2020-08-29, 18:28
  #90601
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Okej om inte folk börjar rösta SD efter denna och föregående vecka är det något allvarligt fel på svenska folket. Det är nu en existentiell fråga om vår nation, tradition och kulturs överlevnad.

https://mobile.twitter.com/Polisen_Sverige/status/1299681294335565825

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jl7nv/ungdomar-med-walkie-talkie-gommer-sig-i-skogen

Det känns som ett år sedan all over again, den enda skillnaden nu är att SD har en högre botten. Corona försvann snabbt kan man säga.

Frågan är hur många av Socialdemokraternas röster som idag inte är etniska svenskar.

Finns det något som helst tvivel om att det är något allvarligt fel på svenska folket? 😅
2020-08-29, 18:32
  #90602
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jardinier
Förvisso bor jag i en kommun med mestadels etniskt svenska invånare (kommun i Halland) men när jag hör mina barn som får rösta i nästa val ser det lovande ut.

Grabben som har ett extremt stort umgänge säger att säkert 90% av dem kommer rösta SD eller moderat.

Bland tjejerna så ser det också rätt ok ut, kanske 50% Moderat/KD eller SD.
Tyvärr finns det en vänster-grön falang bland tjejerna på kanske 20% enligt honom.

Ja det skulle vara intressant att se hur det ser ut bland de som är under 18. Tjejerna t.ex. tycker de annorlunda än de i den vanliga gruppen 18-29? De under 18 ser nog aldrig på linjär TV eller läser DN. De upplever också mycket skit i skolorna.
2020-08-29, 18:36
  #90603
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jardinier
Förvisso bor jag i en kommun med mestadels etniskt svenska invånare (kommun i Halland) men när jag hör mina barn som får rösta i nästa val ser det lovande ut.

Grabben som har ett extremt stort umgänge säger att säkert 90% av dem kommer rösta SD eller moderat.

Bland tjejerna så ser det också rätt ok ut, kanske 50% Moderat/KD eller SD.
Tyvärr finns det en vänster-grön falang bland tjejerna på kanske 20% enligt honom.

Även fast det låter lovande är det inte särskilt förvånande. Unga män röstar dominerande SD och M. I den åldern är SD störst enligt den senaste undersökningen jag sett på detta.

https://svt.se/nyheter/inrikes/svt-novus-tjejerna-valjer-v-och-killarna-valjer-sd

Problemet är unga kvinnor. Men de slår ju ut varandra i den åldersgruppen så då är det upp till medelålders och pensionärer. Där kan jag tänka mig att SD blir mer och mer populärt ju längre tiden går och ju mer gråsossar som för.

Angående etnisk svenska områden är de ju ingen hemlighet att SD dominerar.

Exempelvis Tjörn:

https://data.val.se/val/val2018/slutresultat/R/kommun/14/19/index.html

Ha i åtanke att detta är 2018.

Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Finns det något som helst tvivel om att det är något allvarligt fel på svenska folket? 😅

Haha sant, men det kan alltid vara värre än vad det är
2020-08-29, 18:37
  #90604
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hefti
MP fick 6,89% i valet 2014 & 2019 4,41. Faller de procentuellt i samma utsträckning till valet 2022 har de 2,82 procent. Men i detta val organiserar klanerna extra för att MP ska bli kvar?

Men Fi backade också 2,67 % 2018. 2022 kan de inte ta deras röster längre för de fick bara 0,46 % 2018. Nu behöver de nya stödröstare från V och S.
2020-08-29, 18:52
  #90605
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men Fi backade också 2,67 % 2018. 2022 kan de inte ta deras röster längre för de fick bara 0,46 % 2018. Nu behöver de nya stödröstare från V och S.

MP får nu mycket negativ kritik i medierna. Nästan så att medierna (Expressen som jag läst) menar att MP bör lämna regeringen och att MP har mycket svårt att styra sitt parti.

