2020-08-29, 16:34
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adde1234
Eh, va? Du tror inte att ett beslut som ställer in morgondagens match kommer göra det i stort sett omöjligt att fullfölja säsongen?

Om varje lag som har enstaka coronafall i truppen får skjuta upp sina matcher. Då är säsongen i verklig fara kan jag meddela.

I Tyskland satte man hela Dresden i karantän efter två positiva fall och sköt upp deras matcher. Det funkade för dem.

Jag tycker att så fort ett lag har smittspridning i truppen bör man isolera det laget mot andra lag. En större smittspridning mellan lagen kan nog få FHM att reagera. Jag tycker inte man ska ta den risken.

De kommer inte att lämna WO. En uteslutning skulle riskera klubbens fortlevnad.
Senast redigerad av mishima 2020-08-29 kl. 16:36.
Citera
2020-08-29, 17:22
Medlem
ingetbranicks avatar
Suck... ÖFK vinner på nytt. Bara att glömma nedflyttning för deras del, alltså. SVT hör till uppbackarna - så klart, de har ju klarat värdegrundstestet - och "glömmer" för den goda sakens skull att brott mot coronarestriktionerna inte ska löna sig.

Citat:
Fansen bakom ÖFK:s fjärde raka seger

Östersund tog fjärde raka segern när Falkenberg besegrades med 2-1 hemma i Jämtland. Trummande och hejande fans satte sin prägel på inramningen.

-Det var underbart att känna deras stöd, säger 2-0-målskytten Felix Hörberg till Dplay om den lilla men högljudda klacken som stod på ställningar strax utanför arenan.

Hörberg fick en fin träff utifrån och FFF:s målvakt Johan Brattberg nådde inte bollen som seglade i mål i det vänstra hörnet i första halvleken. FFF spelade upp sig i andra halvlek och matchen var oviss ända till slutsignal.
Citera
2020-08-29, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
I Tyskland satte man hela Dresden i karantän efter två positiva fall och sköt upp deras matcher. Det funkade för dem.

Jag tycker att så fort ett lag har smittspridning i truppen bör man isolera det laget mot andra lag. En större smittspridning mellan lagen kan nog få FHM att reagera. Jag tycker inte man ska ta den risken.

De kommer inte att lämna WO. En uteslutning skulle riskera klubbens fortlevnad.
I Tyskland funkade det för att det fanns tid att skjuta på matcher.

Jag utgår från att när FHM gav OK på att dra igång allsvenskan så godkände man planen för hur fall inom klubbarna skulle hanteras, att det var OK att ta bort de som var smittade och sen spela match med de som var friska. Eftersom inget annat har kommunicerats så antar jag att det fortsatt gäller och att det beslutet väger tyngre än de regionala besluten(rekommendationerna), men vem vet.

Utöver det så tycker jag det är fullt av Helsingborg att börja tjafsa nu om saker man accepterat för länge sen. Det var väldigt tydliga regler när vi sparkade igång serien och ville man något annat hade man tid att lufta den åsikten då. Att komma så här i efterhand, när man drabbas, känns fult...

Blir spännande att se om SvFF följer det som är sagt innan säsongen eller ändrar sig nu. Om de ändrar sig hoppas jag att man flyttar Häckens match också.
Citera
2020-08-29, 17:32
Medlem
Keldons avatar
Citat:

du argumenterar klokt. Om det blir en tydlig spridning från Helsingborg nu, så är säsongsavslutningen I fara. Undra vad regelverket säger då.

Blir det fryst upp/nedflyttning eller tar man bara tabellen som den är och kickar ner de två lagen i botten?
Citera
2020-08-29, 17:36
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matadormix

Jag utgår från att när FHM gav OK på att dra igång allsvenskan så godkände man planen för hur fall inom klubbarna skulle hanteras, att det var OK att ta bort de som var smittade och sen spela match med de som var friska. Eftersom inget annat har kommunicerats så antar jag att det fortsatt gäller och att det beslutet väger tyngre än de regionala besluten(rekommendationerna), men vem vet.

Utöver det så tycker jag det är fullt av Helsingborg att börja tjafsa nu om saker man accepterat för länge sen. Det var väldigt tydliga regler när vi sparkade igång serien och ville man något annat hade man tid att lufta den åsikten då. Att komma så här i efterhand, när man drabbas, känns fult...

Blir spännande att se om SvFF följer det som är sagt innan säsongen eller ändrar sig nu. Om de ändrar sig hoppas jag att man flyttar Häckens match också.

Jag skiter faktiskt blankt i HIF och deras syn och argument. De har ingen helhetssyn på det.

