2020-08-29, 15:28
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Jag rekommenderar er som inte sett Norra magasinets utfrågning 1992 att se den. Medverkar gör bland andra Solveig Riberdahl, Anders Helin, Hans Ölvebro och Wilhelm Agrell.

Lasse Borgnäs och Olle Stenholm är programledare. Borgnäs är i högform om pulvriserar panelen gång på gång

Koll in klippet som handlar om Östling. Borgnäs frågar ut Ölvebro om vad han gjort för utredningsinsatser och till slut säger Ölvebro något i stil med att: "Vi har gjort vad som är möjligt inom lagens råmärke vi kan ju inte plocka in honom och slå han på benen och tortera honom tills han erkänner"

39.50 och framåt

https://www.youtube.com/watch?v=T_mXLcMBxOI

Citat:
Ursprungligen postat av H24
Källhänvisar i inlägget du citerade En taxichaufför. Osäkert då identifieringen sker via media och vittnesmålet inkommer i efterhand. Samtidigt ser jag inte alternativet om händelsen skett, Östling var inte ett känt ansikte eller aktuellt spår i samband med mordet. Håller den som möjlig personligen. Vem bor på Duvnäsgatan?

Edit: Kan också hävdas motsägas av blindtarmsoperationen i sig. Har inte upplevt det personligen, men enligt uppgift ska man vara rejält risig. Under nivån att man kan röra sig på stan. Däremot kan ju kollegorna som tog sig tid att hälsa på den sjuka Ö i hemmet vara intressanta. Det var väldigt vad sociala dessa män var.
Nja frågan var ju, vem som var UL?
Ja en Taxichaufför. Det visste vi innan.
Jakten på Östling och Basebollpoliser!
I citat ovan:
Stenholm och Borgnäs är programledare och båda från Tolkskolan. Det innebär svensk underättelsetjänst.
Har du någon tanke eller reflektion kring detta?
Citera
2020-08-29, 17:57
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
En fråga som bör klarläggas är om attentatsgruppen hade förkunskap om makarna Palmes biobesök.

Att Mårten Palme med flickvän kl. 14 den 28/2 preminärt bestämt att gå på bio är klarlagt.

Det var typiskt på den tiden att man ringde och reserverade biljetter och då särskilt för populära filmer. Möjligheten finns att Mårten redan omkring kl. 14 efter samtalet ringde till Grand för att reservera bra sittplatser vilket kan ha avlyssnats av attentatsgruppen.

Att en professionell attentatsgrupp med tillgång till avlyssning, vilket har diskuterat i tråden, kan ha haft denna förkunskap redan vid kl. 14-tiden och då exakt vilken film, Bröderna Mozart, som Mårten med flickvän skulle se är en omständighet som bör beaktas.

Även Lisbeth Palme hade diskuterat eventuellt biobesök med Margareta Nuder på arbetet omkring kl. 14-15 i kafferummet dit obehöriga inte har tillträde. Om Nuder sagt något om det så är det säkert riktigt säger Lisbeth Palme men för henne var det filmen ”Mitt liv som hund" som var aktuell. Den gick på en biograf på Birger Jarlsgatan.

Att planera och göra förberedelser för ett attentat mot OP vid ett troligt biobesök på antingen filmen på Grand eller möjligt till filmen ”Mitt liv som hund" kan inte innebära några större besvär för en skolad ”stridsledare".

Med illegal avlyssning av makarna Palmes bostad kunde attentatsgruppen slutgiltigt få klart för sig att makarna Palme beslutade sig för att gå på filmen Bröderna Mozart någon gång efter Olof Palmes samtal med Mårten som avslutades kl. 18.55.

BIOBESÖKET – TIDSLINJE

Den oidentifierade chefspersonen i 60-årsåldern
Mot denna bakgrund blir det intressant med Hans Holmérs chaufförs märkliga berättelse om ”chefspersonen i 60-årsåldern" som han kör från Centralstationen till Slottskajen där Olof Palme brukar passera när han går hem från Rosenbad.

Han plockas upp den 28/ omkring kl. 15.00 och körs direkt till Slottskajen för ett ärende som tar ca 20 minuter och som Rolf ”Dallas" Dahlgren inte vet något om.

Min tanke är att ”chefspersonen" där diskret sammanträffar med den långe blonde mannen, som dagen tidigare 27/2 kl. 15.30 spanat mot Rosenbad från Fredsgatan för att sedan efterfölja Olof Palme då han inhandlade en kostym.

