2020-08-30, 07:27
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalmartjejen
Intressant!
Hur gör ni andra i mataffärer?
Har tänkt att avstånd ska hjälpa samt andas ut om någon annan kommer för nära 😂
Detta låter ju inte bra men har för mig att man misstänkt det tidigare efter nån restaurangsmitta i kina

Glöm inte att smittrisken är en produkt av tid och halt av virus i luften. Så att vistas längre tid på samma plats som på restaurang o fik är värre än att handla snabbt.

Allt handlar om hur många virus du andas in.

Tror att mataffärer blir problematiskt först med stor allmän spridning då många smittade kunder bidrar till hög virusnivå. Med enstaka smittade så anser jag att det blir lägre halter i luften o relativt riskfritt om du handlar i butiker med stor volym.
Citera
2020-08-30, 07:36
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Intressant!
Detta låter ju inte bra men har för mig att man misstänkt det tidigare efter nån restaurangsmitta i kina
Jag beter mig som jag alltid gjort, och det bör alla andra göra. Det här tramset med att vara rädd för allt och alla är inte bra för folks mentala hälsa. Den här pandemin är inte så illa ändå, dödligheten har gått ner till normala nivåer.

Slappna av, handla som vanligt och rör er bland folk. Lyssna inte på skrämselpropaganda
Citera
2020-08-30, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Glöm inte att smittrisken är en produkt av tid och halt av virus i luften. Så att vistas längre tid på samma plats som på restaurang o fik är värre än att handla snabbt.

Allt handlar om hur många virus du andas in.

Tror att mataffärer blir problematiskt först med stor allmän spridning då många smittade kunder bidrar till hög virusnivå. Med enstaka smittade så anser jag att det blir lägre halter i luften o relativt riskfritt om du handlar i butiker med stor volym.

Har inte tänkt så, men det låter logiskt.
Har fått för mig att det är bättre att handla 06.00 än 21.00 men så kanske det inte är. Att storhandla en gång i veckan i en stor butik går dock inte så snabbt men man är ju inte på samma ställe i affären så länge iallafall. Bättre att handla mjölk bredvid en smittad än att stå och prata med en smittad bekant i 10 minuter med andra ord
Citera
2020-08-30, 08:00
Medlem
arbetets avatar
Intressant sammanställning av studier på det cellulära immunsystemet. Alltså det vi ofta pratar om i tråden om t-celler osv. Kan läsas i sin helhet från diskussionsdelen. Klipper in lite punkter dock:

Cellular immune response to SARS-CoV-2 infection in humans: a systematic review
Summary of key findings

Acutely, adult COVID-19 patients exhibit a depletion of T cells in the peripheral blood, the extent
of which is positively correlated with disease severity, whereas asymptomatic patients and
children tend to have preserved peripheral T cell counts. This suggests an important
relationship between pathogenesis and the circulating T cell pool. It has been speculated that
children may receive protection from a diverse naive T cell repertoire, with adults of increasing
age at higher risk due to immunosenescence.52 Unfortunately, few studies have explored the
relationship between T cells, age and clinical severity, with appropriate statistical adjustment.
There is also emerging evidence of an important role for the over-production of cytokines – in
particular IL-6 – in immunopathogenesis within COVID-19, however, drivers of these observed
changes remain poorly understood.

/.../
Evidence characterising cellular immune responses suggest enduring T cell immunity, with
phenotypic profiles consistent with helper and memory T cell functions and evidence of activity
against multiple viral targets. Variation in viral targets is observed between disease severity and,
based on one study, the breadth and magnitude of the T cell response were significantly higher
in patients who recovered from severe compared to mild disease. Responses were also
detected in individuals who experienced mild infection. However, this evidence derives from
small, observational studies conducted on samples taken at varying time points from individuals,
with selection criteria rarely described. The longevity of this T cell immunity and the degree of
protection it provides remains unknown.

