2020-08-29, 20:25
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Foliehatt har jag aldrig påstått . Dock undrar jag vad du tror Fhm jobbar med som går stick i stäv med att sätta folkhälsan i samhället som nr 1? Sedan vet jag att styrning från departement efter man offentliggjort regleringsbrevet. Från det ena till det andra tycker jag denna länk kan ge perspektiv.

https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2020/08/fixeringen-vid-antal-doda-med-covid-19-ar-vilseledande/#

Lösa åsikter från en gammal barnläkare <> tungt argument.

Var det det bästa du hade att komma med...?
Senast redigerad av Bunsofsteel 2020-08-29 kl. 20:27.
Citera
2020-08-29, 20:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Foliehatt har jag aldrig påstått . Dock undrar jag vad du tror Fhm jobbar med som går stick i stäv med att sätta folkhälsan i samhället som nr 1? Sedan vet jag att styrning från departement efter man offentliggjort regleringsbrevet. Från det ena till det andra tycker jag denna länk kan ge perspektiv.

https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2020/08/fixeringen-vid-antal-doda-med-covid-19-ar-vilseledande/#

Kortfattat kan man väl säga att om man värnade om att sätta stopp för smittspridningen hade man stängt ned mycket mer. Framförallt hade man stängt ned skolorna och de som ändå hade varit öppna, där hade man vidtagit strängare restriktioner. Man hade tunnat ut i klassrummen och infört kortare skoldagar. Man hade kunnat låta varannan bänk vara tom. Man kunde infört krav på munskydd. Man hade låtit all idrottsundervisning bedrivas utomhus. Man hade serverat lunch i klassrummen och inte i stora matsalar.

Vad gäller kollektivtrafiken hade man ökat turtätheten och inte minskat den som nu skedde under en period, för att det var så få som reste. Man hade infört krav på munskydd i kollektivtrafik, butiker och köpcentrum. Ev hade man bara tillåtet butiker som säljer mat att ha öppet. Gränsen för folksamlingar hade inte satts vid 50 utan vid 5. Man hade infört krav på FFP3 masker i alla vårdkontakter med patienter och brukare. Man hade testat och isolerat i högre utsträckning.

Men allt det här valde man att inte göra. Man tyckte det var för jobbigt och för kostsamt. Nu sitter vi här med 20 gånger högre dödstal jämfört med våra grannländer. Om 5-6 månader har vi förhoppningsvis ett vaccin och vi får be till gudarna att vi inte drabbas av en större andra våg så allt börjar om igen.
Citera
2020-08-29, 20:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Nej, unga överlever (med bara vissa undantag), förutom i England vilket tydligt syns i deras överdödlighet i ålder 15-44 år, bara ta dig en titt på euromomo, om det inte känns allt för obehagligt för dig. Som jag förstår det ska det är förklaringen till detta överreaktion av immunförsvaret.

Om du har en bättre förklaring till varför så många unga dog i covid i England så dela gärna med dig!

Finns det någon studie från England, där kan kan få veta mer om dessa unga döda - deras socioekonomiska status, BMI, utbildningsnivå, sådana saker? För jag misstänker starkt att det är WT som har gått åt. England har en mycket stor förekomst av feta, rökande, mer eller mindre alkoholiserade, ohälsosamma, lågutbildade och lågbegåvade WT.

Här i Sverige har vi inte lika stor andel WT, och jag uppfattar även att våra WT har högre läskunnighet och högre allmänbildning exempelvis än de i Storbritannien (en följd av att vi tvingar kvar alla i skolan i nio år, och NÅGONTING alltid fastnar). Däremot har vi en mycket stor grupp somalier som stämmer in på de flesta av kriterierna - skillnaden är bara att somaliska kvinnor inte röker (eller tuggar khat som är somaliernas vanligaste drog, då de inte får dricka alkohol för islam), medan rökande, supande och knarkande är vanligt förekommande även bland kvinnor i Storbritannien.
Citera
2020-08-29, 20:33
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel

Vad argumenterar du mot ? Artikeln har ju flera infallsvinklar så vilken är obekväm för dig? Sedan länkas det ju från allt från Aftonbladet till tvitter här och visst måste väl ändå läkartidningen vara en nivå upp även för dig? Sedan vet jag att det inte råder koncensus gällande åsikter vilket är utvecklande👌✍️
Citera
2020-08-29, 20:35
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Ja, det är bara trams. Löst flummande och relativisering av typen att vi alla kommer dö någon gång, samt att man fortsätter att spåna om att folk dör med covid19 och inte av covid19. Jag tycker det är snudd på oförskämt att ens lägga fram sånt trams. Vore det på det viset hade knappast WHO klassat sjukdomen som samhällsfarlig. Hela världsflygplansflottan hade inte stått på marken. Det hade inte varit överfyllt på sjukhusen i norra Italien i våras. De hade inte behövt gräva massgravar i Brasilien. Barn i USA hade inte fått se bägge sina föräldrar avlida i Covid19 och bli föräldralösa. Att de tar in sådant skit på ren svenska i läkartidningen gör mig faktiskt rätt mållös.
Citera
2020-08-29, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Aldrig har så många barn skickats hem med rinnande näsor och hösnuva som i år. Så ja - det är nytt för det här året. Många är ju rädda för att de ska bära på Covid 19 vilket jag förstår. Något som har varit klart under hela pandemin är att regeringen till varje pris inte vill stänga ned skolorna. Jag tror man är rädd för att det ska bli socialt oroligt på gator och torg. Ungefär som vi sett senaste dygnet i Malmö. Därför ger man FHM direktiv därefter. Det är därför vi får höra att att barn inte smittar, eller inte "driver" smittan. Trots detta ska barnen skickas hem så fort de har lite hösnuva. Få ihop det den som kan..., eller det faktum att de inte får besöka 70+. Nej, givetvis handlar det om att man är väldigt orolig för vad som skulle hända i samhället om barnen inte är i skolan. Speciellt rörande högstadiebarnen kan jag tänka mig, men det blir ju svårt ur smittskyddsskäl att bara låta högstadiebarn gå i skolan. Därför hittade man på det här med att barnen inte driver smittan. Vem som nu tror på det....
Dina hjärnspöken.

