2020-08-11, 20:57
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blacktoothpaste
Varför blir inte fler gängkriminella t.ex skjutna av polis?

Troligen för att dessa släpper vapnet på polisens uppmaning? Trådens huvudperson hade inte blivit skjuten om han släppt vad polisen uppfattade som ett vapen.
Citera
2020-08-11, 21:16
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingKong90
Jag tillhör den kategorin människor som tycker att polisen skall ha befogenhet att använda mkt våld när lagen kräver det. Jag tillhör också den kategorin av människor som förstår att poliser kan hamna i snabbt uppkomna situationer där snabba beslut skall tas, ofta kanske under dåliga ljusförhållanden etc etc.

Fallet Eric Thorell är något helt annat. Här är det uppenbart att åtminstone en av poliserna -som helt tömde sitt vapen av rädsla - inte kunnat hantera en vanligt förekommande situation. Det är ju också uppenbart att det gick att se den misstänktes ansikte och kroppsspråk på nära håll i bra ljus.

Att nämnd polis inte blev åtalad är inget annat än ett mysterium. Frågar man mig är det hon (som börjar öppna eld och tömmer sitt vapen utan en enda träff) som är upphov till hela situationen.

Totalt har skjutits 22 skott (!!) på plats mot en person med synbart downs syndrom men ingen åtalas eller blir av med jobbet. Helt djävla otroligt.

Man kan inte låta rädda, veka inkvoterade människor springa runt och hantera statliga tjänstevapen.

Jaha, det här var ju intressant. Hur menar du att det går att se någons ansikte om vederbörande har en keps på huvudet och något som ser ut som ett vapen framför ansiktet?

Men om det nu gick att se ansiktet, så är det väl så att även folk med udda utseende förväntas fatta att man ska släppa vapnet om polisen säger det.
Citera
2020-08-12, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FornarRuniR
Skandallöst är väl endast att erics föräldrar, i detta fallet den oansvariga pappan, inte åtalas. Hade han sett till att hans retarderade son var kopplad och stannade inne på sitt rum istället för att ränna runt på stan och hota folk med vapen, då hade det här aldrig hänt.

Ok? Så det är antalet skott man skall bli dömd för? Det finns speciella bestämmelser som inte säger att man får försvara sig utan det måste bli lite sport också så man ger en beväpnad gärningsman en chans att agera mot en också?

Få in i skallen att 25 skott på tre personer inte är mycket, det är inte ens varsitt magasin dom skjutit upp, något man lätt gör på 3 sek med en halvautomat( ja 4 skott per sekund är inga som helst problem om man avfyrar så fort man kan)
Finns ingen vettig erfaren polis i hela Sverige som hade tömt hela sitt tjänstevapen mot den här sortens person. Bra ljusförhållanden och en person med down syndrom framför sig.

Det är klart man kan avfyra vapen snabbt, det är väl inte det jag snackar om.

Jag snackar om att kåren tar in rädda malplacerade individer som inte är stabila nog till att lösa uppgifter.

Att tömma ett helt tjänstevapen utan en enda träff säger allt. Det är ju en person som aldrig ens skulle passerat phs.

Kom heller inte och klandra pappan. Det är väl klart att sonen skulle kunna röra sig själv utomhus, det hade han ju gjort tidigare utan problem. Till det att en rädd inkvoterad kärring kom och fuckade upp hela situationen genom att tömma sitt tjänstevapen, vilket i sin tur givetvis fick kollegorna att tro att det var den misstänktes plastvapen som avfyrades. De hade ju lika gärna kunnat skjuta ihjäl varandra och en massa ytterligare oskyldiga personer på plats.

Om du tycker det är professionellt och dessutom har mage att skylla på ena föräldern verkar du har mest problem själv.
Citera
2020-08-12, 00:24
Medlem
Citat:
Du säger att du vill att polisen skall äga fler lagliga verktyg att agera samtidigt som säger att dom inte ska äga rätten att försvara sig mot en person som riktar ett jävla vapen emot dom?

Det finns inte en enda polis i hela sverige( undantaget något fåtal med extrem dödlängtan möjligen) som inte hade skjutit i det läget som uppstod, inte i hela världen?

Är det en vanligt förekommande situation att folk riktar vapen mot polis? Detta är något normala människor sysslar med?

Sök hjälp din jävla dåre!
Finns ingen vettig polis i i hela Sverige som hade tömt hela magget mot en person under de omständigheterna.

Jag vet att det är svårt för poliser att avgöra saker på mikrosekunder i dåligt ljus och under stressade situationer men det här var ju nåt helt annan. Sök hjälp själv pajas.
Citera
2020-08-12, 06:47
Bannlyst
Citat:
Finns ingen vettig erfaren polis i hela Sverige som hade tömt hela sitt tjänstevapen mot den här sortens person. Bra ljusförhållanden och en person med down syndrom framför sig.

