktlös betalning i resten av världen. Med tanke på att folk i USA antagligen fortfarande betalar räkningar via check per post och att chip verkar saknas i korten där så har jag mina dubier hur det ser ut där. Säkert vanligare på hippa orter.
Vad jag har förstått så är det i Sverige ännu inte lanserade Apple Card också ett traditionellt kort i många avseenden.
Själv skaffade jag ett till kort som stöder Apple Pay för ett par år sedan då mina andra kort inte då hade stöd för det. De hade förövrigt inte stöd för kontaktlös betalning. Kortutgivarna hade det i vissa fall men då det är rätt lång giltighetstid på mina kort hade jag inte hunnit få ett sådant. Betala med klockan har fungerat på alla ställen hittills som haft terminal som stödjer kontaktlös betalning.