/.../
An important application of findings from cellular response studies will be towards the
development, evaluation, and implementation of SARS-CoV-2 vaccines. In parallel with
emerging data from COVID-19 patients, vaccine developers have begun to report on cellular
immunogenicity from early phase evaluations, though this is notably lacking from the pre-print
Phase 2 trial report of Sinovac’s inactivated vaccine. 55 Other candidates including Moderna’s
mRNA-1271, Oxford University’s ChAdOx1 nCoV-19, and CanSino’s Ad5 vaccines, have
demonstrated T cell responses against S-proteins. Responses for the CanSino candidate were
limited, however, by likely pre-existing immunity to the human adenovirus 5 vector.
Furthermore, unlike for the second dose of Moderna’s mRNA vaccine, cellular responses were not boosted after a second dose of Oxford’s chimpanzee adenovirus-vectored vaccine.56–58 While there is an understandable demand for candidates able to provide protection with a single dose, vaccines which allow boosting of cellular responses may better mimic natural immunity against endemic coronaviruses. It is also worth considering whether spike -focused platforms will be able to fully harness the cellular response potential, or whether traditional inactivated whole-virus and novel virus-like particle platforms, which provide a fuller range of epitopes, will be necessary to build
durable, protective immunity across populations. It will be important to evaluate vaccine efficacy
in groups with high prevalence of previous exposure or infection, such as health and care staff,
who will be a priority group following licensure. In addition to antibody testing, baseline
assessments of virus-specific T cell reactivity are likely to be highly useful for this purpose.
/.../
Conclusions

A complex picture is emerging concerning the cellular immune response to SARS-CoV-2
infection, including the interplay between compartments of the immune systems, and the
balance between protective versus pathological responses. Inferences are limited by
methodological limitations within studies, and heterogeneity between studies. Evaluation of
cellular responses at scale is currently infeasible and the benefits as yet unclear.
Findings from
targeted testing may carry important clinical and policy implications for public health
interventions within at-risk sub-groups, for understanding mechanisms of vaccine efficacy, and
for informing long-term population immunisation and surveillance strategies.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.08.24.20180679v1.full.pdf

Studien är publicerad under Creative Commons 4.0

It is made available under a CC-BY-NC-ND 4.0 International license
Citera
2020-08-30, 08:01
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Intressant!
Där jag bor kan man beställa matvaror via butikens hemsida för att sedan åka dit och hämta dom. Färdigpackad i påsar. Så det har jag börjat göra. Väldigt smidigt måste jag säga.
Citera
2020-08-30, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
... eller när vaccinet blir tillgängligt, kommer han att åtalas för folkmord, efter minst 100 000 har varit sjuka i onödan, med Gud vet vilka senskador, och minst 6000 har dött onödigt, fem gånger fler än Norge, Danmark och Finland tillsammans

Du menar att en domstol kommer hävda jämförelsen med tre andra skitländer uppe i norr som riktmärke för åtalet?

Jag är hemskt ledsen att berätta det, men världen är ganska mycket större än Norden.
Det är bara pajasar i denna tråden som tycker att den enda riktiga jämförelsen är grannländerna.
Alla länder har haft olika ingångar för denna pandemin, och frågan är om vi någonsin kommer kunna få reda på facit.
Citera
2020-08-30, 08:08
Medlem
FNLSs avatar
Är det något land i Europa som har höga dödstal just nu. Eller är det bara smittotalen som ökat den senaste tiden?
Citera
2020-08-30, 08:09
Medlem
Citat:
... eller när vaccinet blir tillgängligt, kommer han att åtalas för folkmord, efter minst 100 000 har varit sjuka i onödan, med Gud vet vilka senskador, och minst 6000 har dött onödigt, fem gånger fler än Norge, Danmark och Finland tillsammans

Vaccinet lär ha komplikationer i samma grad som viruset. Det är lurigt att vaccinera mot så ofarliga virus som de som ger influensa, för man måste vara så ruskigt säker på alla biverkningar för att inte vaccinering ska leda till mer lidande än viruset självt.

Exempelvis är SARS-CoV-2 I praktiken harmlöst mot yngre (utom de med extrem fetma), det räcker med ett fåtal med narkolepsi eller motsvarande för att vaccinet inte ska vara värt det.

Så kan mycket väl vara så att enbart 70+ kan vaccineras i god tro (dock säkert fler i politisk tro).
Citera
2020-08-30, 08:10
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
5000 av dom hade dött ändå
Citera
2020-08-30, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Är det något land i Europa som har höga dödstal just nu. Eller är det bara smittotalen som ökat den senaste tiden?

Både Spanien och Storbritannien har ökade dödstal, dock inte bisarra utan mer i nivå med att smittan sprids.
Citera
2020-08-30, 08:26
Medlem
Swan65s avatar
Citat:

Nejdå, i Sverige dör hundraåringarna med Covid inte på grund av. Folkmord? Hehe lilla fjant
Citera
2020-08-30, 08:32
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Då förstår jag varför vi inte kan ha en vetenskaplig dialog ! Du värderar din kunskap inom medicin/folkhälsa högre än vår stadsepdimolog

Det gör nog de flesta 🙂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in