Det finns ingen polis öht som inte har dödslängtan som inte hade skjutit, så enkelt är det.

Hur har du , och ni andra som delat genpool med den skjutne kunnat få för er att mongon skall ha någon slags oinskränkt rätt att springa runt på stan och hota folk med vapen?

Ni verkar också ha missat att det inte bara var en, utan alla tre poliser som inte fäste uppmärksamhet på att det bara var en lallade efterbliven, inte heller den andra patrullen som stötte ihop med killen, inte heller dom som först ringde polisen.

Citat:
Det är klart man kan avfyra vapen snabbt, det är väl inte det jag snackar om.

Jag snackar om att kåren tar in rädda malplacerade individer som inte är stabila nog till att lösa uppgifter.

Skjuter man inte i det läge som uppstod är man inte modig, då är man en total idiot som är helt oanvändbar och oduglig i skarpt läge.

Citat:
Att tömma ett helt tjänstevapen utan en enda träff säger allt. Det är ju en person som aldrig ens skulle passerat phs.

Återigen, vetenskapen visar att i skarpa situationer så träffar ungefär 25% av avfyrade kulor, motsvarande siffra för dom kriminella är på 10%.

Samtliga poliser träffade en kula vardera. Eftersom detta var en skarp situation, och inte när du satt och spelade tv spel så blir det nämligen så ganska lätt, särskilt då avståndet var långt( vetenskapen visar att dom flest skjutningar sker på 0-7 m)

Citat:
Kom heller inte och klandra pappan. Det är väl klart att sonen skulle kunna röra sig själv utomhus, det hade han ju gjort tidigare utan problem. Till det att en rädd inkvoterad kärring kom och fuckade upp hela situationen genom att tömma sitt tjänstevapen, vilket i sin tur givetvis fick kollegorna att tro att det var den misstänktes plastvapen som avfyrades. De hade ju lika gärna kunnat skjuta ihjäl varandra och en massa ytterligare oskyldiga personer på plats.

Pappan visste att sonen hade rymt tidigare, han visste att sonen var för efterbliven för att klara sig själv. Ändå såg han inte till att sonen var på sitt rum. Hade han gjort det hade sonen inte ränt runt ute med ett vapen och skrämt livet ur folk, folk hade inte ringt polisen, polisen hade inte skjutit honom.

Föräldrarna har gapat om att han mentalt var tre år. Anser du det lämpligt att en sådan person lallar runt själv så rekommenderar jag endast en sak för dig, sterilisering.

Om jag hade låtit min treåring spatsera omkring ute själv mitt i natten och denna hade ramlat ned i ån och drunknat ( eller motsvarande) hade det varit mitt ansvar eller kommunens som inte torrlagt alla vattendrag då?

Citat:
Om du tycker det är professionellt och dessutom har mage att skylla på ena föräldern verkar du har mest problem själv.

Om jag hade låtit min treåring spatsera omkring ute själv mitt i natten och denna hade ramlat ned i ån och drunknat ( eller motsvarande) hade det varit mitt ansvar eller kommunens som inte torrlagt alla vattendrag då?
Citera
2020-08-12, 06:50
Bannlyst
Citat:
Finns ingen vettig polis i i hela Sverige som hade tömt hela magget mot en person under de omständigheterna.

Jag vet att det är svårt för poliser att avgöra saker på mikrosekunder i dåligt ljus och under stressade situationer men det här var ju nåt helt annan. Sök hjälp själv pajas.

Det finns ingen vettig polis i hela världen som inte skjuter i en situation då någon riktar vapen mot dom.

Kan du vänligen ta och förklara hur man ska avgöra på dom mikrosekunderna att det bara är en harmlös efterbliven med ett leksaksvapen när det är ett helt skalenligt, svart föremål, som personen har i handen. Som du inte kan skilja från ett riktigt vapen om du inte står nära och håller i? På nära 20m avstånd?
Citera
2020-08-29, 11:16
Medlem
Citat:
Det finns ingen vettig polis i hela världen som inte skjuter i en situation då någon riktar vapen mot dom.

Kan du vänligen ta och förklara hur man ska avgöra på dom mikrosekunderna att det bara är en harmlös efterbliven med ett leksaksvapen när det är ett helt skalenligt, svart föremål, som personen har i handen. Som du inte kan skilja från ett riktigt vapen om du inte står nära och håller i? På nära 20m avstånd?
Nej, det är ju fullständigt uppenbart att de 3 poliserna helt tappade kontrollen här, träffbilden bekräftar detta.3 av 25 skott tyder på en stridpsykos
Citera
2020-08-29, 11:29
Medlem
elbels avatar
Liknande fall i sydafrika
https://www.dailyherald.com/article/20200827/news/308279935

Kex istället för leksak

Ska downare förbjudas att bära saker?
Citera
2020-08-29, 11:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av G26
Nej, det är ju fullständigt uppenbart att de 3 poliserna helt tappade kontrollen här, träffbilden bekräftar detta.3 av 25 skott tyder på en stridpsykos

Varför är det bara på internet man ser dessa " stridsexperter"?