Vad säger du? Medierna lär inte gulla med MP 2022 eller kommer de kunna glida på miljöfrågan? Som det ser ut nu är det lag & ordning...
2020-08-29, 18:57
  #90606
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Långsiktigt är de nog på väg bort men kan räddas in i riksdagen av stödröster. De tappar väldigt många medlemmar också. De har 10 000 medlemmar mot stigmatiserade SDs 30 000.

Men stödrösterna kommer från 5-blocket inte från blågula blocket. Tyvärr blir vi nog inte av med dem.

Väldigt tveksamt att Liberalerna får stödröster från 5-blocket. Får de från Centerpartiet? De har 7-8 procent i opinionen och ska då dra bort 1 procent i stödröster till L så de hamnar på 6 procent?

Jag ser inte att sosseröstare stödröstar på Liberalerna. Det finns ingen sådan tradition och Liberalerna vill sänka skatter så pass mycket att en sosse inte vill stödrösta på dem.
2020-08-29, 21:15
  #90607
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hefti
Väldigt tveksamt att Liberalerna får stödröster från 5-blocket. Får de från Centerpartiet? De har 7-8 procent i opinionen och ska då dra bort 1 procent i stödröster till L så de hamnar på 6 procent?

Jag ser inte att sosseröstare stödröstar på Liberalerna. Det finns ingen sådan tradition och Liberalerna vill sänka skatter så pass mycket att en sosse inte vill stödrösta på dem.
Nej Liberalerna sitter i en rävsax. Det är svårt att se var stödrösterna ska komma ifrån, i synnerhet som de inte vet vilket block de vill tillhöra, och jag tror ärligt talat inte att vi kommer att få klarhet i den frågan före valet.

Dessutom, HejaFinlands intressanta obsevation att F! kollapsade i opinionen när de började med invandrarkvinnor som partiledare kan nog gälla lika väl för L och Sabuni. Liberalernas väljare vill nog inte innerst inne rösta på en negress i valet.

Dock tror jag att hösten 2020 avgör Sabunis framtid och jag sätter sannolikheten till att hon får gå till 50 procent.
2020-08-29, 21:47
  #90608
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Dock tror jag att hösten 2020 avgör Sabunis framtid och jag sätter sannolikheten till att hon får gå till 50 procent.

Jag hoppas hon får sparken. Detta eftersom det skulle betyda att den realistiska, högerorienterade, fraktionen inom (L) har förlorat en maktstrid. Sabuni representerar trots allt den grupp som vill återgå till samarbete med (M). Så länge Sabuni sitter finns alltid risken att de lyckas sno åt sig någon %-enhet som annars skulle röstat (M) eller (KD).

Får Sabuni sparken så betyder det att gruppen som ser (SD) som reinkarnationen av Hitler vunnit maktstriden. Då kommer inte (L) ta med sig en enda borgerlig röst ut ur riksdagen. Däremot kaske de kan locka någon enstaka (MP) eller (C) väljare ner under 4% spärren
2020-08-29, 21:51
  #90609
Bannlyst
Korankravallerna, domen i Danmark, fortsatta skjutningar, kriminella vägavspärrningar, fler och fler som undrar var fan statsministern och regeringen håller hus.

Opinionsundersökningarna i september kommer bli extremt intressanta.

Demoskop slutet av första veckan i september?

Sifo i mitten av månaden?

Novus slutet av månaden?

SD har en stabil grund på 19-20 procent inför en förmodad raket i höst. Denna grund fanns inte vid samma tid förra året.
__________________
Senast redigerad av flashenbacken1 2020-08-29 kl. 22:06.
2020-08-29, 22:19
  #90610
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashenbacken1
Korankravallerna, domen i Danmark, fortsatta skjutningar, kriminella vägavspärrningar, fler och fler som undrar var fan statsministern och regeringen håller hus.

Opinionsundersökningarna i september kommer bli extremt intressanta.

Demoskop slutet av första veckan i september?

Sifo i mitten av månaden?

Novus slutet av månaden?

SD har en stabil grund på 19-20 procent inför en förmodad raket i höst. Denna grund fanns inte vid samma tid förra året.

