2020-08-29, 16:57
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Är du dum i huvudet på riktigt? Saknar du både hjärta och hjärna? Skolor är utmärkta platser för covid att sprida sig och smitta många människor. Det lär vara en myt att barn inte smittar. Dessutom finns det en del lärare som är över 50 och har högt blodtryck och/eller diabetes. De tillhör riskgruppen och de kan faktiskt dö.

Om de inte gör det kan många sjukskrivna lärare påverka elevernas solprestationer mer negativt än distansundervisningen. En behörig lärare som undervisar på distans är bättre än en obehörig lärare som undervisar på skolan. Du vet väl att vi har lärarbrist idag.

Om vi inte stänger skolor kan det leda till många fler registrerade covidfall och det kan ta längre tid tills vi kan återgå till det normala.

Tyvärr är du felunderättad och räddhågsen. Finland stängde skolorna och vet du vad? Smittspridningen bland skolbarn var ändå lägre i Sverige kontra Finland! Greppa det din kretin!
Citera
2020-08-29, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Inte en enda jävla skola kommer att stänga och det är naturligtvis det enda rätta. Du basunerar ut samhällsfientlig smörja baserad på irrationell rädsla. Sorgligt

Den som vill förstå konsekvenserna på sikt av skolnedstängningar, och av att undervisningen försämras (exempelvis genom distansundervisning), gör klokt i att läsa Banerjees och Duflos ”Poor Economics”. De tilldelades senare Riksbankens pris till Alfred Nobels minne.

Att stänga skolor är en katastrof på alla plan både på kort och lång sikt. Det kan inte motiveras med att hejda smittspridning av något så bagatellartat som Corona ens om det hade fungerat. Den som hävdar något annat är dåligt påläst, eller egoistisk. Så är det bara.

Jag borde egentligen tycks synd om alarmisterna – de man ser på stan bärandes plakat och iförda t-shirts med skämt om Tegnell är ju ofta tydligt både klent begåvade och fysiskt svaga, och allt annat än tvålfagra. Samtidigt blir jag gränslöst provocerad av att deras lågbegåvade och neurotiska kortsiktighet kan förstöra så mycket för så många. De sitter högljutt och kräver samhällsskadliga placeboåtgärder som andra ska drabbas av för att de inte förmår acceptera livets verkligheter. D.v.s att äldre och multisjuka dör.

Ni är sturska här på forumen men otroligt timida och passivt aggressiva i verkligheten.
Citera
2020-08-29, 17:00
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Tyvärr är du felunderättad och räddhågsen. Finland stängde skolorna och vet du vad? Smittspridningen bland skolbarn var ändå lägre i Sverige kontra Finland! Greppa det din kretin!

Det motsäger inte att man inte ska stänga ned skolorna. Om Finland inte hade stängt ned sina skolor skulle de ha haft fler covidfall. Vi skulle också ha haft färre covidfall och coviddöda vid skolstängning. Det du säger visar bara att barn smittar.
Citera
2020-08-29, 17:02
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Bör du nog sluta med för du verkar bli rädd av det.
Ta en grogg istället och tuffa till dig.

Jag är inte rädd. Jag väljer bara försiktighetsprincipen istället för att spela ryskt roulett med människors liv. Det sistnämnda karaktäriserar Folkhälsomyndigheten eller Folkmordsmydigheten som jag brukar kalla dem.
Citera
2020-08-29, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Unga människor går väl ganska så säkra från att dö i covid, finns en hel del långtidssjuka dok bland unga. Undantaget är av en anledning jag inte känner till unga människor i England. De har en stor överdödlighet bland de som är 15-44 år i veckorna 13, 14, 15, 16 och 17. I Spanien ser man en antydan att folk i den åldern dog också men i inga andra länder som är med i euromomo ser man de tendenserna. Intressant att se hur det ser ut utanför i Europa med överdödlighet i olika åldrar, någon som har en bra länk?

En hel del långtidssjuka, säger det. Vad betyder det? Hur stor andel blir långtidssjuka? Hur länge måste man vara sjuk för att bli långtidssjuk? Hur stor andel av dessa var inte redan sjuka i diverse andra sjukdomar? Märkligt att just unga kvinnor dominerar. För det var ju verkligen inte så att det i denna grupp redan före pandemin fanns en stor grupp långtidssjuka. Mina vänner i sjukvården har ett och annat att säga om denna grupp.

Och vad innebär stor överdödlighet bland unga? Hur många var sjuka sedan innan? Du drar slutsatser av statistik för fem veckor – för i helvete människa, finns det inga gränser för dina vetenskapliga travestier?