Jag vet faktiskt inte vad man satt upp för regler för hur man skulle reagera vid smittspridning i en trupp. Vad står det i riktlinjerna, istället för att anta något?

Ett alternativ skulle ju kunna vara genomföra matchen med ytterliggare restriktioner, till exempel att inget av att lagen får använda omklädningsrum på Olympia. De får komma omkläda till matchen helt enkelt och duscha på annat håll. Kan man skapa ett provisoriskt avbytarbås på andra långsidan?
Senast redigerad av mishima 2020-08-29 kl. 17:41.
Citera
2020-08-29, 17:39
Medlem
Steff83s avatar
Citat:

Tycker varje klubb får ta eget ansvar i detta. Alla visste vad som gällde innan. Hela serien kan inte få lida för det. Ställ upp i någon form eller lämna WO.
Citera
2020-08-29, 17:41
Avslutad
Citat:
Jag skiter faktiskt blankt HIF och deras syn och argument. De har ingen helhetssyn på det.

Jag vet faktiskt inte vad man satt upp för regler för hur man skulle reagera vid smittspridning i en trupp. Vad står det i riktlinjerna, istället för att anta något?

Ett alternativ skulle ju kunna vara genomföra matchen med ytterliggare restriktioner, till exempel att inget av att lagen får använda omklädningsrum på Olympia. De får komma omkläda till matchen helt enkelt och duscha på annat håll. Kan man skapa ett provisoriskt avbytarbås på andra långsidan?

https://pbs.twimg.com/media/EglrtUnXsAQAWc7?format=jpg&name=medium

Minst 6 spelare måste ha läkarintyg på att de är drabbade av en sjukdom.
Citera
2020-08-29, 17:43
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Jag skiter faktiskt blankt HIF och deras syn och argument. De har ingen helhetssyn på det.

Det där är ju bisarrt. Hur långt ska man gå? Spelare får inte byta om på arenan, men sen är det lugnt att de går till ICA och handlar, i städer som Stockholm, Malmö och Göteborg...

Testa alla kontinuerligt. Alla sjuka samt de med symptom får stanna hemma. I övrigt; kör på.
Citera
2020-08-29, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
https://pbs.twimg.com/media/EglrtUnXsAQAWc7?format=jpg&name=medium

Minst 6 spelare måste ha läkarintyg på att de är drabbade av en sjukdom.
Länk till hela dokumentet
https://www.svenskfotboll.se/49e589/globalassets/dokumentdokumentblock/tavling/stadgar--reglementen/riktlinjer-hantering-symtom-sjukdom-covid-19-2020-06-17.pdf
Citera
2020-08-29, 17:48
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Det där är ju bisarrt. Hur långt ska man gå? Spelare får inte byta om på arenan, men sen är det lugnt att de går till ICA och handlar, i städer som Stockholm, Malmö och Göteborg...

Testa alla kontinuerligt. Alla sjuka samt de med symptom får stanna hemma. I övrigt; kör på.

Jag hoppas och förutsätter att spelarna tar ett stort personligt ansvar privat: låter någon annan handla, undviker trängsel, går inte på krogen eller restaurang osv. Annars är det nog dags för klubbarna att ta ett allvarligt snack med sina spelare.
Citera
2020-08-29, 17:55
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Jag hoppas och förutsätter att spelarna tar ett stort personligt ansvar privat: låter någon annan handla, undviker trängsel, går inte på krogen eller restaurang osv. Annars är det nog dags för klubbarna att ta ett allvarligt snack med sina spelare.

Hoppas jag också, men barn är på dagis, flickvänner träffar sina föräldrar - föräldrar som i sin tur varit på fika hos en bekant som i sin tur åkte tunnelbana för någon dag sedan... osv.

Fotbollsplanen är sista stället spelarna blir smittade på, känns det som. Spelarna sitter knappast inne i sina bostäder med noll kontakt 24/7.
Citera
2020-08-29, 17:59
Avslutad
Citat:
Länk till hela dokumentet
https://www.svenskfotboll.se/49e589/globalassets/dokumentdokumentblock/tavling/stadgar--reglementen/riktlinjer-hantering-symtom-sjukdom-covid-19-2020-06-17.pdf

Tackar!

Reglerna är ganska tydliga när det kommer till detta. SvFF kan bestämma att flytta matchen men det ska vara intyg. Om det är två spelare i A-laget som är drabbade så tycker jag att man ska genomföra matchen. Jag vet att jag repeterar mig själv men man tillät AFC lira trots att man hade upp mot 8 man borta pga Covid så ser jag inte riktigt någon anledning till varför man skulle flytta morgondagens match.

Fast samtidigt så hade det inte förväntat mig heller ifall de ställer in det. Det är tombola som gäller när det kommer till SvFF.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in