Japp. Svarade precis SD på både Demoskop och Novus, inte fått frågan på några månader nu.

Hoppas bara inte opålitliga M tar för många röster, speciellt efter Reinfeldts uttalande om Trump. Litar inte alls på M, tror de fortfarande går etablissemangets ärenden.

Hoppas M ligger kvar på nuvarande nivåer och SD samlar upp alla röster nu. Ett drömläge hade ju varit S och SD delat första plats i November med ca 23-24% av rösterna. Med ett M hack i häl på ca 20-21%.

På så vis kan inte M spela S eller allianskortet lika lätt efter nästa val. Visst det hade varit döden för M, men tror inte dessa karriärspolitiker bryr sig om jag ska vara ärlig.
2020-08-29, 23:02
  #90611
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Jag hoppas hon får sparken. Detta eftersom det skulle betyda att den realistiska, högerorienterade, fraktionen inom (L) har förlorat en maktstrid. Sabuni representerar trots allt den grupp som vill återgå till samarbete med (M). Så länge Sabuni sitter finns alltid risken att de lyckas sno åt sig någon %-enhet som annars skulle röstat (M) eller (KD).

Får Sabuni sparken så betyder det att gruppen som ser (SD) som reinkarnationen av Hitler vunnit maktstriden. Då kommer inte (L) ta med sig en enda borgerlig röst ut ur riksdagen. Däremot kaske de kan locka någon enstaka (MP) eller (C) väljare ner under 4% spärren

Det är viktigt att KD, M & SD tar avstånd från Liberalerna. De ska inte med i någon regering till 2022. Deras röster ska tillföras KD & M i så stor utsträckning som möjligt. Det finns röster för SD att ta där med. SD har väl tagit de som mest röstade Liberalerna för att vara liberal är ju skojigt. De hardcore Liberalerna som är 70+ är svåra att locka. Kan man parkera dem under spärren mellan 2,5-3 procent kan det räcka för att få dem ur riksdagen.
2020-08-29, 23:30
  #90612
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hefti
MP får nu mycket negativ kritik i medierna. Nästan så att medierna (Expressen som jag läst) menar att MP bör lämna regeringen och att MP har mycket svårt att styra sitt parti.
Vad säger du? Medierna lär inte gulla med MP 2022 eller kommer de kunna glida på miljöfrågan? Som det ser ut nu är det lag & ordning...

SVT kommer nog försöka någon klimat-drive. Men även om media har många socialliberaler så märks nog även MPs minskande popularitet även bland journalisterna. T.o.m. de kanske går vidare till V, S och C.

Citat:
Ursprungligen postat av hefti
Väldigt tveksamt att Liberalerna får stödröster från 5-blocket. Får de från Centerpartiet? De har 7-8 procent i opinionen och ska då dra bort 1 procent i stödröster till L så de hamnar på 6 procent?
Jag ser inte att sosseröstare stödröstar på Liberalerna. Det finns ingen sådan tradition och Liberalerna vill sänka skatter så pass mycket att en sosse inte vill stödrösta på dem.

Björklund avslutade en helt usel karriär med att sätta L i denna situation där de är allierade med ett block vars väljare aldrig vill rösta på dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Japp. Svarade precis SD på både Demoskop och Novus, inte fått frågan på några månader nu.

Hoppas bara inte opålitliga M tar för många röster, speciellt efter Reinfeldts uttalande om Trump. Litar inte alls på M, tror de fortfarande går etablissemangets ärenden.
Hoppas M ligger kvar på nuvarande nivåer och SD samlar upp alla röster nu. Ett drömläge hade ju varit S och SD delat första plats i November med ca 23-24% av rösterna. Med ett M hack i häl på ca 20-21%.
På så vis kan inte M spela S eller allianskortet lika lätt efter nästa val. Visst det hade varit döden för M, men tror inte dessa karriärspolitiker bryr sig om jag ska vara ärlig.

Bra då kan vi få nya OU snart!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in