2020-08-29, 18:59
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Eller så handlar det om att rädda folkhälsan !
Eller både och. En kraschad ekonomi tar människoliv.
Citera
2020-08-29, 19:03
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag tror att du har rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Eller både och. En kraschad ekonomi tar människoliv.
Fhm har ingen egen agenda ... de följer uppdraget i regleringsbrevet. Så fungerar svenska myndigheter vilket många i denna tråd verkar sakna insikt om. Exakt som du säger så är Sveriges ekonomi en variabel som påverkar folkhälsan bland flera andra då såklart .

https://www.esv.se/statsliggaren/regleringsbrev/?rbid=20423
Citera
2020-08-29, 19:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Fhm har ingen egen agenda ... de följer uppdraget i regleringsbrevet. Så fungerar svenska myndigheter vilket många i denna tråd verkar sakna insikt om. Exakt som du säger så är Sveriges ekonomi en variabel som påverkar folkhälsan bland flera andra då såklart .

Jag har jobbat med styrning av statliga myndigheter i flera år och jag säger att du är naiv.
Citera
2020-08-29, 19:11
Medlem
DoraFs avatar
Citat:

Naturligtvis är jag medveten om FHM:s förutsättningar.
De finns som bekant också i grundlagen och i smittskyddslagen.
Som jag ser det har FHM och regeringen agerat så som det var tänkt när lagarna stiftade och FHM bildades.
Citera
2020-08-29, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag skulle inte tro dem. Flera vaccin testas nu i Fas3, dvs sista fasen. Bland annat Astra Zenecas vaccin och amerikanska Moderna. Vart och ett av dessa testas på 30 tusen personer. De två föregående faserna har gått enligt plan. Händer ingenting oväntat skulle jag bli förvånad om vi inte har vaccin första kvartalet 2021.

Dr Carrie Madej vet vad Modernas vaccin innehåller. Kolla upp hennes info.
Citera
2020-08-29, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men återigen, det handlar om den kollektiva folkhälsan. Vi vill inte ha ett superspridarevent där vi ska smittspåra bland 20k personer, det är enklare att begränsa smittspårningen till 500 personer.

Det spelar vel ingen roll när det inte finns någon smittspårning?
I Sverige lämnas detta åt de som smittas, det finns ingen samordnad smittspårning hur som helst.

Om det är 20 000 eller 500 är irrelevant, när de själva ska genomföra smittspårningen?

Att man i allmänhet bör begränsa stora ansamlingar med människor, är uppenbart, eftersom det är just vid sådana ställen som många blir smittade.
Citera
2020-08-29, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
Dr Carrie Madej vet vad Modernas vaccin innehåller. Kolla upp hennes info.

Nej det vet hon inte, hon är en osteopat och förstår inte et skit av vad RNA eller mRNA är för något, hon varnar för vaccinet eftersom hon inte förstår bättre!

Vaccinet kommer inte att förändra människors DNA, och det kommer inte att ansluta alla människor till någon överordnad artificiell intelligens.

https://www.bbc.co.uk/news/53525002
Senast redigerad av Kurt7777 2020-08-29 kl. 19:28.
Citera
2020-08-29, 19:29
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Det är gjort efter vetenskaplig metod av erkända forskare med diger meritlista.
Sen att det inte faller dig på läppen är inget som påverkar trovärdigheten.
Så du menar att deras statistik är fakta? Eller en kvalificerad gissning. Jag har appen själv. Jag kan fylla i precis vad som helst. Synnerligen ovetenskapligt.

Resultatet bryr jag mig inte om. Det spelar ingen roll. Så den biten kan du skippa.
Citera
2020-08-29, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det är omöjligt att genomföra kliniska tester av vaccin mot SARS-CoV-2 om det inte finns en tillräckligt hög nivå av sammhällssmitta där försöket genomförs. Av detta skäl görs kliniska tester på platser runt om i världen. som man vet har hög smittspridning just nu.

Med andra ord är det omöjligt att ta fram ett vaccin om alla länder valde att göra som Nya Zeeland och isolera sig tills vaccinerna är testade och klara. Regeringen i NZ har valt att skydda sina egna medborgare till varje pris och på bekostnad av andra människors liv. Naturligtvis är NZ i sin fulla rätt att göra så.
Alternativet till dagens kliniska tester är att försökspersoner exponeras för smitta av läkemedelsbolaget, men det anses vara oetiskt och görs därför inte.

Du har ju helt missförstått hur vaccin testas kliniskt. Vaccinets effekt på immunförsvaret undersöks genom tester på försökspersonerna. De smittas aldrig med covid-19 som du verkar tro, eftersom du påstår att graden av samhällssmitta måste vara hög. Den är helt irrelevant eftersom vaccinets effekt kontrolleras genom att försökspersonens immunförsvarsreaktion studeras noggrant en längre tid efter att vaccinet administrerats (genom blodprover i lab). Samtidigt studeras även ev biverkningar noggrant.

Fas 1: Helt friska frivilliga personer, man undersöker om vaccinet är säkert för människor samt vilket immunförsvar det ger.
Fas 2: Om resultatet på frivilliga ser lovande ut övergår man till personer från den tänkta målgruppen. Man studerar immunsvar samt optimalt antal doser.
Fas 3: Storskaliga tester av tilltänkt målgrupp. Vaccinets säkerhet studeras i detalj.
Fas 4: Övervakning efter att vaccinet godkänns. Här studeras bl a vaccinets effekt på förekomst i samhället av den sjukdom det är avsett för.
Citera
2020-08-29, 19:30
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Jag har jobbat med styrning av statliga myndigheter i flera år och jag säger att du är naiv.
Så din ståndpunkt är att Fhm har en egen hemlig agenda som frångår regleringsbrevet ? Känns som du är väldigt konspiratorisk faktiskt . Jag jobbar just nu sedan 2009 just med styrning och kontroll inom en myndighet.
Citera
2020-08-29, 19:32
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Det är inte över förens vi har vaccin.
Ja varför ska barn som uppvisar förkylningssymtom skickas hem om de ändå inte smittar? Märkligt. De flesta fattar ju att det är totalt struntprat. Det handlar väl om att man vill minska rädslan bland lärare och föräldrar.

Allt handlar om att rädda ekonomin. Hade man brytt sig om att stoppa smittan hade man stängt skolorna tillvaccinet är klart.

Vi får se hur man kommer att rädda ekonomin. Faktumet att Sveriges BNP minskade mer än Finlands, Norge och Danmarks BNP trots att Sverige inte har infört karantän tyder på att Sverige inte har lyckats rädda ekonomin mer än sina grannländer.
Citera
2020-08-29, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
Så du hämtar din sanning från BBC? Grattis.

,,, kom det från hen som tror på en random osteopat på nätet om hur vacciner fungerar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in