Karta: Slottskajen till Rosenbad
https://maps.app.goo.gl/DeoVVttBvokokQVB8

”Chefspersonen” skulle då den 28/2 vid ungefär samma tid få en uppdatering att Olof Palme troligen skulle gå på bio på Grand. Det skulle i så fall förklara den brådska som ”chefspersonen", enligt Dahlgren, sedan uppvisar för att snarast komma till Polishusets garage där en polisbil med två yngre poliser väntar på hans ankomst.

Några frågor:
Vem var denne ”chefsperson i 60-årsåldern"?
Var kom han ifrån med tåg?
Vilka var de två yngre poliserna?
Var "chefspersonen" delaktig i mordet på Olof Palme?

Jerry Martingers anteckningar om "chefspersonen" från samtal med Rolf Dahlgren, Hans Holmérs chaufför.

Källor:
Förhör Mårten Palme: T2-A, 860307; T2-B, 860418;
Förhör Lisbeth Palme: T166-L, 931103
SOU 1999:88 Brottsutredningen i översikt sid. 161 ff
2.2.4 Omständigheter kring makarna Palmes biobesök
Fallet Jerry Martinger: Fortsättningen på Palmemordet
https://fallet-martinger-fortsattningen-pa-palmemordet.webnode.se/#:~:text=Hans%20Holm%C3%A9rs%20chauff%C3%B6r%20Rol f%20Dahlgren,inte%20har%20beg%C3%A5tt%20runt%20mil lenieskiftet

Mycket bra sammanställning. Skulle aldrig kunna skriv det bättre själv.

Det fetade. Det borde vara Per J. och Per-Ola K. De som kommer ut i garaget (ett annat tillfälle) före och direkt efter HH. Men vilka är gubbe tre och fyra? Gubbe fem verkar vara ännu en fotograf. Denne med mörka solglasögon och den långe. Den långe kan jag se vara samma person som fantombild 17. Gamla Stan-Hötorget-mannen. Men då är han garanterat längre än 180-185 cm.

Palmemordet 1992 del 2 - SVT Norra Magasinet
https://www.youtube.com/watch?v=4-CZSlHumE0&t=19m59s

Vem chefspersonen i 60-årsåldern är har jag inte den blekaste aning om. Hur gammal var ÖB vid det här tillfället? ÖB Lennart Ljung var 65 år vid tillfället. Varför lämnade Ljung sin position den 30 september 1986? Hade han styrt upp det han skulle?
Senast redigerad av I-van-Toer 2020-08-29 kl. 18:30.
Citera
2020-08-29, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Mycket bra sammanställning. Skulle aldrig kunna skriv det bättre själv.

Det fetade. Det borde vara Per J. och Per-Ola K. De som kommer ut i garaget (ett annat tillfälle) före och direkt efter HH. Men vilka är gubbe tre och fyra? Gubbe fem verkar vara ännu en fotograf. Denne med mörka solglasögon och den långe. Den långe kan jag se vara samma person som fantombild 17. Gamla Stan-Hötorget-mannen. Men då är han garanterat längre än 180-185 cm.8

Palmemordet 1992 del 2 - SVT Norra Magasinet
https://www.youtube.com/watch?v=4-CZSlHumE0&t=19m59s

Vem chefspersonen i 60-årsåldern är har jag inte den blekaste aning om. Hur gammal var ÖB vid det här tillfället? ÖB Lennart Ljung var 65 år vid tillfället. Varför lämnade Ljung sin position den 30 september 1986? Hade han styrt upp den han skulle?

Tack för svaret. Dahlgren lär ha varit fallskärmsjägare och polis och borde ha känt igen stilen hos en högre miltär chef, jag gör det på avstånd. Nej, militär eller polisiär chef tror jag inte på.

En högre chef inom näringslivet, kanske försvarsindustrin, men inte Stockholmsbaserad som springer på Grand hotell och/eller events i rampljuset är mer troligt. I och för sig kan han också varit reservofficer, dom har inte samma framtoning som yrkesmiltärer, fast det finns ju undantag där också.

Dessutom bär sig inte en högre militär chef sig så obalanserat åt för en mindre incident med bilen.
Senast redigerad av Utredaren 2020-08-29 kl. 18:16.
Citera
2020-08-29, 18:29
Medlem
Tomas Ganslandts PM avseende Palmes möte med Iraks ambassadör Mohammed Al-Sahaf i Rosenbad
förmiddagen 86 02 28.

”Al-Sahaf (Bagdad Bob) förde slutligen på tal uppgifterna om att svenska företag exporterade krigsmateriel till Iran. Dessa rapporter bekymrade den Irakiske regeringen.