Man tröttnar på denna alarmism. Unga och friska dör inte i corona. Risken att bli ”långtidssjuk” är extremt liten för unga och friska. Basta.
Senast redigerad av Sharm0taAlarmist 2020-08-29 kl. 17:08.
Citera
2020-08-29, 17:12
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0taAlarmist
Den som vill förstå konsekvenserna på sikt av skolnedstängningar, och av att undervisningen försämras (exempelvis genom distansundervisning), gör klokt i att läsa Banerjees och Duflos ”Poor Economics”. De tilldelades senare Riksbankens pris till Alfred Nobels minne.

Att stänga skolor är en katastrof på alla plan både på kort och lång sikt. Det kan inte motiveras med att hejda smittspridning av något så bagatellartat som Corona ens om det hade fungerat. Den som hävdar något annat är dåligt påläst, eller egoistisk. Så är det bara.

Jag borde egentligen tycks synd om alarmisterna – de man ser på stan bärandes plakat och iförda t-shirts med skämt om Tegnell är ju ofta tydligt både klent begåvade och fysiskt svaga, och allt annat än tvålfagra. Samtidigt blir jag gränslöst provocerad av att deras lågbegåvade och neurotiska kortsiktighet kan förstöra så mycket för så många. De sitter högljutt och kräver samhällsskadliga placeboåtgärder som andra ska drabbas av för att de inte förmår acceptera livets verkligheter. D.v.s att äldre och multisjuka dör.

Ni är sturska här på forumen men otroligt timida och passivt aggressiva i verkligheten.

Du anser med andra ord att lektioner på plats med obehöriga lärare är bättre än distansundervisning med behöriga lärare på distans för eleverna? I övrigt förväntar jag inte att vi ska stänga ned skolorna tills sommaren. Det kan räcka tills vaccinet kommer.

Vad du har skrivit om covid är du kanske inte medveten om att de som överlevde covid får rehabilitering. Man har fått organskador, leder och muskelskador och så vidare. Idag vet man inte om de skadorna blir permanenta eller ej. Som vi vet kostar rehabilitering pengar. Därför bör vi vara försiktiga med covid till vi har fått vaccin och/eller vet mer om covids långsiktiga konsekvenser för människor.

Att man vill vara försiktig handlar definitivt inte om begåvning. Det handlar om att vara försiktig när man handskas med någonting som kan orsaka stora skador för en. Det är snarare de som är arroganta och anser att de inte kan skadas av viruset som är okunniga och klenbegåvade.
Senast redigerad av AttCza 2020-08-29 kl. 17:15.
Citera
2020-08-29, 17:14
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
En hel del långtidssjuka, säger det. Vad betyder det? Hur stor andel blir långtidssjuka? Hur länge måste man vara sjuk för att bli långtidssjuk? Hur stor andel av dessa var inte redan sjuka i diverse andra sjukdomar? Märkligt att just unga kvinnor dominerar. För det var ju verkligen inte så att det i denna grupp redan före pandemin fanns en stor grupp långtidssjuka. Mina vänner i sjukvården har ett och annat att säga om denna grupp.

Och vad innebär stor överdödlighet bland unga? Hur många var sjuka sedan innan? Du drar slutsatser av statistik för fem veckor – för i helvete människa, finns det inga gränser för dina vetenskapliga travestier?

Man tröttnar på denna alarmism. Unga och friska dör inte i corona. Risken att bli ”långtidssjuk” är extremt liten för unga och friska. Basta.

1 av 3 människor i Sverige uppskattas ha en kronisk sjukdom som heter insulin resistens. Även unga har insulin resistens. Det är en sjukdom som innebär att dina celler inte tar emot insulin som transporterar mineraler som zink och magnesium till cellerna. Eftersom magnesium och zink behövs för ett starkt immunförsvar kan även unga med insulin resistens och svagt immunförsvar bli långtidssjuka.
Citera
2020-08-29, 17:17
Medlem
(CNN) Children can carry coronavirus in their noses and throats for weeks even if they don't show any symptoms, which might explain how the virus can spread silen

https://amp.cnn.com/cnn/2020/08/28/health/kids-covid-19-nose-throat-wellness/index.html?__twitter_impression=true
Citera
2020-08-29, 17:25
Medlem
Citat:
Du anser med andra ord att lektioner på plats med obehöriga lärare är bättre än distansundervisning med behöriga lärare på distans för eleverna? I övrigt förväntar jag inte att vi ska stänga ned skolorna tills sommaren. Det kan räcka tills vaccinet kommer.

Vad du har skrivit om covid är du kanske inte medveten om att de som överlevde covid får rehabilitering. man har fått organskador, leder och muskelskador och så vidare. Idag vet man inte om de skadorna blir permanenta eller ej. Som vi vet kostar rehabilitering pengar. Därför bör vi vara försiktiga med covid till vi har fått vaccin och/eller vet mer om covids långsiktiga konsekvenser för människor.

