2020-05-31, 01:43
Medlem
patriss avatar
Hej, jag har en fundering angående bil-lån som jag inte hittade svar på Google. Om man tar ett lån via bilhandlaren på säg 48 månader. 1550 per månad med 16500:- insats, kan man betala av hela lånet direkt med hela summan efter säg, 12 månader in på lånet? eller om man säljer av bilen och betalar av lånet + pengar?

tacksam för svar
Citera
2020-05-31, 01:47
Medlem
Läs lånevillkoren...

Ofta är det så att du sitter fast i ett annuitetslån och om du löser i förtid blir det en (hög) avgift som skall betalas...

Prata med bolaget som finansierar ditt billån.
Citera
2020-05-31, 06:07
Medlem
cyber_zekes avatar
Vi gick igenom detta med säljaren innan vi köpte vår bil, eftersom planen var att lösa ut lånet som fort som möjligt. Det var inga problem alls, inga tillkommande kostnader. Det var på Volvo, men det kan naturligtvis vara olika på olika banker.
Citera
2020-05-31, 09:19
Medlem
Brukar ju inte vara några problem att lösa krediten i förtid om det är avbetalning, På leasing är det lite värre..
Citera
2020-05-31, 11:01
Medlem
Pajasmicras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyber_zeke
Vi gick igenom detta med säljaren innan vi köpte vår bil, eftersom planen var att lösa ut lånet som fort som möjligt. Det var inga problem alls, inga tillkommande kostnader. Det var på Volvo, men det kan naturligtvis vara olika på olika banker.
Du ska ju ha facit då du ska ha fått lånevillkoren i samband med affären? Läs och du ska finna.
Citera
2020-06-01, 16:34
Medlem
Eftersom man skall ha möjlighet att sälja bilen när som helst så måste man kunna betala in restsumman på lånet, vet inte om någon bank har speciella avtal, men alla lån jag har haft har man kunnat lösa in när som helst eller betala in extra på om man nu velat det. Och det har aldrig varit några extra kostnader för att göra det heller!
Citera
2020-08-22, 14:36
Jag har nyligen tagit ett billån på 160 000. Om 3 år kan jag ta ut en ny bil, eller låta lånet ticka på i ytterligare 3 år. Men har lagt in lite cash i en "bil fond" som förhoppningsvis kommer finansiera att jag kan köpa loss bilen om 3 år om jag fortfarande vill äga bilen så att säga.
Citera
2020-08-28, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyber_zeke

Ja, volvofinans har ingen som helst avgifter för att förtidslösa. Men får behålla billånrabatten på försäkringen (om man har volvia) den ursprungliga lånetiden.
Citera
2020-08-28, 22:51
Medlem
Inte VAG heller. Grannen köpte just en ny Seat, om man köpte den med finans fick man serviceavtal på köpet. Så han gjorde det och löste lånet så fort papperna kom hem.
Det var inga problem och kostade inget.
Citera
2020-08-29, 06:54
Medlem
Lån kan alltid lösas i förtid.

Har aldrig hört talas om att billån eller blancolån kräver att man betalar ränteskillnadsersättning.
Citera
2020-08-30, 09:21
Medlem
Gnagarn85s avatar
Billån, privatlån, Blancolån är inte låsta och kan betalas av närsom.

Ingen straffavgift.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in