Palme genmälde att även han var bekymrad. Han erinrade om den pågående Bofors-utredningen, och försäkrade att de svenska myndigheterna arbetade hårt med ifrågavarande problem”.

Den illegala krigsmateriel-exporten till Iran hade börjat slå tillbaka på regeringen med hård kraft vid denna tid. Robot 70, krut, Boghammarbåtar med mera.
Irakierna hade en del Scania-lastbilar, men vad var de värda i jämförelse med ovannämnda artiklar?

Irakierna var förbannade helt enkelt.
Parallellt försöker Palme driva igenom ett avtal med Indien för Bofors räkning.
Försökte Palme kompensera den strypta vapenexporten till Iran med Indienaffären?
Vilka eventuella särintressen hade anledning att eliminera Palme för detta?
Var det samma särintressen som låg bakom Carl-Fredrik Algernons död knappt 11 månader senare.
Han hade på sin dödsdags förmiddag haft ett möte med Bofors VD.
Är allt bara olyckliga sammanträffanden?

”Detta är så nära sanningen man kan komma” säger Stefan Löfven om Engström.
Jag har en känsla av att han har fel.
Senast redigerad av MacMackay 2020-08-29 kl. 18:42.
Citera
2020-08-29, 18:55
Medlem
Citat:
Jo, det finns säkert ett flertal kandidater med intressen i den globala vapenhandeln.

Jag fortsätter min utredning och har ett par uppslag som jag kommer att redovisa här och då särskilt de två yngre polismännen.
Det är dessutom lätt att bevisa att Engström bara är ett nytt patetiskt försök att strö ut dimridåer.
Dessa villospår börjar bli aningen tröttsamma.
Citera
2020-08-29, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det är dessutom lätt att bevisa att Engström bara är ett nytt patetiskt försök att strö ut dimridåer.
Dessa villospår börjar bli aningen tröttsamma.

Engström är en sk "red herring", men en "red herring" är fortfarande en "herring".

Det vore genialt för KP om Engström slutade undersökas och diskuteras. Vi måste bara se Engström i rätt ljus för Stefan Löfven sa väl att sanningen om MOP har med Engström att göra. Eller hur?
Citera
2020-08-29, 19:26
Medlem
Det är ju ändå lite symboliskt kan man tycka att Moder Sveas Statsminister skjuts på Sveavägen.
Citera
2020-08-29, 19:43
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Tack för svaret. Dahlgren lär ha varit fallskärmsjägare och polis och borde ha känt igen stilen hos en högre miltär chef, jag gör det på avstånd. Nej, militär eller polisiär chef tror jag inte på.

En högre chef inom näringslivet, kanske försvarsindustrin, men inte Stockholmsbaserad som springer på Grand hotell och/eller events i rampljuset är mer troligt. I och för sig kan han också varit reservofficer, dom har inte samma framtoning som yrkesmiltärer, fast det finns ju undantag där också.

Dessutom bär sig inte en högre militär chef sig så obalanserat åt för en mindre incident med bilen.

Du har rätt, det ska mycket till om ÖB Lennart Ljung skulle vara chefspersonen i 60-årsåldern. Dock nämner alltid LGWP de senaste åren orden "poliser" och "militärer". Det är därför det hänger kvar hos mig. Men min utgångspunkt är att det egentligen räcker gott och väl med enbart poliser från VD1, Norrmalm och VD3, Södermalm. Frågan är bara varför Ljung lämnar sin position den 30 september 1986?

Från 1978, efter omorganisationen delades Stockholm med omnejd in i nedanstående.

VD1 - Norrmalm - Bryggargatan 19
VD2 - Östermalm - Tulegatan 6
VD3 - Södermalm - Södermannagatan 5
VD4 - Farsta - Farstaplan 2
VD5 - Skärholmen - Skärholmsgången 32
VD6 - Vällingby - Vällingbyplan 5
VD7 - Arlanda - Flygplatsterminalen

Det mesta av det ovanstående är annorlunda idag.
Senast redigerad av I-van-Toer 2020-08-29 kl. 19:46.
Citera
2020-08-29, 20:06
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Du har rätt, det ska mycket till om ÖB Lennart Ljung skulle vara chefspersonen i 60-årsåldern. Dock nämner alltid LGWP de senaste åren orden "poliser" och "militärer". Det är därför det hänger kvar hos mig. Men min utgångspunkt är att det egentligen räcker gott och väl med enbart poliser från VD1, Norrmalm och VD3, Södermalm. Frågan är bara varför Ljung lämnar sin position den 30 september 1986?