Att man vill vara försiktig handlar definitivt inte om begåvning. Det handlar om att vara försiktig när man handskas med någonting som kan orsaka stora skador för en. Det är snarare de som är arroganta och anser att de inte kan skadas av viruset som är okunniga och klenbegåvade.

Ingen kommer stänga ner skolorna någonstans i Europa. Acceptera det och gå vidare.

Du drabbas ändå inte: jag tog en titt på din trådhistorik och där framgår att du är vuxen, introvert och inte umgås inte med så många människor. Vilken skräll! Du verkar heller inte ha haft så bra erfarenheter från din egen skolgång. Det är såklart okej, men inte oviktigt för det du påstår. Vi ska alltså frångå ledande forskning på medicinska och samhällsvetenskapliga områden för att lekmän med denna bakgrund är rädda? Detta, mina damer och herrar, är egoism maskerad som omtanke. Kortsiktighet och känslomässig labilitet illa dold bakom en försiktighetens kuliss.

Alarmisterna gör många försök att frångå pudelns kärna: deras rädsla, irrationalitet. Så fort de visar sig på stan i sina små demonstrationer blir det närmast larvigt övertydligt. Det går inte att dölja. Alla ser direkt sanningen. Lite som när Boris Beckers älskarinna visade upp gossebarnet han förnekade att han var far till.
Citera
2020-08-29, 17:26
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Viruset sprids oavsett om man inför restriktioner eller ej. Frågan är bara hur många människor smittas under en viss tidsperiod. Vissa yrkesgrupper (poliser, brandmän, förskolepersonal och så vidare) kan inte jobba hemifrån. Människor kommer att vistas i offentliga platser och kommer att slarva och inte tvätta händerna noggrant. Med andra ord är jag inte orolig att det inte kommer att finnas människor som man kan testa för att se om vaccinet fungerar.
Fast det riktigt intressanta är väl inte hur många som smittas utan hur många som behöver sjukhusvård och/eller avlider? Vi kommer inte att kunna eliminera SARS-cov-2 utan det enda sättet att få stopp på pandemin är flockimmunitet. Massvaccination av hela befolkningen kommer inte att bli aktuellt, vilket betyder att det som återstår är immunitet genom naturlig infektion.
För Sveriges del innebär detta att förskolor, grundskolor, gymnasieskolor och universitet mycket väl kan hållas öppna. Barn, ungdomar och unga vuxna är ju de som klarar infektionen bäst. De kan bidra till att immuniteten ökar i samhället och smittan avtar utan att köpa särskilt stora risker för egen del.
När det gäller testning av vaccin har forskarna själva uttryckt oro för att smittan inte skulle vara tillräckligt utbredd när det är dags för den sista fasen.

Paradoxalt nog hyllas Nya Zeeland som ett föredöme, men det landet i själva verket gör är att åka snålskjuts på resten av världen. NZ har ju tänkt sig hålla landets gränser stängda tills det finns ett vaccin.
Citera
2020-08-29, 17:32
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Det motsäger inte att man inte ska stänga ned skolorna. Om Finland inte hade stängt ned sina skolor skulle de ha haft fler covidfall. Vi skulle också ha haft färre covidfall och coviddöda vid skolstängning. Det du säger visar bara att barn smittar.

Siffran va i stil med 30/100.000, således fullständigt försumbart. Du har så jävla fel och är så urbota tjockskallig att man blir matt..
Citera
2020-08-29, 17:41
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ingen kommer stänga ner skolorna någonstans i Europa. Acceptera det och gå vidare.

Du drabbas ändå inte: jag tog en titt på din trådhistorik och där framgår att du är vuxen, introvert och inte umgås inte med så många människor. Vilken skräll! Du verkar heller inte ha haft så bra erfarenheter från din egen skolgång. Det är såklart okej, men inte oviktigt för det du påstår. Vi ska alltså frångå ledande forskning på medicinska och samhällsvetenskapliga områden för att lekmän med denna bakgrund är rädda? Detta, mina damer och herrar, är egoism maskerad som omtanke. Kortsiktighet och känslomässig labilitet illa dold bakom en försiktighetens kuliss.

Alarmisterna gör många försök att frångå pudelns kärna: deras rädsla, irrationalitet. Så fort de visar sig på stan i sina små demonstrationer blir det närmast larvigt övertydligt. Det går inte att dölja. Alla ser direkt sanningen. Lite som när Boris Beckers älskarinna visade upp gossebarnet han förnekade att han var far till.

Det stämmer inte. Jag förstår inte riktigt hur du kunde dra en sådan slutsats. Du har rätt att uttrycka dina åsikter. Jag har rätt att inte hålla med. Du kan omöjligen veta hur jag har haft det i skolan eller hur många människor jag umgås med.

För mig är egoism när man låter människor dö för att man är rädd att man ska bli arbetslös.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in