2020-08-29, 11:18
Medlem
Tillbakablickens avatar
Jag satt och funderade lite över det här med pensionsrätterna man tjänar in under sitt liv och hur illa det egentligen måste gå för landet Sverige för att man ska förlora tillgången till pengarna om man flyttat utomlands när man går i pension?

Pensionsmyndigheten förklarar givetvis att man har rätt till pensionen oavsett var man bosätter sig men inte det faktumet att landet Sverige kan bli ockuperat, korrumperat, bombat och ha inbördeskrig efter 2050. Min fråga är helt enkelt hur pass illa det måste gå för det svenska samhället innan man som medborgare utomlands förlorar sina pensionsrätter med hänvisning till force majeure?
Citera
2020-08-29, 11:24
Medlem
RingInteSnutens avatar
Inteessant fråga faktiskt är själv en xpat, och kommer knappast förvänta mig stora slantar.

Men iallafall hur långt ifrån ingen pension för utlandsflyttade är vi egentligen?

Kan det momma snarare en vi tror?
Citera
2020-08-29, 11:41
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Om inte förr så försvinner dom när pensionsräddarna tagit makten.
Citera
2020-08-29, 11:43
Medlem
lemonzhellos avatar
Det är nog inte det du ska vara rädd för i första hand.

Pensionsrätterna i den allmänna pensionen är ju - till skillnad från exempelvis premiepensionen - bara ett rätt ihåligt löfte om att du ska få pension i framtiden, under förutsättning att den arbetsföra befolkningen då faktiskt arbetar, dessutom tjänar bra - åtminstone tillräckligt många av dem - och dessutom betalar skatt.

Som kan betalas ut till dig i form av pension. Ett likvidsystem, alltså.

Du ser risken, antar jag?

Således kanske läge att oroa sig mindre för inbördeskrig och mer för att vi - när det är dags för pension till dig - är ett land av t ex bidragsberoende analfabeter eller rätt och slätt ett låglöneskitland.
Citera
2020-08-29, 11:45
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Det finns inga som helst garantier. Förutsättningen är att staten har pengar då och att politikerna prioriterar pensionsutbetalningarna.

Pensionärer utgör ingen större risk när det gäller att skapa upplopp och kaosa. Så det är enkelt att minska pensionerna utan problem.
Citera
2020-08-29, 11:49
Medlem
godhetsapostelns avatar
Det behöver inte alls gå särskilt illa. Det kommer att gå som i Sovjet. Du får din pension. Däremot kommer den inte att räcka till något då kronan är värdelös.
Det är kronans värde du skall hålla ögonen på. Ju lägre krona desto billigare blir utställda löften.
Citera
2020-08-29, 11:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakablicken
Jag satt och funderade lite över det här med pensionsrätterna man tjänar in under sitt liv och hur illa det egentligen måste gå för landet Sverige för att man ska förlora tillgången till pengarna om man flyttat utomlands när man går i pension?

Pensionsmyndigheten förklarar givetvis att man har rätt till pensionen oavsett var man bosätter sig men inte det faktumet att landet Sverige kan bli ockuperat, korrumperat, bombat och ha inbördeskrig efter 2050. Min fråga är helt enkelt hur pass illa det måste gå för det svenska samhället innan man som medborgare utomlands förlorar sina pensionsrätter med hänvisning till force majeure?
Jag vet inte hur illa det behöver gå för landet Sverige, men för motorbåten Sverige måste det gå riktigt jävla illa innan pensionen tar slut för att inte tala om brädspelet Sverige.
Citera
2020-08-29, 11:59
Medlem
Citat:

Det som kommer hända är nog det som redan sker, dvs pensionsåldern kommer hela tiden höjas. Nyss sparade vi i ett system där man skulle få gå i pension från 61 år men nu har det beslutats om en gradvis höjning. I ett första steg till 64 men det kommer fortsätta räknas upp enligt samma beslut.

Att pensionera sig utomlands är skattesmitning enligt samma politiker så en höjd beskattning på utbetalningarna innan de försvinner utomlands är att vänta. Och även detta har redan skett - sink-skatten är nu 25% istället för 20%. Den kan fortsätta höjas.

Så gradvis förlorar du dina pengar utan att Sverige ens råkar ut för någon total katastrof.
Citera
2020-08-29, 12:04
Medlem
Den "allmänna pensionen" skulle utgöra 60% av slutlönen. Så var det tänkt, och så var det kalkylerat.
På grund av att man började dela ut pensionsrätter även till folk som inte bidrog (SFI, förtidspensionärer, föräldralediga etc) så har man ökat antalet pensionsrätter utan att öka inbetalningarna.

Idag är varje pensionsrätt värd ungefär hälften av vad den var tänkt. Därför har man infört två nya element: Garantipension och IPT ("Inkomst Pensions Tillägg" från Sept 2021). Eftersom de inbetalda pensionsavgifterna inte räcker till att ge mer än 30% av slutlönen i statlig pension så finansieras Garantipensionen och IPT från statsbudgeten och inte från de inbetalda pensionsavgifterna.
Därmed har man övergivit grundprinciperna i det svenska pensionssystemet.

När pensionerna finansieras av statsbudgeten kan de öka hur mycket som helst; staten behöver bara låna mer eller trycka mer pengar. Men naturligtvis är det inte ett riktigt värde man delar ut. Varje ny krona leder till ett utspätt värde på svenska kronan.

En försiktig person bör nog räkna med noll kronor från staten den dag det är dags för pensionering. Man får helt enkelt acceptera att idag betalar du för en framtida pension som du antagligen inte kommer få. Köpkraften för det du kommer få från staten kommer antagligen inte räcka för att överleva på.
Citera
2020-08-29, 12:09
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Det behöver inte alls gå särskilt illa. Det kommer att gå som i Sovjet. Du får din pension. Däremot kommer den inte att räcka till något då kronan är värdelös.
Det är kronans värde du skall hålla ögonen på. Ju lägre krona desto billigare blir utställda löften.

Detta! När kronan förvandlats till en skvalpvaluta så kommer utflyttade pensionärers köpkraft i utlandet försvagas märkbart.
Citera
2020-08-29, 12:11
Medlem
Citat:

Jag tror man bör tänka bort det orange kuvertet helt. Grovt sett så hamnar man nog ganska rätt då.
Ditt privata sparkapital har de väl något svårare att konfiskera, dock kommer de en bit med höjda skatter.
Amortera på huset, lär dig reparera och odla lite.
Inte preppa ihjäl sig, men läsa på om hur man reser sig själv.
Försök behålla hälsan, promenera, cykla, gymma.
Skit i massa kapitalvaror.

Sen en långsam, lågmäld men viktig insats: Prata i så många sammanhang du får chansen om att du kan tänka dig att betala hyfsat hög skatt, men inte accepterar kaos. Vi måste kunna tacka nej till gäster som förstör. Ge nåt men kräv nåt. Vi ska ha ett stabilt land och samhälle.
Citera
2020-08-29, 13:31
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Om inte förr så försvinner dom när pensionsräddarna tagit makten.

Åtminstone för svenskar - hundar behöver inga pengar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in