Från 1978, efter omorganisationen delades Stockholm med omnejd in i nedanstående.

VD1 - Norrmalm - Bryggargatan 19
VD2 - Östermalm - Tulegatan 6
VD3 - Södermalm - Södermannagatan 5
VD4 - Farsta - Farstaplan 2
VD5 - Skärholmen - Skärholmsgången 32
VD6 - Vällingby - Vällingbyplan 5
VD7 - Arlanda - Flygplatsterminalen

Det mesta av det ovanstående är annorlunda idag.

Lennart Ljung hade varit ÖB sedan -78. Bengt Gustafsson utsågs december -85 att efterträda Ljung.
Citera
2020-08-29, 20:15
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Lennart Ljung hade varit ÖB sedan -78. Bengt Gustafsson utsågs december -85 att efterträda Ljung.

Jag tog informationen från nedan.

Sveriges överbefälhavare
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_%C3%B6verbef%C3%A4lhavare

Står samma sak på hans egna sida.

Lennart Ljung (general)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lennart_Ljung_(general)#cite_note-Vem_%C3%A4r_det_701-1

Säg så här. Om man bestämmer sig för att fimpa en statsminister så borde ÖB ha något att säga till om saken. Det tycker jag verkar logiskt. Fast han kanske sa till HH att det inte var en bra idé och att han inte stödjer detta. Så VD1 gick bakom ryggen på alla och tog saken i egna händer efter att Neilberg, Von Birchan och Bergh tackat nej till miljoner att göra jobbet åt dem. En teori lika bra som vilken annan som helst.
Citera
2020-08-29, 20:22
Medlem
Citat:
Jag tog informationen från nedan.

Sveriges överbefälhavare
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_%C3%B6verbef%C3%A4lhavare

Står samma sak på hans egna sida.

Lennart Ljung (general)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lennart_Ljung_(general)#cite_note-Vem_%C3%A4r_det_701-1

Säg så här. Om man bestämmer sig för att fimpa en statsminister så borde ÖB ha något att säga till om saken. Det tycker jag verkar logiskt. Fast han kanske sa till HH att det inte var en bra idé och att han inte stödjer detta. Så VD1 gick bakom ryggen på alla och tog saken i egna händer efter att Neilberg, Von Birchan och Bergh tackat nej till miljoner att göra jobbet åt dem. En teori lika bra som vilken annan som helst.
Om statsministern skjuts till döds så är det bäst för ÖB att sussa i sin egen säng när det pågår, oskyldig som ett söndagsskolebarn.

Det vore inte bra för hans image att hitta ÖB på Tunnelgatan bland alla dom andra i full stridsmundering med en WT i ena handen och tjänstepistolen i den andra.

Discretion is everything.
Citera
2020-08-29, 20:50
Medlem
Citat:
Engström är en sk "red herring", men en "red herring" är fortfarande en "herring".

Det vore genialt för KP om Engström slutade undersökas och diskuteras. Vi måste bara se Engström i rätt ljus för Stefan Löfven sa väl att sanningen om MOP har med Engström att göra. Eller hur?

Sanningen om mordet ligger på ett helt annat plan än ensamma galningar tror jag.
Ordet ”tror” vill jag understryka.
Jag ”tror” att det handlar om något som kan få konsekvenser för Sveriges anseende, partiet och familjens anseende.
Hur ska deras agerande annars tolkas? Är de totalt dumma i huvudet?
Från halleluja CP till halleluja SE?
I ett sådant läge finns inga andra alternativ än att värpa fram det du kallar ”Red Herrings”, i den mån det är möjligt att få avledningsmanövern att slå rot. Ett bättre uttryck är ”scapegoats”
Här utnyttjade man effektivt Thomas Pettersson och Lasse Larssons genomslag - som fick göda konspirationsteorin under ett par år och låta den gro och slå rot, innan planen blev mogen att sätta i verket.
Det handlar om något annat.
Alla ensam gm spår som avleder från fokus är s.k ”Red Herrings” och mycket uppskattade i dessa kretsar.
CA är en lika avslappnad lösning, men han kunde ju inte bindas till brottsplatsen, och det blev tungan på vågen; SE vann därmed slaget om att bli den utpekade mördaren.
Problemet är att bevisningen saknas och de tunna indicier de kan uppamma är konstruerade och oerhört enkla att slå hål på.
Senast redigerad av MacMackay 2020-08-29 kl. 21:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in