Det har gjorts mången studier på hur många skott som avlossas och träffar i skarpa situationer och i ljuset av dessa så är 25 skott( dessutom på tre personer) inte något konstigt alls. Det är inte ett dugg förvånande att en som för första gången är med om en skarp situation involverades vapen tömmer sitt magasin mot målet( oavsett träning och utbildning), det är nämligen inte som ni "hjältar" tror att nödvärn är någon duell där man bara skjuter ex antal skott för att det skall bli en "renhårig match", utan man skjuter tills målet är nere, om det är 5 eller 25 skott som krävs är totalt oväsentligt.

I internationell jämförelse med främst poliser från USA och hur många skott som då träffar i skarpa situationer så kan antalet träffar förefalla låg då snittet är på ca 20%( alltså ett skott av fem som träffar), men då ska man också ta i beräkning att det är på betydligt kortare avstånd än här( dom flesta skjutningar sker på 0-7 m) och att motsvarande siffra hos kriminella är på 10%( alltså en av tio avfyrade skott som träffar).

Det man kan kritisera med polisernas agerande på plats var att dom väntade farligt länge innan dom öppnade eld, hade dom inte gjort det hade dom kunnat sätta en kula i gärningsmannen tidigare och under mer kontrollerade former, och jag är övertygad om att om deras utbildning hade bestått i mera polisiärt arbete och mindre av socionoms gullegull och värdegrundstrams, då hade dom agerat mera resolut.

I skarpa situationer IRL är det inte lika lätt som för dig när du sitter och spelar tv spel, därför finns risken för missar vet du.
Citera
2020-08-29, 11:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av elbel

Kex istället för leksak

Liknande på vilket sätt? Att det var en efterbliven person som inte förstod enkla kommandon? Hade personen i detta fall något som liknade ett vapen?

Nej dom behöver inte förbjudas något, ansvaret skall ligga hos dom som har till uppgift att se efter hjonen att tillse att dom inte försätter sig själva i situationer deras förstånd inte kan reda upp, som här...
Citera
2020-08-29, 11:40
Medlem
Engelitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel

Kex istället för leksak

Det här händer snart i Sverige med... Downisen var ute för att köpa kex... Klart polisen skjuter ihjäl honom.... Skönt att Knarkar-Ali o Rape-Reza får sin saft o sina kakor av polisen... Downisarna skjuter man ner .. Dagens hjälte i Kungälv blir anklagad för dråp.. Sverige i ett nötskal..

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/tonaaring-med-downs-syndrom-skoets-av-polis.TVesKkpkz
Citera
2020-08-29, 11:41
Medlem
Citat:
Varför är det bara på internet man ser dessa " stridsexperter"?

Det har gjorts mången studier på hur många skott som avlossas och träffar i skarpa situationer och i ljuset av dessa så är 25 skott( dessutom på tre personer) inte något konstigt alls. Det är inte ett dugg förvånande att en som för första gången är med om en skarp situation involverades vapen tömmer sitt magasin mot målet( oavsett träning och utbildning), det är nämligen inte som ni "hjältar" tror att nödvärn är någon duell där man bara skjuter ex antal skott för att det skall bli en "renhårig match", utan man skjuter tills målet är nere, om det är 5 eller 25 skott som krävs är totalt oväsentligt.

I internationell jämförelse med främst poliser från USA och hur många skott som då träffar i skarpa situationer så kan antalet träffar förefalla låg då snittet är på ca 20%( alltså ett skott av fem som träffar), men då ska man också ta i beräkning att det är på betydligt kortare avstånd än här( dom flesta skjutningar sker på 0-7 m) och att motsvarande siffra hos kriminella är på 10%( alltså en av tio avfyrade skott som träffar).

Det man kan kritisera med polisernas agerande på plats var att dom väntade farligt länge innan dom öppnade eld, hade dom inte gjort det hade dom kunnat sätta en kula i gärningsmannen tidigare och under mer kontrollerade former, och jag är övertygad om att om deras utbildning hade bestått i mera polisiärt arbete och mindre av socionoms gullegull och värdegrundstrams, då hade dom agerat mera resolut.

I skarpa situationer IRL är det inte lika lätt som för dig när du sitter och spelar tv spel, därför finns risken för missar vet du.
Oj! Jag spelar inte tv-spel...men i den här situationen har ju konstaplarna fullständigt tappat det helt. Jag såg när ett gruppbefäl fick stridspsykos vid ett löst eldöverfall i lumpen. Jag ser nåt liknande framför mig här. Han sköt och blunda helt enkelt. Kan du ge mig ett annat exempel när poliser har skjutit 25 skott i en liknande situation?😄 har väldigt svårt att hitta det i alla fall. Malexander var nog stressigt, men där tror jag fan att dom var närmare målet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in