Citat:
Ursprungligen postat av
Tillbakablicken
Jag satt och funderade lite över det här med pensionsrätterna man tjänar in under sitt liv och hur illa det egentligen måste gå för landet Sverige för att man ska förlora tillgången till pengarna om man flyttat utomlands när man går i pension?
Pensionsmyndigheten förklarar givetvis att man har rätt till pensionen oavsett var man bosätter sig men inte det faktumet att landet Sverige kan bli ockuperat, korrumperat, bombat och ha inbördeskrig efter 2050. Min fråga är helt enkelt hur pass illa det måste gå för det svenska samhället innan man som medborgare utomlands förlorar sina pensionsrätter med hänvisning till force majeure?
Jag tror man bör tänka bort det orange kuvertet helt. Grovt sett så hamnar man nog ganska rätt då.
Ditt privata sparkapital har de väl något svårare att konfiskera, dock kommer de en bit med höjda skatter.
Amortera på huset, lär dig reparera och odla lite.
Inte preppa ihjäl sig, men läsa på om hur man reser sig själv.
Försök behålla hälsan, promenera, cykla, gymma.
Skit i massa kapitalvaror.
Sen en långsam, lågmäld men viktig insats: Prata i så många sammanhang du får chansen om att du kan tänka dig att betala hyfsat hög skatt, men inte accepterar kaos. Vi måste kunna tacka nej till gäster som förstör. Ge nåt men kräv nåt. Vi ska ha ett stabilt land och samhälle.