Det går ca 1miljon barn i skolan. Om alla skulle varit hemma från början av mars 2020 tills datum för testat, godkänt vaccin kan delas ut så hade det varit en enorm kostnad inte bara i pengar utan det hade även resulterat i ett enormt kunskapsglapp mellan elever beroende på kapacitet, hemförhållanden och möjligheter. Det hade blivit en framtida katastrof av extrem magnitud, där bråk av karaktären vi såg i Malmö skulle framstå som rena bridgepartyt i pensionärsföreningen Svalan.

Ordet ”utanförskap” gillar jag inte, men det hade det lett till. Du tänker verkligen inte en millimeter längre än näsan räcker.
Citera
2020-08-29, 20:37
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Vad argumenterar du mot ? Artikeln har ju flera infallsvinklar så vilken är obekväm för dig? Sedan länkas det ju från allt från Aftonbladet till tvitter här och visst måste väl ändå läkartidningen vara en nivå upp även för dig? Sedan vet jag att det inte råder koncensus gällande åsikter vilket är utvecklande👌✍️

En debattartikel publicerad under opinion är lika mycket värd som vad random pissfyllo har för åsikt.
Trodde vi jobbade evidensbaserat i Sverige...?

All I'm sayin'...
Citera
2020-08-29, 20:40
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Dina hjärnspöken.

Det går ca 1miljon barn i skolan. Om alla skulle varit hemma från början av mars 2020 tills datum för testat, godkänt vaccin kan delas ut så hade det varit en enorm kostnad inte bara i pengar utan det hade även resulterat i ett enormt kunskapsglapp mellan elever beroende på kapacitet, hemförhållanden och möjligheter. Det hade blivit en framtida katastrof av extrem magnitud, där bråk av karaktären vi såg i Malmö skulle framstå som rena bridgepartyt i pensionärsföreningen Svalan.

Ordet ”utanförskap” gillar jag inte, men det hade det lett till. Du tänker verkligen inte en millimeter längre än näsan räcker.

Kunskapsglappet kan man lösa med sommarskola.

Kaosande skitungar är föräldrarnas ansvar.

Något annat problem du behöver hjälp med?
Senast redigerad av Bunsofsteel 2020-08-29 kl. 20:42.
Citera
2020-08-29, 20:42
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Kortfattat kan man väl säga att om man värnade om att sätta stopp för smittspridningen hade man stängt ned mycket mer. Framförallt hade man stängt ned skolorna och de som ändå hade varit öppna, där hade man vidtagit strängare restriktioner. Man hade tunnat ut i klassrummen och infört kortare skoldagar. Man hade kunnat låta varannan bänk vara tom. Man kunde infört krav på munskydd. Man hade låtit all idrottsundervisning bedrivas utomhus. Man hade serverat lunch i klassrummen och inte i stora matsalar.

Vad gäller kollektivtrafiken hade man ökat turtätheten och inte minskat den som nu skedde under en period, för att det var så få som reste. Man hade infört krav på munskydd i kollektivtrafik, butiker och köpcentrum. Ev hade man bara tillåtet butiker som säljer mat att ha öppet. Gränsen för folksamlingar hade inte satts vid 50 utan vid 5. Man hade infört krav på FFP3 masker i alla vårdkontakter med patienter och brukare. Man hade testat och isolerat i högre utsträckning.

Men allt det här valde man att inte göra. Man tyckte det var för jobbigt och för kostsamt. Nu sitter vi här med 20 gånger högre dödstal jämfört med våra grannländer. Om 5-6 månader har vi förhoppningsvis ett vaccin och vi får be till gudarna att vi inte drabbas av en större andra våg så allt börjar om igen.

Då funderar jag ?
1 vilka skall hålla igång samhället om förskolor/skolor stängs?
2 vi hade ej lager av skyddsmasker utan brist till och med inom vården till och med maj.
3 vi hade inte heller reagens för att masstester under våren .

Då kan väl inte Fhm införa denna strategi ?
Citera
2020-08-29, 20:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Dina hjärnspöken.

Utanförskapet är redan ett faktum och det kan ingen skola i världen ändra på. Det finns en anledning till att ungarna i Danderyd får bättre betyg och bättre arbeten när de blir vuxna än de ungar som växer upp i Rinkeby eller Rosengård. Du tror väl inte på fullaste allvar att skolan ens är i närheten av att kunna bryta denna trend? Det handlar om socialt arv, stöd och bildningsnivå som barnen får med sig hemifrån. Det finns tyvärr gott om barn i utsatta områden som lämnar grundskolan efter 9 år utan att kunna läsa och skriva ordentligt och du tror på allvar att 6-12 månaders hemundervisning skulle utgöra någon avgörande skillnad?
Citera
2020-08-29, 20:45
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Dina hjärnspöken.

Intressant tes, har du något som kan backa upp det? Gärna från Sverige eller ett jämförbart land.

Tvärtom din tes så tyder det mesta på att distansundervisning har gett bra resultat.
Citera
2020-08-29, 20:46
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
En debattartikel publicerad under opinion är lika mycket värd som vad random pissfyllo har för åsikt.
Trodde vi jobbade evidensbaserat i Sverige...?

All I'm sayin'...

Frågan kvarstår ! Vad du motsätter dig ? Vad är din egna ståndpunkt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in